KL-varaosat  Race.fi

740turbo tiilikeula sedan "majuri" | Roadtrip RFF-19 | Rättikaton soveltamista

  • 8 Vastauksia
  • 6517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team

Tässä alkuun tarina minun ja majurin historiasta:

Nimi majuri tulee rekisterikilven kirjaimista mjr + vuonna 2013 artisti Majuri oli kovaa huutoa ainakin nuorten keskuudessa, niin ristittiin tuo auto kavereiden kanssa majuriksi. ;D

Olipa kerran vuosi 2013.. Sillon hommasin ekan prätkän itelleni. Se oli Kawasaki ZX-6R Ninja.. Piti kuitenkin hommata auto huonommille keleille. Päädyin kaupantekoon Espooseen Suomenojan venesataman baarin pihaan hieromaan kauppaa tästä kaunokaisesta.. Rakkautta ensi silmäyksellä.. 540tkm ajettu ruoska. Ah.. <3 Koeajo ei ollut pitkä klassisen opiskelijavalon palaessa.. No jokatapauksessa halusin sen.. Hinnasta viilasin joitakin satoja pois.. Hinta tais olla 1500.. Tinkailin sitä tonniin ja taisin vängätä pitkään 1200e:stä.. Sitten myyjän kavereiden rohkaisevat sanat kajahti: "myy se auto ny hel*ettiin tohon rahaan ja lähetään ryyppäämään." Näinhän siinä sitten kävi, että olin onnellinen Volvon omistaja jälleen..

Auto palveli hemmetin hyvin.. Ei tarvinnu ku tankata ja öljyjä vaihtaa.. Ajoin jokapäivä useemman kymmentä kilsaa töihin ja kylärallit päälle.. Lähes joka viikonloppu ajoin myös raumalle (reilu 200km/suunta) ja aina vaan se pelitti..

Tästä autosta piti tulla se, mitä olen tuohon toiseen sedaniin (+500whp 740) touhunnut, mutta sillon löyty toi kori, mistä oli mukamas helpompi työstää ja tämä kaunokainen päätyi pois omistuksestani..

Meni vuosia ja ikävä kasvoi.. Aloin selvittelemään nykystä omistajaa vuonna öö oisko ollu 2016, mikä ei ollutkaan kovin helppoa.. Lopulta omistaja löytyi ja silloin oli mulla 740 farkkuturbokori työn alla.. Tämä kaunokainen oli moottoria vailla (viritystouhuja silloisella omistajalla). Kerroin kauniita tarinoita niistä ajoista, millon tää oli mulla ja painoin ilmoille kysymyksen, että kelpaisko ruosteeton ja tosi hyväkuntonen farkkuturbon rullaava koppa tähän noh... hieman elähtäneeseen koriin vaihdossa. No per*ele sehän passas ja voi veljet, mimmosta kyytiä ajelin Lohjalta Kouvolaan hakemaan rakasta majuria takaisin kotiin.. Noh vaihtokaupat suoritettiin ja olin onnellinen. Oon aina kironnut, että vuorokaudesta loppuu tunnit kesken ja viime vuodet oonkin touhunnut tota +500whp romua ja 1000 muuta väliprojektia ja väliprojektin väliprojektia.. Mutta tämä kapistus on ollut kummisedän ladossa säilössä..! :)

Tosiaan pamautin ilmoille, kun mietittiin millä vehkeellä lähetään Roadtrip Run For Fun 2019 koitokseen, että nyt on sen aika... Valkonen seiska kummisedän ladosta esiin ja valjastetaan siitä menopeli, joka tottakai jää sitten itelleni..

Visiothan olis seuraavat:

-mahollisimman paljon hyödyntää hallissa olevia osia tosta toisesta projektista, mitä on yli jäänyt..

-matalalla budjetilla kyhätä (en jaksa kuitenkaan penniä äärettömästi venyttää ja laskeskella)

-tehotavote 300-400hp väliin

-LH:n moottorinohjauksella tottakai.. :D

-Uus väri IDEOITA OTETAAN VASTAAN!

-960 mk2 keula

-940 harmaa sisusta + 960 mk2 sedanin nahkasohvat..

-yksityiskohtia yms !

-tämä on iso EHKÄ, mutta twingon "rättikatto" ois kova..

Tekniikka on jo olemassa. Ostin purkuautosta B230FK alakerran ja M90 vaihteiston, hegeh:iltä ostettu pikkasen sipistelty kansi, VX3 nokka yms perusroinaa. Moottorin laakerointi ja perus laajempi talvihuolto menossa. Kytkimeks miettiny SRE 763 + sintteri

Päivittelen tätä paremmalla ajalla. Siinä kaunista tarinaa.

Tässä vielä loistava alotuskuva vuodelta 2013, jossa makaan juhannustunnelmissa Sieravuoren juhannuksessa auton konepellillä.



ja joku muu kuva arkistosta:



Nyt sitten sana on vapaa ja vinkkejä saa antaa. Etenkin sen värin suhteen ja lueskelen noi viritystopicit läpi, mut saa myös tähän kertoa omia näkemyksiä, mimmosella kokoonpanolla lähtis toteuttaa.. Ite aattelin jotain perus Holsetin HX35 superia yms mainstream skeidaa soveltaa tähän. n.1000set suuttimet jne. Mites tuon 940sen kojelaudan sovitus.. Kelasin, joskos jostain 940 purkuritsasta ostais johtosarjan suoraan..? sais mittariston yms pelittää vai riittääkö vaan jonkun tietyn pätkän uusiminen? Miten nuo nyt ikinä käykään ristiin..? Tää autohan on ollut siis alunperin B230FT:llä ja vm 89

Ja hei. Tosiaan suomen paras roadtrip eli Run For Fun on tällästä: https://www.youtube.com/watch?v=9flvC7M-T0o

Tää on varmaan tosi sekava. Koittakaa kestää.. Teen tän alotuksen ihan silmät ristissä.. :D

Jatketaanhan tästä !
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 22:45:19 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Noniin. Majurin sydän yms hiluja käytetty tiskikoneessa. Kone tuli "940 b230fk + M90" autosta, mutta luulin lohkon olevan öljysumuilla, vaan ei olekkaan. No eikait  siinä muutakun lohkoa kiikuttamaan Lohjan moottorikoneistamolle ja ajellaan siihen BMW:n öljysumut, jotka tuossa toisessakin seiskassa on.

Vähän kummitteli ajatus, joskos kyseisestä mustasta raakileesta ottaisi MS2 ecun tähän vehkeeseen ja laittaisi MS3 tms ecun sihen.. Sais tähänkin sit säädettävän ecun..

Vaihdelaatikkoa mietin kans, että joskos sittenkin BMW:n 37 zf.. Roadtripilläkin kertyy n.1000km ajoa, niin 6 vaihde on kiva.. :D

Tässä pari kuvaa päivän askareista. Ja vanteetkin saapui tontille.





Toivottavasti ei lähe pahasti lapasesta tämä.. Eikai. On tossa noita rahareikiä muuallakin, mut toisaalta kun laittaa kerralla kunnon vaihteiston, niin ei tarvi heti olla vaihtamassa.. Ja ehjästä M90:stä saa vielä ihan rahaakin..  Pitää huomenna tilata vielä männänrenkaat ja runkolaakerit. 8) Siniseltä läks tilaukseen se huohotusletku, mikä tulee öljypohjan likelle kun meni poikki se nykynen :D
« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 23:40:37 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Eihä se kuudes vaihde vaikuta jos et perävälitystä muuta, googlen perusteella M90 vitonen on 0.81:1 tai 0.70:1 ja zf kutonen 0.83:1.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Eihä se kuudes vaihde vaikuta jos et perävälitystä muuta, googlen perusteella M90 vitonen on 0.81:1 tai 0.70:1 ja zf kutonen 0.83:1.

Aivan... aivan... Pitääpi vilkasta edes, mikä perkele se nykynen välitys on ja onko 1030 vai 1031 akseli.

Veronpalautukset senkun hupenee, kun osia tilailee.
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Hei vain. Tämän osalta tilanne on se, että osahankintoja on tehty, lohko majailee edelleen koneistamolla..

Lensupowershopillakin on käyty ahkerasti. Vein Lensulle ZF37DZ vaihteiston muokattavaksi ja se tulikin jo takaisin :D Samalla kävi jumalaton mäihä ja mustan volvon jo kuolleeksi luultu AP-Racingin asetelma ja vauhtis saatiin herätettyä niinsanotusti henkiin. Se tulkoon sintterilevyn kanssa tähän. Samalla tulee H-profiilikanget. Hups.. Lapasestako? Noh. Kokeillaan tehdä kerralla ja kunnolla...

Tuossa sattui löytymään lähistöltä puuhun ajettu 960 sedan, jonka kävin ostamassa itselle. Siitä tulee tähän etutolpat (coilit tulossa), nahkapenkit yms yms. En edes muista, mitä kaikkea poimin talteen.. :D



Sitten... Saatiin porukalla kuningasidea, että twingon rättikattohan ois pähee.. Lopputulos:

Löyty edullisesti kohtuullisen matkan päästä ja loppuauto lähtee peltoenduranceen.. Kävin tän rumiluksen tossa sunnuntaina hakemassa.



Ahtimeks valikoitu Holsetin HX40 Super #16 pesällä. Sovittelin sitä kans jo twingoon.



Ja tosiaan se projektin tärkein asia, eli koppa tuli haettua kummisedän ladosta muutaman vuoden seisonnan jälkeen lauantaina:



Tästä jatketaan taas.. Värimaailma vähän auki.. Tämähän ois perkeleen upee:



MUTTA en mä tahdo tehä toista "samanlaista", missä on sama väri ja 960 keulaswap.. :D Pitää kehitellä jotain erikoista tai vähemmän erikoista. Jos täällä on joku visionääri, niin olen ehdotuksille avoin!
« Viimeksi muokattu: 17.01.2019, 01:07:37 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Purkuhommia ollut ja osahankintoja.. Lohkoa odottelen edelleen koneistamolta.


Hx40super #16 pesällä, Lensupowershopilta 4lapanen sintteri, h-profiilit, kampiakselin, vauhtiksen, kytkinromujen, mäntien yms tasapainotus, zf-37dz vaihdelaatikon kytkinkopan sovitus, amsoil öljyt yms.. En edes muista. Hegeh:iltä vähän sipistelty 530 kansi, VX3 nokka, saksasta jakopään romut, vesipumppu, moottorin tiivistesarja, elring kansinahka + kansipultit, INA vesipumppu, nissenst lämppärin sisäkenno yms.. Onhan tuota..





Sitten itse autoon. Purkutöitä ja ruostetta nyt löytyy vähän sieltä täältä. Onhan tuolla vajaa 600tkm rullailtu.. :D







Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Moroo. Tässä taas jotain tullu puuhasteltua. Reippaasti joutuu oikomaan syystä, että meidän roadtrip tiimissä ei oikeen tekijät osaa eksyä tallilla ja sit perutaankin reissua ja sensemmosta. Kaikkea skeidaa, mikä syö omaakin motivaatiota, mutta tässä sitä yritetään jotain p*skaa saada tarjottimelle. 960 keulaswapin saa toistaiseksi unohtaa.. :( Ei vaan kerkeä.. Mutta liikkuu se volvo tiilikeulallakin. :D pääasia saada tuosta vessasta veisteltyä semmonen, että sen 1000km kestäis.. :D


Lohko koneistamolta tulleena.. No ei siihen se koneistaja niitä öljysumuja kerenny tekemään. Eipä siinä. Dekkipinta plaanailtu ja sylkät hoonattu..



Sitten vähän maalia pintaan:





Taka-akselille se klassinen räikkälukon päivitys:





Sitten toki korista on hitsailtu roppakaupalla mätäpaikkoja umpeen.. Mutta sehän ei ketään kiinnosta. Tässä pari kuvaa katon sovituksesta.. Luojan kiitos tässä touhussa on kokeneita ukkoja touhuumassa.


Twingon katosta leikattu sapluuna volvon kattoa vasten ja kynällä ääriviivat piirtäen:



Sitten pultinreikien poraamista:



Ja tässä onkin jo kattoräppänän luukku tehty. Tässä huomaa vakio kattoräppänästä koituneen ongelman.. No eihän siinä. Tarkkuutta ja hyviä hermoja, niin kaippa tuon tuosta umpeen parsii.


 
Kehikon pulteille lovia ja hienosäätöä:


Tässä kuvassa on rätti nakattuna silleen "höpötilleen" eli hollilleen. Kyllä se siihen istahtaa, jokseenkin on vielä ihan reippaasti puuhasteltavaa, että tuosta saa hyvän. Ja sit vielä noita hitsailuja silleen, että ei kattopelti lähe vetelee. Ei huvittas vetää senttitolkulla kittiä..! :D

Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Tämähän on mennyt multa aiemmin kokonaan ohi!

Hieno auto ja tarina! Jään mielenkiinnolla odottamaan miten jatkuu! Ja pisteet myös Twingon rättikatosta!

Jos väriä saa ehdottaa niin joku T-5R:n keltainen tai joku sen suuntainen? Itselläni on ainakin joku fiksaatio noihin tipuväreihini!  ;D

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Morjes. Autohan meni jäähylle ja tehtiin reissuun sitten 850 TDI:stä oikein maukas kampe. Tämä koppa tulee todennäköisesti saamaan moottorikseen mersun OM606sen. Tuolle vinokoneelle löytyi uusi sijoituskohde toisesta korista. Päivittelen vähän kuvaa myöhemmin nykytilanteesta.
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron