Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: n_h - 19.09.2020, 14:46:18
-
Moii!
Oon 16 vuotias tyttö.
Mulla oli pitkään haaveena saada oma auto ja eilen se kävi vihdoin toteen, kun sain ostettua oman 740 Volvon.
Tarkoituksena ois nyt isän kanssa laittaa se tieliikenne kuntoon ja aloittaa ajo-opettelu.
Ohessa muutama kuva projektin alusta ja tätä päivitellään homman edistyessä. Auto on vm. 90, moottorina b 200f ja manuaali vaihteisto.
(https://i.ibb.co/3B4NJNX/IMG-20200919-120824.jpg) (https://ibb.co/3B4NJNX)
(https://i.ibb.co/7Wpxqmy/IMG-20200919-120910.jpg) (https://ibb.co/7Wpxqmy)
(https://i.ibb.co/pZWJqWM/sdr.jpg) (https://ibb.co/pZWJqWM)
(https://i.ibb.co/NnHfSVR/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/NnHfSVR)
(https://i.ibb.co/vJnBGhD/dav.jpg) (https://ibb.co/vJnBGhD)
Otsikkoa muokattu / Acke
-
Tervetuloa :)
Makia lähtökohta autoiluun, olispa mullakin ollut S*
(Poistin kuvien alta kuvanlisäyksessä tulleen turhan linkin.)
-
ois käyny mullekin eka-autona, itsellä 323 matukka vm 84... on siis tytöllä huomattavasti parempi automaku ja lähtökohta autoiluun kun isällään(tämän kirjoittajalla). volvon historiasta jos jollakin forumilaisella, on tietoa niin vastaan otetaan. rekkari hfo-276.se tieto meillä on ,että ollut poissa liikenteestä vuodesta 2009. saman omistajan omistamana. Auto seissyt tänne asti kuivassa katon alla, säännölleen liikuteltu eli ei ole pahasti jumissa mistään.Autossa asennettu lesfjö madallusjouset jotka merkattu rek.otteeseen. tähän projektiin tarvitaan vähän osia, niistä laitamme osto ilmoituksen kun inventaari tehty mitä tarvitaan.
-teme-
-
Tervetuloa forumiin ja hyvän harrastepelin olet löytäny :)
Kunhan ei o päässy paremmin ruostuu niin tolla pärjää varmasti
Ei muuta kun kyseilet täällä,jos ongelmia niin neuvoja varmaan tulee
-
Tervetuloa minunkin puolesta :)
Tuo tämä auto mieleen kun itellä oli ensimmäisenä autona samanvärinen 940 farkku samalla tekniikalla.
-
Tervetuloa palstalle.Laitatko kuvia sisustasta ja konehuoneesta, nähdään mitä siellä majailee?
E: valkea rele kuuluu F moottoriin.
-
Autossa on siisti ja ehjä sisusta.
Saatin myyjältä ehjä kromimaski ja varamittaristo, jotka ois tarkoitus laittaa pian paikoilleen.
Kori ja alusta vaikuttaa ehjältä, mätä hommia ei siis pitäisi olla tiedossa.
Eihän tämä väri ole ihan Champagne gold, se on 400 beige metallic, mutta olkoon projektin nimi silti Champagne gold, koska ei se kauas heitä. ::)
(https://i.ibb.co/ZdxYdZB/sdr.jpg) (https://ibb.co/ZdxYdZB)
(https://i.ibb.co/8PSTzM3/dav.jpg) (https://ibb.co/8PSTzM3)
(https://i.ibb.co/MNXYtD4/dav.jpg) (https://ibb.co/MNXYtD4)
(https://i.ibb.co/g4NX7CW/IMG-20200920-092916.jpg) (https://ibb.co/g4NX7CW)
-
Niin minäkin pienenä luulin, tuli sitten tutkittua akun alunen ja sieltä löytyi paikattavaa. ;D
Edestä voi sisälokarit poistaa ja puhdistaa, etummaisen kiinnitysmutterin viereen kertyy hiekkaa.
Vielä kuva lämmityslaitteen napeista?
-
(https://i.ibb.co/2svcwRj/IMG-20200920-125919.jpg) (https://ibb.co/2svcwRj)
-
Samalla kun ottaa sisälokarit irti niin voi tyhjentää helman"kompostin" löytyy kumitulpan vänkärinpuolelta. Kertyy kaikkia lehtiä havuja ynm sinne
-
Hieno hankinta, tätähän pitää seurata 8)
-
Eilen ostin talvirenkaat ja lisäksi kaupat tuli tehtyä polttoainepumpun releestä ja konepellinsaranoista. ;D
(https://i.ibb.co/rkgh8JJ/IMG-20200921-193210.jpg) (https://ibb.co/rkgh8JJ)
-
Tänään projekti edistyi sen verran, että vaihdettiin uudet takavalot.
Onneksi isän varastosta löytyi lähes uuden veroiset. :)
Ennen
(https://i.ibb.co/1KL3czt/dav.jpg) (https://ibb.co/1KL3czt)
Vanha ja uusi
(https://i.ibb.co/FYW1DC8/dav.jpg) (https://ibb.co/FYW1DC8)
Uudet
(https://i.ibb.co/pWynrqW/sdr.jpg) (https://ibb.co/pWynrqW)
-
Sitten isoin mitä voit ulkonäölle tehdä on noiden puskurien ehostaminen.
Budjettiratkaisu on kuumailmapuhallin (pysyy jonkun aikaa mustana) mutta siihen on olemassa myös hyviä aineita. Qtechnic C4 on aivan loistavaa mutta aika hintavaa.
-
tämä on puskurien ehostus on listalla, olikin ajatus kysyä kokemuksia eri tavoista noiden ehostamiseen, maali ei ehken tule kysymykseen. onko tuo qtechnic c4 kuinka kestävä?muok.. hmm autodude näkyy myyvän tuota, siellä ainakin näkyy lupailtavan 24kk kestävyyttä,
-
Tuon Qtechnic kaman kanssa on syytä olla skeptinen, on hyvää kamaa mutta ei välttämättä tee harmaantuneesta puskurista mustaa. Toki voi olla muovilaaduissa eroja, näihin mun brittiveheksiin sitä ostin eikä harmaantunut muovi mustunut, sellaiset muovit joissa väri on tallessa se tekee ihmeitä mutta haalistunut ei tummene. Kirkastuu ja siistiytyy mutta ei tummene.
Tai sitten minä en vaan tajua. ???
-
Oisko se sitten materiaalista kiinni? Ainakin yhden moottoripyörän harmaahkot muoviosat muuttui uudenveroisiksi.
-
Näihin volvoihin on pelannut myös meguiarsin black plastic restorer tai meguiars trim detailer. Tuo C4 on hyvä pienempiin kohteisiin.
-
Ääni C4:lle. Kuumailmapuhallinta ei lähellekkään muoveja, entisaikojen jobbarien juttuja.
-
Minkäs takia ei kuumailmapuhallinta saisi käyttää?
-
Oman kokemuksen mukaan se puhallin toimii tiettyyn tyyppiin muoveja. Esim 240 ovilistat menee ihan pilalle jos sohii. Pari seiskan facelift puskuria puhaltelin ja hyvältä näytti sen pari vuotta mitä mulla oli... :2funny:
Kukin tehköön omalle miten parhaaksi näkee
-
Ääni C4:lle. Kuumailmapuhallinta ei lähellekkään muoveja, entisaikojen jobbarien juttuja.
Ainakin yhden 940:n puskurit muuttui mustaksi ja pysynyt mustana jo jonkun 6 vuotta. Ei toki ollut ihan noin harmaat.
-
Hieno projekti! Puskureiden käsittely varmaan kannattaa tehdä kahteen kertaan, isän 850 puskurin vedin jollain turtlen kamalla. Toiseen päähän kun pääsi niin toinen pää oli imeny aineen :D kolmesti vedin niin tuli ihan ok.
-
Muovipuskureille jotain muovinhoitoainetta esim c4 vaikka rengaskiilloketta mutta ei kuumailma puhallinta koska muovin viimenen rasva lähtee pois ja siihen ei auta ku maalata tummanharmaalla puskurit.
Pesua sisältä ja ulkoa vaan ja perus öljyt ja suodattimet vaihtoon. Jakopää kannattee tarkistaa :)
-
(https://i.ibb.co/hcHBpcj/20200927-143812.jpg) (https://ibb.co/hcHBpcj)
asentaminen helpottuu kun voi itse vain katsoa... ;D
-
Tämän päivän projektina oli polttoainepumpunreleen laitto paikoilleen sekä konepellin saranoiden vaihto.
Polttoainepumpunreleen vaihtamisen myötä, tiedossa ollut polttoaine vuoto tarkentui pumpun tai liittimen juureen.
Tarkemmin ei vielä päästy selvittämään, että onko vika putkessa vai liittimessä.
Ohessa muutama kuva saranoiden vaihdosta.
(https://i.ibb.co/BgZHx9g/dav.jpg) (https://ibb.co/BgZHx9g)
(https://i.ibb.co/xYxYdB8/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/xYxYdB8)
(https://i.ibb.co/gtRWSTd/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/gtRWSTd)
(https://i.ibb.co/L5HBz7P/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/L5HBz7P)
(https://i.ibb.co/hVs6Ffs/IMG-20200927-191229.jpg) (https://ibb.co/hVs6Ffs)
Seuraavaksi vuorossa ois auton pesu ja vahaus ja isä lupas selvittää vuotavan vesipumpun tiivisteen ja jakopäänhihnan vaihdon.
-
Hyvältä näyttää kun oikeen maalasitte vielä saranat.
Eikös tää oo kuitenkin jo 1991 vuosimallia kun on tuo uudempi mittaristo? Voi olla loppuvuodesta 90 kyllä käyttöönotto, mutta Volvollahan vuosimalli vaihtuu "kesälomien" jälkeen.
-
kiitos vaan Janne81 sarana ja rele kaupoista. Ajatus olis tehdä auto suht huolella, ja alkuperäistä kunnioittaen. Auto on käyttöön otettu 14.9.1990
erikoinen on tämä polttoaine pumpun rele, olen luullu et niitä on kahta mallia nyt tuli vastaan kolmaskin, keltainen käy autoon ja toimii, yksi aikaisemmin hankittu valkoinen käy myös autoon, mutta musta jossa tuo nasta on hieman erikohdalla ei. Sitten vielä vihreä tai musta neliskanttinen rele. (https://i.ibb.co/kgHQNHB/20200927-205728.jpg) (https://ibb.co/kgHQNHB)
-
Tämän ikäiset on vähän sekasikiöitä. Enemmän 940 kuin 740 ja jotain löytyy vain näistä vuosimalleista.
Onneksi on LH eikä bendix ruiskulla niin on astetta helpompi huoltaa. Sellainenkin olisi voinut olla.
-
Joo nuita releitä on montaa erilaista mitä niiltä ajoilta muistan kun itekkin takavetosilla vielä ajelin. Valkonen on se yleisin 7/9 Volvoissa. 94 ja 95 vuosimallissi B230FD koneella voi olla tuo 6-napanen paikka tyhjä ja releenä on etureunassa normaali 4 napanen valoreleen kaltainen :2funny: Helppoja vehkeitä :2funny:
-
Tämän ikäiset on vähän sekasikiöitä. Enemmän 940 kuin 740 ja jotain löytyy vain näistä vuosimalleista.
Onneksi on LH eikä bendix ruiskulla niin on astetta helpompi huoltaa. Sellainenkin olisi voinut olla.
2 litranen on aina LH, Regina oli vaan 2.3 koneessa 1991 ja 1992 740.
-
2 litranen on aina LH, Regina oli vaan 2.3 koneessa 1991 ja 1992 740.
Selvisipä tuokin nippelitieto :).
-
Miulla on vanhan '90 farkun jäämistöä vuoden '90 bensapumpun valkoinen rele laatikossa (muistona). :D Tollasta keltaista en oo kyllä koskaan nähnyt.
Seuraavaksi vuorossa ois auton pesu ja vahaus ja isä lupas selvittää vuotavan vesipumpun tiivisteen ja jakopäänhihnan vaihdon.
Nuo jututhan tekee tähän nopeasti, kun on sitä tilaa askarrella.
-
Tämän päivän projektina oli polttoainepumpunreleen laitto paikoilleen sekä konepellin saranoiden vaihto.
Polttoainepumpunreleen vaihtamisen myötä, tiedossa ollut polttoaine vuoto tarkentui pumpun tai liittimen juureen.
Tarkemmin ei vielä päästy selvittämään, että onko vika putkessa vai liittimessä.
Ohessa muutama kuva saranoiden vaihdosta.
(https://i.ibb.co/BgZHx9g/dav.jpg) (https://ibb.co/BgZHx9g)
(https://i.ibb.co/xYxYdB8/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/xYxYdB8)
(https://i.ibb.co/gtRWSTd/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/gtRWSTd)
(https://i.ibb.co/L5HBz7P/oznorMB.jpg) (https://ibb.co/L5HBz7P)
(https://i.ibb.co/hVs6Ffs/IMG-20200927-191229.jpg) (https://ibb.co/hVs6Ffs)
Seuraavaksi vuorossa ois auton pesu ja vahaus ja isä lupas selvittää vuotavan vesipumpun tiivisteen ja jakopäänhihnan vaihdon.
Hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen pumppu, juorureiän ympäristö puhdas eikä klappia niin kävisin volvolta 3kpl. tiivisteitä pumppuun.
Nokan stefa vuotaa öljy vesipumpun päälle, kampuran ja apuakselin stefa vuotaa roiskemuovin päälle, vuotava paperitiiviste kastelee moottorin oikealta alhaalta jos siellä on vuoto. Kerta ajatuksena rassata jakopäätä niin samalla vaivalla tarkastaa stefat.
-
Minkäs takia ei kuumailmapuhallinta saisi käyttää?
Vie öljyt mennessään siitä muovista, nostaa ne siis pintaan ja uutta öljyä ei siihen muoviin enää itsestään tule.
Ennen ei ollut noita oikeita pinnotteita, oli vaan Turtle Waxia yms mustavahoja jotka kestää sen max pari kuukautta, silloin se kuumailmapuhallin ollut kova sana :2funny:
-
Turtle Wax yleisesti on hyvä merkki. Sillä mennään. Muistaakseni jollain Autoglymin aineella käsittelin mustat muovit vuosia sitten, ei tainnut kovin pitkään kestää.
-
Siinä on ensiautoa kerrakseen. Itellä sama vuosimalli 740 ja samalla tekniikalla. Rekisterinumero melkein sama -280 ;D
-
polttoaine vuoto paikantui pumpun liitimeen, oli ruostunut puhki siitä pumpun puolelta liittimen tyvestä. Sopiikohan tähän tuo Bilteman 044 kopio pumppu, lähinnä vain onko suuremmasta tuotosta haittaa vakio systeemissä. Motonet näkyi kanssa myyvän pumppua 69.90eur. bosch näkyy olevan 149eur aeromotorsilla. Oisko joku toiminta varma ehdotus alle 100eur hinnassa?
-
Ei muutakuin tuo biltsun kopio sinne paikoilleen ja kovaa ajoa, varmasti ainakin hinnallisesti hyvä.
-
Projekti on edistynyt sen verran, että renkaat on vaihdettu ja ulkonäköä siistitty.
Ehjä polttoainepumppu ja polttoaineensuodatin on vaihdettu ja uudet tulpat ja uutta bensaa on tankissa.
(https://i.ibb.co/jGQDSZR/IMG-20201014-181004.jpg) (https://ibb.co/jGQDSZR)
(https://i.ibb.co/WzgQdFQ/IMG-20201014-181218.jpg) (https://ibb.co/WzgQdFQ)
Ongelma on nyt se, että auto ei lupaakkaan lähteä käyntiin.
Starttaa normaalin kuuloisesti, mutta ei yritäkään käynnistyä. ???Jakohihnaan ei olla vielä koskettu , muutakun suojamuovit irti ja jakotarkistettu, näyttää olevan kohdillaan.
-
Suriseeko pumppu kun kääntää virrat päälle?
Edit: Onhan siellä virranjakajalla kaikki paikallaan, puolan johto kiinni, jne. Kaveri vaihto joskus yhteen ostamaansa autoon tulpat ja nykäisi avaimesta käyntiin ihmetellen kun käy kolmella. Kysyin sitten miksi oli jättänyt neloselta tulpanjohdon laittamatta paikalleen..
-
kyllä surisee
-
Onnittelut loistavasta ensiauto valinnastasi. Minullakin tuo allekirjoituksen auto ensiauto ja 17v. kesätyörahoilla hankittu jo ennen ajokorttia. Markka aikaa elettiin silloin...
Tuli ensimmäiseksi mieleen tuosta otsikosta Autostudion champagne gold -vahvistinsarja 2000 luvun alusta. Ja siitä aasinsiltana että jokos on poppikonetta ja kaiuttimia mietitty? Tuohonhan on saanut jo uutena hienoja soittimia mutta myös jokin paremman pään nykysoitin voisi olla hyvä ratkaisu.
Tai sitten jokin retrosetti auton ajan mukaisilla laitteilla (vaikeampi toteuttaa).
Tuosta kuumailmapuhaltimen käytöstä puskureiden ehostamisesta minulla ei ole yhtään positiivista kokemusta niin harrastepelien kuin käyttiksienkään suhteen. Oma suositukseni on puskurien ja listojen huolellinen puhdistus ja maalaus puskurimaalillla sen jälkeen. Minulla ainakin kestänyt tosi hyvin ihan käyttiksissäkin, eikä ole tarvinnut sen jälkeen miettiä enää koko hommaa.
-
Suutinrele eli radio suppression relay vois olla seuraava vika paikka. Bensa kulkee mut suuttimet ei aukea.
Rele sijaitsee muistaakseni paisarin lähistöllä konehuoneessa, mutta googlaa toi enkun kielinen nimi niin löytyy.
Voit ohittaa testiksi yhdistämällä punaisen ja puna/vihreän johdon pistokkeesta.
-
puskurit ehosteltiin auto glymin bumber care aineella, ainakin hetken toimii. Kieltämättä tuo kuumailma puhallin rupesi epäilyttämään, lähinnä juuri öljyn lopullinen haihtuminen.
Puolan ja tulppien johdot käytettiin irti ja kyllä ne tuli takaisinkin laitettua ;D(ainakin toivon niin) putsasin vielä nuo puolan johtojen liittimet hapettumista. Tuo suutinrele voisi olla hyvinkin syllinen, täytyy sen elämään perehtyä seuraavaksi. Harmi kun oma 740 on bendix reginan systeemeillä niin ei voi ristiin ihan kaikkia osia koettaa.
-
Oliko lh 2.2 vai 2.4 jos on 2.2 niin eihän jääny hall anturin johto irti siitä jakajasta ::)
yksi ääni myöskin tuolle suuttimien releelle niitäkin on hajoillut.
Katoppas kun starttaat heiluuko kierroslukuviisari ollenkaan...
Niin ja onhan ne tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä ;D
-
Hyppyjohdolla lähti heti ekalla startilla käyntiin, eli vika ilmeisesti on suutinreleessä...
Suutinrele on kuvassa avattuna, osaisko joku sanoa onko tuossa jotain vikaa?
Juotokoset näyttää ehjiltä...
(https://i.ibb.co/pjctBWx/mde.jpg) (https://ibb.co/pjctBWx)
(https://i.ibb.co/mGtTqM1/mde.jpg) (https://ibb.co/mGtTqM1)
-
[quote author=D`Artagnan link=topic=
Tuli ensimmäiseksi mieleen tuosta otsikosta Autostudion champagne gold -vahvistinsarja 2000 luvun alusta. Ja siitä aasinsiltana että jokos on poppikonetta ja kaiuttimia mietitty? Tuohonhan on saanut jo uutena hienoja soittimia mutta myös jokin paremman pään nykysoitin voisi olla hyvä ratkaisu.
Tai sitten jokin retrosetti auton ajan mukaisilla laitteilla (vaikeampi toteuttaa).
[/quote]
En itse vielä ymmärrä hirveesti auton musiikintoistolaitteista, mutta tarkoitus ois perehtyä niihin ja ainakin bassot saada soimaan... ::)
-
En itse vielä ymmärrä hirveesti auton musiikintoistolaitteista, mutta tarkoitus ois perehtyä niihin ja ainakin bassot saada soimaan... ::)
Tuohan yksinkertaisimmillaan tarkoittaa kunnollista soitinta, vahvistin ja subi+kotelo, johtoja unohtamatta. Orkkis soittimella pystyy myös toteuttamaan linjamuuntimen avulla.
Laitteita hankittaessa on sitten syytä katsoa että vahvistimessa ja subissa on speksaukset samalle impedanssille. Eli jos subissa on 2 ohmin kela niin vahvistin on vastaavasti 2 ohmin speksaus. Toinen on sitten tehon kesto. Se katsotaan jatkuvan soittotehon mukaan. Eli jos subi on esim 150w rms @ 4 ohm niin vahvistin saisi olla saman tehoinen.
-
positiiviset asiat ensin ,tyttö ajoi ensi metrit pihatiellä omalla Volvolla S* oli iskälle positiivinen yllätys, kuinka hyvin kytkimen käyttö ja peruuttaminenkin sujui ensikertalaiselta.
sit negatiivisia
oikein kun etsii niin mätähommiinkin pääsi. molemmissa jalkatiloissa 5x15cm reikä. Onneksi kaverin tallissa ja avulla onnistu korjata.
(https://i.ibb.co/myXxmDY/20201018-132631.jpg) (https://ibb.co/myXxmDY)
(https://i.ibb.co/J51fFXz/20201018-145808.jpg) (https://ibb.co/J51fFXz)
(https://i.ibb.co/wBY6NPc/20201018-161240.jpg) (https://ibb.co/wBY6NPc)
Tuosta suutinreleestä kysymys, tinaukset ja levy näyttää ehjiltä, et mikä muu tuosta särkyy? Oliko näin et tuon voi korvata normasli kytkinreleen sisuskaluilla esim valorele? Jos tämä on mahdollista niin, olisiko kykennästä ohjetta
Seuraavaksi pitää syventyä tuohon jakohihna ja vesipumppu operaatioon ,aikaisemmin en ole kerinny.
-
Noiden etulattioiden/tunkinkorvien lisäksi kun vilkaisee vielä pissapojan ja akun poteroiden kunnon niin on ne tyypillisimmät paikat tsekattu
-
Tämän edistymistä on kiva seurata :)
-
Volvo tuli sukulaista tapaamaan :)
(https://i.ibb.co/3Y9MnLT/20201022-174347.jpg) (https://ibb.co/3Y9MnLT)
ja sit asiaan. Työpaikan hallissa on onneksi lämmintä tilaa korjata autoa. Jakopää, stefat ja vesipumppu on laitettu. samalla tietysti öjjyt ja jäähdytin nesteet vaihdettu.
. Ensi tulet koneesta oli vaan järkytys... moottori ravisti ja ei ottanu kierroksia kun vaikeasti.. no heti epäilys epäonnistuneeseen remonttiin, että jako pielessä. koppa auki, kampura merkkiin ja nokkaa katsomaan.. no merkit on kohdillaan, kilautus kaverille, neuvosta tulpanjohdot yksitellen irti ja kappas nelonen mykkänä.. tulpanjohto rikki.. huh että taas säikytti.. On muuten ihan hyvä apuväline, tuon dampperin kiinnipitoon pulttia avatessa, normaali pakopuken kiristin panta, sopivalta kohti dampperin reiästä läpi., mutterit kiinni ja sit lenkistä esim kuormaliinalla kirii hihnapyörän lukkoon. Takaisin laiton reilun kierrelukitteen kanssa, ettei tulis ylläriä.
Suutinreleen kaksi ohutta kelalta tulevaa kuparilankaa on poikki, suurennuslasilla vasta huomasin
samalla kun auto on sisällä ja lämpimässä vaihdettiin ohjaustehostimen nesteet huuhtelemalla. Tämä on kyllä helppo tehdä kaverin kanssa. Kun etuset on ilmassa, kaveri kääntelee vaan rattia, ja itse huolehtii että öljysäiliön ylempi letku pysyy jäteöljy astissa ja että uutta nestettä riitää säiliössä. Sit kun letkusta tuleva öljy on kirkasta,, niin homma valmis.Tuo letku kannattaa katkasta, ettei säre säiliön letkunippaa.
Mätä hommia ei ole löytynyt lisää ja sisälokaritkin tuli käytettyä irti ja helmojensisälle niistä tulpista kurkattua, kuivaa ja puhdasta oli. laitoin kotelon suoja-aineet sinne. ulkoapäin helmoihin hammer maali ja sit kiveniskumassa.
Jos jollakulla pyörii nurkissä edullista suutinrelettä, ajovalonumpioita ja etuvilkkuja (oranssi lasi)niin saa tarjota. umpioista kuskin puoli tärkeämpi ja vilkusta vänkärin.
-
tänään saatiin aikaan seuraavaa
-opetuspoljin asennettu. Ratti akselin kohdalta löytyy sopiva peltiruuvi, jonka pois oton jälkeen, voi porata reiän pultille. Pultti läpi rintapellin reiästä ja siihen kiinni jatkomutteri, jatkomutteriin kiinni vaijeri silmukka, johon opetuspolkimen vaijerin saa lukittua
Poljin tuli ostettua käytettynä, oli ollut sovitettuna uudehkoon fiestaan 5mm plootu vänkärin jalkatilan mukaan leikattuna. Minähän arvelin et menee 740 jalkatilaan "heittämällä" no rälläkkä hommiksi meni... Ei oo enää fiesta pikku auto...
-jarrut herkistelty ja satulat maalattu
-suutinrele korjattu, löytyi isän purku 850 täysin sama rele.
Auto alkaa olemaan leima yritystä vailla. Opetusluvatkin tuli sopivasti postissa.
-
Mukava seurata projektia :)
Lykka till
-
Ajoin itsekkin korttini opetusluvilla 740 volvolla. Tottakai inssi päivänä oli kunnon lumisade ja koko ajan piti keskittyä ettei perä luista yhtään. Jos jääratoja tulee talvella niin menkää sinne kokeilemaan miten pysyy hanskassa. :)
-
leima yritys tehty. ei ole isosti vikaa, näköjään vielä joutuu takajarrut herkistelemään uudestaan ja pakoputken vaihtamaan.. katsastuksesta tullessa auto sammui kesken ajon, sit ei millään käyntiin lämpimänä ei edes lupausta, bensapumppu pyöri ja suuttimet aukesi, nyt kylmänä lähti käyntiin ekasta yrityksestä. Kesti kaksi metriä siirtää autoa ja sit sammui. ja taas ei lähde millään käyntiin. Kierrosluku mittari ei heilu startatessa ollenkaan.
vikakoodit A2 pistoke 311nopeusanturin signaali puuttuu ja 232 seos liian laiha tai rikas tyhjäkäynnillä. A6 111 eli ei vikaa..Vikakoodit nollasinA2 ja sen jälkeen antaa startti yritysten jälkeen vain koodin 232.
Onko tuo nopeusanturi siis se mikä on perämurikassa? Vai onkohan lämpöanturi viallinen tai voiko virranjakaja /puola aiheuttaa ko ongelman? sen alle ei olla kurkattu. vai nokka/ kampiakselin asento tunnistin.
-
Kampiakselin asentotunnistinta veikkaisin jos kerran kierroslukumittari ei liiku startatessa.
Lämpöanturivaiva ilmenee yleensä huonona käynnistymisenä puolilämpimällä moottorilla.
-
nyt olis hyvät tai paremmat neuvot tarpeen, isä särkee tytön autoa enempi kun korjaa.. Vanhan asentotunnistimen irroitus sujui helposti irroitin 6mm pultin ja kokeilin anturia on kuinka tiukassa, tuntui napakasti olevan kiinni, irroitusöljyä ja liotusta ja sit uusi yritys pienellä meisselillä longistaen ja naps tunnistin lähti irti... mutta mutta se lähtikin kun kiinitys kohta halkesi ja pala jossa pultin paikka on nousi anturin mukana, tuskin edes voimaa käytin yhtään. Onko mitään keinoa saada tuo anturin paikka korjattua, purkamatta koko konetta irti?
-
Jos oikein tulkitsin niin tämä osa siis halkesi? Mahtuu vaihtamaan ilman koneen irroitusta, kahdella 10mm kannan ruuvilla kiinni.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/bracket-sensor-crankshaft-pulse/1039189/
-
huh. kiitos juuri tuo osa meni rikko, en järkytykseltäni kerinny tutkia enempää rakennetta, ennen töihin menoa. näin jo silmissäni koneen irroitus jumpan..Onneksi on irto-osa kiitos neuvosta. pitää laittaa tilaus menemään.
-
Purkuosana voi säästää pitkän pennin, edulliseen hintaan löytyy mm. täältä ;)
-
huomenna saankin jo osan, kiitos tarjouksesta, löytyi oman kylän volvoilijalta. :)
-
Voihan sen anturin siirtää lukemaan vaikka nokka-akselia, apulaitehihnapyörää... hommaa / tekee kehän jossa reikiä kehässä yhtä monta mitä vauhtipyörällä.
Mitäs kautta sen anturin jalan 2 ruuvia aukoo, oliko ne kytkinkopan sisällä vai jopa vauhtipyörän takana. Uudemmissa taitaa olla kytkinkopassa kiinteä, ei muista.
-
Mitäs kautta sen anturin jalan 2 ruuvia aukoo, oliko ne kytkinkopan sisällä vai jopa vauhtipyörän takana. Uudemmissa taitaa olla kytkinkopassa kiinteä, ei muista.
tätä minä vähän pelkään, en ole auton luona, niin en pääse varmistamaan, mut jostain jäi itsellekin käsitys et oli kytkinkopan sisällä se kiinnitys?
-
https://www.google.com/search?q=volvo+b200+rpm+sensor+mount&oq=volvo+b200+rpm+sensor+mount&aqs=chrome..69i57j33i160l2.16252j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgdii=8X5L9W_gXpmK8M&imgrc=GU7oWn2PitYHTM
Lootaa pois. Saa kytkimen uusia samalla.
-
Tosiaan lootan otattaa pois.
Voihan sen anturin siirtää lukemaan vaikka nokka-akselia, apulaitehihnapyörää... hommaa / tekee kehän jossa reikiä kehässä yhtä monta mitä vauhtipyörällä.
Mitäs kautta sen anturin jalan 2 ruuvia aukoo, oliko ne kytkinkopan sisällä vai jopa vauhtipyörän takana. Uudemmissa taitaa olla kytkinkopassa kiinteä, ei muista.
Ehkä hieman helpompi/fiksumpi vain korjata tuo orkkis triggerianturin teline kuin alkaa rakentamaan uutta ;)
-
oi ja voi... venyy ja paukkuu ajo-opetuksen alkaminen, no ei auta kuin leuka rinnassa ruveta purkamaan vaiheloota irti. itepähän hajoitin,mut en kyllä ois uskonu et noin hapero oli se anturin jalka. vai oisko tuo mitenkään vältettävissä järkevästi, voisko tuo jalka kestää vaikka kemiallisella metallilla kasassa.
-
Otat laatikkoa 15cm taaksepäin niin ei siinä mahdoton homma ole :)
-
Menikö se ihan totaalisesti päreiksi? Kyllä jos siitä vaan lähti se ulompi lenkki veke niin pysyy se pultillansa kiinni ilman sitäkin, mutta jos pultinreikäkin lähti niin sitten on kyllä vaihdettava. Vinku ja ohut terä on vaihtoehto, ajaa niille kiinnityspulteille hitusen lisää tilaa kytkinkoppaan ja aukoo avoleuka-avaimella, on vaihdettavissa välistä (ask me how I know...). Kivaa se ei ole, ja kytkinkopan pesu sisäpuolelta on jossain määrin tehtävä tuon jälkeen, ja siinä äkkiä lyhenee elinikä painelaakerilla ja silmälaakerilla jne...
-
totaali tuho, eli juuri se pultin reikäkin lähti.
-
Jaa en tuota ajatellutkaan, aina ollu loota poissa kun tuon irroittanut *kahvia->
Purkuosana ehkä fiksuin, aika tyyris mötikkä puhumattakaan skandixin postikuluista.
-
(https://i.ibb.co/p4pJMrH/IMG-20201109-WA0003.jpg) (https://ibb.co/p4pJMrH)
vingulla aloitin tilan teon, joutuu kyllä kaivertamaan, niin ison reiän tuohon kytkin koppaan et kaikki siiliä pienenmät maantien matoset on kopan sisällä. taidan vaan ottaa lusikan käteen ja irroittaa tuon lootan. Mitä muuta pitää purkaa kuin kardaani irti ja ne kehällä olevat pultit. Mitäs muuta minä voin särkeä tässä projektissa, eli onko jotain erityistä varovaisuutta tai huomiota vaativaa vaihetta tuon laatikon irroituksessa.
-
(https://i.ibb.co/1br30T4/IMG-20201109-WA0006.jpg) (https://ibb.co/1br30T4)
toisaalta volvon kytkin koppaan sopii muutama siiseli.. osa on paikoillaan vingulla ajoin pultin kannat veks, sai rikki olevan jalan irti ja sit tuli sopivasti lisätilaa tehdä urat kytkin koppaan, uusien pulttien asennusta varten. osa paikoillaan, MUTTA kymmenen vuotta eläkkeellä ollut volvo, haluaa siellä pysyä. Nyt kiekkaviisari värähtää, kerran startatessa, ei kyllä heilu kokoaikaa, bensa haisee ja bensa pumppu surahtaa, 10L laitoin tankkiin bensaa ja sillä on ajettu maks 15km et sitäkin pitäisi olla.suuttimien releen oikosulin varalta uudelleen, samalla tavalla kuin oli auton toimiessa, ei vaikutusta.. ei edes yritä käynnistyä ei röhi ei köhi ei lupaile, starttaa kuitenkin normaalin oloisesti..Mikähän tässä nyt vastustaa..?
-
tänään testasin ei tule kipinää, virran jakajan alla kaikki ok. oiskohan vika syttyboxissa
-
Tekeekö bensaa? Jos ei, lähtisin siitä että vika on yhä kampuran anturin suunnalla.
-
bensa haisee startatessa ja tulppa oli kyllä märkä
-
Sitten sytytysvahvistin on melko vahva veikkaus jos ei puolasta suoraan kokeillenkaan tule kipinää.
-
tämä sytytysvahvistin on oma vahvistumassa oleva veikkaus kanssa. Huomenna haen toisen lainaan kokeeksi. Jospa sillä toimii
-
kiitokset jälleen tänne avusta. Löytyi tuo syttyvahvistin käytettynä (kiitos jälleen nimim.240) ja kas kummaa auto ekalla startilla käyntiin. Eli tämän kertainen vika ratkaistu. Seuraavaksi takajarru jumppaa ohjelmassa vänkärin puolella ainakin sisempi mäntä ei suostu painumaan sisään. No nämä on jo helpompaa jumpattavaa..
jos jollakin lojuu nurkassa ehjä lasinpesuneste säiliö kera pumpun ,niin saa tarjota. Vanha säiliö päätti kastella katsastuskonttorin lattian, just ihan varta vasten konttorin pihassa 5l nestettä laitoin ja säiliö oli puhki siitä pumpun juuresta.
-
tämähän etenee perinteisesti, satulat oli täysin jumissa, eikä millään opilla herkistyneet. Satulat on aten tekemät, onkohan 240 samat takasatulat, sellaset olis tiedossa.
-
Muistanko ihan väärin mutta ate satulan sisempi mäntä menee pyörittämällä myötäpäivään sisäänpäin.
Tasan kerran vaihtanu ite 740 ate jarruihin palat.
-
minusta tuntuu siltä et atessa menee normisti painamalla molemmat männät. Toisessa satulassa oli sisempi ja toisessa ulompi jumissa. ne mitkä liikku meni ihan painamalla. Girling taisi olla se missä piti kiertää mäntää
-
Ate satulat edessä girlingit takana. Niihän tää tais ollakkin.
Biltemasta vaan uudet. Kunhan purkaan ja rasvaa kaikki paikat siis männät.
-
Omassa on bendixit edessä ja ate takana, atessa ei ole sokkia palojen tapeissa.
Aten ja girlingin satuloiden mäntiä ei tarvitse kiertää, menee painamalla.
-
Kaikissa mennyt kyllä mulla aina painamalla näissä vanhoissa. 200 ja 700 satulan ero ainakin siinä letkun/putken lähdössä, 740 osoittaa yläviistoon mihin tulee letku ja 240 se osottaa vaakatasoon auton etuosaa kohden mihin tulee putki.
-
Joo ei missään 7/9 tartte pyöritellä mäntiä että menis sisään. Paitti jos ne on niin ryytyny ettei muuten voimat riitä :D
-
Vänkärin puolen männät suostui lopulta liikkumaan ja herkistyi, kuskin puoli ei millään ja lopulta meni hermot ja satulasta tuli entinen... rautakanki ja leka ei ole hienosäätö välineitä :2funny:
-
Vähän turhan pitkä aika on kulunut ku viimeks oon päivitellyt tänne jotain, mut onneks isä on saanut projektia edistymään....
Mutta joo tänään vaihettiin pakoputki ja tais olla ihan ajankohtastakin ::)
(https://i.ibb.co/Dk53XnR/IMG-20201122-155609.jpg) (https://ibb.co/Dk53XnR)
-
Jarruhommista..
Hyvä tapa on, tekee sitte palojen vaihtoa tai herkistelyä - on katsoa miltä se mäntä näyttää.
Satula irti kannakkeesta ja jarrupolkimella painaa vähän ulos, jotta näkee kunnon.
Jos näkyy ruostetta tms. -> mäntä kokonaan pihalle (pölysuoja kannattaa jättää männän ympärille, jotta estää tipahtamasta kokonaan) ja jarruletkusta irti tai vaihtoehtoisesti vaan letkupihdit (tai lukkopihdit ja väliin rätti tms. vauroiden estämiseks).. sen jälkeen vasta mäntä kokonaan pois sylinteristä (nitriilikäsineitä suosittelen, ei oo terveellistä käsille jarruneste).
Sit hiomanauhalla esimerkiks pyyhkäsee ruosteet pois ja jarrurasvan kanssa paikoilleen (mikäli tiiviste ehjä, ja sylinteri putsattava hyvin ja sinnekkin jarrurasvat).
Joskus on männät sen verra syöpyneitä olleet, et on sit kuiteki joutunu vaihtamaan.
Varmaan yks yleisimpiä virheitä palojen vaihdon yhteydessä ainakin, ettei tarkasteta männän / mäntien kuntoa.
Sit menee jumiin kun männät painetaan sisään ja lopputuloksena on palojen ylikuumeneminen / nopea kuluminen.
Toki hyvä nyrkkisääntö on, jos se ei mene helposti - jotain on pielessä. :)
Edit: tarkennuksena jarrurasvasta, eli tuossa meinasin sitä jarrukumirasvaa.. jota laitetaan mäntiin ja liukutappeihin yleensä.
-
Tuntuu, että jokaiseen Volvoon minkä ostan niin saa vaihtaa pakoputken ja jarrut :D
Yleensä 740 on akselin ylitys putki mätä, takasatulat jumissa, etu jarrukilvet lahonnut ja kaikki minkä purkaa siitä ympäriltä niin hajoaa enemmän tai vähemmän. Toisaalta vois sitä maksaa autosta joskus yli tonnin niin ei tarttis tonnilla ostaa osia. 8)
-
tänään jännän äärellä, jospa Volvo suostuisi eläkkeeltä takaisin palvelukseen. Olis klo 13 jälkitarkistus katsastus. Eilen saatiin jarrut kuntoon, hain lopulta kaikki uudet takajarru hilut. onpahan tytön turvallisempi ajella, kun jarrut toimii 100%.
Mitä eroa on ,jarrusatuloilla jossa on ns siivet, niihin joissa ulokkeita ei ole, paikallaan olleissa ei niitä ollut. Koko eroa ainakin näytti hieman olevan, silmämääräisesti siivellinen oli hiukan isompi. Omassa 740 siivet on, nyt uusissa brembon tekemissä (tai laatikossa myydyissä)satuloissa, jotka tuli tähän, ne on. Kaikissa lähteissä sopivuutta ristiin ei allekirjoiteta,mut nyt onneksi kävivät. Motonetin koodin mukaan olivat siivettömät, jotka ostin.
-
tänään jännän äärellä, jospa Volvo suostuisi eläkkeeltä takaisin palvelukseen. Olis klo 13 jälkitarkistus katsastus. Eilen saatiin jarrut kuntoon, hain lopulta kaikki uudet takajarru hilut. onpahan tytön turvallisempi ajella, kun jarrut toimii 100%.
Mitä eroa on ,jarrusatuloilla jossa on ns siivet, niihin joissa ulokkeita ei ole, paikallaan olleissa ei niitä ollut. Koko eroa ainakin näytti hieman olevan, silmämääräisesti siivellinen oli hiukan isompi. Omassa 740 siivet on, nyt uusissa brembon tekemissä (tai laatikossa myydyissä)satuloissa, jotka tuli tähän, ne on. Kaikissa lähteissä sopivuutta ristiin ei allekirjoiteta,mut nyt onneksi kävivät. Motonetin koodin mukaan olivat siivettömät, jotka ostin.
Omaan 740 kun ostin kesällä 40mm takasatulat niin luettelo mainitsi värinänvaimentimella ja ilman ja myyjän kanssa ei keksitty mitään muuta eroa, kuin kuvassa "vaimentimella" oli ne ulokkeet ja ilman ei ollut. Silti elstockilta tuli eri perin ne, eli "ilman" oli siivekkeillä. Piti muistaa toista satulaa kuukausi ekan jälkeen tilatessa kummanlainen otettiin
-
nonniin leimahan sieltä tuli.. Vielä pientä hienosäätöä, miten jumittava/likainen tyhjäkäyntimoottori tarkalleen ottaen oireilee,? Liittimen irroitus ei vaikuta käyntiin mitenkään.tyhjäkäynti kylmänä hivenen heikkoa ja lämpimänä taas vähän korkea. Happea pyrki olemaan päästöisssä liika, sekä tyhjäkäynti et kierrokset,pakoputki ei vuoda. mistä muualta voisi happea ottaa, lambda arvo 1.03.. meni rimaa hipoen siis päästöistä läpi. Mut kuitenkin leimaa on vuosi ja tyttö pääsee opettelemaan ajamista, heti on oikein kunnon ajokeliä tarjolla..
Pitää yrittää pitää auto aurauskeppien välissä..
ja vielä kuva tuoreella leimalla
(https://i.ibb.co/DLxCqdK/20201126-163321.jpg) (https://ibb.co/DLxCqdK)
-
Oliko katalysaattori huudatettu kuumaks?
On nimittäin vuotavan putken jälkeen yleisin syy siihen, miks happiarvo->lambda korkea.
Sit voi olla syystä x pielessä olevat seokset.. ilmamassamittari, lambda, suuttimet... tai esim. vuotavat pakoventtiilit tai satunnaisia sytkäkatkoksia.
Omassa 240 ei ainakaan se tyhjäkäyntimoottori toiminut, ja sit oli reilun puoleinen tyhjäkäynti kuumana.. eli jäänyt varmaan puoliks tai kokonaan auki.
Ohitin sen siitä (koska ei kiinnostanu selvittää) ja säädin kaasuläpästä tyhjäkäynnin -> huono tyhjäkäynti kylmänä, muuten toimii hyvin.
Mut joko ohjaus ei toimi (ecu ei 'tiedä' että on kone käy tyhjäkäyntiä -> joutokäyntitunnistin/sen säätö), moottori (venttiili) ei toimi tai sit syystä x seokset niin pielessä ettei tyhjäkäynninsäädin pysty kompensoimaan sitä, esim. lämpöanturi antaa väärää tietoa eculle.
-
(https://i.ibb.co/VmC51yq/IMG-20201129-184156.jpg) (https://ibb.co/VmC51yq)
Jee nyt ois ajettu ensi metrit liikenteessä!! :sundaydriver:
Ei se ollut mikään hirmu vilkas tie vaan sellanen rauhallinen hiekkatie jossa aika harvoin tulee muuta liikennettä vastaan, mutta kummiskin...
Rehellisesti sanottuna mua pelotti aika paljon se ajaminen ensiks, mutta en onneks ajanutkaan mihinkään puskaan tai törmännyt mihinkään *taavih->
-
Siitä se lähtee! Muistat vielä semmosen ohjesäännön että ohjaat tuhansia kiloja painavaa laitetta mikä pysyy tiessä ja tiellä noin kämmenen kokoisten kumin palasten avulla, joten siinä kohtaa kun koet olevasi erinomainen kuljettaja, kannattaa muistaa että siinä on silti aika paljon mahdollisuuksia tapahtua vahinkoja. En yhtään epäile sun ajo-osaamista enkä koita pelotella, mutta näin yleisesti näkee ihan liikaa liikenteessä ihmisiä jotka näpräävät kännykkää ajaessa ja välillä vilkaisevat eteensä. Sitten jos eteen hyppääkin eläin tai edellä ajava tekee hätäjarrutuksen tai omaan autoon tulee vika, kuten eturengas puhkeaa, siinä ei ole hirveästi enää tehtävissä :)
Mutta mahtavaa että Volvo on leimassa ja ei muuta ku turvallisia kilometrejä!!
-
Kiitos!
Ja iso kiitos teille kaikille, kun autoitte saamaan auton kuntoon!! :)
Seuraavaks ois vuorossa musiikki laitteiden hankkiminen ja asentaminen.
-
(https://i.ibb.co/VmC51yq/IMG-20201129-184156.jpg) (https://ibb.co/VmC51yq)
Jee nyt ois ajettu ensi metrit liikenteessä!! :sundaydriver:
Ei se ollut mikään hirmu vilkas tie vaan sellanen rauhallinen hiekkatie jossa aika harvoin tulee muuta liikennettä vastaan, mutta kummiskin...
Rehellisesti sanottuna mua pelotti aika paljon se ajaminen ensiks, mutta en onneks ajanutkaan mihinkään puskaan tai törmännyt mihinkään *taavih->
Onneks olkoon leimasta ja ensimmäisistä virallisista ajoista O0 Arvostan kyllä suuresti jotta lähetään ajamaan ensimmäisenä vähän vanhemmalla vielä jopa takavetoisella autolla korttia :hg:
Olen joskus sen ääneen sanonutkin että kaikkien nuorten pitäisi opetella ajamaan vanhoilla autoilla ilman mitään avustimia sun muita härpäkkeitä niin ymmärrettäisiin miten se auto käyttäytyy ja miten sitä pitää ajaa koska joudut itse tekemään kaiken eikä elektroniikka auta yhtään...toki hienoja nuo nykylaitteet on mutta niillä kun ei ikävä kyllä opi todellisesti ajamaan kun ei pyörä luista ja ei missään tilanteessa voi mennä edes sivuttain yhtään kun auto korjaa virheet ja liukkauden yms tuomat ongelmat.
-
Onneks olkoon leimasta ja ensimmäisistä virallisista ajoista O0 Arvostan kyllä suuresti jotta lähetään ajamaan ensimmäisenä vähän vanhemmalla vielä jopa takavetoisella autolla korttia :hg:
Olen joskus sen ääneen sanonutkin että kaikkien nuorten pitäisi opetella ajamaan vanhoilla autoilla ilman mitään avustimia sun muita härpäkkeitä niin ymmärrettäisiin miten se auto käyttäytyy ja miten sitä pitää ajaa koska joudut itse tekemään kaiken eikä elektroniikka auta yhtään...toki hienoja nuo nykylaitteet on mutta niillä kun ei ikävä kyllä opi todellisesti ajamaan kun ei pyörä luista ja ei missään tilanteessa voi mennä edes sivuttain yhtään kun auto korjaa virheet ja liukkauden yms tuomat ongelmat.
Tästä mä olen täysin samaa mieltä. Ekat pari talvea avustamattomalla autolla opettaa sitä käyttäytymistä liukkaalla ihan toisella tapaa vaikka alla olisi huippurenkaatkin. Toki kalusto uusiutuu koko ajan mutta helpompi on tottua niihin avustimiin kuin niistä pois.
Tämä pitäis tulla jo autokoulussa, samoin kuin se että ajettaisiin hieman myös automaattivaihteistollisella autolla. Oma tyttöystävä on hyvä esimerkki siitä kun on totuttu vain siihen tasan yhteen tuttuun, suht nykyaikaiseen manuaalivaihteiseen autoon. Oli melkoinen saavutus saada se vanhemman Volvon rattiin ja se on vieläkin melkoinen "mörkö" hänelle, samoin kuin automaattilaatikko.
-
(https://i.ibb.co/S0c3qqS/mde.jpg) (https://ibb.co/S0c3qqS)
Liittyykö myös tämä liitin radion toimintaan?, koska katkotut johdot näyttää riittävän kaiuttimille eteen ja taakse sekä soittimen virtapiuhoiksi.
Ja mittaristoon liittyvä kysymys...
Nopeusmittarin neula ei liikahda ollenkaan, kokeiltu kahdella mittaristolla, onko vika silloin perässä olevassa nopeus anturissa? Sen johto ja liitin on tarkistettu myös ja vaikuttivat ehjiltä.
-
Tuleeko kilometrejä trippiin tai matkamittariin.
Kierrokset jää paikoillaan myös ikävästi leijumaan kun ei ecu tiedä liikkuuko pyörät ja moottorijarrutetaan.
-
Tuleeko kilometrejä trippiin tai matkamittariin.
Kierrokset jää paikoillaan myös ikävästi leijumaan kun ei ecu tiedä liikkuuko pyörät ja moottorijarrutetaan.
Ei tule kumpaankaan ja kiekkomittari toimii normaalisti.
-
Kiekkamittaista sen näkee jos ei perästä tule eculle tieto tai mittariston kautta kun kiertää se ei sitä lähetä eculle jos paikoillaan jää lämpösenä kierrokset leijumaan.
Toista mittaristoa koitatte jossain kohtaa. Ajoa ei paljon haittaa. Kun leimakin on niin onko gps vai navin nopeusmittari?
-
Onneks olkoon leimasta ja ensimmäisistä virallisista ajoista O0 Arvostan kyllä suuresti jotta lähetään ajamaan ensimmäisenä vähän vanhemmalla vielä jopa takavetoisella autolla korttia :hg:
Olen joskus sen ääneen sanonutkin että kaikkien nuorten pitäisi opetella ajamaan vanhoilla autoilla ilman mitään avustimia sun muita härpäkkeitä niin ymmärrettäisiin miten se auto käyttäytyy ja miten sitä pitää ajaa koska joudut itse tekemään kaiken eikä elektroniikka auta yhtään...toki hienoja nuo nykylaitteet on mutta niillä kun ei ikävä kyllä opi todellisesti ajamaan kun ei pyörä luista ja ei missään tilanteessa voi mennä edes sivuttain yhtään kun auto korjaa virheet ja liukkauden yms tuomat ongelmat.
Kiitos! :)
Juu onhan tuo aika mielenkiintoista ajaa liukkaalla tiellä mikä on täynnä loskaa, mutta onneksi on hyvä apukuski joka auttaa tarvittaessa... :)
-
(https://i.ibb.co/S0c3qqS/mde.jpg) (https://ibb.co/S0c3qqS)
Liittyykö myös tämä liitin radion toimintaan?, koska katkotut johdot näyttää riittävän kaiuttimille eteen ja taakse sekä soittimen virtapiuhoiksi.
Olisiko tuosta apua.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Radio.jpg?img=medium)
-
Olisiko tuosta apua.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Radio.jpg?img=medium)
Kiitos on apua, tämä katkottujen radion johtojen kanssa pelaaminen on aika vakio operaatio, käytetyssä autossa,
Onko kokemuksia bluetooth yhteydellä kytkettävistä vahvistimista esim
https://www.ebay.com/p/5030654397?iid=163685584154
Voi ehdottaa jos joku järkevän hintainen toimivaksi todettu vahvistin on tiedossa. Itse olen hieman fossiili ja analoginen cd- mies, niin ei kokemuksia näistä ole, mut näppärähän tuo olisi piilottaa jonnekin penkin alle tms .. ja käyttää vain puhelinta ohjelma lähteenä.
Kaveri laittoi veneeseen jonkin ebayn kiinaihme bt vahvistimen soittelemaaan 6×9 ja ainakin siinä toimi yllättävän hyvin.
Täytyy navia käyttää nopeus mittariksi ,kunnes saa omansa toimimaan.
-
Jaa a on taas vierähtänyt turhan pitkä aika kun viimeksi oon päivitelly tänne jotai mutta tosiaan oon nyt ajellu jonkun verran ja en ole vielä onneksi onnistunut ajamaan kenenkään päälle V:>
Isällä ja äidillä kummallakin on opetuslupa, joten molemmat on opettanut ajamista ja huvittavaa on ollut huomata miten eri tavalla he opettavat...
Siinä missä isän neuvo on ollut, et ajat vaan ja koitat pysyä tiellä ja välillä kertoo jotain, niin äiti selittää lähes jokaisen vastaan tulevan liikennemerkin ja kyselee mitä tuo tarkoittaa...
Mutta mistähän mahtaa johtua se, että auto meinaa hyytyä ajamisen alussa, ihan sama millä vaihteella yrittäisi ajaa, niin vauhti vain hiipuu ja hiipuu ja sit saakin jo pelätä et auto sammuisi ( ei ole kertaakaan sammunut ) ja sit vähän ajan päästä vauhti lähteekin kiihtymään...
Auto lähtee hyvin käyntiin, siinä ei ole ongelmia ja kun on ajanut jonkin matkaa ( kone on lämmennyt ) niin sitten ei ole ongelmaa...
Ja ei kyse ei ole minun ajo taidoista, koska samaa se tekee myös isälle ja äidille... :crazy2:
-
vanhus haluaa eläkkeelle, Vikana ollut nykiminen ja puutuminen johtui vuotavasta pakosarjan tiivisteestä, sotki seoksen ilmeisesti. Mutta pakosarjaa irroittaessa kävi perinteinen niks naks... eli 2 pulttia poikki. Toinen poikki 2mm kannen pinnan alla. No siihen saatiin holkin avulla porattua reikä keskelle ja sitten torx kiinni irroitusta varten, lopun arvaattekin. Eli nyt on se torx siinä reiässä poikki. Siihen koneistaja teki ohjurin, ja vingulla ja kovapalalla kokeiltiin ei suostu lähtemään , on liian kova se torx. Eli kansi irti ja jyrsimeen.. Ellei kenelläkään ole vielä kertoa ässää hihasta.?
-
Itse yrittäisin vielä hitsata tavaraa pulttiin ja lopuksi prikka+mutteri kun tulee pinnan tasalle.
-
M10 tai M12 mutteri siihen päälle ja hitsaa keskeltä kunnon virralla ja hitsaa kiinni mutteriin.
Siitä tuleva lämpö auttaa paljon.
Antaa jäähtyä vähän aikaa ja sit kokeilee avata.
Luultavasti ekalla kerralla ratkeaa saumasta, mut ei muuta kun uutta yritystä sit.
Näin on lähteny kaikki pakosarjan pinnapultit kansista mitkä poikki menneet.
-
pitää koettaa miggiliimaa ujuttaa vielä tuohon.. eikö se hitsisauma tartu myös kanteen, vaikka kuin yrittää mutterin silmästä hitsata.
-
Alumiiniin ei tartu. Sulattaa kyllä jos liikaa tuikkii. Onneksi on vahva reuna ja paksu kansi.
-
tämähän onneksi onnistui, kaveri kävi kylässä migin kanssa ja hitsasi täyttöä pultin kantaan , sit prikka ja m12 mutteri kiinni siihen. Varovasti hylsyllä väännelleen lähti lopulta jopa aika helposti irti. Kiitos vinkeistä. Nyt pitää vielä etsiä uudet pinnapultit kera kupari muttereiden.
-
nonnii taas mennään, sain uudet pinnapultit kera muttereiden ja auto toimii. Olikos pakosarjan muttereiden kiristyksessä joku niksi, pitikö ne jälki kiriä vai miten se oli.
-
Joskus joutuu kirimään, varsinkin jos tiivisteinä on se reikäpeltinen tarvikemalli.
-
Ainakin pakosarjan ja etuputken väliset mutterit tuntuu kyllä löystyvän herkästi, mikä lie olis hyvä aine sinne väliin.
-
Itellä ollu biltenan etuputken laippa käppyrä eikä pitäny kun pari x uusin tiivisteen ja lopulta viilasin laipan suoraksi. Mutterit ihan törkeen kireelle bilteman tiivisteen kera.
-
Nordlockit tai kupariset lukkomutterit niin ei luulis löystyvän
-
Täältäkin ääni Jambo ehdottamalle kombolle!
-
nyt on auto toiminu melko hyvin. Ainoat sitkeät viat on nopeusmittari ei toimi ja se nykiminen ja puutuminen. Nopeus mittarin anturi näyttää yleismittarin ohmi alueella 0,25 ja kun ajoon lähtee niin lukema vaihtelee nopeuden mukaan, tämä testattu sekä kontissa olevasta liittimestä että mittarin takaa liittimestä. Kokeiltu kahdella mittaristolla ja kumpikaan ei toimi. Nykiminen tapahtuu käynnistämisen jälkeen noin minuutti ajoon lähdön jälkeen.. melkein aina samalla kohdalla kun pihasta lähtee, nykiminen kestää noin 1km ajon ja sen jälkeen saa ajaa vaikka utsjoelle ilman nykimistä, kuhan ei sammuta autoa välillä..? Oireen aikana auto ei ota kierroksia ja hyytyy ei kuitenkaan sammu. mistähän näitä yrittäisi korjata.
-
En ole katsonut onko aiemmin näihin kysymyksiin mitään vastattu mutta:
Nopeusmittarin juotosten läpikäynti. Näin korjasin yhden mittarin.
Nykimiseen ehdottaisin bensapumpun relettä tai huonoa kontaktia siinä, sulakkeessa tai pumpussa itsessään.
-
olen yrittäny käydä tuon mittariston tinauksia läpi, en sieltä vikaa ole löytäny.. pitää viedä jollekin ammatti miehelle.. inssiajo lähenee ,niin ois tytön helpompi auton omasta mittarista seurata nopeutta.
penkin alla oleva bensapumppu on ainakin äskettäin rassattu ja sen liitokset lienee kunnossa, relekin on vaihdettu ja paria versiota kokeiltu, tosin kaikki nämä on ollu käytettyjä osia eli kunnosta ei 100% varmuutta ole.
-
Konkat voi myös hyvin todennäköisesti olla mennyttä jos nopeusmittari on mykkä.
-
olenko oikeassa että perässä oleva anturi olisi ehjä kun kerta vastus muuttui nopeuden mukaan.. 0.25-0.5?. onko kuopion lähellä joku harrastaja/ edullinen ammattilainen joka tuon mittarin osaisi sopuhintaan korjata?
-
Lämpöanturi on hajalla, kerta kylmänä nykii. :-\
-
olenko oikeassa että perässä oleva anturi olisi ehjä kun kerta vastus muuttui nopeuden mukaan.. 0.25-0.5?. onko kuopion lähellä joku harrastaja/ edullinen ammattilainen joka tuon mittarin osaisi sopuhintaan korjata?
Hyvä merkki että siellä on elämää, mutta ei tuo vielä todista että se kunnosssa olisi. Se lähettää kanttipulssia jonka taajuus muuttuu nopeuden mukana. Skoopilla näkisi onko se pulssi kunnollista.
-
Onko perän nopeusanturin etäisyys säädetty oikein?
-
Lämpöanturi on hajalla, kerta kylmänä nykii. :-\
Tai liitin hapettunut, johto murtumassa poikki, tai on jo poikki mutta hyppää vielä senverta. Ite putsaisin kaikki liittimet hapettumien varalta ja öljyäisin tk venttiilin. Yhdessä omassa on hapettumaa aina välillä enemmän ja vähemmän sytkäkivi. Tk vent. Kaasuläppä. Ykk anturi. Imm liitin. Lambda liitin. Lämpöanturi liitin. Kummasti nykiminen vähenee kun liittimet hemppaa läpi.
-
tuo perän anturin johto oli poikki, sen korjaamisella ei ollu vaikutusta. Tuota anturia ei ole käytetty irti toimestani .moottorin lämpöanturia itsekin veikkasin, mutta kun se on aina startin jälkeen , sama tilanne oli kylmä tai kuuma moottori, niin samalla tavalla nykiminen toistuu.Oire on ikään kuin puutuminen ei kierrä ja ei kulje mihinkään kaasupohjassakaan.
pitää nuo liittimet käydä läpi ja tuo tk venttiilin toiminta tarkistaa..
-
Jos tässä oli lh2.4 vai oliko se jo lh2.2 tämä että tarvitaan eculle nopeustieto mittaristolta.
Tuolloin jos se puuttuu jää ainakin ajossa tyhjäkäynti korkeaksi eikä auto ymmärrä moottorijarrutusta.
-
Jos tässä oli lh2.4 vai oliko se jo lh2.2 tämä että tarvitaan eculle nopeustieto mittaristolta.
Tuolloin jos se puuttuu jää ainakin ajossa tyhjäkäynti korkeaksi eikä auto ymmärrä moottorijarrutusta.
Kyllä, mutta ei aiheuttanut nykimistä eikä vedon puutetta ainakaan meidän yksilössä (LH 2.4 B230F).
Oliko YKK-anturia vielä huudettu?
-
lh 2.4 on.. ykk anturi vaihdettu
-
tuossa mietin että voisiko vika kuitenkin olla lämpöanturissa / jopa ecussa / lisärikastin suuttimessa. Jos sammuttamisen jälkeen lämpötila tieto katoaa eculta ja se kuvittelee moottorin olevan jälleen kylmä , rikastaa lisää ja tukehtuu. Voisiko olla mahdollista? tietyn lämpö rajan jälkeen saa oikeaa tietoa ja vika poistuu...
-
Lämpöanturi on hyvä lotto kyllä.
-
Dodii.. löyty mittaristoon korjaus, oli konkat kuivunu, ja sit yksi lattakaapeli poikki, tosin mittari vaihtui kuitenkin toiseen kiitos nimerkit 240 ja ariE avusta... nyt näkee nopeuden ja muutkin mittarit pelaa,(öljynpaine valo ei suostu syttymään lienee joku härö tausta kalvossa). Lämpö anturia ei olla vielä keritty testaamaan.. Nyt on tytöllä kirjalliset läpi, joten kovaa vauhtia kohti korttia menee. Musiikki laitteetkin alkaa olemaan valmiina, kaapelit vedetty, etuovissa 6.5" gz perus erkkasarja jonka diskantit kojelaudalla vakio kaiutin paikalla, subiksi tulee 10" gervin vega.Enää 4 kanava vahvistin puuttuu. Sit sais asennus savut.. ;D
-
Moikkaa, pitkästä aikaa...
Viime viikolla oli inssi ja läpihän se meni, elii nyt ois ajokortti taskussa!! :)
Autossa on nyt soittimet ja seuraavaksi saattaisin jossain vaiheessa haluta tummentaa ikkunat...
Ainut miinus tällä hetkellä autossa oikeastaan on se, että se edelleen nykältää ja vauhti hyytyy oudosti, eikä välillä meinaa ottaa ollenkaan kaasua..tämä tapahtuu noin 1km ajamisen aikana startista, sit pelaa ilman mitään ongelmaa, vaikka 500km kunhan autoa ei sammuta välillä, koska jos sen sammuttaa edes hetkeksi, sama ongelma alkaa alusta... Vaihdettu lämpöanturi,kampiakselin asento tunnistin, ei vikakoodeja...
-
Hieno volvo ja onnea kortin johdosta, ootteko kattoneet virranjakajaa, tyhjäkäynti moottoria tai ilmamassamittaria, alipaineletkut kannattaa myös kattoo ettei vuoda tai ole lähteny irti jostain, koska omassa volvossa oli sammuminen ongelmana kiihdytyksen jälkeen, korjaantui osien putsauksella ja letkujen tarkistelulla / kiristyksellä...
-
juu hienosti on talven ajot menny, tuo sinnikäs vika vaan vaivaa.lämpötila anturin vaihdoin.. ihan hetken toimi normaalimmin. Vajaan viikon jälkeen alkoi nykiminen täysin samalla tavalla. alipaineletkut tutkittu,ei vuotoja eikä reagoi cleaneriin. täytyy tuo tyhjäkäynti moottori tarkistaa.
-
Bensapumpun rele, entäs tulpat, kaasuläppää kannattaa välillä putsata myös..
-
parilla eri releellä koettu ei vaikutusta, tulpat uudehkot.
kuvat on kivoja.. puskurit maalattu, takakontin lakkavika korjautettu.
(https://i.ibb.co/kg61MB8/20220306-141257.jpg) (https://ibb.co/kg61MB8)
-
Jaa isi voi olla ylpeä tytöistä... toinen tulee kesällä opetuslupa ikään 16v. Ja ilmoitti että haluaa myös takaveto Volvon, kuten isosisko. Eikun etsimään sopivaa ensijalla 240 srj. No sopiva löytyi ja sille traileria hakiessa sattui nii että trailerin noutopaikassa tuli tarjolle toinen vaihtoehto 740 vm 90. B200f ja aw71... no tämä ei käyny opetuskäyttöön( muuten kortti vain automaattivaihteisto). No kyselin tytöiltä et Mitäs tehdään... tytöt piti pikku tuumaustauon ja totesi et otetaan molemmat. No nyt on isillä tiedossa projektia... Eli 245 vm 90 b200k ja m45 sekä 740 vm90 b200f ja aw 71... 245 on jo pihassa ja 740 pitäisi ilmestyä muutaman päivän sisään. Molemmat on ollut poissa liikenne käytöstä pari vuotta. 245 on kaikista karvalakein dl ilman mitään mukavuuksia ei edes tehostinta ohjauksessa. 740 on taas sentään ilmastoitu versio...näiden liikenteeseen saaminen on tämän kesän projekti.
tässäpäkuva 245(https://i.ibb.co/P1pzgP4/IMG-20220613-WA0000.jpg) (https://ibb.co/P1pzgP4)
Päivitellään tilannetta kun lisä aihetta tulee.. korit on molemmissa todella ok kunnossa. Ja b200k jysähti parin vuoden seisomisen jälkeen pilotilla tulille kuin palmun alta ja sen jälkeen pelannu oikein hienosti. 245 mukana tuli sellainen harvinaisuus kuin täysin ruosteeton takaluukku, tämä pitää maalata auton sävyyn ja laittaa paikalleen. Tytöt on omat kesätienestit sijoittaneet autoiluun ja sen harrastamiseen, vanhemman tytön 740 on lähes museo kunnossa ja nuorempi meinasi toisen 740 samaan kuntoon saada, ei lopu yhteinen tekeminen. Kyllä lämmittää sydäntä, kun ei kaikki aika mene vain puhelimen yms kimpussa, vaan on halua oppia myös tekniikka ja auton korjaus asiaa.
-
Koska kuvat on kivoja
240 ostokunto
(https://i.ibb.co/gZZ1L78/20220627-200830.jpg) (https://ibb.co/gZZ1L78)
(https://i.ibb.co/KNWBqcT/20220627-200821.jpg) (https://ibb.co/KNWBqcT)
(https://i.ibb.co/hFsNJKj/20220627-200754.jpg) (https://ibb.co/hFsNJKj)
(https://i.ibb.co/4FXSmg4/20220627-200745.jpg) (https://ibb.co/4FXSmg4)
740 ostokunto
(https://i.ibb.co/fGDQv2d/20220627-200632.jpg) (https://ibb.co/fGDQv2d)
(https://i.ibb.co/ykVqXKS/20220627-200720.jpg) (https://ibb.co/ykVqXKS)
(https://i.ibb.co/dgMr9DX/20220627-200733.jpg) (https://ibb.co/dgMr9DX)
(https://i.ibb.co/DKzVfp2/20220627-200702.jpg) (https://ibb.co/DKzVfp2)
Näistä ensin tavoite 245 saada leimalle, että saa aloittaa ajo-opetuksen.
-
Tämänkin sinnikäs nykiminen saatiin luultavasti kuntoon. Vika oli ilmeisesti lambda anturissa.
-
Mahtava homma riispekt :) kyllä jälkikasvulle tulossa varmaat vehkeet
-
245:sen tarkempi tutkimus aloitettu.. Ja todettu tosiasiat näkyvä ruoste x3 tai x4 on todellinen määrä. On varsin persoonallisia paikkoja lahoihin tehty. Vakiot 240:in kaikki mädät löytyy. Taidokkaasti oli massalla ja kitillä korjailtu, sekä erinäisiä pellin paloja sikaliimalla asennettu, kuten kuskin jalkatila oli korjattu irtopellin palalla joka oli kulmista kiinni sikaliimalla. Takakaaret vaikutti ensin varsin hyvältä mutta nekin paljastui väärin korjatuiksi, uudet pellit asennettu kaiken mädän päälle ja lokarin sisäpuolelta vain kitillä ja massalla pysyi kasassa.
Tästä olisi tarkoitus saada kuitenkin elvytettyä ajo- opetukseen auto. Mutta sen pidempää elinkaarta ei tälle uskalla ennustaa.
Muutamia osia ajateltiin myydä kuten se lähes ruosteeton takaluukku ja metallinen koira verkko. Ja saa tästä kuitenkin omaan käyttöön740 alle nätit vanteet. Mätiä 240 täällä on varmasti nähty joten en vielä kuvia lisäile.
-
Tuo on melko ikävä yllätys kun noita on "korjailtu". Juuri samanlaisia sikamassapaikkoja löytyi tuosta nykyisestä käyttöautosta, joten vaihdoin siihen sitten ne lattian reunapalat, helmat ja poikittaiset runkopalkit. Niillä saa aika huonostakin 240 kopakan.
Tuo seiska on sitä ikäluokkaa että kori ilmeisesti aika hyvä? Ainakin itsellä juuri tuon ikäiset seiskat ei ole hitsiä vaatineet.
-
Juu tuo 740 vaikuttaa olevan kovapeltinen, samoin kuin pihan kaksi muuta saman ikäluokan 90-92vm. Mikähän tuon 240 peruskirous on että se niin paljon enempi ruostuu, kuin 740 ,vaikka ovat samanikäisiä.
-
Farkku 240 tahtoo olla kyllä kaikki ihan mätiä. Mulla on ollu kyllä montakin siistiä sedania, mutta farkut tahtoo olla raksalla raiskattuja jossain vaiheessa.
Veikkaisin tuota kyllä -89 malliseksi tuntomerkkien perusteella :) mutta tuskin vuoden ikäero nyt kauheasti vaikuttaa
-
Seikassa sinkkikori ja hyvät tuuletusaukot, en tiedä kakssatasen korista muuta kun kontti huonosti tuuletettu ja kaksinkertaiset pellit. ???
-
Seiskaa olisi muuten mukava hitsailla, mutta kun on tehty kuten muutkin aikalaisensa; pirusti ohuita peltejä prässätty toisiinsa ja pitsehitsattu kiinni, ja joka perkeleen väliin saatu mahtumaan saavikaupalla korikittiä... Ei ihme, jos vuosikymmenten saatossa alkaa muistuttaa voitaikinaa.
Mutta hieno harrastus on kyllä perheellä. O0
-
On näitä tosiaan mukava tehdä yhdessä. 740 tutkiminen aloitettu , koska kuskin ikkunassa vikaa, valahtaa omia aikojaan auki noin 5cm. Kammesta kääntämällä ei suostu nousemaan aivan ylös, rakoa jää noin 1cm sen jälkeen kuuluu ääni ihan kuin ratas pyörittää tyhjää ja ikkuna tippuu noin 3cm alas. Tytöt purki ovipahvin pois, nyt kysymys kuuluu mikähän mekanismissa on rikki? Toinen kysymys mikä kuvassa oleva värkki on siihen tulee alipaine, mikä sen tarkoitus on. Muissa 740 mitä olen nähnyt en tuohon ole törmännyt.
(https://i.ibb.co/y51fbzS/20220701-212659.jpg) (https://ibb.co/y51fbzS)
-
Cruisen alipainekello. :)
-
Cruisen kellohan se, ja kuulostaa että ikkunahissin mekanismista on hampaita poikki, tai välystä jo gauhian paljo, että pääsee hyppimään yli.
Omassakin opin aikoinaan, ettei kuskin ikkunaa passaa laskea kokonaan alas, vaan jättää sentti näkyviin, tai ylössaaminen voi olla siinä ja hänessä. Paukkupakkanen opetti kerrasta, vielä kun sais aikaseks tehä asialle jotakin... ;D
-
Autohan on paremmin varusteltu kuin osattiin odotella :2funny: onko tuon hissin korjaamiseen Pirkka niksiä, vai ostaa ehjä ja vaihtaa?
-
Cruisen kellohan se, ja kuulostaa että ikkunahissin mekanismista on hampaita poikki, tai välystä jo gauhian paljo, että pääsee hyppimään yli.
Omassakin opin aikoinaan, ettei kuskin ikkunaa passaa laskea kokonaan alas, vaan jättää sentti näkyviin, tai ylössaaminen voi olla siinä ja hänessä. Paukkupakkanen opetti kerrasta, vielä kun sais aikaseks tehä asialle jotakin... ;D
Mitä ainetta ikkunahissin hampaat on? Hitsaa täyteen ja viilaisi muotoonsa tai ostaa käytetyn hissin.
-
Äkki vilkaisulla näytti joltain hyvinkin paljon seos metallilta, mutta täytyy huomenna tutkia paremmin
-
Autohan on paremmin varusteltu kuin osattiin odotella :2funny: onko tuon hissin korjaamiseen Pirkka niksiä, vai ostaa ehjä ja vaihtaa?
Samanlainen ahaa-elämys oli itelläkin, että täällähän on kaikki hilut, miksei vakkari toimi? Nopeusmittarin takaa johto irti...
Ei kyllä käryä, onko hampaat ihan patarautaa... Paljonhan ne on sepät nuita hitsailleet ja viilailleet, ehkä juuri siksi, että kaikki käytetyt on yhtä sohloja, ja uusiakaan ei enää saa.
Mutta eihän se hitsailu kuulemma ole mikhän, kun tuntee materiaalin ja metodit. ::)
-
Äkki vilkaisulla näytti joltain hyvinkin paljon seos metallilta, mutta täytyy huomenna tutkia paremmin
Jotain mustaa rautaa ainakin 242:ssa. Tigillä täytin hampaat ja viilalla muotoonsa. Ainakin toimii paremmin kun aloittaessa. :juhau:
-
Joo, tähän perheen harrastuksen hienouteen, niin nämä neidit on sen verran puritanisteja, että suunnilleen kielsivät sedän natsat kun hairahduin baijerilaiseen ;D
-
Siinä hississä on enemmän hampaita kuin mitä liikerata vaatii. Ts. Jos siitä on kaksi tai kolme hammasta huonona, niin poistaa sen pätkän välistä ja hitsaa takaisin kasaan. Oon noita muutaman korjannut noin ja kaikki taitavat olla yhä käytössä. Materiaali on sinkattua mustaa rautaa.
-
Siinä hississä on enemmän hampaita kuin mitä liikerata vaatii. Ts. Jos siitä on kaksi tai kolme hammasta huonona, niin poistaa sen pätkän välistä ja hitsaa takaisin kasaan. Oon noita muutaman korjannut noin ja kaikki taitavat olla yhä käytössä. Materiaali on sinkattua mustaa rautaa.
Alumiini, kupari tai rosterikin levy toiselle puolelle puristimella kiinni ja pienellä virralla hitsaa, ei tarvitse silpoa,
Hampaat ei yleensä kulu, talvella lasketaan vähän jäässä oleva ikkuna alas.
Miten näissä vaihteet toimii? Omasta meni kepin helat, ykkönen ja pakki hankala saada päälle.
-
Kaunista sunnuntai iltaa vietetty tyttöjen kanssa tutkiessa 245. Tässäpä kuitenkin lahosta 200 srj kuvia. Vielä olis ajatus ajoon saada..
(https://i.ibb.co/5k7S0fk/20220724-202915.jpg) (https://ibb.co/5k7S0fk)
(https://i.ibb.co/RzzGjDG/20220724-202837.jpg) (https://ibb.co/RzzGjDG)
(https://i.ibb.co/YcFXZRn/20220724-200419.jpg) (https://ibb.co/YcFXZRn)
(https://i.ibb.co/p1cc7s5/20220724-200410.jpg) (https://ibb.co/p1cc7s5)
(https://i.ibb.co/5jDV43R/20220724-200347.jpg) (https://ibb.co/5jDV43R)
(https://i.ibb.co/0m4NFNY/20220724-200353.jpg) (https://ibb.co/0m4NFNY)
740 ollut startin kanssa ongelmia, herätettä ei solenoidille tule. Pnp katkaisijaa viaksi luulisin. Tosin mittari kiinni herätteessä ja vaihde p/n siihen tulee 0.35 v. Ja kun vaihteen siirtää niin loppukin virta häviää. Kokeilin löytyneen ohjeen mukaan releyttää startin, ei vaikutusta. Herätteeseen suoraan 12v niin käynnistyy kuin palmun alta.. lieneekö sitten virtalukonpohja. Kaikki sähköt kyllä muuten pelaa.
Tuossa syy ikkunan vikaan, hampaat hukassa. Kaveri hitsasi uudet ja hioin/ viilasin muotoon rupesi ikkuna toimimaan. Vaihteet tuntuu pelavan ihan hyvin, 245 vaatii kytkimen säädön, nappaa hetimiten kiinni. 740 vaihteet vaihtuu oikein mukavan tuntuisesti, aw71 tuntuu pelaavan. 16v neiti kun ensi metrejä molemmilla kokeili ajella, niin tuumi et mihin tätä manuaalia tarvitsee.
(https://i.ibb.co/NtDbjyH/IMG-20220702-WA0000.jpg) (https://ibb.co/NtDbjyH)
Tyttöjen Volvot ryhmäkuvassa :)
(https://i.ibb.co/wcNN8dj/20220717-175215.jpg) (https://ibb.co/wcNN8dj)
-
Tuleeko sisälle 12 volttia?
-
Tarkoitatko 12 sisälle virtalukkoa vai?
-
Tarkoitatko 12 sisälle virtalukkoa vai?
Vaikka tupakansytyttimen pohjaan, ajaa saman asian.
-
Tulee virta tupakin sytyttimelle
-
Tulee virta tupakin sytyttimelle
12 volttia?
-
12.35v
-
Joo, virta riittää. Mitenkä pnp-kytkin on maadoitettu tehtaalla? Yleensä vika on maajohdossa, hapettunut, löyhästi kiinni. Saako pnp-kytkintä avattua, puhdista kontaktipinnat vai onko liian rapea.. :-\
-
245 odottaa kyytiä hitsarille, loppukuusta olisi tarkoitus viedä paikattavaksi. Läheltä omaa kylää löytyi innokas seppä, laittamaan leimakuntoon pohjan. Itsellä ei hitsaus kalustoa ole, niin joutuu ulkoistamaan tämän.
740 lähtee nyt avaimesta käyntiin hienosti. Purettiin keskikonsolin muovit et sai tuon pnp systeemin esille. Vika oli ilmeisestikin pnp katkaisimenliittimessä, oli ihan hapettunut tai itse katkaisimessa. Sille tuli virta 12v muttei jatkanut matkaansa, molempien putsauksen jälkeen alkoi pelaamaan. Tuli irrotettua myös kattopahvi, kun verhoilu roikkui todella ikävästi ja toiseksi tupakki oli autossa palanut tiuhaan, niin vaalea katto oli jo lähes musta. Pahvin irrotus ja ulos saaminen, ei ollut kyllä mikään mukava operaatio. Hauraat muovit ja hauraspahvi ja sit se kokoajan päälle satava vaahtomuovi, meinas melkein hermo mennä. Nyt pahvi on harjattu puhtaaksi. Ja pitäisi alkaa ehjäämään,eli pari kysymystä
Onko kukaan vahvistanut tuota pahvia esim kerroksella hartsia ja ohuinta lasikuitumattoa? Tämä siksi koska pahvi murtui parista kohden. Lisäksi ajattelin että tekisin pahvista kaksi osaisen paikalleen laittoa helpottamaan. Olisko tämän toteutuksessa ideoita? Sauman ajattelin tehdä keskellä olevan jäykistepalkin taakse. Tämä jäykistepalkki tarvitsee myös huoltoa, oli irronnut liimastaan ja roikkui verhoilun päällä, millä liimataan että takuulla pysyy, onko normi liimaassakaan tarpeeksi lujaa? Sellasta harrastamista menneenä viikonloppuna.
-
Pysyy varmasti liimaamalla se "palkki". Pistää vaan tukea alle kuivumisen ajaksi ja liimaksi vaikka tavan Ratkaisumassa jos ei parempia liimamassoja ole käsillä.
Kattoverhoilua jouduin itsekin viime syksynä vahvistamaan, reilulla liimalla pistin itse paksua kartonkia. Kankaaksi valikoitui Bilteman kaiutinhuopa ja se kontaktiliimalla kiinni. Itse ainakin pyrkisin pitämään pahvin yhdessä osassa. Se vaan vaatii penkkien, ratin jne irroituksen että mahtuu taittumaan. Farkusta homma olisikin paljon helpompaa
-
Aika näkyy kuluvan nopiaan. Tehdäänpä tilannepäivitys. 245 vaihtoi omistajaa. Oli kuitenkin turhan raaka peli harjoitella ajamista/ käyttöautoksi nuorille. Nyt 740 otettiin työn alle. Tänään vaihdettiin jakoremmi, vesipumppu, tulpat, ilmansuodatin. Termari unohtui tilata, oli vuotanut tiiviste. Vuoto aiheutti harmaita hiuksia koska jakopään kiristin oli saanut osansa jäähdytin nesteitä. Oli se nasta syöpynyt kiinni, nii et katkesi kanteen >:( no tästä selvittiin poraamalla 4mm-5mm-6mm-7mm-7.5mm terällä se katkennut osa pois. Onneksi oli pehmeää tavaraa. On tuo vesipumppu kanssa aika keksintö saada paikalleen, liekkö joku niksi millä helposti saa kantta vasten sen tiivisteen painettua. No lievää väkivaltaa käyttäen meni. Inan pumppu meni paikalleen. Seuraavaksi termari, pakoputki ja jarrut.
-
On tuo vesipumppu kanssa aika keksintö saada paikalleen, liekkö joku niksi millä helposti saa kantta vasten sen tiivisteen painettua.
Ite oon ruukannu tunkilla nostattaa sen, mitä pultinreiät antaa jälkeen.
Eijjoo ykskään jääny vuotamaan.
-
Ite oon ruukannu tunkilla nostattaa sen, mitä pultinreiät antaa jälkeen.
Eijjoo ykskään jääny vuotamaan.
Dodii tässäpä se niksi tuli, kiitos. Ainakin yksi vesipumppu olis vaihdettava vielä piakkoin.
-
92c termari, riittää lämpö? ??? Termarikoppa irti letkun päästä, saa tiiviiksi ilman liimausta.
-
(https://i.ibb.co/KmtnGsX/20231116-144317.jpg) (https://ibb.co/KmtnGsX)
Näitä ihmettelin, onko volvo orginal asennuksia tai lisävarusteita vai jotain jälkiasennus osia. Tuo flekti vaikuttaisi olevan ilmastointiin liittyvä, pikku kenno luulisin että kyseessä on vaihteisto öljyn (lisä?)jäähdytin. Suurin kysymys tuo ilmastoinnin putkessa oleva mikä lie "pommi"? Muutenkin tuo auton ilmastointi vaikuttaa jälkiasennukselta. Onko näihin saanut jotain sarjaa tai onko maahantuoja lisännyt näihin ilmastointeja.
-
Ei ole tehdasasennus, jälkiasenteisia on näkyny aika usein ja jälkiasenteisuus selviää hyvin helposti katselemalla ilmastoinnin kuivainta apparin iskaritornin vieressä. Jos se ei ole siinä vaan siitä menee vaan ilmastoinnin letkuja, on kyseessä jälkiasennus.
-
Jaahas taas on aikaa vierinyt, pitäisi selvittää lohkolämmitimen uusiminen champagne goldiin, vanhasta vastus palanut.
Tällaisen löysin https://www.konekorjaamo.fi/930-re190-lohkolammitin-calix-volvo-b230-b200-a-k-f-e-ft.html .En ole varma miten tuosta vanhan mallisesta pistokkeesta ja johtosarjasta erottaa mitä merkkiä ne on. Vai käykö nuo vanhemmat kaikki ristiin? Onko tuon vaihtaminen niinkin suoraviivainen operaatio, kuin kuvittelen, yksi lohkosta tuleva pultti auki ,jonka alla on se metallinen painin, joka painaa vastuselementin vesireikään. Vanha varovasti nitkutellen irti, putsaus, uusi tilalle käänteisessä järjestyksessä. Lisää nestettä ja ilmaisee järjestelmän ja testaa toimivuuden. Unohdinko jotakin tärkeää?
-
Brako on alkuperäinen isopäinen malli. Pistokkeen läpässä on yleensä valmistajan nimi jos näitä pieniä päitä.
Tuleeko pistokkeeseen virta? Kuvittelin vastuksen hajonneen niin vikavirtasuoja nappula pistorasian kyljestä oli vika asennossa.
-
Tässä on se isopäinen malli, ja läppä kadonnut jonnekin. Sisähaaraan tulee virta, eli luulen siksi että vastus on palanut. Olisihan tietysti vaihtoehto laittaa letkulämppäri, kera uusien asennusjohtojen. Mutta jos tuo calix lohkolämmittimen elementti kävisi brakon johtoihin niin helpoimmalla siinä pääsisi.
-
Pitäisi irrottaa se vanha pistoke ja käydä tiskillä katsomassa onko samanlaisia.
-
Ei tarvi mennä tiskille.
Brakon liittimessä on 3kpl lattoja vierekkäin kun taas Calix on 1kpl vaaka 2kpl pysty.
-
Ei tarvi mennä tiskille.
Brakon liittimessä on 3kpl lattoja vierekkäin kun taas Calix on 1kpl vaaka 2kpl pysty.
Jaahas, ei jää hirveästi vaihtoehtoja.
-
lohkolämmittimeen on ratkaisu löytynyt, täytyy vielä käydä lunastamassa ja asentaa brakon varaosa vastus.
Sininen 740 kaipaa huomiota, polttoaine pumppu kuskin penkin kohdalla piti karmeaa meteliä, vaihdoin uuden pumpun ja suodattimen, meteli jatkui. Kysymys onko vika tankkilaitteessa?
-
Sininen 740 kaipaa huomiota, polttoaine pumppu kuskin penkin kohdalla piti karmeaa meteliä, vaihdoin uuden pumpun ja suodattimen, meteli jatkui. Kysymys onko vika tankkilaitteessa?
Palio mahollista, kakspumppusen painepumppua ei ole tarkoitettu toimimaan ilman esipumppua.
-
Kysymys onko vika tankkilaitteessa?
On. Siirtopumppu tankissa mykkä. Tankki täynnä voi toimia ilman meteliäkin.
Kannattaa vaihtaa se ettei suotta käy painepumpun päälle.
Avaa tankin korkki ja kuuntele kun joku kääntää virran päälle, pitäis suraus kuulua. Jos ei kuulu niin tiiät mitä tehä. ^-^
-
Siirtopumpun surina pitäisi kuulua täyttöputkesta käydessäkin.
-
Bensapuolen ongelmaa hieman tutkinut lisää nyt. Miten painepumpun sähköt pitäisi virallisesti toimia. Nyt virrat kun kääntää päälle painepumppu ei surahda, eikä tankista kuulu ääntä, eli ikään kuin molemmat olisi mykkänä. Auto kuitenkin käynnistyy välittömästi ja pyörii normaalisti, pois lukien tuon painepumpun meteli. Ilmeisesti tuo paine pumppu saa tällä hetkellä virtaa startatessa, mutta mistä se saa virran käynnissä ollessa, kun ei sitä virtalukon kakkosasennossa saa. Tankkipumppu vaikuttaa mykältä myös käynnissä ollessa. Alkaa menemän harrastamisen puolelle omakin 740 päätti olla käynnistymästä, siinäkin ilmeisesti jotain bensa puolen häikkää, kun ei edes yritä, siinä pelkästään tankissa pumppu ja se vaikuttaa mykälle. Releet ja sulakkeet tarkistelin jo eilen pitää tänään yrittää jatkaa.
-
Tässä pähkäillyt että mahtaisiko toimia jos laittaisi tankin ulkopuolelle erillisen siirtopumpun, tämä täyttäisi suodattimen ja nostaisi painepumpulle ruokaa. Esim https://www.motonet.fi/tuote/yleismallinen-polttoainepumppu-paine-03-bar-120-lh-12v?product=28-1206&gad_source=1 tämä lähinnä siksi että tuon tankkilaitteen irroitus vaikuttaa vähintään mielenkiintoiselta, jos ei tankkia irroita. Vai onko tarkoitus että huoltoluukusta saa vaihdettua tuon laitteen?
-
Joo. Siis huoltoluukusta oon ite vaihtanut seiskassa. Ei mikään mahdoton homma. Hyvä tuuletus kannattaa olla. :))
Voihan tuo linkkaamas pumppukin toimia lisänä jos se imee tarpeeksi kun putkihan tekee nousun tankin päälle ja sieltä tankin pohjalle.
Tarkista nyt kuitenkin tankkipumpun maadoitus vaikka pimee se ehkä on(tavalla tai toisella) kun pää pumppu kavitoi.
-
Bensapuolen ongelmaa hieman tutkinut lisää nyt. Miten painepumpun sähköt pitäisi virallisesti toimia. Nyt virrat kun kääntää päälle painepumppu ei surahda, eikä tankista kuulu ääntä, eli ikään kuin molemmat olisi mykkänä. Auto kuitenkin käynnistyy välittömästi ja pyörii normaalisti, pois lukien tuon painepumpun meteli. Ilmeisesti tuo paine pumppu saa tällä hetkellä virtaa startatessa, mutta mistä se saa virran käynnissä ollessa, kun ei sitä virtalukon kakkosasennossa saa.
Bensapumpullehan tulee ns. "bensapumpun releen" eli järjestelmäreleen ohjaus ecu:lta, eli boksi pitää bensapumppua käynnissä silloin kun sopivalta tuntuu.
-
tämä lähinnä siksi että tuon tankkilaitteen irroitus vaikuttaa vähintään mielenkiintoiselta, jos ei tankkia irroita. Vai onko tarkoitus että huoltoluukusta saa vaihdettua tuon laitteen?
Eipä se tankin tiputuskaan siirtopumppua operoidessa ole enää kummoinen rasti. Mukavampi sen kanssa on touhuta pöydällä tai lattialla kuin peräkontissa. ::)
-
Täytyy vielä tuo maadoitus tarkastaa. Juuri sain omani pyörimään, siinä oli tankissa oleva pumppu sökö. Oma on Reginan ruiskulla niin eroaa näistä lh kamppeista ,et ei ole kuin yksi pumppu. Oli jonkinmoinen jumppa kuitenkin, siitä huoltoluukusta tehdä operaatio, mutta parissa tunnissa onnistui kuitenkin. Ja tosiaan näissä on ilmeisesti vm kohtaisesti eroa, vanhemmat tarvitsevat tuon pyörimistiedon ja uudemmat ja Regina ruiskulla olevat käynnistää pumpun virtalukon kakkosasennossa.
-
Sinisen 740 bensapumppu ongelmaa tutkinut. Tankissa olevan pumpun maadoitus oli sökö. Mutta uudellakaan maadoitusjohdolla ei herännyt eloon. Sit laitoin tällaisen https://moposport.fi/polttoainepumppu-imeva-12v-120l-h-huco/?gad_source=1 Kavitointi loppui ,mutta painepumppu on edelleen todella äänekäs lähinnä voimakas surina vaivaa edelleen. No tutkitaan lisää. Tuli tilattua myös kaikki jarru satulat ja palat. Sit alkaisi olla kaikki osat olemassa ,katsastus kuntoon saattamista varten. Tuulilasin joutuu vaihtamaan, samalla kun lasi on irti niin pitää kattoverhoilu ujuttaa paikalleen.
-
Tänään saatiin siniseen kasattua pakoputki uusiksi ,katilta taaksepäin. Bosalin osilla tuli tämäkin kasattua. Kävivät hyvin paikalleen. Jarru osat tuli kanssa tilattua. Uudet satulat eteen ja taakse, sekä palat eteen ja taakse.
-
https://www.puuilo.fi/wurth-sinkkispray-perfect-400ml
Hyvä sinkki pintaan, taka-akselin etupuolella klemmarit tahtoo ruostua ja samalla suhauttaa kaikki katista taaksepäin.
Siirryin Simonssiin kun kyllästyin ruostumiseen.
-
Uudet satulat eteen ja taakse, sekä palat eteen ja taakse.
Tuliko laitettua yhtään lisempää rasvaa suojakumin ja tiivisteen väliin, vai vetelittekö suoraan paketista paikalleen?
Aika hintsusti käytetään liukasteita/korroosionestoa vaihtolaitteissa, ei ole välttämättä pitkäaikainen ilo, ennenkuin alkaa taas männät ahistamaan...
-
Jarruja ei vielä ole asennettu. Olikin hyvät vinkit tuo sinkkispray ja lisärasva. Pitää toteuttaa nuo kun jarruja asentaa. Hieman tavallista pidempään kestää aeromotorsilta nyt paketin tulo. Ei tainnu olla bendix jarruja varastossa.
-
Tänään tuli jarrut.. Pitää tosiaan raotella suoja kumit ja laittaa jarrurasvaa lisukkeeksi. Beigeen laitettiin eilen viimein vesipumppu, odottanut pari vuotta laittoa. Lohkolämmitin jäi vaihtamatta brakon vastuksiankin näkyy olevan useampaa mallia, varaosiksi ostettu oli lyhyempi siitä lohkon sisälle menevästä osasta ja ei sopinut taittumaan paikalleen. Lisäksi paikallaan olevaan oli hitsattu se lohkoon tuleva korvake kiinni, varaosassa ei ollut sitä ollenkaan, ei varmasti pelkästään painamalla pysyisi paikallaan. No pitää uusi vastus etsiä.