Proturbo  Autodiagnoosi

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #45 : 01.03.2015, 14:30:18 »
Eiiiiiipä lähde vieläkään.... Molemmat pumput pyörii oikein nätisti hyppysähköllä, mutta startatessa ei edes lupaa... Otin ykkösen suuttimelta piuhan pois ja tökkäsin lasikantapolttimon liittimeen. Polttimoon syttyi valo kun virrat käänsi päälle, näin pitääkin tapahtua, vaiko ei?

Starttaamisyritys jäi siihen, että akusta loppui virta ja startti ei jaksanut enää pyörittää konetta ollenkaan. Ilmeisesti polttimon pitäisi vilkkua jos suutinten ohjaus toimii? Akkua en enää ehtinyt lataamaan kun piti lähteä kotiapäin ajelemaan.

Onneksi ei ole mikään kiire saada autoa ajoon, kesälomallahan sitä kerkeää... tai sitten ei :P

Lampun pitää pysyä pimeänä, kunnes kone pyörii, jolloin se alkaa vilkkumaan. Eli sinulla on ilmeisesti suuttimien ohjaustrankku palanut (oikarissa) tai piuhavika, jossa suuttimien lähtö ECU:lle on maissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #46 : 01.03.2015, 22:21:06 »
Joo... Taitaa mennä ECU:n metsästyshommiksi sitten. Vanhuuttaanko nuo menee vai mikä sen on polttanut? Uskaltaako sitä ehjän ECU:n kytkeä autoon vai tulleeko siitäkin toimintasavut pihalle? Täytyy katella mitä tuolla yleismittarilla vois johtosarjasta päätellä, varmaan sillä näkee että ylimääräisiin pinneihin ei virtasta tule mistään ja maadoitukset on olemassa...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #47 : 03.04.2015, 21:08:12 »
Jaahas, meneepä yhä vaan kummallisemmaksi... Hommasin uuden ECU:n ja auto lähti sillä käyntiin ihan normaalisti. Kävi hetken ja TAAS sammui itsestään...

Nyt ei vika ole bensapumpun ohjauksessa (surisee kun virrat laittaa päälle) eikä suuttimien ohjauksessa (etuvilkkupolttimo suuttimen liittimeen asetettuna vilkkuu nätisti kun starttaa ja muutoin pysyy pimeänä). Sen sijaan kipinä näköjään katosi vuorostaan...  :idiot2:

Välillä hörähtää kun starttailee, muita elonmerkkejä ei ole. Ollaan siis lähtöpisteessä taas  :facepalm:

Virtalukonpohjaa ajattelin tutkia seuraavaksi, edelleen auto vilkuttaa vasemmalle avainta käännettäessä. Tapahtuu sekä virtoja päälle laitettaessa että pois käännettäessä, välillä väläyttää vilkkua yhden kerran, välillä kaksi kertaa ja yleensä ei ollenkaan...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #48 : 03.04.2015, 22:03:29 »
Virtalukon pohja vaan vaihtoon.
Jos uutta viitsii laittaa, niin taisi olla noin 90e tiskillä.

Ei ole itsellä tehnyt tuollaista kuvailemaasi oiretta, mutta teki sellaista, että välillä katkaisi virtoja, kun käänsi avaimen sytytysasentoon.

ECU juttuun en ota kantaa, koska ei ole kauheasti omakohtaista käytännön kokemusta Boschin ohjauksella olevan vikojen kanssa.


Näin ehdotuksena, että jos näppäilet vikakoodinlukijasta komponenttien aktivoinnin?

Tuolta ohje: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Kerran olen itsekin tehnyt, kun metsästin vikaa, koska auto ei käynnistynyt.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #49 : 03.04.2015, 22:59:16 »
Komento takaisin! Kipinä tulee, itse olin vain puusilmä...  :-[

Komponenttien testaaminen (tila 2) ei oikein onnistunut, ledi vain vilkkui tauotta (olisiko pitänyt odottaa pitempään kuin 30 sekuntia että jotain alkaisi tapahtua? :P)

Komponenttien aktivointi sen sijaan toimi, suuttimet alkoivat nakuttelemaan, tyhjäkäyntiventtiili lonksutteli edestakaisin ja ilmeisesti EVAP-venttiili myös napsahteli. Järjestelmäreleen ääntä en kuullut, mutta se on mielestäni toimiva kun suutinten polttimotestikin toimii nyt.

Kokeilin "aktivointiajon" jälkeen käyntiin, ja hörähti oikein kunnolla yrittäen käynnistyä kovasti. Tästä päättelisin, että bensaa tulee liian vähän? Eli suutintestin ajamisen jälkeen ainetta oli tarpeeksi kunnon hörähdykseen, muuten tulee vain lyhyitä hörähdyksiä silloin tällöin...

Hankala testailla yksinään, pitäisi olla kaveri starttailemassa. Otin joka tapauksessa kännyvideon, tosta nyt näkee jotenkin miten sitä ainetta pumpulta tulee, pitäisi varmaan tulla enemmän?

https://www.youtube.com/watch?v=Okv0mBo6v6w

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #50 : 03.04.2015, 23:32:07 »
Koita ohittaa suutinrele hyppylangalla releen töpselistä. Paksut punaiset yhteen
No kun halvalla sai.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #51 : 04.04.2015, 01:05:07 »
Bensa loppu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 744 GLE -88 "Pure Jenkki" & 745 GL -90 Uusi talvikäyttis?
« Vastaus #52 : 04.04.2015, 01:07:40 »
bensapumppu on sökö tai suodatin tukossa. paineletkusta pitäisi tulla ainetta yli desi 3 sekunnissa.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2015, 01:14:24 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vika löytyi ja auto käynnistyi  :) Kilsan lenkki tuli heitettyä ja mukavasti kulkee, laatikkokin tuntuu pelaavan eikä isompia vikoja paljastunut. Nuolivalo tosin loimottaa mittaristossa, liekö ihan kepin sähköissä häikkää, täytyy tutkia tarkemmin... Muuten kyllä kaikki vaihteet tuntuisi löytyvän ja muutenkin loota pelittää mielestäni normaalisti.

Koita ohittaa suutinrele hyppylangalla releen töpselistä. Paksut punaiset yhteen

Kiitos vinkistä, kokeilin kahdella eri releellä jo aiemmin ja vika ei siis ollut tässä... (Tässä ainakin ne yhdistettävät piuhat ovat paksu punainen ja puna-vihreä).

Bensa loppu.

Ihanan lakonista.

:)

bensapumppu on sökö tai suodatin tukossa. paineletkusta pitäisi tulla ainetta yli desi 3 sekunnissa.

Kuka arvaa missä lopulta oli vika? Vinkkinä voin kertoa, että työkaluja tai varaosia sen korjaamiseen ei tarvinnut... Eikä ollut bensa loppu myöskään...


Slerbahuuli

  • Vieras
Sulake palanut.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija

Slerbahuuli

  • Vieras
Johto irti?
Akku tyhjä?
Letku haperoitunut?
Kuun asento väärä?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
:D

Sieltä tulikin täyslaidallinen. Painepumpun liitin oli löystynyt, sen kun tökkäsin kunnolla kiinni niin heti alkoi rokkaamaan. Ei ollut niin kehittynyt meikäläisen vikakorva että olisin tunnistanut että vain yksi pumppu surisi.

Kävin pojan kanssa ulkoiluttamassa autoa ja ajoin sit huoltorampille, lähden irrottelemaan vaihteiston palkkia seuraavaksi. On tuo kyllä mukava peli ajella, hämmentävän hyvin on saatu koneen äänet vaimennettua, 200-sarjalaisia kun tässä muistelin niin niissä vinokone piti aikamoista möykkää. Ja kiitettävän pehmeästi ja ilman kolinoita tämä eteni tuolla kuoppaisella ja mutaisella kylätiellä, vakioalustasta on näissä olosuhteissa iloa vaikka Kouvolan korottajiin en olekaan vielä liittymässä O0














Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Sainpa palkin vihdoin vaihdettua. Vähemmän huono vaihteiston tukikumi paikoilleen, kun hyvää ei ollut saatavana... Vanha palkki ei ollut edes läpimätä, pikku pala vain puuttui :P









Kovan luokan aineet ruostesuojaukseen: tervaa ja vaseliinia :)

Koeajotunnelmia:


Seuraavaan kertaan jäi pumpputelineen askartelu paikoilleen ja pienet hitsihommat (onko huono asia jos helmasta jää käteen palasia? :D) Ei ole ulkonäköpaineita hitsisaumalle, niin tähän täytynee kokeilla isäni vasta hankkimaa ydintäytelankakonetta. Toivottavasti ei tule enempää mätää vastaan, nuo muutamat reikäpaikat olivat menneet ihan korjauskehotuksella edellisessä katsastusyrityksessä:




Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Laitoinpa tilaukseen Mister-autolta tuommoiset:

Sytytysjohtosarja BOUGICORD 6431   34.50 €   1   34.50 €
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 382   39.41 €   1   39.41 €
Virranjakajan pyörijä BOSCH 1 234 332 349   8.04 €   1   8.04 €
Toimituskulut :   9.95 €
Tilauksen kokonaissumma:   91.90 €

Nuo laitan GLE:hen, josta vanhat vastaavat (bosch/janmor) osat siirtyivät jo GL:ään (budjettimalli, kelpaa kierrätysosat... :P). GL:n Biltema-piuhat taidan heittää pois, ei oikein luotto riitä niihin. Bougicord pitäisi kai olla ensiasennuslaatua (?)

Sit vielä uusi koneen alusmuovi ja etupönttö (motonetin 30e versio saa kelvata, jospa se kesäautossa kestäisi...), ja peltiä pohjaan. Toiveissa olisi tänään jatkaa pitkästä aikaa hitsuuhommia, jos vain lastenvahti saapuisi...

Nää Volvot uhkaa valmistua käsiin (noh, on tuo kasipätkä tuossa vielä osiin purettuna...), mihinköhän tuon väyrysen tuosta työntäisi, jää kohta taas ylimääräiseksi :)

Edit: Itse asiassa vanha etupönttö on sen verran ehjä, että sauman paikkaamisella siitä saa vielä soivan pelin. Mennään sillä ensi kesä kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2015, 00:14:54 kirjoittanut dneproshin »

 

RallyBaron  Samppasport