Elekma  Autoracing

Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98

  • 21 Vastauksia
  • 3099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« : 15.08.2023, 01:23:02 »
Aloitetaampa uusi topicci, ei viitsi sotkea tätä T6:n kanssa samaan.

Kyseessä on siis 1998 Volvo 940 Classic, tekniikka B230FT/M90/G80. Autoa ei ole tarkoitus rakentaa, virittää tai muutella muutenkaan paljon. Se on varsin alkuperäiskuntoinen ja kaikki pitää olla helposti palautettavissa. Mahdollisuuksien mukaan käytetään Volvon omia osia tai niiden uustuotanto- tai muutoin "hyväksyttäviä osia. Aika näyttää muuttuuko mieli, mutta koitetaan pitää jalat tukevasti maassa.


Ensimmäinen hankinta oli alkuperäinen 900-sarjan takaspoileri. Lisäjarruvalon lasi oli tästäkin luonnollisesti rikki kuten usein. Korjasin lasin liimaamalla epoxilla sisäpuolelle palan punaista heijastinta. Muutenkin tuollaisen spoilerin metsästys on aika toivotonta, mutta onneksi kävi tuuri ja se löytyi vieläpä varsin hyväkuntoisena. Tästä ISO kiitos VRCF.fi 240:lle  O0
Vaihdoin samalla myös kulahtaneet Volvo- ja turbo merkit takaluukkuun. Classic:ssa kuuluisi olla vain pelkkä 940 merkki, mutta sallittakoon tuo "turbo", sillä onhan tämä sellainen  ;)


Seurakseen spoileri sai Add-On tyyppisen kopio lipan etupuskurin alle. Ei huolta, tuo kammottava lohkolämppärin pistoke vaihtuu pienempään ja siirtyy toiseen paikkaan. Lyhtyjen alle on myös olemassa jo uudet listat ilman mitään reikiä.


Etulokareihin tuli luonnollisesti "Hirvi"-merkit, mutta tällä kertaa mustana. Merkit ovat alkuperäiset Bartonin, ei kopiot.
Sähköantenni vaihtui perinteiseen piiska-antenniin ja radion kuuluvuuskin parani samalla huomattavasti. Se oli kanssa varsinainen seikakilu, sillä eihän kunnon radioantenneja saa nykyään mistään. Volvon orkkiksen olisi saanut hollannista rahteineen reiluun 200e hintaan, eikä se olisi edes käynyt tähän suoraan. Tuossa on nyt laadukas CB/LA antennin jalka, itse tehty FME-DIN liitosjohto, sekä vielä uusi antennikaapeli radiolle asti ja tietenkin tuo vanha piiska nurkista.
Huomasin myöhemmin että eBay tai Amazonilta olisi saanut valmiin Female-Female DIN-adapterin  :-\


Vanteet ovat hankintalistalla, Polarikset tai Eiker:t olisivat tietysti ne halutuimmat, mutta 17" Ocean Classicit ovat myös mahdolliset. Mitään niistä ei vain ole saatavilla. Jonkun tiedon mukaan Ocean Classicia saattaisi tulla loppuvuodesta taas markkinoille.


Päivittelin myös alkuperäisen Volvo Cr-906 radion nykyaikaisempaan Kenwoodiin, josssa CD/BT/USB ja SD-kortti mahdollisuus musiikin toistamiseen. Nakkasin myös "R":sta jääneen vanhan subwooferin takaluukkuun. Kaikki helposti palautettavissa ja poistettavissa tarpeen mukaan jos alkaa pussihousut vipattaa ;D

Suurempia hommia on kampuran etupään ja vaihdelaatikon ulostuloakselin stefat. Laittelin tilauksen jo Skandix:lle vetämään. Samalla tulee uusi jakohihna, vanhalla ei ole ajettu kuin ehkä 3 vuotta/5000 km, mutta se on saanut ehkä öljyä ?
Oikeassa takalokarissa ja takatolpassa on lakkavikaa, nurkka on ajettu joskus johonkin kiinni. Maalipinta on kuitenkin joka kohdasta ehjä, lisäksi kultainen classic-koristeteippi on siltä kohdin poikki.

Aikasemmin on jo tullut korjattua orkkis ilmanputsarikotelo uusilla lukituslinkuilla. Käsittämätöntä kuinka ihmiset viitsivät ruuvailla ja teippailla kotelon kantta lukituslinkkujen pettäessä, kun korjaus on oikeasti niin helppo ja näppärä  8) Uutta tai ehjää käytettyähän ei luonnollisesti saa enää mistään. Korjauksesta ei ole valitettavasti nyt laittaa kuvaa.
Takapään ilmaiskarit ovat poistolistalla syystä että iskareissa on aina pakko pitää vähän ilmaa ja perä on silloin melkoisen kova ja selkeästi kohollakin. Ne on laitettu tähän heti uutena asuntovaunun vedon vuoksi. Nykyään eläkepäivillä tällä vedetään korkeintaan kevytperävaunua, joten joutaa pois. Ne vaihtuvat joko auton omiin, uutena pois otettuihin kaasuihin tai sitten Bilstein B6/B8 iskareihin sikäli jos päätän uusia kaikki  ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #1 : 16.08.2023, 12:20:04 »
Hyllyssä parisen vuotta lojunut Black friday heräteostos löysi paikkansa 940.n kilven alta. Luminalights Striker 560 istui jokseenkin täydellisesi paikalleen, kuin se olisi suuniteltu tähän. Kiinikkeiden ääriväli on tismalleen sama kun puskurin alla olevien niittien väli. Niitit pois ja 8mm poralla reikiä pikkasen isommaksi. Puskuripalkissa on takana ura, jossa kulkee lyhdynpesimien letkut. Kiinnityspulttien mutterit sopivat täydellisesti tähän uraan. Kiinnitys on erittäin tukeva ja säätöruuveihin pääsee helposti käsiksi maskin irrottalamalla.




Valo jää hieman puskurin etulinjan taakse, eikä törrötä etupuolella.


Omien valojen referenssit ovat päävalot ref 20 ja lisäpitkät ref 12,5, yhteensä siis ref 65. Strikerin ref 40, joten tein kytkennän niin että auton omat lisäpitkät eivät pala yhtä aikaa, jolloin referenssit jäävät yhteensä ref 80:n. Eipähän tarvi ruuvailla irti katsastukseen.
Pimeällä en ole vielä käynyt kokeilemassa näyttääkö tuo mihinkään noin alhaalta. Ero omien valojen kanssa on ainakin järkyttävä mitä omalla pihalla katselin. Omat halogeenit näyttävät ihan kus** keltaiselta  :o
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #2 : 16.08.2023, 23:12:40 »
Noi Bartonin daven hirvet pysy mulla noin kaks vuotta. Kerran kun tulin konepesusta ei ollu kuin valkoinen liimaosa pellissä.
Ei sais vissiin koneella pesettää. :P
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #3 : 17.08.2023, 13:15:25 »
Alkuperäsiä Bartonin tarroja on ollut autoissa jo vuosia, eikä yksienkään kanssa ole ollut mitään ongelmia tähän asti. On käytetty myös konepesuissa, jopa harjallisissa. Merkit olleet kyllä aina keltaisia, nämä ovat ensimmäiset mustat.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #4 : 17.08.2023, 14:53:38 »
Joo no mustat mullakin oli ja alkuperäinen. Se mikä irtos oli perässä. Oisko saanut suolaa ja pakokaasuja...

Kotomaasta saa kans tarroja mutta ovat aika aneemisia paperinpaloja. Nyt on pari kokeilussa eri autoissa.
https://kauppa.tarramaa.fi/fi/tuoteryhma/211817

Ps. Toimitus oli nopea ja etuna toi klarna.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2023, 14:57:21 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #5 : 19.08.2023, 13:44:51 »
Sattuisiko joku tietämään mistä saisi ostettua uuden tai käytetyn asennustyökalun kampiakselin B200- 230 kampiakselin etustefan asennukseen ?

Volvo työkalu : 9995283

https://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/garage/tools/tools-engine/installation-sleeve-crankshaft-sealing-ring/1033631/

Edit : kaivattu työkalu tuli Skandix:lta. Laitoin sähköpostia asiakaspalveluun kokeeksi saksaksi mainiten asiakasnumeroni ja jo 20min myöhemmin huomasin vastuksen s-postissani. Viestissä ainakin nimenperusteella naishenkilö kertoi että työkalu on mahdollista saada ja hinnat rahteineen. Työkalu lähti jo 2 tuntia sen jälkeen matkaan ja kolme päivää myöhemmin Postnord toi sen jo ovelle. Homma toimi saksalaisella täsmällisyydellä  8)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 20:13:47 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #6 : 22.08.2023, 15:03:45 »
Bilia Verkkokauppa toimitti tänään M90 laatikon takastefan, enää tarvitsee saada itsestä irti sen verran että kömpii alle ja vaihtaa sen  ::)

Sruvatilta tuli jäykemmät 350Nm spoilerimallin kaasupumput takaluukkuun. Luukkua saa nyt ihan oikeasti painaa alaspäin sulkiessa, eikä tarvitse pelätä että luukku tulee niskaan. Taisivat vanhat alkuperäiset 300Nm olla jo muutenkin loppu.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 20:14:08 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1627
  • It's Hip To Be Square
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #7 : 22.08.2023, 19:12:59 »
Laita vanha stefa sopivankokoisen putken päähän ja naputtele sillä uusi paikalleen, niin ei säry.

Ei se nyt avaruustekniikkaa ole, tönärillä voi vaikka tarkistaa että menee suoraan. Eikä sitten huulta vanhan uran kohdalle.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #8 : 23.08.2023, 20:34:52 »
Jep, noinhan se yleensä tehdään ja olen noita useampia vaihtanutkin vuosien varrella. Kaikista en tiedä, mutta veikkaan onnistumis prosentin olevan silti lähemmäs nolla. Tähän autoon haluaisin tehdä sen kerrankin oikein ja ihan oikealla työkalulla. Nokan ja apuakselin stefoihin on vastaava työkalu olemassa, koskaan en vaan muista olleen tarvetta vaihtaa  :-\
« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 20:14:28 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1627
  • It's Hip To Be Square
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #9 : 23.08.2023, 20:57:53 »
Jos siihen putken päähän lisää reiällisen palikan tai levyn, ja käyttää kuningaspulttia stefan paikalleenpuristamiseen, niin hävinnekkö tuo enää poskettoman hintaiselle holkille? Tai sitten se osaa jotain temppuja, mitä minä en käsitä... :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #10 : 27.08.2023, 11:57:25 »
Skandixilta tuli taas lisää roinaa ja mukana etupään alempi tukitanko kun sattui siellä silmään. En tiedä miksi sitä ei ole tässä, onko sitä koskaan ollutkaan vai onko se jäänyt jonnekin matkan varrella ? Mikä logiikka näissä on yleensä ollut tehtaalla, Turbo, GLT, poliisi ja virka-autot, ambulanssit vai miten ?
Merkki on IPD ja valmistusmaa on Intia  ;D


« Viimeksi muokattu: 07.09.2023, 20:00:14 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #11 : 08.09.2023, 09:24:21 »
Skandixilta tuli taas lisää roinaa ja mukana etupään alempi tukitanko kun sattui siellä silmään. En tiedä miksi sitä ei ole tässä, onko sitä koskaan ollutkaan vai onko se jäänyt jonnekin matkan varrella ? Mikä logiikka näissä on yleensä ollut tehtaalla, Turbo, GLT, poliisi ja virka-autot, ambulanssit vai miten ?
En oo noihin tankoihin törmänny normi mallistossa muuten paitsi facelift 760 turboissa tiedän muutamassa olleen. Mitä omia laitteita olen omistanut niin missää ei oo ollu paikoillaan tuota tankoa oli sitte 740 turbo tai 16v tai 940classic.
Tosin jälkikäteen on tullu sitte lisättyä kyseinen tanko.

Ja sitten etupalkkiin kannattaa myös laittaa ne toiset jäykistyspalat mitä löytyy facelifit 960. Classicin etupalkissa on sille valmiit kiinnitysreijätkin.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #12 : 03.10.2023, 16:32:24 »
En oo noihin tankoihin törmänny normi mallistossa muuten paitsi facelift 760 turboissa tiedän muutamassa olleen. Mitä omia laitteita olen omistanut niin missää ei oo ollu paikoillaan tuota tankoa oli sitte 740 turbo tai 16v tai 940classic.
Tosin jälkikäteen on tullu sitte lisättyä kyseinen tanko.

Ja sitten etupalkkiin kannattaa myös laittaa ne toiset jäykistyspalat mitä löytyy facelifit 960. Classicin etupalkissa on sille valmiit kiinnitysreijätkin.

Minkäslaiset ne jäykisteet on ? Ollut joskus -97 960, mutta en muista yhtään minkä näkönen se oli alta  :o

Vaihtelin vihdoin tänään stefan kampuran päähän ja samalla apuakselille. Apuakselin stefa oli ihan korppu ja kampuran ihan säpäleinä. Uusi tiiviste tuli vähän ulommas tasan reunan kanssa kuten jossakin ohjeessa sanotaan, veikkaa että vanha aivan liian syvälläkin. Olipahan helppo tuupata paikalleen oikealla työkalulla  8)
Joutu silti irrottamaan sen alumiinisen etukopan kun katkesi kärki työkalusta sinne sisään kun irrottelin stefaa. Sinne se katosi jonnekin öljypohjaan, en löytänyt mistään, tulee ehkä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä propusta ulos tai sitten ei ::)
Nakkasin samalla uuden jakohihnan sinne mallia Volvo original. Vanha oli ajettu ehkä 5000km, mutta ikää jo kuitenkin 3 vuotta, ompahan taas uusi.
Vaihdelaatikon M90 ulostuloakselin stefa olis pitänyt vielä vaihtaa ja laittaa tuo mainittu tukitanko, mutta selkä oli niin p**kana konepellin alla köykkimisen jälkeen että ei kertakakkiaan pystynyt. Downpipen mutterit kiristin kun vähän supsutti liitoksesta ja jo sillon tuntu ettei sieltä auton alta pääse enää pois  :-\
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #13 : 03.10.2023, 18:15:01 »
Mulla oli tuo etummainen alapoikkituki 740et turbossa. Rekisteröity 1.1.1986.
Oisko ollut valittavissa oleva lisävaruste, en tiiä?

Vanhalta ukolta ostin sen niin ei kai se ollu jälkikäteen sitä tuunannu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbo "Classic Moose" -98
« Vastaus #14 : 03.10.2023, 18:19:31 »
Myös kaverin 89 740 Turbossa on tuo tuki mutta omassa 85 760 Turbossa ei ole.
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron