Elekma  Autoracing

240 mittaristosta ...

  • 11 Vastauksia
  • 2386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
240 mittaristosta ...
« : 15.12.2019, 19:47:13 »
Kyseessä on 240 vm-91, sähköisellä nopeusmittarilla, ja senverran erikoinen mottaristo, ettei tahdo pakettina löytyä, kun vasemmalla on jenkakello ...
Ensin autosta lakkasivat kilometrit rullaamasta, kun trippiä nollatessa muovitamppi katkesi, ja kaveri jatkoi nollaamista pienellä mensselillä ...
Nyt sitten lakkasi nopeusmittarikin toimimasta, ja varmistelisinkin tietäjiltä, että kannattaako edes kokeilla vaihtaa mittaria, jossa se alhaalla näkyvä numerosarja poikkeaa alkuperäisestä?
Alkuperäisessä muistaakseni  K24964 merkintä.
Noita alkupään sähköisiä mittareita ei mun ole tarvinnut ihmetellä, nykyhimmeleissähän niiden kautta piisaa ongelmia koko auton laajuudelle ...
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5112
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #1 : 15.12.2019, 20:23:02 »
Jos löydät ehjän mittariston suurin piirtein samalta ajalta, niin taitaa toimia ilman mitään ongelmia.
Jenkakellon pystyy vaihtamaan helposti mittaristosta toiseen..

Omaan 200:seen laitoin kellon tilalle jenkakellon ja oli plug&play.

Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #2 : 15.12.2019, 21:16:02 »
se ei tee mittaristosta erikoista että kellon tilalla on kierroslukumittari,niitä oli glt ja turomalleissa ja aikoinaan laitettiin paljon n.s lisävarusteena,se luku mikä on nopeusmittarissa on ratkaseva eikä mikään muu oli sitten kello tai kierroslukumittari. ;) kerroslukumittareita on kahta/kolmea mallia vuosimallin mukaan ja diisseleihin yhtä,sulla tämä viimeinen bensakoneen malli alkaen vuodesta 89-90
« Viimeksi muokattu: 15.12.2019, 21:19:10 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #3 : 15.12.2019, 22:44:16 »
se ei tee mittaristosta erikoista että kellon tilalla on kierroslukumittari,niitä oli glt ja turomalleissa ja aikoinaan laitettiin paljon n.s lisävarusteena,se luku mikä on nopeusmittarissa on ratkaseva eikä mikään muu oli sitten kello tai kierroslukumittari. ;) kerroslukumittareita on kahta/kolmea mallia vuosimallin mukaan ja diisseleihin yhtä,sulla tämä viimeinen bensakoneen malli alkaen vuodesta 89-90
Tarkoitin siis, että vastaavaa mittaristoa ei löydy, joten vaihdan siis pelkän nopeusmittarin ...
Nyt on siis ristiriitaista tietoa, noiden mahdollisesti eri numeroilla olevien sopimisen suhteen ...
Muistan jostain lukeneeni, että ainakin vakkarilla varustetuissa olisi eroavainen nopeusmittari ...
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #4 : 16.12.2019, 08:38:30 »
Tarkoitin siis, että vastaavaa mittaristoa ei löydy, joten vaihdan siis pelkän nopeusmittarin ...
Nyt on siis ristiriitaista tietoa, noiden mahdollisesti eri numeroilla olevien sopimisen suhteen ...
Muistan jostain lukeneeni, että ainakin vakkarilla varustetuissa olisi eroavainen nopeusmittari ...
ei sillä nopeusmittarilla ole merkitystä,samallalailla on vakkareita noihin asennettu on mittariston numero mikä tahansa  ;) vuosimalli ja auton tyyppi/tekniikka ratkasee lähinnä sen vakkarin boksin.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #5 : 16.12.2019, 10:08:41 »
Kävikös vdo ja yazaki mittaristojen nopeusmittarit ristiin? Sellainenkin pitää ottaa huomioon
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #6 : 16.12.2019, 10:17:32 »
Kävikös vdo ja yazaki mittaristojen nopeusmittarit ristiin? Sellainenkin pitää ottaa huomioon
mun mielestä 240 sarjalaisissa tän ikäsissä ei ollut enää muuta kuin vdo
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #7 : 16.12.2019, 11:14:03 »
Jos k arvo 5 numeroinen, niin 5 numeroinen tilalle. 4 numeroinen perän harvemmalle nopeuskehälle.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #8 : 16.12.2019, 23:03:59 »
Jos k arvo 5 numeroinen, niin 5 numeroinen tilalle. 4 numeroinen perän harvemmalle nopeuskehälle.

No nyt tuli sitä tietoa, mitä kaipasin.
Huomenna sitten nähdään, minkälaisen kaveri hommasi - puhelimessa kuulin kyllä, että muutoin rähjääntyneempi, kuin oma, mutta toimiva, siksi siis alkuperäiseen vain mittari.
Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 23:05:53 kirjoittanut patera »
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #9 : 17.12.2019, 13:08:59 »
Noniin... tietysti se oli nelinumeroinen, ei viisi, kuin olisi pitänyt olla ... :/
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #10 : 21.12.2019, 00:41:50 »
Pari kolme 240 mittaristoa ehjännyt ihan vaan kolvaamalla "kylmäjuotokset" uusiksi nopeusmittarista.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 mittaristosta ...
« Vastaus #11 : 23.12.2019, 11:28:23 »
Minäkin suosittelen kolvaamista. Oma mittaristo tuli ainakin sillä kuntoon ja samalla kannattaa vaihtaa ne kaksi elektrolyyttikondensaattoria siihen nopeusmittarin piirilevyyn.

Uudet elkot.

Minulla teki sitä että välillä nopeusmittari ei noussut ollenkaan ja vasta hieman kovempaa ajettaessa se heräsi henkiin (-87 sähköisellä nopeusmittarilla).
Myöskään vedenlämpömittari ei aina toiminut. Puhdistin silloin sen jännitteensäätimen myös siltä isolta piirilevyltä. Nyt on toiminut jo vaikka kuinka monta vuotta.
 

Vanhat elkot.

Niin ja noita tripin nollausnuppeja sai ainakin vielä 10 vuotta sitten ihan Sinisen tiskiltä tilaamalla. Kyllä kaikki viat on tullut käytyä läpi kohta tämänkin auton kanssa.. ::)

Täällä on myös yksityiskohtaisia korjausohjeita jos on ihan mekaanisesti mennyt rikki: https://www.240turbo.com/240-odometer-repair.html
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019, 11:40:01 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron