Carcom Oy  Ateho

Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia

  • 17 Vastauksia
  • 7629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Terve!

Tässä rupee iskeen pientä onkelmaa tuo signaturen volvo..
Takapyörän laakeri(?) kuskinpuolelta ilmeisesti rupee oleen ehtoopäivillä, kun tihmii öljyä läpitte ja sitten sellanen korvia vihlova ulina kun on jonniin matkaa ajanut.
Miten korjata, jos mahdollista? Kuinka kallista?

Ja sitten toinen ongelma on pohjaanlyönti kumi mikä rapsahti irti kuskinpuolelta takaa.
Onko mahdollista korjata mitenkään, ja jos ei, niin kuinka kallis on uusi ostaa?

Toivottavasti en kovin vaikeesti selittänyt  :hello:

-Remes
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 16:34:14 kirjoittanut HRemes »

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms.
« Vastaus #1 : 06.09.2011, 23:50:57 »
Jos se pohjauskumi on tallella, niin ei ole kauhea ongelma. Kumihan ei yleensä mene rikki, vaan se prässätty peltilätkä missä se on kiinni ruostuu hajalle. Eli kaksi pulttia auki, ruostunut jämä palkista irti ja oman maun mukaan vääntämään 0,75mm pellistä uutta. Ei tartte olla täsmälleen samanlainen tietenkään. Jollain pultti/ruuvivirityksellä sitten se kumi siihen kiinni ja takaisin paikalleen, vaseliinia väliin, niin ei mätäne. Akkuporaa, peltisaksia, vasaraa ja hylsysatsia kummempia työkaluja et operaatioon tarvitse. Tosin vähän inhahkossa paikkaa se pelti irrotella, että jatkovarsi tulee tarpeeseen. Eivät yleensä ole olleet mitenkään mielettömän piukassa ne pultit, kun vaan löytänyt asennon, mistä pystyy vääntämään.

Uutta ei saa tarvikkeena ainakaan yhtään mistään, suunnilleen kaikki järkevät ja järjelliset paikat soittelin läpi. Paalaamolta kun menet kattelemaan, niin yleensä jo puuttuu. Kumi ja kiinnike ovat tosin identtiset molemmin puolin. Se on sitten katsurista kiinni, että huomaako jos ottaa toiseltakin puolelta pois. Ei ne tosin siellä ihan turhaankaan ole...

Farmarin kumi on sen muotoinen, että värkkäisin itse vaikka vanhoista jääkiekoista uuden tilalle, mutta sedanissa vaikeampaa, kun muoto sirompi.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms.
« Vastaus #2 : 07.09.2011, 11:18:18 »
Terve!

Tässä rupee iskeen pientä onkelmaa tuo signaturen volvo..
Takapyörän laakeri(?) kuskinpuolelta ilmeisesti rupee oleen ehtoopäivillä, kun tihmii öljyä läpitte ja sitten sellanen korvia vihlova ulina kun on jonniin matkaa ajanut.
Miten korjata, jos mahdollista? Kuinka kallista?

Ja sitten toinen ongelma on pohjaanlyönti kumi mikä rapsahti irti kuskinpuolelta takaa.
Onko mahdollista korjata mitenkään, ja jos ei, niin kuinka kallis on uusi ostaa?

Toivottavasti en kovin vaikeesti selittänyt  :hello:

-Remes

Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #3 : 07.09.2011, 16:13:35 »
Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...

Kiitos ohjeista  :hello:
Taitaa tuo viimenen vaihe kääntää koko homman niin päin että korjaamoilta uteleen työn hintaa kun ei omistuksessa ole niin hienoa laitetta kuin prässi  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 16:34:34 kirjoittanut HRemes »

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #4 : 09.09.2011, 16:39:19 »
No nyt sit ois vielä sellanenki ongelma, että auto kun on vähän aikaa seisonut(3 tuntia), ja yrittää sitä sit käynnistää niin ei meinaa millään lähtee käyntiin, ja sit ku sen käymään saa, niin todella heikkoa tuo pyöriminen, ja kauheet öljynkatkuset savut pölläyttää ja ilmanputsarista kuuluu hirvee pauke.

Mutta jännä puoli on se, että sitten kun kone on pyöriny jonkun pari-kolme minuuttia, niin käynti tasaantuu ja toimii ihan hyvin. Seokset on mittarin mukaan suht kohillaan koko ongelmajakson ja sen jälkeisenä aikana.

Ihme auto  :idiot2:

EDIT: Voisko johtua venttiilien välyksistä tai jostain? Ja öljy ei minnekkään tikun mukaan häviä, mutta kätyää bensalle :idiot2:

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #5 : 09.09.2011, 17:09:27 »
No nyt sit ois vielä sellanenki ongelma, että auto kun on vähän aikaa seisonut(3 tuntia), ja yrittää sitä sit käynnistää niin ei meinaa millään lähtee käyntiin, ja sit ku sen käymään saa, niin todella heikkoa tuo pyöriminen, ja kauheet öljynkatkuset savut pölläyttää ja ilmanputsarista kuuluu hirvee pauke.

Mutta jännä puoli on se, että sitten kun kone on pyöriny jonkun pari-kolme minuuttia, niin käynti tasaantuu ja toimii ihan hyvin. Seokset on mittarin mukaan suht kohillaan koko ongelmajakson ja sen jälkeisenä aikana.

Ihme auto  :idiot2:

EDIT: Voisko johtua venttiilien välyksistä tai jostain? Ja öljy ei minnekkään tikun mukaan häviä, mutta kätyää bensalle :idiot2:
Sytkävikaa...
Jäitä housuun!

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #6 : 09.09.2011, 21:50:24 »
Ei kai sytkäviasta johdu se, että öljyn seassa bensaa ja kylmäkäynnistyksessä pölläyttää öljysavut ja kone huohottaa?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #7 : 09.09.2011, 21:59:21 »
Ei kai sytkäviasta johdu se, että öljyn seassa bensaa
Jossei kipunoi niin bensa tykkää karata alakertaan.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #8 : 09.09.2011, 23:08:39 »
millainen sytytysjärjestelmä täs on? oon nähny volvon koneen mis oli "öljy"pelkkää bensaa. oli ajeltu vähän rikkaalla.. aattelin et jos kärjetön niin sytkäkivi varoittelee juuri niin että ei lähe käymään kunnol,voi toimia taas myöhemmin moitteetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #9 : 10.09.2011, 12:36:23 »
En ole 100% varma, joten kävin kuvia räpsiin  ;D

Tiältä kuviin

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #10 : 10.09.2011, 12:45:36 »
okei,se on tää hall jakajalla. eli juuri mitä aattelinkin. no nuo sytkäkivet on halpoja.itselkin on yks ollu varalla hanskalaatikos.  :)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #11 : 12.09.2011, 10:14:07 »
Liekkä tämä se niin sanottu sytkäkivi mikä on siinä akun tienoolla pellissä kii? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-8003
Ja tämä ilmeisesti tulee jakajan kopan alle? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4906
Ja tämä ilmeisesti sopiva jakajan koppa tohon mun autoon? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-4419

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms. +moottorin käyntiongelmia
« Vastaus #12 : 12.09.2011, 17:33:22 »
juu.ihan oikein. tosin tuo rajoittimellinen pyörijä aika turha.  peruspyörijä riittää

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI

Poissa Klemt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Takapyörän laakeri yms.
« Vastaus #14 : 09.03.2012, 14:04:25 »
Takapyöränlaakerinvaihto:

1. Ota pyörä irti. 2. Ota satula ja jarrulevy irti 3. Ota käsijarruvaijerin ohjuri irti jarrukilven takapuolelta, pura myös käsijarrukengät tieltä pois. 4. Avaa neljä pulttia navan takaa, jotka pitää jarrukilven kiinni 5. Vedä vetari perästä irti 6. Irroita jarrukilpi tai laita pultit takaisin paikoilleen pitämään sitä kiinni. 7. Leikkaa rälläkällä/dremelillä vanhoihin pyöränlaakeriin ja krymppiholkkiin syvä viilto melkeen vetariin asti. 8. Kopauta ensin pienempi meisseli viiltoon ja sitten isompi meisseli viiltoon. 9. Nyt laakerit on irroitettu. 10. Osta uusi laakeri ja vie ne suosiolla johonkin paikkaan, jossa on tarpeeksi järeä prässi niin säästyy aikaa ja hikeä... Järeällä prässillä laakeri ja krymppi menee kivuttomasti paikoilleen... Samalla kannattaa ehdottomasti uusia stefa, tulee yleensä laakerisarjoissa mukana...

Omasta Volvolaattorista antautui pelkkä stefa ja öljyä on päässyt käsijarru kengille.. Osaisko joku kommentoida onko vetoakselin stefa vaihdettavissa ilman laakereitten purkua vai oonko hiljaa ja meen suosiolla ostaan laakerisarjan..?  ???
S60 T5
ex- 240 Gli -87
ex- 740 Gl -92 D24T

 

Ateho  Elekma