Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: tuomaril - 14.09.2020, 03:28:13

Otsikko: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 14.09.2020, 03:28:13
Kolmas P2 -Volvo saapui tänään pihaan. 8) Otsikossa mainittu nimimerkkini on lainausmerkeissä, koska tämä pirssi on siskoni ostos. "Lievän" aivopesuni seurausta tämä ostos. :2funny: Takuuvarmasti tämän auton ylläpito ja huollot tulevat kaatumaan minun harteille, niin merkkaillaan niitä sitten tänne, niin pysyy muistissa tehdyt asiat.

Itse autoon. Kyseessä on tosiaan 10.1.2001 ensirekisteröity S60 2.4 vaparikoneella (170 heppanen). Kilometrejä taulussa on maltilliset 249 000km. Ensimmäiset 12 vuotta auto on viettänyt Salossa, huhupuheiden perusteella jonkun perheen kakkosautona. Vuotuinen kilometrisuorite on ollut alkuvuosina niin matala, että nielen tuon väittämän. 2012-2013 taitteessa auto on siirtynyt seuraaalle omistajalle Lohjalle. 2015-2016 aikoihin auto siirtyi PK-seudulle. Ei ole siis ollut mikään kiertopalkinto vissiin. :D Yleisilmeeltään auto on todella siisti, sekä maaliltaan että sisustaltaan. Huoltohistoria erottuu myös edukseen valtavirrasta, tai ainakin noista mitä kattelin Nettiautosta. Ensimmäinen öljynvaihto on tehty jo reilun 3kk ikäisenä ja vajaa 3 000km ajettuna. Siitä eteenpäin autoa on huollettu 10 000km välein 60 000km-lukemaan saakka. Siitä eteenpäin menty sitten tuon 20 000km huoltovälin mukaan. Vaihteistoöljyjäkin on onneksi vaihdeltu edes kaksi kertaa historian aikana. Ensimmäisen kerran 127tkm ajettuna ja sitten 179tkm ajettuna. Auto on myös ruostesuojattu uutena, tämäkin oli mukava bonus. 8)

Kaiken kaikkiaan ihan siisti peli minkä nuo kohtuullisen alhaiset kilometrit selittävät. Hiukan arvelutti aluksi nämä alkupäämallit sähköjen ja kaasuläpän osalta, mutta toistaiseksi nuo toimii moitteetta ainakin. Ehkä tähän olisi juuri osunut se toimiva Magneti Marelli. :2funny: Alkuperäinen se ainakin on mikä autossa tällä hetkellä on. :idiot2: Tietenkin pieniä puutteita/tekemistä tämän ikäisessä autossa on. Takakontti ei aukea "kahvasta", vaatii fyysisen avaimen auvetakseen. Ohjaustehostimen öljyt ovat varmaan alkuperäiset, äkkiä pitää vaihtaa ne. Moottoriöljyt pitäisi vaihtaa, nykyisillä ajettu noin 13 000km. Vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa, nykyisillä ajettu reilu 69 000km. Vaihteiston kiusana on myös tuo Neutral Control, se pitää ehdottomasti ohjelmoida pois. Ratti on hiukan vinossa, joten kulmien säätö pitää saada myöskin aikaiseksi. On myös vahva kutina, että tämän kanssa pääsee harrastamaan alustajumppaa lähitulevaisuudessa. Raidetangon päät on vaihdettu alkuvuodesta 2019, mutta kun kuittia katsoin tarkemmin, niin sinnehhän on laitettu Motonetin tarvikemalliset osat.  :2funny: Noh, ei ne olleet väljänä ainakaan vielä 13 000km sitten, kun auto on leimattu. Saas nähdä mitä joulukuun leima sanoo sitten.

Saa nähdä minkälaiseksi tämä yksilö osoittautuu, jahka kerkeää enemmän tutkimaan (ja pettymään :2funny:), mutta lähtökohdat vaikuttavat ihan kelvollisilta.

Tämähän on ehta Suomi-auto, joten varustelista on myös sen mukainen. :D Vaalea puolinahkasisusta sport-penkeillä, jalopuumuovikoristeet, vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili. Siinäpä ne mainitsemisen arvoiset on. Tietenkin perusvarusteet kuten ajotietokone, automaattinen ilmastointi yms. löytyvät, vaikka nekin ovat olleet lisävarusteita, mutta ne ovat ehkä jo itsestäänselvyys.

Huoltohistoria

10.1.2001 Auto luovutetaan ensimmäiselle omistajalle Keskusautohallista (Salo)

1. Ensihuolto 2 689km / 18.4.2001 Keskusautohalli Salo
Toteutunut öljynvaihtoväli: 2 689km

2. Määräaikaishuolto 19 975km / 17.7.2002 Keskusautohalli Salo
3. Määräaikaishuolto 30 250km / 30.5.2003 Keskusautohalli Salo
4. Määräaikaishuolto 40 081km / 10.3.2004 Keskusautohalli Salo

    Huolto 52 044km / 24.1.2005 Keskusautohalli Salo
  - Jakopää uusittu

5. Määräaikaishuolto 60 540km / 14.10.2005 Keskusautohalli Salo
6. Määräaikaishuolto 80 352km / 2.11.2007 Keskusautohalli Salo
7. Määräaikaishuolto 99 695km / 13.8.2010 Keskusautohalli Salo

    Huolto 103 799km / 26.4.2011 Keskusautohalli Salo
  - Jakopää uusittu & vesipumppu

8. Määräaikaishuolto 120 000km / 26.3.2012
   + Tulpat vaihdettu

    Huolto 127 268km / 20.9.2012
  - Automaattivaihteistoöljyt vaihdettu

9. Määräaikaishuolto 133 105km / 21.1.2013

Katsastus 145 658km / 11.9.2014

    Huolto 147 000km / 28.11.2014
   - Lambda-anturi vaihdettu (Denso DOX-1419)


    Huolto 151 781km / 5.2.2015
   - Ohjauspyöräakselin läpiviennin voitelu

10. Määräaikaishuolto 153 581km / 12.6.2015
   + Jakopää & vesipumppu
   + Moniurahihna
   + Jäähdytysneste lisätty 3L
   + Raitisilmasuodatin

   Huolto 158 581km / 16.9.2015
   - Vasemman vetarin suojakumi uusittu
   - Vasen raidetangon pää uusittu
   - Ohjauskulmat säädetty

11. Määräaikaishuolto (Essential-huolto) 179 762km / 18.8.2016
   + Automaattivaihteistoöljyt uusittu (5,2 litraa...)
   + Uusi öljyproppu
   + Kaikki moduulit päivitetty

    Huolto 186 911km / 19.12.2016
   - Alatukivarret uusittu
   - Katsastettu

    Huolto 190 000km / 2017
   - Sytytystulpat vaihdettu

12. Määräaikaishuolto 202 221km / 20.8.2017
   + Moottorin ilmansuodatin

13. Määräaikaishuolto 220 824km / 6.10.2018
   + Moottorin ilmansuodatin
   + Raitisilmasuodatin
   + Kaikki sytytyspuolat

   Huolto 223 954km / 6.1.2019
   - Takaiskarit & yläpäät
   - Takavakaajan koiranluut
   - Molemmat alapallot (OEM)
   - Raidetangon sisä- ja ulkopäät & suojakumi (Tarvikeosa)
   - Pakoputken keskimmäinen kannake
   - Tankinluukun sarana

   Huolto 229 118km / 31.5.2019
  - Jakopää uusittu & vesipumppu
  - Jäähdytysnesteet uusittu

Katsastus 236 258km / 10.12.2019

14. Määräaikaishuolto 236 453km / 14.12.2019
   + Moottorin ilmansuodatin
 
  Huolto 238 128km / 3.2.2020
   - Etujarrusatulat
   - Etujarrupalat
   - Etujarruletkut
   - Etulokasuoja maalattu, matkustajan puoli

   Uusi akku 13.9.2020 / 249 500km

Huolto 19.9.2020 / 249 564km
  - Moottoriöljyt ja suodatin
  - Raitisilmasuodatin

Huolto 3.10.2020 / 250 328km

 - Automaattivaihteiston öljyt huuhdeltu (15L)

Huolto 7.12.2020 / 253 745km

 - VVT-solenoidin tiiviste uusittu

Huolto 3.4.2021 / 259 017km
 - VVT-solenoidi uusittu
 - Sytytystulpat (Volvo OEM)

Uudet kesärenkaat vaihdettu alle (11.4.2021 / 259 587km)

Huolto 18.4.2021 / 260 026km
  - Moottoriöljyt ja suodatin

Huolto 8.9.2021 / 265 158km
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Keskiäänenvaimentimen lämpöpelti irroitettu

Huolto 8.6.2022 / 274 323km

 - Takaäänenvaimennin uusittu
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Oikealle taakse koiranluu

Huolto 9.10.2022 / 276 747km
 - 5. Sylinterin puola uusittu

Huolto 31.10.2022 / 276 949km
 - 5. sylinterin puola uusittu
 - Ohjauskulmat säädetty
 - Öljykorkin tiiviste
 - Vasen alapallo

Huolto 10.8.2023 / 285 669km
 - Moottoriöljyt ja suodatin (Castrol Magnatec 5W40)
 - Moottorin ilmansuodatin
 - Polttoainesuodatin

Huolto 5.2.2024 / 289 283km

- Takajarrut (levyt ja palat)
- Jarrunesteet
- Käsijarrunkengät (OEM)


Kuvia
(https://i.imgur.com/YC2dTHn.jpg)
(https://i.imgur.com/EGtDji6.jpg)
(https://i.imgur.com/CVqmgRA.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Kaldonia1 - 14.09.2020, 07:19:28
Onnittelut siskolle!!
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.09.2020, 08:07:00
Sepäs kävi äkkiä! Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti, muutenhan tuo on aika korjausvapaa kone.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: anssi68 - 14.09.2020, 11:16:43
Jaa, tälläisen menit sitten laittamaan.

Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti,

Tämä kannattaa tehdä, vaikka mitään tuohon viittavaa ei ole varmaan tiedossa, ehkä..
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 14.09.2020, 17:00:20
Pitää tuo kumihanskatesti tehdä, kun kerkeää. Hiukan kerkesin tänään tutkimaan tätä ja ainakin matkustajan puolella tuntuu iskarin yläpäässä pieni klappi, kun keinuttaa autoa... ::) Eli taitaa tosiaan alustaremppa kutsua ennen leimaa. Lukot ja saranat voitelin myös ensitöikseni, kunnes XC vei huomioni, negatiivisessa mielessä. Jatketaan siitä toisaalla... :D

(https://i.imgur.com/2WSv0Hr.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: DiltWasney - 14.09.2020, 17:37:53
Sepäs kävi äkkiä! Tsekkaappa myös sitten perinteinen huohotuksen kumihanskatesti, muutenhan tuo on aika korjausvapaa kone.

Selitäpä tietämättömälle tuo kumihanskatesti :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: razori - 14.09.2020, 21:40:14
Selitäpä tietämättömälle tuo kumihanskatesti :)

Huohotuksessa häikkää, huohotinpurkki tukossa ja vetää kampikammion paineet jonnekin muualle kuin imuilmaan.

Tästä syystä jos kumihanska lähtee pullistumaan/täyttymään niin antaa vihiä. Kumihanska laitetaan öljykorkin suulle esim nippusiteillä
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: DiltWasney - 14.09.2020, 21:42:44
Aivan, kiitokset tästä. :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.09.2020, 23:16:05
Joo huohotuksen kunnostapito estää vakavampia öljyn karkaamisvikoja. Aika perusjuttu näissä bensakoneissa 300tkm kohdalla että alkaa olla tukossa jos ajettu kaupunkiajoa. Aika ärräväri tossa s60ssä mutta hyvässä yksilössä mulle kelpais vaikka se kamala vihreä  :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 19.09.2020, 22:00:55
Tänään harrastettu tätä autoa hiukan. Yatourin asensin soittimen taakse, koska kyllähän nyt pitää siskollakin olla OEM-soitin autossa, eikä mitään 2-Din härveleitä. ::) Vaihtoon meni myös moottoriöljyt ja suodatin. Koneeseen meni sisälle Motoxit, kun ajattelin vähän sääliä siskon lompakkoa. :D Ohjaustehostimen öljyt olivat myös aikamoista kuravettä, niin vaihdoin ne mitä säiliössä oli. Pitää toistaa tuo toimenpide useampaan kertaan pienen hetken välein, niin pikkuhiljaa puhdistuu koko järjestelmä. En tossa yksinäni oikeen parempaan pystynyt. :D

Kumihanskatesti tuli myös tehtyä, ei tuo mitään näkyvää alipainetta tee, mutta ei myöskään puhalla yhtikäs mitään ulos. Huohotus on siis kunnossa. :)

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun tämän auton laatikko vaihtaa merkittävästi hienostuneemmin kuin mun XC:n laatikko. :2funny:

Kilometrejä taulussa 249 564.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.09.2020, 23:36:57
Omissa olen ihmetellyt, että vaikka vaihtaa tehostinnesteet 100tkm välein, niin uudetkin haisee aina palaneille säiliössä. Mut kaipa se vaihtelu silti auttaa kun Volvossa ei ole mun 200tkm matkalla vuotanut tehostinnesteitä toisin kuin edellisillä omistajilla ekalla 150tkm:lla. Ja tuo 5v laatikko tosiaan voi toimia nätisti, mitä kaikki ei kai ole päässet kokemaan vaan pitää nykimisiä ominaisuuksina  :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Duke - 20.09.2020, 09:51:32
Onhan tossa vielä toi reilusti parempi laatikko, niin kyllä se vaihtaa nätisti. Vanha d5 730tkm ajettuna vaihtoi paljon hienommin kuin toi xc90 uudella laatikolla.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 20.09.2020, 13:56:26
Onko muuten käsitystä, että onko näitä härveleitä lähtenyt tehtaalta peräti ilman pohjamuovia? Kiinnitin eilen huomiota, että pohjamuovi on jäänyt johonkin matkan varrelle 20 vuoden aikana, mutta kaverilla oli mututuntuma, että voi olla että pohjamuovia ei ole ikinä ollutkaan. ???
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Duke - 20.09.2020, 18:12:40
Kyllä mun mielestä aina ollu pohja muovi uutena
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: razori - 20.09.2020, 20:45:23
Dieseleissä joo, bensakoneissa ei liiemmin. Pohjamuovin olemassaololla vaikutetaan mm. koneen lämpeämiseen. Bensakoneissa kun ei moista ongelmaa ole
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Tucci - 20.09.2020, 21:00:57
Onko muuten käsitystä, että onko näitä härveleitä lähtenyt tehtaalta peräti ilman pohjamuovia? Kiinnitin eilen huomiota, että pohjamuovi on jäänyt johonkin matkan varrelle 20 vuoden aikana, mutta kaverilla oli mututuntuma, että voi olla että pohjamuovia ei ole ikinä ollutkaan. ???
Unohtunut huollon yhteydessä laittaa tai hajotettu talvella.
Laittaisin muovin paikalleen, konehuone pysyy puhtaana ja en haluaisi mitään ylimääräistä apulaitehihnan ja rullien väliin.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.09.2020, 21:38:52
Dieseleissä joo, bensakoneissa ei liiemmin. Pohjamuovin olemassaololla vaikutetaan mm. koneen lämpeämiseen. Bensakoneissa kun ei moista ongelmaa ole

Bensa tinamoottorit lämpiää käsittämättömän hitaasti, ainakin kun vertaa vinokoneeseen.  :2funny: Minun on pakko laittaa omasta keula talveksi umpeen, että auto lämpiää työmatkalla. Viime talvena kiinnitin huomiota moottoriin kertyneeseen vaaleaan töhnään. Öljynvaihtojen ja varmasti kuumaksi ajetun moottorin myötä töhnä on hävinnyt moottorista.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 21.09.2020, 02:57:42
Asia pihvi, pitänee metsästää tähän jostain tuo pohjamuovi, jos sattuu tulemaan vastaan.   -H-
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.09.2020, 05:13:31
Bensa-kasipätkä ei liannut ilman pohjamuovia moottoria toisin kuin tää v70d5 likaa sen vaikka muovit on paikallaan hyvin nopeasti. Onko toi p2-korimalli niin erilainen aerodynaamiikan puolesta että konetila likaantuu heti? Ilman pohjamuovia öljynvaihto on kyllä juhlaa, mut toisaalta pohjamuovi peittää pienet vuodot katsurilta :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: janne81 - 21.09.2020, 05:24:47
Ei oo mulle tullu vastaan bensakoneisissa tämän mallisarjan autoissa pohjamuovia vaikka aika monen alle oon kattonu.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 04.10.2020, 03:55:22
Tähän saatiin tänään kaverin kanssa aikaiseksi vaihtaa vaihteistoöljyt. Oli melko tummaa tavaraa, kun putkesta tulevaa öljyä katsoi. Tikusta katsottuna näytti paljon paremmalta. Ei ollut toisaalta täysi yllätys, koska viimeisimmästä öljynvaihdosta oli aikaa jo 71 000km / 4 vuotta. Ja sillon oli vaihdettu vain 5,2 litraa. Ja kermana kakun päälle, laatikon öljytaso jätetty vajaaksi. :facepalm: Huuhdottiin 15 litraa lävitse, niin muuttuivat hyväksi. Commaa meni laatikkoon. Nollasin myös Vidalla öljynvaihtolaskurin varmuuden vuoksi, vaikka tuolla ei ole tuntunut olevan mitään tuntuvaa vaikutusta ainakaan. Laatikon toimintaan ei tullut muutoksia ja ehkä ihan hyvä niin, koska laatikko toimi jo ennestään mallikkaasti. :)

Tämä yksilö on alkanut kilometrien myötä tulemaan tutummaksi pikkuhiljaa. Hiukan mietityttää tuo kaasuläppäkotelo. Melko usein esim. liikennevaloihin tultaessa pysähdyksiin ja Neutral Controlin vapauttessa vaihteen, jää kierrokset seilaamaan noin 100rpm verran. Tuon seilaamisen kesto on yleensä luokkaa 3-7 sekuntia, kunnes rauhoittuu vähän. Tuonkin jälkeen on kuultavissa ulkoa päin varsinkin, että kierrokset eivät pysy aivan tasaisina. Kierroslukumittarissa tuo ei kuitenkaan enää siinä vaiheessa näy. Ajon aikana ei ole mitään ongelmia, ei pienintäkään nykimistä missään tilanteessa. Tuo tuntuu olevan se vaikea paikka, kun vaihde vaihtuu vapaalle ja koneen kuormitus pienenee, niin sitten seilauttaa hetken kierroksia. Ei tuo nyt toki häiritse, kun on sen verran lievä ilmiö toistaiseksi. Mutta eikös oireet viittaa aika vahvasti kaasuläppään, varsinkin vuosimalli huomioon ottaen. :2funny:

(https://i.imgur.com/vb26mfa.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.10.2020, 09:16:02
Ainakin vanhemmissa tossa tilanteessa yleensä varauduttiin putsaamaan kaasuläppää, vai onko näissä vielä jotain erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä. Jos tossa oli alkuperäinen tosiaan se läppä niin ihan hyvät kilsat sillä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Acke - 04.10.2020, 13:41:46
Voisi kyllä viitata kaasuläppään. Muistaakseni 2.4i S80 alkoi myös noin, sitten rupesi välillä sammumaan kun painoi kytkimen pohjaan ja lopuksi ei välillä totellut kaasupoljinta ajossakaan. Mitä pohjamuoviin tulee niin S80 ole ollut pohjamuovia niin kauan kun se on ollut perheessä, eli melkein uudesta asti. Omassa bensa-XCssä on kyllä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 04.10.2020, 15:25:23
Jeps. Onhan tuolla kaasuläpällä muutaman kuukauden päästä tasan 20 vuotta ikää, että ihan kunnioitettava lukema toki. Ja ei nuo uudet kaasuläpät taida enää hinnan kiroissa olla, niin ei se maailma kaadu jos tuo pitää joskus uusia. Pitää seurailla paheneeko oireet miten nopeasti. Eilen kun tuli tällä ajeltua muutama sata kilsaa, niin motarilla huomasi hyvin, että alustassa on sanomista. Urissa/saumakohdissa auto veteli aika tehokkaasti sivusuunnassa, no kahden kuukauden päästä on leima, niin sitä ennen pitää hoitaa kuntoon.

Nykyiset LingLongin kesärenkaat alkaa myös olemaan aikas loppu, niin pitää metsästää tähän uudet kumit ensi kesäksi. Tätä autoa en rupea holhoamaan yhtä pahasti kuin omaa XC:tä, joten tähän riittänee renkaiksi jotkut keskiluokan kumit. Nykyiset 225/45/R17 profiiliset ovat aivan hirveät mukavuuden kannalta, joten paksumpaa kumia tulee ainakin.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Tucci - 04.10.2020, 16:14:04
Mikä on tuo neutrai control, niitä oli ohjelmoitu pois jostain syystä?
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.10.2020, 17:23:36
Se nc on se että vaihteisto menee automaattisesti vapaalle pysähdyksissä jalka jarrulla, mikä jäähdyttää sitä mutta hidastaa ja tökeröittää lähtöä. Itseltäni se lähti essential-huollon päivityksissä kysymättä pois enkä ole kaivannut.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 16.10.2020, 02:37:15
Tällä paahdettu tänään 500km menemään ja lisää "ominaisuuksia" löytyi. ::) Pidemmän moottoritieajon jälkeen käännyin rampista ja kiihdytin maantielle rauhallisesti, niin kakkosen vaihto kolmoselle ryssi. :2funny: Kierrokset nousivat tuossa välissä noin 150rpm, kunnes vaihde vaihtui. Itse vaihto ei varsinaisesti nykäissyt tai mitään, mutta huomasi kyllä että nyt ei mennyt vaihto ihan oppikirjan mukaan. Sain tuon ilmiön toistettua vielä muutaman kerran, mutta sitten vaihteisto rauhoittui. En muista tuohon ilmiöön aiemmin törmänneeni tämän auton kanssa. Olisikohan pidemmän 120km/h nopeudella tapahtuneen ajelun jäljiltä laatikko ollut tarpeeksi kuuma, että tälläinen oire sitten pääsi esille. Toki tuo tapahtui nyt vain muutaman kerran, mutta lienee aiheellista paneutua asiaan. Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen se B4 Servon kansi. Sehän on yleinen vikakohde näissä vaihteistoissa, eritoten näissä alkupään malleissa ja aiheuttaa käsittääkseni juurikin tuota kakkosen ja kolmosen välillä tapahtuvaa häröilyä. Onko jollain kokemusta tuon servon kannen vaihtamisen vaikutuksista? Jo olemassaolevat kirjoitukset foorumilta/netistä luin.

Öljyä on laatikossa oikea määrä ja sitä laatua mitä pitääkin. Toki tähän ne vaihteistoöljyt vaihdoin äskettäin, mutta en jaksa uskoa että uudet öljyt olisi tuota ongelmaa aiheuttanut. Kun tuo häröily oli tosiaan vain tuossa kakkosen ja kolmosen välissä, niin sopisi ainakin täydellisesti tuohon B4 Servon kannen vikadiagnoosiin. Muilta osin laatikko toimii oikein mallikkaasti. :idiot2: :idiot2:
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Duke - 16.10.2020, 18:37:17
Laitoitko mvatf+ Commaa? Siinähän on 3324 luokitus, eli pykälää liian hyvää tohon vaikkakin 3309 löytyy myös. Epäilen jos tota öljyä on laitettu että laatikossa oleva lika on lähtenyt ton paremman öljyn vaikutuksesta liikkeelle ja jääny venttiili pöytään. Yhdessä 850 mikä mulla oli. Oli edellinen omistaja laittanut 3309 öljyt juuri ennen kuin ostin, kun oli taulukossa väärin lukenu. Vaikka heti vaihdoin oikeat öljyt niin silti ongelmat alkoivat ja alkoi tulemaan väli vapaita.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 16.10.2020, 19:09:49
Voi perskule, juuri tuota Commaahan tuonne tuli laitettua. Hämää vaan, että ongelma on vain tuossa kakkoselta kolmoselle siirtymisessä. Tuntuisi loogiselta, että jos olisi likaa mennyt venttiilipöytään, niin laatikko oireilisi myös jossain muussa tilanteessa. Oliko sulle Duke ongelmana vain jokin tietty vaihtoväli mikä oli ongelma, vai tuliko välivapaita satunnaisesti usealla vaihteella? Tuo B4 servon kansi ei maksa paljoa, niin halpa se on ainakin testata ja toivoa parasta. :2funny: Saavat tuon vaihtaa sitten Debilissä, kun tämä auto sinne menee lähitulevaisuudessa muutenkin.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Duke - 16.10.2020, 19:59:52
Joo ei tullu kuin yhteen väliin siinäkin toi vapaa. Nopeasti kyllä hukkasin sen  :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 16.10.2020, 20:50:09
Voi helkkari.  :D No kokeillaan tuo servon kansi ensiksi ja seuraillaan tilannetta. Mietitään sitten jatkotoimia...  ::)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Duke - 16.10.2020, 21:32:51
Toisen kerran öljyjen huutelu vois kanssa olla hyvä.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 17.10.2020, 04:02:08
Ei hullumpi idea. :) Nappaan tän auton tässä lähiaikoina kunnon testilenkille testerin kanssa, niin näkee laatikon lämmöt ja samalla pääsee testaamaan huolella tuota kakkosen ja kolmosen väliä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Tätä episodia lukuunottamatta tämä pirssi on osoittautunut muutaman tuhannen kilsan kokemuksella ihan asiansa ajavaksi peliksi.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 03.11.2020, 23:28:33
Jännitystä elämään ja moottorin vikavaloa päälle. 8) Tänään syttyi tosiaan vikavalo ja koodiksi antoi ECM-6400. Ilmeisesti siis VVT:n solenoidi (tai siihen liittyvä) vika siis. Sattui sopivasti tämä vika, kun auto menee torstaina Debiliin muutenkin, niin saavat siellä sitten katsoa homman kuntoon.

Sisko soittaa...

Sisko:  Moi, mun autossa syttyi jokin keltainen valo?
Minä: Onks se sellanen vähän laatikkomainen valo?
Sisko: Kyllä....
:D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.11.2020, 07:48:12
Kelit menee siihen suuntaan että kohta voi syttyä myös mies paskalla-valo! Vaikeita nuo vvt:t, tuntuu että niistä on jatkuvasti topiceja.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 06.11.2020, 00:51:46
Jaaa remonttia tehty:

- Polttoainesuodatin
- Etuiskarit
- Etuiskarien yläpäät laakereineen
- Etujouset
- Neutral Control poistettu
- Vaihteistoon vaihdettu B4 Servon kansi
- Vaihteiston adaptaatiot nollattu
- Koiranluut
- Vasen alapallo
- Alatukivarsien etupuslat
- Käännönrajoittimet
- Sekä kulmat tietenkin säädetty

Kyllä kulkee nyt kuin juna. Tuohon vaihteiston häröilyyn en ole enää törmännyt, mutta tuo B4 servon kannen vaihto selvästi rauhoitti tuota 2-3 välistä vaihtoa yleisestikkin. Nyt tämän kehtaa katsastaa ja ajella kohti auringonlaskua...

Tuo VVT:seen liittyvä homma jäi tekemättä, mutta eipä se ole nyt vikakoodia toistaiseksi antanut uudestaan. Jos valo syttyy, niin puhdistan sen sihdin sieltä ensitöikseni...
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: kaksi70 - 06.11.2020, 07:27:39
Hienoa huolenpitoa Volvosta  :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.11.2020, 10:16:02
Itse olen miettinyt montako kertaa montako kertaa noi tukivarren puslat kehtaa vaihtaa ennen kuin laittaa koko tukivarret uusiksi. On kyllä varmaan ajettavuuden kannalta tärkeimpiä osia.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 07.11.2020, 00:53:59
Itse olen miettinyt montako kertaa montako kertaa noi tukivarren puslat kehtaa vaihtaa ennen kuin laittaa koko tukivarret uusiksi. On kyllä varmaan ajettavuuden kannalta tärkeimpiä osia.
Mitä sitä koko tukivartta vaihtamaan, jos on oikeat työkalut niiden pelkkien puslien kanssa säätämiseen. Eihän ne tukivarret siitä mihinkään ruostu. Toki jos itse pihalla säätää, niin äkkiä tulee kokonaiset tukivarret halvemmaksi, varsinkin jos omille hermoille laskee yhtään arvoa. :D
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: aksim97 - 07.11.2020, 11:38:20
Mitä sitä koko tukivartta vaihtamaan, jos on oikeat työkalut niiden pelkkien puslien kanssa säätämiseen. Eihän ne tukivarret siitä mihinkään ruostu. Toki jos itse pihalla säätää, niin äkkiä tulee kokonaiset tukivarret halvemmaksi, varsinkin jos omille hermoille laskee yhtään arvoa. :D

Mullahan ois tähän ne uudet tukivarret olemassa, mitkä oot luvannu poistaa nurkista. :D

Alumiinihan voi sinänsä materiaalina myös väsyä rasituksesta, mutta en minäkään usko, että ajamalla sais loppuun ihan heti kuitenkaan.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.11.2020, 21:46:02
Sukulaisen kanssa joskus vaihdettiin yksi pusla pihalla. Sillä oli omasta vääntynyt koko tukivarsi kun oli risalla puslalla ajanut 300km menemään. Mut mulla on vähän kanssa se pelko että orkkikset olis parempia kuin mitä tulee tilalle.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 22.11.2020, 19:36:20
Tämä päätti sytyttää vikavalon uudestaan ja samasta syystä kuin aiemminkin, eli VVT -solenoidi. Sunnuntaina ei oikeen saanut mistään uutta tiivistettä, joten puhdistin vain sen vanhan sihdin, oli siihen kerääntynyt pieni mömmökasa, sitä en sitten tiedä että voiko se oikeasti aiheuttaa vikakoodin. Puhdistin sen joka tapakauksessa sekä itse solenoidista pahimmat moskat. Saa nähdä tuleeko vikavalo vielä. Talvirenkaat myös vaihdoin tähän. Kesärenkaat on näemmä sen verran loppu, että keväällä voi joutua rengaskaupoille.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 08.12.2020, 00:27:26
Taas oli syttynyt vikavalo samaisesta syystä. Vaihdoin vihdoin sinne uuden tiivisteen, jos se nyt toimisi...Leima oli myös vanhenemassa muutaman päivän kuluttua, joten tuli myös katsastettua tämä tänään. Pieni pelko persiissä oli käsijarrun osalta, kun omaan persdynoon tuo tuntuu ottavan vähän epätasaisesti, mutta leimalla käsijarrun ero oli vain 11%.  :D

Ensimmäistä kertaa pääsi katsomaan tämän alustaa kunnolla ja kyllä se uutena tehty ruostesuojaus on pelastanut paljon. Eihän nämä nyt varsinaisesti käsiin mätäne, mutta onhan ero huomattava sellaiseen P2:seen, jota ei ole käsitelty.

Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 02.04.2021, 15:44:58
Purin ja puhdistin tuon VVT-solenoidin alkuvuodesta ja vikavalo pysyikin poissa pari kuukautta, mutta nyt pamahti taas tauluun vikavalo. Suosiolla Biliasta uusi solenoidi matkaan siis ja matka jatkuu. Solenoidisarjalla oli hintaa 285€. Samalla tarttui mukaan alkuperäiset sytytystulpat hintaan 47€. Yllätyin positiivisesti noiden tulppien huokeasta hintatasosta. :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 12.04.2021, 02:14:41
Tänään tuli vaihdettua tähän uudet kesärenkaat. Kumeiksi valikoitui Goodyear EfficientGrip Performance 2 kokoluokassa 225/55/17, eli aikamoiset pullakumit ovat, mutta niistähän minä pidän, kuten varmasti osa tietääkin. :D Ei tule ikävä noita edellisiä LingLongeja, onhan tämä auto ihan eri planeetalta laaturenkaiden kanssa. 8) Samalla tuli myös imuroitua ja pestyä auto, kun ei tuo sisko kovin aktiivinen ole noiden askareiden osalta.

Huoltoromppeet tuli myös ostettua. Tänään tuli kuluneeksi 10 000km edellisestä öljynvaihdosta, joten pikimmiten menee öljyt ja suodattimet vaihtoon jahka sää sallii ulkona nysväämisen...

(https://i.ibb.co/vqFpVPb/pulla.jpg)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 18.04.2021, 23:47:35
Tähänkin vaihtui tänään öljyt, koneeseen meni Teboil Gold 5W-40 vellit. Vaihtoväliksi muodostui 10 462km. Ilmansuodattimet vaihtuu ens kuussa... :D

Kilometrejä taulussa 260 026km.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 09.06.2022, 21:26:56
Päivitellääs tätäkin vaihteeksi, talven aikana ruostui takapönttö puhki, joten pärinät olivat sen mukaiset. Tiistaina auto kävi kuitenkin Debilissä, jossa vaihtoon menivät:

 - Takaäänenvaimennin
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Ilmansuodatin
 - Raitisilmasuodatin
 - Oikealle taakse koiranluu

Kilometrejä taulussa 274 323 ja auto toimii kaikinpuolin nätisti. :)
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: tuomaril - 30.04.2023, 04:34:39
Tämä auto on hiljaisessa myynnissä, jos jotain kiinnostaa. Noin 280 000km mittarissa ja juuri huollettu.
Otsikko: Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
Kirjoitti: laatikkovika - 30.04.2023, 10:15:37
Tuo väri, Polar Blue Arctic Dawn on ihan kiva kun siihen tottuu. Ensin en ite niin tykänny mutta kun väriä ei voinut valita niin itse en enää vaihtais.  ;)