Carcom Oy  Ateho

Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)

  • 11 Vastauksia
  • 3368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Volvosta hyppäsi pari viikkoa sitten jakohihna 7 pykälän verran. Kesken ajon vaan, en huomannut mitään erikoista. Korjaamolla laittoivat paikoilleen ja sanoivat että hihna kunnossa ja kaikki kireällä. Nyt sammui taas jyrkkään ylämäkeen eikä käynnisty, veikkaan että sama vika, startti pyörii mutta ei edes yritä käynnistyä.

Tuossa on tosiaan B230F kone, K-nokka ja säädettävä nokkapyörä, jos näillä on jotain väliä.

Näkeekö jotenkin päällepäin että hihna on hypännyt?
Mistä tämmöinen voi johtua että vähän väliä tippuu?
Onko vinkkejä hyvästä Volvo-pajasta pk-seudulla, kun tuolla eivät tainneet niin hyvin tunte vanhoja Volvoja?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #1 : 16.11.2019, 14:38:15 »
Onko pyöreä vai kanttihampainen jakohihna, ja täsmääkö nokkapyörä?
Oliko hihna kireällä/onko kiristinrullan mutteri tiukalla ja onko hihna edelleen kireällä?
 Toki myös apuhihnapyörän (jakajan hihnapyörä, mikäli lohkojakaja) ja kampiakselin hihnapyörän pitää täsmätä.

Ja hihnassa hampaat varmasti kunnossa?
Ite en kyllä käyttäis enään toiseen kertaan samaa hihnaa.. tietysti syy hihnan hyppäämiseen pitää selvittää ekana.

En muista miten paljon oli tilaa venttiileillä laskemattomalla kannella, et ottaako venttiilit mäntään jo K nokan alle 12mm nostolla.. semmoinen muistikuva on, että ei riittäisi tila -> huonolla säkällä jokunen venttiili jo kiero.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #2 : 16.11.2019, 15:04:58 »
Niin ne pajalla väitti että hihna ja kaikki kunnossa ja kaikki kireällä. Vuoden verran on tuolla ajeltu ongelmitta tällä kokoonpanolla. Kantta on (siis jo aiemmin) laskettu vissiin 1,55 mm. Mistä tietää jos venttiilit on menny kieroon?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #3 : 16.11.2019, 20:06:44 »
Joo hihnan kunto kyllä epäilyttää, ja onko ollut kuitenkaan riittävän kireällä..

2mm lasketulla kannella kiristin pohjaa, ja hihna jää löysälle -> ladan hihna ja joutuu vähä modaamaa kiristintä ettei ole niin vaikeaa hihnan asennus, tai sit pitäis vielä puol milliä lisää ottaa kannen tasopinnasta.
Jousi määrittää sen kireyden käytännössä, mut voi olla että jää lasketun kannen + mahdollisesti väsyneen jousen kanssa löysän puoleiseksi.

Jos se hihna oikeesti on kunnossa, ja sopivan tiukalla, niin ei kyllä pitäisi hypätä.
Ennemmin lähtee näköjään hampaat kävelemään nimimerkillä kokemusta on (1syl imuventtiili leikkas kiinni) :D

Otat venttiilikopan irti ja pyörittelet konetta, niin jos joku paininkuppi jää muita alemmas niin todennäköisesti venttiili menny kieroks.

Jaon pystyy kyllä tarkistamaan nopeasti, kun otat nokkapyörän kohdalla olevan muovin irti ja kampiakselin ajoitusmerkit näet hihnapyörästä  sekä jakopään muovista (0 kohta, mikä on erikseen; se missä enemmän viivoja/numeroita on ennakon mittausta varten).
Nokkapyörässä piste ja sen taustamuovissa semmonen hahlo.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #4 : 16.11.2019, 22:06:18 »
Onko minkä ikänen volvo?

Olen meinaan nähnyt vanhemman mallisia (koskas se jakohihna muuttu eri malliseks? 93-94?) hihnoja uusissa pyörissä. Ne ei toimi kauaa.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #5 : 17.11.2019, 09:04:27 »
Volvo on 1990 mutta tuo moottori on eri autosta enkä tiedä millon tehty.

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #6 : 17.11.2019, 09:19:03 »
Käsitinkö oikein, että korjaamolla kasattu vanhalla hihnalla hyppäämisen jälkeen ??
Jos näin on, niin sitten ei mikään ihme, että saattaa hyppiä yli.

Tuossa saattaa olla juurikin se, että nokkapyörä ei sovi siihen hihnaan tai kiristin ei pysty kiristämään tarpeeksi vaan päästää korkeammilla kierroksilla hihnan "leijumaan "

Toivottavasti ei ole yläpää koneesta solmussa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #7 : 17.11.2019, 10:21:10 »
Lainaus
Volvo on 1990 mutta tuo moottori on eri autosta enkä tiedä millon tehty.
Jos on uudempi moottori niin saattaa tietysti olla et kampiakselin hihnapyörä ja apuhihnapyörä on pyöreähampaisella ja sit on laitettu kanttihampainen nokkapyörä+kanttihampainen hihna. Tai sit nokkapyöräkin pyöreähampainen.. :facepalm:

Lainaus
Käsitinkö oikein, että korjaamolla kasattu vanhalla hihnalla hyppäämisen jälkeen ??
Näin miekin ymmärsin.
Luulis kyllä et millä tahansa ammattitaitoisella asentajalla alkais hälytyskellot soimaan kun jako pompannu ja kiristin tiukalla. Eikä käyttäis samaa hihnaa uudestaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #8 : 17.11.2019, 21:14:43 »
Joo, laittoivat vanhan hihnan takaisin kun oli niitten mielestä hyvässä kunnossa. En oo vielä kattonut että onko joku osio väärillä hampailla. Mutta tosiaan ihan hyvin se on nyt ainakin vuoden verran pelittänyt näillä vermeillä. Ja tosiaan kävi oikein nätisti tuon "remontin" jälkeen.. kunnes ei sitten enää käynytkään.

Mites mahoton remontti kyseessä jos yläpää olis menny solmuun tässä rytäkässä?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #9 : 17.11.2019, 21:43:13 »
No pahimmillaan kaikki 8kpl venttiileistä kieroja ja lyöny ohjurit halki.
-> Kaikki venttiilit ja ohjurit uusiks.

Mut koska kustannukset karkaa silloin vähän reippaammin, kannattaa ennemmin hankkia käytetty kansi.
530 kansia löytyy yleensä n. 50-100€ hintahaarukassa, riippuen miten "täydellinen" kansi on.
Eli onko paininkupit, joku nokka, anturit.. tallessa esim.

Osat on halpoja. Työn jos joutuu teetättämään, niin se maksaa enemmän.

Tietysti huomaahan sen sitte viimestää onko venttiileitä solmussa, kun saa jaon kohdilleen ja koittaa käynnistää.
Tuossa kun on se mahdollisuus olemassa, et ei oo mitää muuta käynyt ku et jako vaan pielessä niin silloin on vielä perusteltua selvittää miks jako hypännyt -> uudella hihnalla (kun vika selvinny) kasaan ja kokeilee käynnistää.
 Jos lähtee käyntiin, käy kaikilla sylintereillä hyvin niin ei muuta kun kovaa ajoa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #10 : 13.12.2019, 22:23:30 »
Selvishän se syy lopulta. Nokkapyörästä oli jostain syystä hampaiden kulmista lähtenyt paloja, en tiedä miten mahdollista. Eikä se hihnakaan oikeasti enää uudenveroinen ollut. En tiedä miten eivät hoksanneet ekalla korjaamolla. Pisteet sen sijaan Vuosaaren Tamcarille jossa osattiin laittaa Volvo kuntoon. Onneksi eivät olleet venttiilit tms tykänneet kyttyrää.

Paikalla anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Miksi hihna hyppää (B230F + säädettävä nokka)
« Vastaus #11 : 14.12.2019, 22:22:31 »
Selvishän se syy lopulta. Nokkapyörästä oli jostain syystä hampaiden kulmista lähtenyt paloja, en tiedä miten mahdollista. Eikä se hihnakaan oikeasti enää uudenveroinen ollut. En tiedä miten eivät hoksanneet ekalla korjaamolla. Pisteet sen sijaan Vuosaaren Tamcarille jossa osattiin laittaa Volvo kuntoon. Onneksi eivät olleet venttiilit tms tykänneet kyttyrää.

Onnex vika selvisi ja sitten vaan volvolle kovaa  :3/4 jättää sen:
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron