Proturbo  Autodiagnoosi

Huikkosterin 142 -71

  • 35 Vastauksia
  • 7738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Huikkosterin 142 -71
« : 21.11.2019, 14:03:02 »
Viime talvena kun ostin V70:in, loppui mielenkiinto 940:iin kokonaan. Noiden välillä ei tullut riittävästi kontrastia nykyajan ja vanhojen hyvien aikojen välillä. 940 tuntui vain kuluneelta nykyautolta. Joten aloin miettimään oikeasti vanhaa harrastetta.

Nettiautosta löytyi tämä. 142 vuodelta -71. Moottori käyty läpi, leimassa ja satunnaisessa ajossa oleva. Vaihdoin päittäin 940:iin ja nyt on sitä kontrastia. S*



Kotimatka sujui laiskasti. 80km/h oli maksimi mitä viitsi ajaa, silloinkin kaasu lähes pohjassa. Kotona löysin heti selityksiä miksi. Imusarjasta oli 3 mutteria käsin pyöritettävissä, huohotinletkun klemmari oli auki ja kaasuttimista öljyt vähissä.

Tämän jälkeen alkoi vetoja löytymään. En tiedä mitä tarkalleen moottorille on tehty mutta tupla strömbergit ja madallettu kansi. Satanen on mittarissa aika ripeästi ja tuosta vauhdista voi vielä lähteä ohittamaan. Tappikoneen murinaan kun lisää voimansiirron vaimean vihellyksen niin hymyilyttää ajella :).


Penkkien päällä oli tälläiset päälliset. Muuten olisin säästänyt mutta ne olivat kulahtaneet ja sisällä on navettamainen ummehtunut haju.


Ihan syystä oli päälliset.


Ralliratti ja kierroslukumittari sopii tähän hienosti. En ole vielä päättänyt haluanko alkuperäisen ratin, olisi kevyempi ohjaus.


Laturin alapultti oli poikki ja eilen laitoin sen kuntoon. Nesteet pois, syyläri ylös, porasin pulttiin 5mm reiän ja hakkasin siihen torx avaimen. Lähti pyörittämällä jämä pois.





Lohkon kierre taitaa olla tuumataulukoista ja sellaisia ei mulla ollut. Läpipultti ja mutteri ajaa asian yhtä hyvin. Onkohan 960:n etupenkin kiinnityspultti ???. Volvo original osaa kuitenkin.


Eihän tämä mikään helmi ole. Kittiä ja spraymaalia käytetty ulkokuoren ehostuksessa. Yllättävän kovan oloinen kuitenkin että voisi olla mahdollisuus ensi kesänäkin saada leimaa. Ruostesuoja töhnää valuu joka ikisestä pellin saumasta eli joku on sillä tämän joskus pelastanut :).

Yksi hassu yllätys tuli vastaan. Tutkin magneetilla onko koko ulkokuori pelkkää kittiä (ei onneksi), etulokasuojaan ei tarttunut magneetti. Ei sitten mihinkään kohtaan. No ei kai kun ne on lasikuitulokarit :o.

Tästä ei museokilpiin entisöityä ja kiillotettua tehdä. Pidetään ruosteet kurissa ja auto ajokunnossa jotta pystyy kesäisin nauttimaan. Kääntää kivasti katseita ja aiheuttaa ihmettelyä :).



Ja sitten sitä ajokuntoisuuden ihmettelyä.
Pääsääntöisesti moottori toimii hyvin. Käynnistyy, jaksaa vääntää matalilta kierroksilta ja vetoja löytyy ylhäältäkin.

Mutta kyllähän tämä tykkää nakuttaa välillä, jälkikäydä ja tyhjäkäynti on jotain 900-1500rpm väliltä. Kaasarit eivät ole täysin synkassa ja missä kunnossa lienee sytytysosat?

Mittasin puristuksetkin, 11-12 bar eli oikein hyvät.
1:sen ja 2:sen tulpat olivat maitokahvin väriset. 3:nen tummempi mutta silti ruskehtava.
4:nen ei sitten enää olekkaan. :o


Sitten pitääkin talven aikana miettiä korjaako strömbergit ja kärjellisen sytkän, vaihtaakko kärjettömään vai hylkäänkö molemmat ja mennään suoraan ruiskuaikaan. Lh, mega, k-jet, kaikki on mahdollista. :)

Banaanivanteet sopii hienosti.



« Viimeksi muokattu: 21.11.2019, 14:08:17 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #1 : 21.11.2019, 14:14:36 »
voi olla 71 otettu käyttöön mutta auto on vuosimallia -72  ja dl mallia vielä  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #2 : 21.11.2019, 14:17:45 »
Joo itseasiassa pitikin mainita. Lyhyt keppi ja upotetut ovenkahvat paljasti mulle tuon. :)

Mistäs dl mallin tunnistaa muusta kuin takalasin lämmittimestä vai olikos se vakiovaruste? ???
« Viimeksi muokattu: 21.11.2019, 14:19:54 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #3 : 21.11.2019, 14:23:37 »
Joo itseasiassa pitikin mainita. Lyhyt keppi ja upotetut ovenkahvat paljasti mulle tuon. :)

Mistäs dl mallin tunnistaa muusta kuin takalasin lämmittimestä? ???
joo ja lyhkäsemmät niskatuet tuli -72 maski on sulla dl (kolmiosainen)ja lattiaverhous,mikä l mallissa on semmosta jotain muovia,sulla kangasta,sulla varmasti myös avattavat taka sivulasit? ja dl malleista löyty kello ja toi puujäljitelmä koelaudassa,l mallissa musta,tässä nyt jotain eroja,toi sun mikä on tuplilla niin oliko siinä 105 vai 110 heppaa en muista enää,mulla ollu ihan vastaava auto se oli vaan punanen
« Viimeksi muokattu: 21.11.2019, 14:26:12 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #4 : 21.11.2019, 14:49:05 »
Komia 142 sulla. Mulla on ollut lähes samanlainen pari vuotta sitten.
Myin sen suomen rajojen ulkopuolelle.



V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #5 : 21.11.2019, 14:50:53 »
Siisti hankinta. Onkos nuo sivupeilit alkuperäiset vai jostain muusta mallista/tarvike? En muista tollasia nähneeni aiemmin näissä.
Ei taida sekään pitää paikkaansa että isot etuvilkut, vaakamalliset takavalot ja upotetu kahvat olis tullu samassa päivityspaketissa jonain vuonna?

Aika klassinen ilme keulassa noilla lisävaloilla ja keltasilla "talmuilla"  8)
Onnea uudelle!
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #6 : 21.11.2019, 14:55:22 »
Aivan. Nuo on niin itsestäänselvyyksiä nykyään ettei osaa edes katsoa sillä silmällä. :D
On avattavat takalasit ja kello joka toimii tavallaan. Välillä alkoi pitämään kovaa meteliä. Ihan kuin viallinen rele tärräisi jote  otin siitä johdot irti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #7 : 21.11.2019, 14:59:49 »
Siisti hankinta. Onkos nuo sivupeilit alkuperäiset vai jostain muusta mallista/tarvike? En muista tollasia nähneeni aiemmin näissä.
Ei taida sekään pitää paikkaansa että isot etuvilkut, vaakamalliset takavalot ja upotetu kahvat olis tullu samassa päivityspaketissa jonain vuonna?

Aika klassinen ilme keulassa noilla lisävaloilla ja keltasilla "talmuilla"  8)
Onnea uudelle!
Tarvikkeilta vaikuttaa mutta vaatii harjaantunutta silmää jotta pystyy toteamaan.

-73 malliin tuli vasta nuo valopäivitykset. Tää vanhempi on enemmän mun silmää miellyttävä ja tuuri kävi että osui juuri tälläinen kohdalle. Olisin ostanut mitä tahansa 69-74 väliltä jos samassa kunnossa ja hinnassa olisi ollut.

Tykkään minäkin tästä kevyestä rallilookista. Sitä voisi jopa korostaa S*

« Viimeksi muokattu: 21.11.2019, 15:02:28 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #8 : 21.11.2019, 15:04:11 »
Siisti hankinta. Onkos nuo sivupeilit alkuperäiset vai jostain muusta mallista/tarvike? En muista tollasia nähneeni aiemmin näissä.
Ei taida sekään pitää paikkaansa että isot etuvilkut, vaakamalliset takavalot ja upotetu kahvat olis tullu samassa päivityspaketissa jonain vuonna?

Aika klassinen ilme keulassa noilla lisävaloilla ja keltasilla "talmuilla"  8)
Onnea uudelle!
huikkosterilla tarvikepeilit,hukalla orginal,kahvat tuli -72 ja peräpelti valoineen sekä etulokasuojat isoineen vilkkuineen tuli 73 kuin myös vaihtui maski ja koelauta,ja 73 sessa oli vielä pikkupuskurit mutta kumi erillainen ja etupuskurin kumi 2 osainen
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #9 : 21.11.2019, 15:11:17 »
Nuo lisävalot on muuten H4:set ja kunnon sähköillä. Näkee ajaa pimeässäkin kun on tuplasti lyhkäsiä :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #10 : 21.11.2019, 15:20:53 »
mulla oli myös h4lkut lisävalot,ja mitä peileihin tulee niin mulla oli 140sen varret ja ekojen 240sten peilit,kävi suoraan 240sen peiliosa 140sen varsiin,alko näkee peileistä aika hyvin



mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #11 : 21.11.2019, 15:32:47 »
Oliko niissä jo laajakulmaa? Noilla ei oikeastaan mitään tee. Auto onneksi on kuin akvaario eikä niskat jumita. :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #12 : 21.11.2019, 15:41:20 »
Oliko niissä jo laajakulmaa? Noilla ei oikeastaan mitään tee. Auto onneksi on kuin akvaario eikä niskat jumita. :D
mä en enää muista mut sen muistan et orkkiksiin verrattuna oli hyvät!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #13 : 21.11.2019, 17:31:06 »
-72 oli hyvä vuosikerta.  O0
Kuvistani näkee päällisimmät erot perusmallin ja hankintasi välillä, tosin omaani lisäsin kellon ja KPZ 5.5 vanteet. Ja (MR-kelpoiset  :)) ) penkinpäälliset oli jo valmiiksi.
Omassani oli avattavat takasivulasit.
1972 oli ainoa vuosikerta tuonnäköisellä ratilla. Ihan hienon näköinen mutta jäätävän kokoinen.  :P






P.S. 100 sarjassa on vielä tuumaiset kierteet ja B20 käy mielellään jälkikäyntiä...  :-[
« Viimeksi muokattu: 21.11.2019, 17:40:27 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 142 -71
« Vastaus #14 : 02.12.2019, 02:27:59 »
Ensi kesään valmistautuminen alkoi sisustan pesulla. Sisällä on erittäin ummehtunut navettamainen haju joka ottaa herkemmillä henkeen ja vaatteet haisee ajon jälkeen. Penkit ja matot pihalle, imurointi ja tekstiilipesuri laulamaan.







Pesin vielä etumaton ja etupenkit. Takapenkki ja sisätilat jäljellä. Varmaan pitää toinen kierros käydä läpi mutta paljon parempi jo nyt.

Täällähän on peltiä lattiassa :)






Nää äänieristeet ei enää takaisin tule, hyi :buck2:. Pitää keksiä jostain uutta tilalle.



242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo