Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Ville K - 26.12.2014, 18:36:11

Otsikko: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.12.2014, 18:36:11
Laitetaan ny vähän jotain projektihöpinää tästäkin hankinnasta,
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/20141209_125110.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/20141209_125110.jpg.html) duetti kun on pienellä motivaationhankintatauolla, niin piti hommata jotain valmista millä pääsee suorittamaan isommat klassikkovolvo-ajohalut. Tarinahan kulki niin, että kaveri myi pikkuvikaista V70 AWD turboa, jonka ostin, laittelin leimakuntoon ja piti myydä pois. Vaan rahallahan se ei kellekkään kelvannut, niin piti ottaa vaihdossa moottoripyörä, jonka taas sain tuupattua vaihdossa tähän satanelikakkoseen. Ajamalla toin sitten volvon porista kotiin 9.12 kesärenkailla, museoajoneuvossa kun ei talvirengaspakkoa ole. Etukäteen oli jo myyjän kanssa autosta keskusteltu kauppa valmiiksi, ja tämänhän piti olla täysin valmis ajopeli..
...vaan ei ollut. Kone kävi rumasti, kolmessa venttiilissä oli n.1,5mm välystä, jarrutehostimen takaiskuventtiilin juuresta kone veti ilmaa, sytkä paikallaan, mutta tarvikeosien laatu niin surkeaa että pätkii. Ja kaasarin säädöt aivan metsässä..
Muutenkin autoa nyt tarkemmin tutkineena, sisustat täytyy keväällä purkaa ja lattiat putsata ja katsoa joutuuko oikein paikkaushommiin, ainakin silikonia on jo löytynyt saumakittinä.. >:( tämähän on kanssa museotarkastettu Kouvolan suunnalla, jossa vissiin on muitakin 142:ia tarkasteltu.
No, altapäin näyttää hyvältä ja aihiona ainakin ihan hyvä, vaikka jo olenkin miettinyt tämän pudottamista museokilvistä pois, jolloin sais vähän vapaammin rakennella mieleistä, jotain 142GT-replikan tapaista haluaisin, eli siis päälleppäin orkkista, mutta hieman enemmän voisi tuota kulkupuolta olla. Alkuperäisiin R-sport osiin ei riitä paukut.
Nyt on jo tilattuna 123 ignitionin elektroninen jakaja, josta siis löytyy ennakkokäyrät kaikille B-sarjan koneille valmiina, lisäks vielä muutama penta venemoottori ja e85 aineellekin omansa, luulisi löytyvän sopivat asetukset.. toihan lisäks hyödyntää samaa tekniikkaa kuin f1 autojen sytytys, osaa tunnistaa kuinka paljon mikäkin pytty ottaa virtaa, ja säädellä joka pytyn kipinää erikseen.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/4-ohne-kappe-2_.jpeg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/4-ohne-kappe-2_.jpeg.html)
No, lisäks toi orkkis strömppä on niin väsyny vehje, eikä riitä nyt juuri mielenkiinto sen metkujen opetteluun, niin tilasin tämmösen weber 32/36 -setin, (http://atspeedracing.co.uk/products/images/PVO101_1.jpg) on kaikki vivustot, putsarit, imusarja jne.. jospa alkais B20 hyrräämään ja toimis luotettavasti. Mitäänhän ei pilata, ja orkkis osat säilytän, ompahan sitten noikin osat valmiina jos joskus rakentaa jonkun hieman vakiota virkeämmän B20 myllyn joko tähän tai johonkin toiseen klassikkovolvoon..
Talwiajoihinkin on ilmoittautuminen laitettu, sen kunniaksi väänsin alle nämä mukana tulleet Michelin X:ät vuodelta miekka ja kivi (on ne liukkaat, malttia tarvitaaan), GL:n 5" vanteilla, joita piti tosin koristella kromikehillä ja keskikupeilla, sekä kromimuttereilla, jotka ei näy vielä kuvassa.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20141217_200406.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20141217_200406.jpg.html)
Kesäksikin tuli jo hommattua vanteet, itseasiassa mulla jo 13 vuotta sitten olleet Dunlopit, jotka silloin vaihtokaupan seurauksena siirtyi kaverille. Nyt tuli mieleen kysyä onko vanteet vielä tallessa, ja sieltähän ne löytyi saunan vintiltä minne kaveri ne silloin oli nostanut.. Pikkuisen tarvii putsailla kehiä, ja maalata keskustoja.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20141216_102256.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20141216_102256.jpg.html)
Eroselta löytyi näihin sopivat keskikupitkin, tosin en oo autoon niitä vielä sovitellut, vanteeseen kyllä sopii, kiinnityskynnet on sisäpuolella kupeissa. (http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20141225_131906.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20141225_131906.jpg.html)
sellasta näin tapaninpäivänä, ny vaan odotellaan paketteja kotio.. ;D
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: kimisetä - 26.12.2014, 19:04:34
tämähän on kanssa museotarkastettu Kouvolan suunnalla, jossa vissiin on muitakin 142:ia tarkasteltu.

Siivon näköinen kuitenkin päältäpäin tuo BUU ja dunlopit passaa hienosti siihen.
Oma 142 -72 on museotarkastettu kahden AHS-mobilistin voimin 2010 Pirkanmaalla ja melkoiseksi pommiksi on osoittautunut MR-statuksen omaavaksi...
Museotodistuksessa lukee, että kunnostettu 2010.
Mutta minä saan ainakin syyttää vain itseäni, kun en tarkastanut kaupan kohdetta kunnolla.


Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: sopanja - 26.12.2014, 19:19:37
Venttiilivälyksien puolesta haiskahtaa siltä että nokka-akseli saattaapi olla sileä. Jos säädöstä huolimatta raksuttaa kovasti niin nokka ja nostajat on vainaat. Tuo 123 ignition on päällisin puolin orkkiksen näköinen joten sen puolesta ei museoajoneuvon statuksesta ole huolta. Moottorin sisäosia ei päällisin puolin pysty toteamaan. Oikeastaan imusarja, kaasarit ja ilmanputsari on ne ainot näkyvät hilut mitkä voi erottaa orkkiksesta. Jos jostain saat käsiisi tuon R-sport sarjan tupla Solexit, imusarjat ja ilmanputsarin niin saa tehtyä ihan mukavan koneen alkuperäisessä hengessä.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.12.2014, 19:40:35
Siivon näköinen kuitenkin päältäpäin tuo BUU ja dunlopit passaa hienosti siihen.
Oma 142 -72 on museotarkastettu kahden AHS-mobilistin voimin 2010 Pirkanmaalla ja melkoiseksi pommiksi on osoittautunut MR-statuksen omaavaksi...
Museotodistuksessa lukee, että kunnostettu 2010.
Mutta minä saan ainakin syyttää vain itseäni, kun en tarkastanut kaupan kohdetta kunnolla.
Juu, onhan tuo ihan perussiisti ja sähköt yms. toimii. Tuohon sun autoon viittasin, kun muistin virheellisesti että sekin olis ollut kouvolan suunnilla tarkastettu. Ja tää munhan on jo vanha mr, vuodelta 1998, tosin kilometrejä ei oo tullut sen jälkeen kuin muutama tuhat. Kaikkee pientä jokeria on löytynyt, kuten keulapala ei ole kuin parilla pultilla sisäloksujen päädyistä kiinni, ja sisäloksuissa jonkin verran pakkelia konehuoneen puolella, lattioissa joku ihme pinnoite mikä irtoilee lastuina ja alla pintaruostetta yms. Vastaavasti lokasuojankaaret ihan asiallisesti hitsattu. Hyvä aihio tämä on, pikku siistimisillä.
Täytyy nyt miettiä mitä lopullisesti koneen kanssa tekee, voimaa ei kyllä oikein ole, mikä voisi tosiaan kieliä nokka-akselin kulumisesta.. jos ny talven yli pääsis.. parit talwiajan tapahtumat.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: kimisetä - 26.12.2014, 20:13:02
Tuohon sun autoon viittasin

Näin vähän epäilinkin  ;)
Volvoonhan on ollut aika hyvin tarjolla mr-kelpoistakin orkkiskamaa, viritys- sun muuta eli kannattaako tuota museorekkarista tiputtaa?
Ja eikös aikakauden henkinen lisävarustelukin ole sallittua?
Largella taitaa olla noista satasarjan orkkiserikoisosista aika hyvä näkemys ja tieto.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.12.2014, 21:05:43
No kyllä mä vähän ajattelin kepillä kokeilla jäätä, eiköhän tuollaistakin pakettia aika varhain ole saanut.. täytyy vähän selvitellä. Ainakin teoriassa pitäs olla mahdollista, kun eikös noita webruja oo ollut jossain ruotsin armeijan maastovehkeissä jo alunperinkin. Putsarin kun löytäis jonkun vanhemman näköisen niin vois mennä täydestä.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: kalkkis - 27.12.2014, 00:22:54
> No kyllä mä vähän ajattelin kepillä kokeilla jäätä, eiköhän tuollaistakin pakettia aika varhain ole saanut..
> täytyy vähän selvitellä. Ainakin teoriassa pitäs olla mahdollista, kun eikös noita webruja oo ollut jossain
> ruotsin armeijan maastovehkeissä jo alunperinkin. Putsarin kun löytäis jonkun vanhemman näköisen niin vois mennä täydestä.

Skandixilta saat muutamaa laatua putsaria pystywebereihin kohtuuhinnalla

http://www.skandix.de/en/spare-parts/filters/air-filter-round-80-mm-220-mm-weber-32-36-dgv/1035938/

Volvon logoilla ja numeroilla liikkuu imusarjoja kohtuullisesti ja yleensä kohtuuhintaan (< satkun), jos vaan hetken katselet ja sellaisen välttämättä haluat. Oletko kysynyt Soossilta (Eroselta)?

Volvon kone on helppo nostaa nokalta pois. Itse olen omien autojen kohdalla pyrkinyt aina avaamaan vähintään öljypohjan. Sen pohjalta kun löytyy kaunis sokerikuorrutus - tai jotain muuta. Jos sen mustan skeidan lapioi pois, niin saattaa säästyä useammalta vaivalta.

Periaatteessa sulla on hyvä projekti. Voisi olla läpimätä. Kone saattaa olla aika finaalissa, onneksi näiden korjaaminen on halpaa. Samoin kuin virittäminen. Kannen aukaisu kertoo paljon. Sen aukaisee vartissa ja näitä patarautavehkeitä ei yleensä tarvitse plaanata, vaihtaa vaan uuden kansipahvin ja kovaa ajoa. Tai jos et aukaise, niin mittaa puristukset. Jarrut suosittelen myös läpikäymään - museomies kun ei merkityksettömiin pikku asioihin panosta.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 27.12.2014, 00:38:34
Juu, mulla on toi duettikin joka on melko vaativa projekti, siihen on jo kone tehtynä.. mää ny koitan leimata ensin tollapaketilla, harvoin kai noi leimamiehet asioihin puuttuu, kun ei kuitenkaan oo mikään vinokone tai roverin kasi keulilla. Jarrut tuntuu toimivan hyvin, ei laahaa ja kaikki pyörät jarruttaakin, käsijarrukin toimii. Täytyy ne puristukset mittailla jossain kohtaa, mutta mekaanisesti toi tuntuu ehjältä. Liian tuoreilla (luokitukseltaan) öljyillä noita vanhoja koneita on rikottu, kun on liian peseviä öljyjä, lähtee paskat liikkeelle ja tukkii kanavat..
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: kimisetä - 27.12.2014, 05:44:23
mää ny koitan leimata ensin tollapaketilla, harvoin kai noi leimamiehet asioihin puuttuu,

Nokialla vaikuttaisi olevan konttori jossa saa leimattua läpimädänkin museoauton.  >:D ;D
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: kimisetä - 27.12.2014, 17:24:17
Se orkkis GT putsarikotelo pystykaasarin päälle oli aika iso, muovinen ja pyöreä. Largella on joskus ollut sellainen kaupan, tiedä vaikka vieläkin.
Muistaakseni mm. -70 luvun taunuksissa oli myös aika liki samannäköinen.
Kyllähän tappikoneesta saa pystykaasari/K-nokka/ruiskunkansi virityksellä nöyrän, vääntävän käyttömoottorin joka kiertääkin ihan mukavasti. Tosin varttimailille ei vielä ole asiaa. :)
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 28.12.2014, 20:02:49
Just sellainen vääntävä käyttömoottori olis itseäni miellyttävä... loppujen lopuksi tuo 142 on aika kevyt auto kokoisekseen, ja tiheät välitykset, joten liikkuu varmaan tarpeeksi ajo-ominaisuuksii  nähden kevyestikin viritettynä.
Largen kanssakin tänään soiteltu aiheesta.. ja kyllähän siltäkin kaikenlaista aiheeseen vielä löytyy. 8)
Ja kas kummaa, kun uus sellainen ilmanputsarikin pompsahti myyntiin saksassa;
http://www.ebay.com/itm/Volvo-140-R-Sport-GT-Kit-B20-Luftfilterkasten-air-box-NOS-new-old-stock-/321539631427?pt=DE_Autoteile&hash=item4add416943
Mulla ei vaan luonto riitä pilkkoon tollasta harvinaista putsaria, ei nimittäin suoraan käy weberin päälle kuvista päätellen..
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 30.12.2014, 19:39:44
No ny on hommattu 92:sta termaria, lohkarin vastus, vesipumppua, bensaletkua, kiristimiä, suodatin, bensanpaineen säädintä jne.. tulis ny vaan paketit saksasta niin pääsis asenteleen kaikki kerralla. Täytyy huuhdella vähän järjestelmää ja kattoo onko siinä jotain vikaa, tuntuu että neste ei kierrä ihan kunnolla. Tosin nyt on ollu 87 termarikin paikallaan, että voi vähän vaikuttaa sekin. Kohta on talwiajot..  ;D

Edit: Syyläri oli ainakin vähän tukossa, sain sitä liuoteltua auki kidesoodalla, samoin lämppärinkennosta tuli kidesoodakäsittelyn jälkeen aika paljon ruskeeta lientä, vaikka vedellä huuhtomalla ei ennen kidesoodaa enää ruskeeta tullut kumpaankaan suuntaan huuhdellessa.
Lohkolämppärin vastus vaihdettu ehjään. Öljyt valuttelin kanssa jo pois, ja olihan siellä jonkun verran mustaa vaseliinia öljypohjassa, sain sitä tikun reiästä aika paljon kaapittua pois, tekis kyllä hyvää ottaa öljypohja irti ja putsata kunnolla, mutta auto kaverin tallissa nosturilla, enkä voi sitä sinne moneksi päiväksi halvaannuttaa.. Jos nyt ton yhden reissun kestäis, keväällä sitten pikapikaa kone ylös ja tiivisteet vaihtoon, kannelle pikku kairaukset ym.
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Justus - 30.12.2014, 21:50:08
Nokialla vaikuttaisi olevan konttori jossa saa leimattua läpimädänkin museoauton.  >:D ;D

Kumpi?
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 30.12.2014, 22:01:52
Kumpi?
Varmaankin se yksityinen, kun tuota kimin autoa ainakin myi yks samanniminen kuin siellä on leimamiehenä..
Otsikko: Vs: 142 ´71
Kirjoitti: Ville K - 02.01.2015, 09:55:52
Nyt olis Largen kanssa kaupat sovittuna hieman puutteelisesta GT-mittaristosta, B20E-pakosarjasta, Volvo Competition Service-imusarjasta, Solex 40 EIES-kaasarista ja pakettiin kuuluvasta ilmanputsarista, joka on uusi. Mukana myös R-sport esite kyseisestä paketista ja Volvo GT Kit -tarra. Ei puutu enää kuin loput GT-paketista ;)
Jos jollain ihan oikeesti on myydä GT-ratti, merkit, kepinnuppi yms. niin yhteyksiä voi ottaa, nyt alkaa vahvasti näyttään siltä että GT tästä on muodostumassa kun orkkis osia alkaa olemaan mukavasti.
Ja näitten osien hankinnan myötä museoajoneuvostatuskin tulee säilymään..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 02.01.2015, 10:04:00
Blocketissa Ruåtsissa on silloin tällöin myynnissä kokonaisia autoja aika kohtuuhinnalla. Ja sieltä myös löytyy ihan toisessa mitassa näitä erikoisosia. Tossa linkki esimerkkinä josta voi katsella millä hintaa saa kokonaisen elimenluovuttajan. Näissä näyteikkunaostoksissa ei tartte vielä osta tukholmaa ja kuukkelikin kääntää tarvittaessa.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?ca=21&w=3&cg=1020&cb=41&cbl1=0

Edit: ja vielä linkki 140-osiin

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=volvo+140&cg=1040&w=3&st=s&c=&ca=21&is=1&l=0&md=th

/Edit
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 05.01.2015, 17:55:49
Juu, noita traderaa ja blocketia on tullut kyllä seurattua. Ja ebaytä.

Posti toi tänään kivaa kamaa skandixilta:
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150105_141056.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150105_141056.jpg.html)
Nyt harmittaa entistä enemmän etten tilannut sitä virranjakajaakin sieltä, olis ollut halvempi ja olis jo tullut..
Konettakin aloin purkaa keulalta, imupakosarjan poiston jälkeen oli hyvä vähän katsella kanaviin, ja aika moni oli täynnä mustaa rasvaa, vaan muutama kanava oli kuiva, eli eiköhän toi aika hyvin ohipuhalla jo.. täytyy purkaa hattu pois kun ehtii, nyt on vaan tarkotus heittää toinen kone keulille pikku tarkistusten jälkeen.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150105_115609.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150105_115609.jpg.html)
Ja kun huomenna haettavassa koneessa tulee taas yks tämmönen strömperi-imupakosarja, niin ajattelin nyt antaa tälle laikkaa, saa weberipaketin kiinni talviajoihin, kun en oo largelta ehtinyt vielä noutaa r-sport settiä, se tuleekin sitten kiinni vasta kun teen koneen kunnon kannella ja nokalla.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150105_170156.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150105_170156.jpg.html)
Sellasta! Aika kirpsakka pakkanen tehdä remppaa mutta ei oo kun 5 viikkoo aikaa talviajoihin, sisälle en nyt tätä saa tätä remppaa varten, joten tehdään sitten autokatoksessa ;D
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 05.01.2015, 20:52:28
Sain jostain vielä virtapiikin rakennella weberin vivuston valmiiksi ja sain sen säädeltyäkin.

(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150105_200330.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150105_200330.jpg.html)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 05.01.2015, 22:52:10
> Sellasta! Aika kirpsakka pakkanen tehdä remppaa mutta ei oo kun 5 viikkoo aikaa talviajoihin, sisälle en nyt tätä saa tätä remppaa varten, joten tehdään sitten autokatoksessa

Päätit sitten varmaa tehdää remppaa jakoavaimella, usemman kerran pyörähtäneellä ruuvauskärjellä ja museomiehen patterilampulla (josta patterit loppu) ettei olisi liian helppoa? Sulla on asenne kunnossa. Toivottavasti ei tarvitse elvyttää talwiajoissa.

respectiä :tykkää:
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 06.01.2015, 00:15:02
Hattua pitää nostaa  :hg: juu.
Itse en tällä iällä ja tällä kelillä jaksa kuin raahautua väkisin työmaalle ja vähemmän väkisin kaljakauppaan...

Toivottavasti ei tarvitse elvyttää talwiajoissa.

respectiä :tykkää:

Tuosta voisi vaikka muodostaa perinteen:
juuri ennen talwiajoja sitä varten parin sadan kilsan päästä hankittu museo142 joka takuulla porsii retkellä jostain...

(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/AkkuPAM.JPG/_full.jpg)

Muista Ville K sitten tsekata lataus huolella ennen retkeä...

Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 06.01.2015, 00:31:08
Kiitosta vaan hatunnostoista ja rispekteistä :)
Tää on kyllä enemmänkin pakonsanelema juttu, pakkohan toi kuntoon on laittaa ja kun duetti ei rullaa niin sitä ei saa tallista ;D
Aion kyllä koeajaa huolella lähinurkissa ettei tarvi sitten talwiajoissa olla pelti pystyssä. Latauskin tarvii mitata, mutta jännitteensäädin näyttäis olevan uusi ja elektronista mallia.
Ikävä juttu kyllä toi kimin viimevuotinen akunräjäytys, ja vielä enemmän harmi ettei kukaan pysähtynyt auttamaan, taiedes kysymään voiko tehdä jotain.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 06.01.2015, 16:45:24
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150106_161902.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150106_161902.jpg.html)
Mukavaa ruuvailua pikkupakkasessa, nyt oli vaan -15, eilen oli sentään -19 ;D
Eli AtAi:n expressin kone siirtyy nyt ainakin väliaikaisesti tähän, ruuvailin jo imu- ja pakosarjan paikoilleen, ja virittelin noi weberin mukana tulleet vesikiertosysteemit myös jo. Tästä olis tarkoitus ottaa alakerta pikaisesti auki ja putsata öljypohja ja imusihti, sekä vaihtaa etu- ja takakopat stefallisiksi. Tiivistesarjan saan vasta torstaina, joten ruuvaillaan nyt noita muita juttuja sillä välin, vesipumpunkin vaihdan tähän ihan uuden, kun on seissyt vuosia, niin kai siitäkin laakerit menee sitten heti kohta.

kiitoksia vaan AtAille, joka toi koneen tampereelle saakka!
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 06.01.2015, 17:36:46
Elektroninen jännitteensäädin ei vielä takaa että latausjännite on kohdallaan.
Itselläni kävi niin että näytti lataavan 15,4v, syynä tähän akun miinusnavan piuhan hapettuma pultin alla akkutelineessä.
Onneksi poltti vain ajovalopolttimoita...

Eli tsekkaa myös tuo kohta. :)

Itse en tuonne talwiajoon ole koskaan osallistunut kun on muutenkin auto talviajossa. Ei viitsi siitä erikseen maksaa. :)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 06.01.2015, 17:56:04
Jep, täytyy mittailla latauskin
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 06.01.2015, 21:42:08

Latauksesta lätinää...
Tuo mun akkuni räjäyttänyt oli elektroninen alumiinikuorinen säädin jonka kannen alta löytyi säätöpotikka.

(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/monark%20001.JPG/_full.jpg)
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/monark%20002.JPG/_full.jpg)

Latasi ajoittain nätit 14V ja ajoittain 17V.
Olisi piru edes polttanut lamppuja niin olisi (ehkä) soinut hälykellot päässäkin.  :idiot2:
Eli akku oli kiehunut ja eritellyt vetyä konehuoneeseen joka sitten lie saanut kipinän vaikka sytkälaitteista.
Nykyinen tarvikepalikka kera uuden 55A laturin pitää jännitteen nippanappa 13 voltissa.

Itse en tuonne talwiajoon ole koskaan osallistunut kun on muutenkin auto talviajossa. Ei viitsi siitä erikseen maksaa. :)

Mutta tuolla saa rahalle vastinetta: hyvää lihasoppaa ja näkee muita höpelöitä.  ;) :crazy2:


Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 07.01.2015, 15:19:17
Sieltähän se alkaa vanha kone nousta pellin alta pikkuhiljaa, ja uus alkaa olemaan varusteltu tarpeellisilta osilta. Huomenna saan alakerran tiivistesarjan, niin pääsee tipauttaan öljypohjan alas ja siivoileen sen ja imusihdin puhtaaksi. Stefat pitäs vielä hankkia noihin stefalle muutettuihin koppiin, ja sitten jyvä paikalleen ja toivottavasti on niin hyvä kuin myyjä sanoi, isompaan remonttiin ei nyt riitä rahkeet.
C-suunnitelmana talwiajoihin pääsemiseksi on tallinnurkassa jo valmiiksi kunnosteltu duetin B18, mutta sitä en ihan heppoisin syin tähän nosta keulille..
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/Vanha%20uskollinen/20140328_175658.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/Vanha%20uskollinen/20140328_175658.jpg.html)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 07.01.2015, 19:07:07
Tyhjä on niinku eräskin hauta pääsiäisaamuna..
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150107_173553.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150107_173553.jpg.html)

(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150107_173601.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150107_173601.jpg.html)

Oli muuten lumesta hyötyäkin, tipautin vanhan koneen lihalaatikkoon, sillä oli helppo vetää se pois :D hävekköön ny hetken tua katoksen nurkassa ja katotaan sitten mitä se on syönyt joskus paremmalla aikaa.

Jakajakin tuli tänään;
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150107_182351.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150107_182351.jpg.html)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 07.01.2015, 20:18:29
> Oli muuten lumesta hyötyäkin, tipautin vanhan koneen lihalaatikkoon, sillä oli helppo vetää se pois :D hävekköön ny hetken tua katoksen nurkassa ja
> katotaan sitten mitä se on syönyt joskus paremmalla aikaa

Et sitten alkanut purkamaan ja kasaamaan? Sulla kun olisi nyt vähän isompi jääkaappi supsautella laakereita paikoilleen. Ei tarvitsisi jäähdytellä kappaleita hieman vaan kierrättää laakeria sisäkautta. Ja myös koneen säätäminen olisi helppoa. Ei tarvitse tuohon sun askartelutalliin turhaan järjestää pakokaasun poistoja. Voi melko lailla vapaasti kaasutella ja koekäyttää.

Sen verran on itsellä laiskuutta että olisin melkein lähtenyt suoraan kilvoittelemaan talwiajoissa palkinnoista. Eikös siellä jaeta sitä superpussihousun extreme palkintoa, eli keneltä laukeaa ekana?
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 08.01.2015, 17:02:55
stefakopat kunnosteltu uusin stefoin.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150108_125359.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150108_125359.jpg.html)
 Tiivistesarja hommattu ja vihdoin tuli käyttöä Duetin mukana tulleelle uudelle pierupurkillekin
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150108_131953.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150108_131953.jpg.html)
Jos ehtis huomenna irrotteleen öljypohjan ja muut romut, ja kasaileen uusilla tiivisteillä ja noilla stefakopilla. Uus vesipumppu tulee myös..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 09.01.2015, 16:47:23
Suomalais-ugrilainen metsäremontti jatkuu..
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150109_140028.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150109_140028.jpg.html)
Öljypohja irroiteltu, imusihti irrotettu, pesty ja putsattu, ja syytä olikin, n.1/3 reijistä oli auki, loput tukossa.. ???
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/IMG-20150109-WA0011.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/IMG-20150109-WA0011.jpg.html) Samaten öljypohjassa oli melkonen määrä liejua pohjalla, saas kattoo onko tääkin kone tyhjä arpa, ei tätä ainakaan mitenkään kunnosteltu ole, vaikka sellainen tieto olikin ostaessa. Paitsi jos kunnostus tarkoittaa sitä että tää oli maalattu ;D
Ei nimittäin oo ihan hetkeen ainakaan ollut auki..
No, toivotaan että tää nyt kestäis. Nyt alkaa oleen siinä kunnossa, että voi nostella takasin keulalle.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150109_160446.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150109_160446.jpg.html)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 12.01.2015, 20:27:41
7h harrastuspäivä pihalla -14 pakkasessa, ja nyt on "uus" kone paikallaan, kaasaria ja virranjakajaa vaille käyntikunnossa..
Pikkusen on sormet ja varpaat kohmeessa, mutta muuten ihan hemmetin hyvä fiilis!!
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150112_134202.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150112_134202.jpg.html)
Huomenna on totuuden hetki ;)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 12.01.2015, 21:02:27
Hyvältähän tuo näyttää. O0
Itse jaksoin eilen nippanappa luutia lumet rottelon päältä ja käytellä lämpimäksi.
Kovasti, jos voimia ponnistan niin saatan saada talvikumit kuukaudessa alle.
Tuo jäähdyttimen ropeli muuten taitaa olla sitä vahvistamatonta mallia joka saattaa hajota kierrätellessä.
T: nimimerkillä +7000 jengaa ja ropeli neljään osaan.  :P
Yksi lapa meni akusta läpi, toinen katkoi jarruputket ja pari muuta kolisi muuten vain mukavasti...  ;)
Sattui vuonna noin 1985.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 12.01.2015, 21:13:37
Ehämmää tollasta arpakonetta uskalla kierrättää ees niin paljoo ;D (eikä varmaan ees kierrä sinne asti?) toisessa koneessa oli muovinen ropelli, joka näytti pyöriessään kierolta, tuo tuntui pyörivän suorassa.. mutta hyvä tietää!
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 12.01.2015, 21:57:41
> Pikkusen on sormet ja varpaat kohmeessa, mutta muuten ihan hemmetin hyvä fiilis!
> Huomenna on totuuden hetki

Olethan varustautunut weberin suutinseteillä? Niiden paikalleen ruuvaus ja oikean setin löytäminen on varmaan mielenkiintoinen puuha leudon etelätuulen puhaltaessa. Ja hankeen tippuneen suuttimen etsiminen on vielä kertaluokkaa haasteellisempi homma kuin sisällä tallissa jäteöljylammikosta.

respectiä :tykkää:
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 12.01.2015, 22:01:00
Jo vain on weberiin iso setti suuttimia  ;) mutta jos saan käymään ja pystyy ajaan, niin pääsen varmaan säätelyt suorittaan kaverin talliin..
Freetechnicsin sivuilla kohtuu hyvät ohjeet webrun säätöön.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 13.01.2015, 16:51:52
Se elää!
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/th_20150113_123146.mp4) (http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150113_123146.mp4)
Pientä hienosäätöä vielä weber tarvitsee, osakaasulla ja pintakaasulla toimii hienosti, mutta kun heittää lapun lattiaan niin alkaa booaamaan. Mukana tuli suuttimia, täytyy tässä lähipäivinä ottaa asiakseen säätäminen. Sytkä toimii niin hienosti, että se on varmasti paras muutos ikinä tämmöiseen vanhaan volvoon. En voi kuin kehua!
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 13.01.2015, 18:57:40
Nyt on heitetty testilenkkiä lähiympäristössä. Ne imuäänet S* Ei vuoda öljyä kuin venakopan korkista, se on tiivisteestä huolimatta jotenkin väljän oloisesti kiinni. Kiihdytyspumpulla pumppailemalla saa huijattua kierroksia, eli soppa siellä loppuu yläpäässä..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 13.01.2015, 22:37:21
Hyvä, että peli soi.  O0
Ei muuta kuin kauhia lisävalopatteri turvalle ja kuukauden päästä Peurungalle.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 13.01.2015, 22:46:21
Ei muuta kuin kauhia lisävalopatteri turvalle ja kuukauden päästä Peurungalle.

Hyvä idea, kesärenkaat tapahtuman hengen mukaisesti, kunnolla vauhtia ja tyylin mukaisesti kokeilu, kuinka monta säilyy penkassa käynnin jälkeen ehjänä. Etkös sinä GTtä rakenna, joten hajonnut lisävalopatteri keulalla talwiajojen jälkeen lisäisi katu-uskottavuutta.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 14.01.2015, 04:47:51
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150110_193207.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150110_193207.jpg.html) tattis vaan kimisedälle kannustuksista! En nyt tiedä kauhiasta lisävalopatterista, mutta tollaset uudenkarheat vanhat hellat löyty tukkiin puskurin reikiä. Ovat sumuvalot.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 14.01.2015, 08:01:11
Kiva että se lähti käymään!!

Tämmöset H4:set on tosi hyvät, kun ne tuplaa valotehon.

(https://farm8.staticflickr.com/7462/16275065621_4ce6b8ee45.jpg)

Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 14.01.2015, 22:06:10
Juu, ja käykin nyt venttiilien säädön jälkeen varsin tasaisesti ja nätisti. Tuli siinä päivä hierottua weberin säätöjä, varmaan sen kymmenen kertaa tuli purettua webrusta kansi irti ja kokeiltua eri suutin variaatioita ja aina vaan loppu löpö yläkierroksilla.. sitten tuli soiteltuakin muutamaan paikkaan joka kaasareitten kanssa pelaa ja kaikki ihmetteli että mikä siinä voi olla.. Nyt sitten ihan illan viimetteeks tuli mieleen kokeilla toista bensapumppua, itseasiassa kokeilin kolmea eri pumppua; yhdellä ei suostu käymään ollenkaan, ei jaksa nostaa edes suodatinta täyteen. Toisella jaksaa nostaa vähän bensaa suodattimeen ja pystyy ajaankin pintakaasulla. Tolla uudella pierburgilla toimii parhaiten, mutta ilmeisesti siinäkin loppuu tuotto sitten yläkierroksilla?
Kai se tarvii sitten sähköinen bensapumppu laittaa :-\ Vai onko tässä ny jotain muuta mitä en huomaa. Nyt en ihmettelis enää yhtään, vaikka olis löpö loppu tankistakin, alkaa olemaan lähes vuorokausi samoilla silmillä takana.

Edit: Voiko nokka-akselin epäkesko olla niin kulunut, ettei jaksa pumppu tehdä painetta?
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 15.01.2015, 17:53:08
Oudolta kuullostaa, jos soppa pumpun takia meinaa vakiokoneelle loppua?
Joskus männä vuosina mekaaninen pumppu riitti S-nokka, ruutan kansi, tupla SU:t tai tuplaSolexit, K-nokka jutskiin.
Mutta, jos vaihdat sähköpumpun niin varmaan tiedätkin, että tarvitset myös bensanpainesäätimen, koska muistaakseni Weber on vähän arka ylipaineelle.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.01.2015, 21:29:05
Tää päivä meni töissä, ei ehtinyt yhtään perehtyyn. Mulla on nyt jo paineenrajoitin, kun freetechnicsin sivuilta luin että vakiopumppukin tekee liikaa painetta weberille. Tosin ihan vaadittuun 0,2 bariin ei tolla rajoittajalla pääse, loppuu ruuvista säätövara. mittarin mukaan 0,22-0,23 bar on bensanpaine, sen ei luulis vielä tuuppaavan neulaventtiilistä väkisin läpi? volvokerhon puolella ramazon ehdotteli vuotoa ennen pumppua, mutta ei tee lammikkoa allensa mistään, täytyy vielä tutkia sekin vaihtoehto. Kävin varmuuden vuoksi hakeen motonetistä Hücon kaasuttimelle tarkoitetun imevän pumpun, minkä voi asentaa konehuoneeseen, tuotto 130l/h, tekee painetta vaan 0,15bar, täytyy kokeilla miten vaikuttaa, voi sitten jättää ainakin paineenrajoittimen pois välistä.
Kyllä ny tuntuu että vastustaa.. onneks on vielä aikaa touhuta ennen talwiajoja. De luxen maski ja lampunkehykset tulossa, sekä R-sport tyylinen etuspoileri. Samalla myyjällä olis ollut orkkis keskikonsolikin pitkäkeppiseen, mutta myöhästyin päivällä :-\
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Automasentaja - 15.01.2015, 22:11:22
Ne on myyntipuheita vaan että vakiopumppu tekisi liikaa painetta, ei ainakaan mulla ole mekaanisella pumpulla tulvinu kaasari. Voi olla bensaputket tukossa, tai tankissa jotain hämärää jos ei tule tarpeeksi ainetta mekaanisella pumpulla weberille, ainakin meidän pyhimyksessä oli näin eikä tullu sähköpumpullakaan tarpeeksi ainetta ennenkuin vaihdettiin uusi tankki. Mulla on positiivisia kokemuksia mätänetin Hüco sähköpumpuista ja ne on ollu tosi luotettavia, ne oli niitä auton alle tankin viereen asennettavia joille luvattiin 0.3bar painetta (todellisuudessa 0.4bar). Paineensäätimeksi semmonen freetechnicsin lasikupusuodattimella varustettu on ihan huippu.

Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.01.2015, 22:19:42
Täytyypäs painaa paineilmaa konehuoneen puolelta vastakarvaan, jos on joku tukos niin irtoo.. ja jos ei putki kestä, n in ei se kauaa olis kestänyt enää muutenkaan.. jotain hämärää tossa nyt on.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 15.01.2015, 22:40:14
Helpolla saat kokeiltua onko linjat tukossa ja tankki täynnä ruostetta, kun otat kakkua kannusta konehuoneessa. Kasimillin letkua  pätkä ennen bensapumppua ja bensapumpulta pulloon letku. Sun autohan tuli joltain budjettipussihousulta, joten ihme ei olisi jos tankki on täynnä ruostetta ja putkissakin sitä piisaa. Laitoithan väliin suodattimeen ettei mene uusi weberisi skeidaa täyteen?
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.01.2015, 23:13:47
Juu, on itseasiassa kaksikin suodatinta,  ensimmäinen siksi, että sillä saa muutettua 6mm letkun kasiksi, ja toinen on paineenrajoittimessa. Täytyykin kokeilla tota erillistä tankkia, kiitos vinkistä, ei tullutkaan mieleen.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 17.01.2015, 23:33:32
Noniin, nyt se toimii! Ei booaa yhtään, ja vetää alhaalta kuin mikäkin traktori :D
En tutkinut asiaa sen kummemmin, lätkäisin sähköisen pumpun orkkiksen paikalle ja rakentelin sille sähköt, ja kaikki ongelmat katos. Laitoin bensaletkun väliin kaasarin lähelle messinkisen T-haaran ja siihen painemittari kiinni, justiinsa 0,2 näyttäis tää hüco tekevän painetta.
Tekasin tollasen "blocking platen" (http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/IMG-20150117-WA0013.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/IMG-20150117-WA0013.jpg.html)
 alkuperäisen pumpun tilalle, ja sen päälle pumpun kiinnitysjalka, kun näytti pulttijako sopivan.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/IMG-20150117-WA0008.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/IMG-20150117-WA0008.jpg.html) konehuoneeseen rakensin pienen sulakerasian johon virta akulta, sulakkeen kautta pumpulle ja merkkivalolle, ja maa katkasijan kautta merkkivalolle ja pumpulle. lisäsulakerasiasta on hyötyä kun asentaa noi sumaritkin toimiviksi.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150117_200948.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150117_200948.jpg.html)
Mutta ettei tääkin olis vastustanut, niin eka hüco oli viallinen ja vuoti bensaa pumpun kannesta, piti käydä vaihtamassa. Ja nyt näyttää olevan pieni öljyvuoto jossain koneen takana, toivottavasti ei oo takastefa, sitten alkaa ahdistaan >:(
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Volvopoju - 17.01.2015, 23:41:34
Eikös ton pumpun ois voinut vaikka releyttää ja ottaa herätteen virtalukolta?  ::)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 18.01.2015, 00:14:15
Olishan sen toki niinkin voinut tehdä, tollanen ratkasu vaan tuli mieleen siinä tehdessä, on tavallaan ajonesto nyt samassa :)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Automasentaja - 18.01.2015, 12:24:56
Kestääköhän tuo muovinen pumpunkannake moottorin tärinöitä?  ::)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 18.01.2015, 12:44:50
Kestää kestää 8)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 20.01.2015, 17:01:08
Öljyvuoto näytti olleen pohjapropusta, en ollu uskaltanu ilmeisesti kiskasta tarpeeks kireelle uutta proppua ja tiivistettä, nyt ei tiputtele.
Maskiksi vaihtui Deluxe.
R-sport spoilerilla
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150119_142927.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150119_142927.jpg.html)
vai iliman?
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150119_143304.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150119_143304.jpg.html)

Tokihan spoileri tarvisi maalata korinväriin ja pientä sovittelua on tiedossa, mutta, mielipiteitä? Ite en oo puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin ;D
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: LaitinenP - 20.01.2015, 17:04:03
No jos esteettistä mielipidettä kysyt niin: ilman. Toisaalta jos se on siinä niin ehkä se voi suojata jonkin verran muita rakenteita irtokiviltä tai likaantumiselta?
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: jen - 20.01.2015, 18:35:47
Öljyvuoto näytti olleen pohjapropusta, en ollu uskaltanu ilmeisesti kiskasta tarpeeks kireelle uutta proppua ja tiivistettä, nyt ei tiputtele.
Maskiksi vaihtui Deluxe.
R-sport spoilerilla
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150119_142927.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150119_142927.jpg.html)
vai iliman?
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150119_143304.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150119_143304.jpg.html)

Tokihan spoileri tarvisi maalata korinväriin ja pientä sovittelua on tiedossa, mutta, mielipiteitä? Ite en oo puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin ;D
mutta minä olen,ei ole kahta sanaa,sinne ja sassiin. ;)six toisex,onhan se alkuperäinen lisävaruste,täytyykö vielä jatkaa perusteluja? edellisestä lauseesta lainattua"pientä sovittelua on tiedossa" eli siitä sun oma mielipidekkin tulee ilmi mikä on aivan oikea ;)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: anssi68 - 20.01.2015, 21:14:50
Ja kerran mielipidettä kysytään, niin spoileri vaan paikalleen.

Hieno pirssi, ei voi muuta sanoa  O0 O0
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 20.01.2015, 21:41:48
> okihan spoileri tarvisi maalata korinväriin ja pientä sovittelua on tiedossa, mutta, mielipiteitä?

Tottakai spoileri paikoilleen! Etkös sä tee GTtä ja ole menossa talwiajoihin? Siellä tuollainen spoileri auraa hyvin lunta ja kun pöläytät penkkaan, niin ei uppoa niin syvään. Valojakin voisi laittaa keulalle lisää. Maaliin tullessa katu-uskottavuutta, tai siis tässä tapauksessa lepikkosellaista, ihan toisella tavalla kun spoleri länksällään ja lisävalot sojottaa sinne tänne,
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: L4NDe - 20.01.2015, 21:57:40
Kyllä se on hyökkäävämmän näkönen spoilerin kera eli paikalleen vaan!  ;) Vaan miltä mahtaa näyttää sivusta?
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: jen - 21.01.2015, 08:49:28
omaanikin joskus laitoin,siinä vertailukuvaa(klikkaamalla kuva suurenee),siinä näkee myös hyvin miten 240sen sivupeili sopii hyvin 140sen omaan jalkaan,omaani laitoin ja tossa valkosessa orkkispeili mikä näyttää aikapaljon huonommin.
(http://i4.aijaa.com/t/00193/13677517.t.jpg) (http://aijaa.com/nPT5Fy)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 21.01.2015, 10:25:29
Kiitti kuvasta,  kyllä taitaa tähänkin spoileri tulla kunnostuksen jälkeen kiinni muitten hankittujen GT-osien kanssa.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: jen - 21.01.2015, 11:56:42
Kiitti kuvasta,  kyllä taitaa tähänkin spoileri tulla kunnostuksen jälkeen kiinni muitten hankittujen GT-osien kanssa.
O0
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Pikku-Matti - 22.01.2015, 09:07:46
Hyvin suurella todennäköisyydellä spoilerilla on positiivinen vaikutus ajo-ominaisuuksiin kun on maantienopeus ja tuulinen keli.

Ja hyvin se sopii ulkonäön puolesta, on omienkin 140-sarjalaisten hankintalistalla.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.02.2015, 19:51:12
Talwiajoissa käyty, ja laitteet rokkas niinkuin pitkin. Tiataa olla jollainlailla säädöissäkin, kun koko 539km:n reissu heitettiin yhdellä tankillisella, en ole vielä tehnyt jälkitankkausta, niin tarkkaa kulutuslukemaa ei ole, mutta tuosta voi jo päätellä, että hyvin lähellä kymppiä liikutaan. Ja ei mitenkään säästelty bensaa, matkanopeus oli satasen paikkeilla, ja liipissä mentiin aina kun mahdollista :D
Ja ylivaihdetta kun ei ole, niin kierrokset matka-ajossa oli ainakin korvakuulolla melkoisen kovat ::)

Tänään aloin sitten vaihtamaan mittaristoa, vanha tuli pois pienellä suostuttelulla, mutta uutta ei meinannut saada mitenkään mahtumaan etukautta takaisin. Hetken pähkittyäni irroitin nopeusmittarin, ja siitä tulikin tarvittava lisätila. GT:tä pukkaa pala kerrallaan!
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150215_191835.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150215_191835.jpg.html)
(kierroslukumittarin lasi ei ole halki, joku ihme viiru tuli kuvaan)

Viimeaikoina on tullut hankittua myös kaikenlaista, miljoonasarjan lohko, kairattu isoventtiilikansi, GT:n pystykaasarisetin imusarja, kaasari ja ilmanputsari, esitettä, GT KIT-tarraa yms!
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 15.02.2015, 21:55:52
Talwiajoissa käyty, ja laitteet rokkas niinkuin pitkin. Tiataa olla jollainlailla säädöissäkin, kun koko 539km:n reissu heitettiin yhdellä tankillisella, en ole vielä tehnyt jälkitankkausta, niin tarkkaa kulutuslukemaa ei ole, mutta tuosta voi jo päätellä, että hyvin lähellä kymppiä liikutaan. Ja ei mitenkään säästelty bensaa, matkanopeus oli satasen paikkeilla, ja liipissä mentiin aina kun mahdollista :D


Onnittelut hyvästä suorituksesta kilpailussa! Vieläkö harjoittelet hieman enemmän sladissa vetämistä, niin seuraavalla kerralla pokkaat ykköstilan.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.02.2015, 22:00:44
Kiitos! Olikos tuloksia jo jossain nähtävillä, itsellä ei mitään hajua? Mitäs tarkotit lisäharjoittelulla, näyttikö ettei ollu hanskassa? ???
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 15.02.2015, 22:11:49
Kiitos! Olikos tuloksia jo jossain nähtävillä, itsellä ei mitään hajua? Mitäs tarkotit lisäharjoittelulla, näyttikö ettei ollu hanskassa? ???

Oli eilen illalla seinällä. Jäit pisteen päähän pronssista ja jääradalta&käsittelystä sait 0 pistettä. Vai olisiko ollut pisteen, en enää muista.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 15.02.2015, 22:17:15
Viime vuonna tuli luokkavoitto... ja yleiskilpailun viides. Jäärata meni hyvin omasta mielestä, mutta oliskohan siinä sitten pitäny pysähtyä johonkin kun meidän aikaa ei ainakaan kukaan kirjannu mihinkään? Ja se "käsittelykoe" oli vähän hassu, vaikee on arvioida kahta metriä puskurista johonkin keilaan :D
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 17.02.2015, 10:42:48
Uudet iskarit tuli tilattua sopivaan hintaan rock-autosta, KYB Gas-a-justit. Noista hyviä kokemuksia early mussessa. Madallusta ei ole tiedossa, kun jotenkin omaan silmään näyttää vanha auto hyvältä vakiokorkeudessa ja kun muutenkin tulee säilymään orkkistyylisenä.
Perävälitystä tekisi mieli harventaa, ensinnäkin matka-ajossa on kierroksia liikaa nykyisille teille ja nopeuksille, ja toisekseen GT-mittariston nopeusmittarikin näyttää liikaa. Myös lukollinen tasauspyörästö kiinnostais, niin talvella olis vielä hauskempaa. Sopiikos tuonne 240:sen jonkun mallin osat akselin sisään? Tietysti ylivaihdelootakin kierroksia tiputtaisi.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 17.02.2015, 22:00:02
Sopiikos tuonne 240:sen jonkun mallin osat akselin sisään? Tietysti ylivaihdelootakin kierroksia tiputtaisi.
Eiköhän sinne pitäisi 1030 perän kalut käydä. Ainakin ammoin -73 malliseen meni heittämällä.


Oli eilen illalla seinällä.
Olit siis iltajuhlassa seinää tuijottamassa?
Siellä olin minäkin takarivissä.
Ja ruokaa haettiin ensimmäisinä pussihousujen paheksuessa. >:(

Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 18.02.2015, 07:31:16
Olit siis iltajuhlassa seinää tuijottamassa?
[/quote]

Joo, innostuneena kuuntelin skruudaamisen ohessa puheita. Järjestäjille voisi kehitysehdotuksena laittaa, että ensi vuonna kaikki innostavat puheet pitää ehdottomasti kääntää ruotsin lisäksi eestiksi ja saksaksi osallistujamaiden kunnioittamiseksi. Ja tietty englanniksi kansainvälisen tunnelman lisäämiseksi. Soossi lähes valantehneenä kielenkääntäjänä varmaan mielellään kääntää eesti-osuuden, vaikka kukaan siitä tuskin mitään ymmärtää.

Piti käydä tekemässä aaltoja Ville BUUauskohteelle, mutta ei onnistunut yhdyttäminen. Oltiin sen verran pienellä lähtönumerolla, 50-lukuset kun on nykyisin pieni marginaaliryhmä suuressa lähtöhässäkässä. Hyvältä näytti Villen 142 melkein-GT lähtöparkkiksella.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 18.02.2015, 09:14:45
Kiitos vaan, onhan se muuttunut ihan edukseen. Vartoos vaan kuin saa dunlopit alle, R-sport etuspoikan kiinni ja helmat uuteen väriin, niin sitten ei kukaan enää huuda "BUU" :D
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 18.02.2015, 22:03:16
Eiköhän sinne pitäisi 1030 perän kalut käydä. Ainakin ammoin -73 malliseen meni heittämällä.

Juu, 1030 periähän, tai dana30 noi näyttävät olevan, mitä tän päivää oon aihetta tutkinut. Täytyis varmaan löytää toinen taka-akseli, jonka vois rakentaa valmiiks, ehkä 3.9 välityksellä ja lukolla, ja sitten heittää vaan paikalleen. Menee kyllä kategoriaan "sitä mukaa kun osia löytyy" eli ei ihan just.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.02.2015, 18:12:48
Tänään vaihdoin ratin vähän fiksumpaan
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150226_145018.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150226_145018.jpg.html)
Ja ostin kellonpaikallisen keskikonsoliaihion..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 26.02.2015, 18:20:04
Perhosratti on kyllä hieno. Hyvällä tyylillä jätkä vetää!  :)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.02.2015, 18:22:08
Kiits! 8) aina tykänny kans tosta perhosratista, nyt ei oo niin kova hätä löytää sitä GT-rattia..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 26.02.2015, 18:27:49
Minusta se gt ratti on ruma.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.02.2015, 18:39:55
No ei se mun mielestä pöllömpi oo, ja vähän niinku kuuluu tohon.. mutta onneksi ollaan samaa mieltä tosta perhosratista :D eikä sellasta gt-rattia oo ihan heti varmaan oo vastaan kävelemässä.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 26.02.2015, 18:57:33
Makuasioita kaikki, omaan 144seen vaihdoin deluxe maskin karvalakki -malliseen. Välillä käynyt mielessä laittaa se takaisin...
Hyvä puoli omassa on että sitä ei ole museoitu.  ;)
Näissä ei ole mitenkään kovat vakuutusmaksut normirekisterissä.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 26.02.2015, 19:47:56
Se on makuasia sanoi mäyräkoira, kun muniaan nuoli.
On tuo perhosruori noista vakiorateista nätein, on vain niin jäätävän kokoinen.
Niitä GT ratteja on silloin tällöin traderassa ollut mutta hinnat on karaneet lapasesta. Olikohan viimeksi projektikuntoinen sellainen luokkaa 1500 kruunua lähtö... Kaupaksi näkyi sekin menneen.

Neek.., eikun karvalakkimallin maskista saa omaan makuun kivemman näköisen ihan maalaamalla, niinkuin joskus muinoin:
(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/NT.bmp/_full.jpg)

Expressi oli hallussa joskus hurjassa nuoruudessa noin 1985 ja kyllä sillä pelkoa ja kauhua herätettiinkin ;)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 26.02.2015, 19:50:37
Juu, isohan se kyllä on!
Komee expressi ollu ;)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: leka - 26.02.2015, 20:07:52
On räyhäkäs express.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 26.02.2015, 20:13:36
On räyhäkäs express.
Ikävä kyllä ollut muodossa "oli" jo yli 25 vuotta.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 09.03.2015, 13:25:26
Ihan hirveesti ei oo ehtinyt taas keskittymään tähän, mutta sen verran, että viikonloppuna löytyi "duettonin-veljesten talvipäiviltä" keskikonsoli, joka oli jopa suht ehjä. Sen taiteilin kiinni, ja ehkä tuolla kabiinissa jo kesän viihtyy 8)
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150309_130525.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150309_130525.jpg.html)
Kybin gas-a-just iskaritkin tuli jenkeistä, yllättäen suomessa ne suurimman osan tästä matka-ajasta on viettäneet. Seuraavaksi pitäis niitä asennella, ja alkaa keskittymään Dunloppien entraamiseen siihen kuntoon, että niiden päällekin voi asentaa Dunlopit. Sitten etuspoikkaa väriin ja paikalleen yms..
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Pikku-Matti - 09.03.2015, 19:47:35
Nyt ei pysty, liian hapokasta ...  :)

Pari ekaa ajokorttivuotta tuli 72:lla ajettua, niin ei toi ratti ja pitkä keppi yhdistelmänä kyllä iske yhtään. Mutta tää onkin henkilökohtainen ongelma  :D

Mutta ei hyvä auto tuolla pilalla mene, kunhan nyt vedin pussihousut jalkaan, vaikka niitä välttelen kuin ruttoa.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kimisetä - 09.03.2015, 20:28:44

Tuohon kruunuksi vielä stereo8 soitin niin vot'.


(http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/Volvo-p%C3%A4iv%C3%A4%202014/2014-07-11-0434.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: kalkkis - 10.03.2015, 21:33:15
Tuohon kruunuksi vielä stereo8 soitin niin vot'.


Tuon ajan nauhat ovat hifielämyksenä sitä luokkaa että melkein luulisi sun toivottavan vahingon iloista matkaa.

Villen kabiinista - on tyyltä. Nuo mittarit ratin kanssa tekee ilmeen ihan toiseksi. Edelleen noissa penkeissä on se hyvä puoli ainakin amatsooniin vinyylijakkaroihin verrattuna, ettei housuissa ole ihan niin hyvin suolavedessä haudutettuja munia, jos vähänkään pidempää matkaa ajelee aurinkoisena kesäpäivänä.
Otsikko: Vs: 142 "GT" ´71
Kirjoitti: Ville K - 25.03.2015, 20:24:38
Tänään löytyi sitten vihdosta viimein se GT-ratti! Tosin, kunnostamaan pääsee tämänkin, eli purku ja halkeamien korjaus, hionta ja ratin maalaus, niin eiköhän tästä vielä ratti tule.
(http://i128.photobucket.com/albums/p195/caprimies/142%20%20almost%20GT/20150325_195318.jpg) (http://s128.photobucket.com/user/caprimies/media/142%20%20almost%20GT/20150325_195318.jpg.html)