Futurez  Kulkukoira

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Se spray ei muuta tee, kuin auta sitä tiivistettä liukumaan pintojen suhteen vrt monikerrostiiviste, vai onko sulla monikerrostiiviste kuparipinnoilla?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Nyt alan tippua kärryiltä... Minulla on Motonetin 15 euron kannentiiviste (Payen) ja 22 euron kansipulttisarja (Elring), siinä on jotakuinkin kaikki mitä aiheesta tiedän tai haluan tietää (jos unohdetaan kuparisprayt tässä vaiheessa, tieto lisää tuskaa...)  :P

Sain loputkin romut paikoilleen ja Volvo toimii taas toivottavasti vähän aikaa  :)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija


"Terveisiä täältä alhaalta :))" - Öljypumppu
":facepalm:" - Vesipumppu

Nyt ois 85 kilsaa ajettu uudella pahvilla ja ainakin vielä nesteet pysyy siellä missä kuuluukin - varovaista optimismia siis ilmassa :)

Jossakin vaiheessa ruuvasin keskikonsolin paikoilleen, ei asettunut millään kunnolla ja oikeat ruuvit sekä käsijarrukahvan aluspalakin olivat hukkuneet... Mutta tuolla mennään nyt:



Jättäkää huomaamatta romujen määrä kuvassa - mutta huomatkaa Bilteman mukitelinepalikka, joka on erinomainen keksintö näihin telinerajoitteisiin malleihin.

Ja mittaristoon kun ei oikein ole luottamista, niin Android-tabletti ja Ulysse Speedometer -softa saavat toimittaa nopeus- ja matkamittarin sekä kellon virkaa:


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vaihdoin vänkärin puolen tolpan kääntölaakerin, entinen piti ikävää ääntä. Ostin 15 euron hintaisen Professional Parts Swedenin tekeleen Motonetistä, liekö tuo tuolla kestäisi hetken. Vanha oli kuulilla, uudessa näytti olevan rullat.



Kurkkasin siis iloisen keltaisten muovikuorien sisälle, siellä on ihan metallinen laakeri kyllä jos joku sitä epäili :) Siinä menossa paikoilleen:



Pikaisen koeajon perusteella hermoja raastava narina katosi, nyt voi sitten alkaa kuunnella mistä löytyy seuraava vikakohde :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kuskin oven lukko oli täynnä moskaa ja pahasti jumissa:







Putsaus ja voitelu CRC Multilubella, johan alkoi toimimaan herkästi:





Käyttötanko löytyi irrallaan oven sisältä ja toinen kiinnityselin oli hukkunut => patenttia kehiin:







Viritelmä kesti äsken ainakin kaksi kertaa kun kokeilin lukon toimintaa => valmis tuotantoon :P

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Virrat kun kääntää päälle on näkymä parhaimmillaan tuollainen:



Pahimmillaan vain turvavyön merkkivalo naksuttelee - kevyt kopautus tai pari mittaristoon on tähän mennessä herättänyt muutkin (kuvassa loistavat) merkkivalot. Nopeusmittari alkaa lähes aina toimimaan kun auto alkaa liikkua, tosin kaikki nopeudet välillä 0-30 näytetään kolmena kymppinä :P Siitä ylöspäin näyttää melkolailla oikein.

Öljynpaineen merkkivalo sen sijaan ei ole korjannut itseään vieläkään... Kai tuolla öljynpainetta on, ainakin yli 1000 kilometriä olen tällä jo päästellyt. Sen kunniaksi huoltoa:



Kaasuvaijeri jumitteli, kyllästin sen aseöljyllä. Se on tähän asti toiminut eräänlaisena vakionopeussäätimenä - niillä kerroilla kun vaijeri on jäänyt sopivasti kanittamaan, on tämä kulkenut tasaisella noin viittäkymppiä polkimiin koskematta :) Toisaalta tuo saattaa olla talviliukkailla vähän hasardi ominaisuus, ehkä siitä olisi syytä hankkiutua eroon... (Oikeakin vakkari tässä olisi, korjaisin sen jos osaisin ::)). Onneksi tässä on luistonesto - tiedättehän, silloin 80/90-lukujen taitteessa sen nimi ei Volvolla ollut vielä (D)STC tai ESP vaan se tunnettiin koodilla B200F 8)

Uusi vuotopaikka on lohkolämppärin vastus:



Täytynee ottaa kokonaan pois, varsinkin kun suunnittelin öljynpainemittarin asennusta - sen anturi ei mahdu olemaan paikoillaan tuon vastuksen kanssa.

Ja lämppärin hana todella vuotelee välillä, kuten ehkä myös sisäkennon letkujen liitokset:



Eipä ole verhoiluja kastumassa (rapsuttelin jalkatilaa ruostereikiä etsiessäni, täytyisi tuonnekin peltiä laittaa):



Vähän ollut motivaatio hukassa viime aikoina, joku helpompi käyttis houkuttelisi :buck2: Toisaalta auton ostaminen ja myyminen on niin ikävää puuhaa (eikä ole rahaakaan), että täytynee tätä korjailla niin kauan kun osaan ja ehdin. Enkä kyllä äkkiseltään keksi tämän helpompaa ja halvempaa autoa korjaamisen kannalta. Tietysti jos jotain isompaa hajoaa niin sitten pitää miettiä asioita uudestaan.

Mekkala kabiinissa alkaa olla aika sopiva nyt ylimääräisen verhoilumateriaalin poistuttua... Muuten ei häiritsisi minua, mutta kylmänä kiilahihnat pitävät aivan hirveää kitinää. Ja kylmiltään käynnistettäessä kone pitää sellaista maailmanlopun kalkatusta että heikkohermoisempi olisi jo paalannut koko pommin - täytyy katsoa josko saisin äänen videolle asti. Koska kunnolla lämmettyään kone kehrää jotakuinkin niin nätisti kuin vinokone nyt pystyy, niin en ole kummemmin päätäni tuollakaan vaivannut. Piston slappia kenties, sehän näissä oli "helmasyntinä" (tiedättehän, männänhelmat ;)... Äh, kömpelö sanaleikin yritys).

Niin, vikakoodit luin ledivilkuttimella, tuollaiset sieltä tuli:
1: 1-2-2
2: 1-1-1
6: 1-1-1

Elikkä 2=ruisku ja 6=sytkä olivat OK, ykkönen ei. Enpä löytänyt vielä tietoa mikä tuo yllä mainittu koodi olisi - onkos tuo ykkösnasta olevinaan vaihteiston vikakoodeja varten vai mitäköhän en nyt tajua...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Pakko tarttua tuohon luistonestoon...
Volvo 740 Turboon on saanut ETC (Electronic traction control) järjestelmän jo -85, aika karusti toimivan (katko muistaakseni sytkää), mutta silti.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Onneksi et oo niin heikkohermonen ;) :D Mullakin odottelee se mittariston irrottelu vielä, saa nähdä jaksaako tälle vuodelle enää kuitenkaan. Johan jakopääremontissa on tarpeeksi. ::)

Arvaa kuka muuten tuli tästä uutisesta mieleen? :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei se mitään, kalisee ja kolisee täälläkin tuo B230FB kylmänä.

Ensin pelkäsin oikeasti, että onko alakerrassa jotain vialla kolinan/metelin vuoksi. Sisälle sitä ei kuule, mutta konepelti auki alkaa tämmöistä vanhan raudan rakastajaa pelottamaan.

Sitten kävin Kouvolan 945 -miitissä ja kuulin niitä 500tkm ajettuja turbo-vinokoneita. Siihen loppui pelko, minun moottori kehrää kuin kissa niihin verrattuna vaikka ilman öljyjä. :2funny:

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Siihen loppui pelko, minun moottori kehrää kuin kissa niihin verrattuna vaikka ilman öljyjä. :2funny:

Arvaas mitä se on kun vaihtaa bensasta dieseliin.  ::) Dieselillä jo 2v. ja vieläkin hermostuttaa tuo "jatkuva rod knock" :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Pakko tarttua tuohon luistonestoon...
Volvo 740 Turboon on saanut ETC (Electronic traction control) järjestelmän jo -85, aika karusti toimivan (katko muistaakseni sytkää), mutta silti.  :P

Joo, olen tuosta lukenutkin jostain. Taitaa olla aika harvinainen varuste ainakin täällä autoveroparatiisissa.

Arvaa kuka muuten tuli tästä uutisesta mieleen? :D

Tuosta tulikin mieleen, että oli tarkoitus vaihtaa konehuoneeseen vielä polttoaineen paluuletkut... Eilen vaihdoin lyhyen pätkän, joka menee suutintukilta paineensäätimelle. Ko. pätkä oli kuvioinnin perusteella arvioituna tuota:
http://www.trelleborg.com/en/fluidhandling/products--and--solutions/industrial--hoses--and--hoses--assemblies/oil--petroleum/hydro--k

Josta on varoiteltu esim. tuolla:
http://www.overdrive.fi/forum/threads/varokaa-huonolaatuisia-polttoaineletkuja.243363/page-5

Irroittamani pätkä oli ihan virheetön ja joustavakin vielä. Ilmeisesti ajan kanssa kuitenkin menevät huonoksi.

Pitempi pätkä paineensäätimeltä eteenpäin jäi vielä vaihtamatta, pitää laittaa kunhan löydän sopivat kiristimet. Josko vielä hetken kestäisi, vaikka siinä muutama murtuman alku jo olikin... Ei mikään ihme, lienee alkuperäinen 27 vuotta vanha letku. Ainakin Volvon logo siinä oli.

Käytin ohjaustehostimen pumpun irti ja vaihdoin timmin laturin väljään ??? Siinä samalla vähän putsailin paikkoja:















Valikoin autotallista kolme vähiten lintassa olevaa puslaa laturin kiinnitykseen. Samat puslat käyvät ilmastoinnin kompurallekin - joutunee tilailemaan noita lisää viimeistään siinä vaiheessa kun jaksaa tuota toista seiskaa taas kasailla joskus. Niin, vanha laturi piti sellaista "kuivan laakerin kitinää" ihan jo käsinkin pyöritellessä. Laitoin siis hyllyltä tuon hiljaisemman virrantuottajan, jossa tosin pientä klappia alkaa jo tuntua.

Se tässä operaatiossa tuli todettua, että ohjaustehostimen pumpun kiinnitys on näissä ihan rimpula. Sen verran on väljää kiinnitysrei'issä että vetää kiristettäessä linjauksen hienoisesti vinoon:



Nyt on takana jo kaksi kylmäkäynnistystä ilman sen suurempia kitinöitä, vaikka remmit ovat mitä ovat:



Lähinnä siis laturin hihna ihmetyttää, se on 10x925 jota monessa paikassa näihin myydään. Eikös nuo urat hihnapyörissä ole yhtä leveät kuin toisellekin remmille, joka kuitenkin on paksuudeltaan 11.9 ???
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 11:12:16 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tänään kävi sitten niin, että arkkupakastin sammui risteykseen eikä suostunut enää käymään kunnolla. Ensimmäinen oire oli aamulla, kun päiväkodin pihasta ei ekalla startilla jäänytkään käyntiin vaan sammahti samantien kun avaimesta päästi irti. Toimi kuitenkin hyvin kun starttasin uusiksi ja ajelin töihin. Ehkä pitempäänkin on tyhjäkäynti ollut hieman ontuvaa, näin jälkiviisaasti pohdittuna. Ainakin kojelauta on antanut jopa tällaisiin vanhoihin Volvoihin tottuneisiin korviinkin kovin häiritsevää resonanssiääntä mm. liikennevaloissa seisoessa.

Olin kotimatkalla lähdössä kiihdyttämään risteyksestä kun auto sammui kuin veitsellä leikaten. Työnsin Volvon läheiselle hiekkakentälle, jossa yritin käyntiin. Välillä hörähteli, pari kertaa jäikin tyhjäkäynnille mutta yhtään ei sietänyt kierroksia. Vikakoodeja ei ollut, paitsi mystisen 1-nastan mystinen 1-2-2, jota ei anna nollata. Vaihdoin ykk-anturin, ei apua. Vaihdoin suutinreleen, sama tilanne. Koska toinen, aikaisemmin toimivaksi todettu bensapumpun relekään ei muuttanut tilannetta, jouduin soittamaan vaihtoehtoisen kyydin kotiin. Mukana ei ollut enempää komponentteja vaihdettavaksi - jouduin siis toteamaan että ensimmäistä kertaa eläessäni Volvo-merkkinen kulkupeli jätti tielle.

Kotona keräsin autotallista kaikkea mielestäni tarpeellista laatikkoon ja lähdin Pösöllä pelastamaan Volvoa. Perillä laitoin käden taskuun ja totesin Volvon avaimen olevan kotona. Noh, 40 kilometrin sakkokierros ja uusi yritys =>

Vaihdoin vesisateessa pyörijän, jakajan kannen, tulpanjohdot ja puolan johtoineen. Sitten käyntiin, aika hyvin alkoi käydä tyhjää. Vähän kaasua => ottaa kierroksia nätisti, jes! Pikku lenkki kentän ympäri, pysyy käynnissä ja vetää ihan normaalisti. Soitin ratsuväen uudelleen apuun ja autot saatiin kotipihaan ilman sen enempiä kommelluksia.

Seuraavaksi luvassa on komponenttien testaamista yksi kerrallaan. Kenties tulee haalittua jostain vielä lisää kaikkea matkan jatkamisen kannalta oleellista autossa mukana kuljetettavaksi, releet ja ykk-anturi eivät selvästikään vielä riitä mihinkään!

Niko_S

  • Vieras
Kokeile ottaa ilmamassamittarin töpseli irti, ja jos tyhjäkäynti paranee sillä, niin vika saattaa olla ilmamassamittarissa, tai ilmanoton letkussa.




Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Eipä tuossa enää ole ollut käyntiongelmia sytkäosien vaihdon jälkeen. Pitää noita immujakin testailla jossakin vaiheessa, miulla on niitäkin paikallaan olevan lisäksi vissiin 3 muutakin yksilöä hyllyllä ::) Eikös näissä käytännössä matkanteko katkea, jos IMM menee mykäksi?

Viikonlopun projektina valohommia:



Aattelin tutkia millanen homma olisi sovitella tähän jotkut "hienot" lyhdyt keulalle. Vakiolamppuja irroittaessa kiinnitysruuveista vain 8/8 meni poikki, joten pakkokin oli jotain keksiä. Motonetista 6x4 H4:t, Biltemasta H3-lisävalot, Prisman rautakauppaosastolta alumiinilistaa ja palkkia ja omista laatikoista pari kourallista M6-ruuvituotteita ja pop-niittejä => Johan tuli ... erilainen ... ilme keulalle:





Rakentelin mahdollisimman hyvin säädettäväksi:





Toistaiseksi vain isommat umpiot on kytketty - niissä on nyt samaan tyyliin lyhkäset ja pitkät samalla polttimolla kuten alunperinkin. Ne sai sitä paitsi helposti piuhoitettua hyödyntämällä orkkisumpion sisältä piuhanpätkät, joissa on H4-polttimoille sopivat liittimet. Noillakin näkee auttavasti, mutta suunnitelmissa on kyllä kytkeä nuo pikkuruiset H3-lisäkaukovalotkin toimintaan.

Sopivan häiriintyneen ulkonäön lisäksi noissahan on se hyvä puoli, että tarvittaessa vaikka kaikki 4 umpiota saa uusittua halvemmalla mitä (ainakin Motonetissa) maksaa yhden orkkislyhdyn lasi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Palio noide referenssi on?
Olisi aika härski, jos olisi neljä/puoli. :D

 

Elekma  Autoracing