KL-varaosat  Race.fi

-67 Duetin painelaakeri

  • 2 Vastauksia
  • 2098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus Akseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
-67 Duetin painelaakeri
« : 30.09.2017, 16:11:33 »
Ostin motonetistä LUK:n kytkin setin johon kuuluu, asetelma, painelaakeri ja levy. (http://teksti.motonet.fi/fi/tuote/841165?ajoneuvo=648)

Tämän uuden kytkimen painelaakeri on eri näköinen, sisältää muunmuassa muovia haarukan vastinkappaleessa, on eri korkuinen kuin vakio ja on sisäreiältään millin suurempi kuin vakio. Vakio kytkin oli sellainen kolmi-käpälä malli kierrejousilla kun taas uusi on moterni "kalvojousi"- tyyppinen.

Netin läpi selattuani olin päässyt siihen ymmärrykseen, että kunhan ei sekoita eri kytkinsettien osia keskenään niin kytkimen ei pitäisi jäädä kantamaan tai muuta hassua. Arvelluttaa vielä kuitenkin tuo milliä suurempi sisäreikä: vakiopainelaakeri kun liukuu niin jämptisti ohjausputkensa päällä täsmällisellä D/d32mm liukusovitteella ja uuden setin laakerin muovinen sisäreikä on se D33mm.

Onko huoleni tuon sisäreiän suhteen turha vai tarvitseeko minun etsiä jostain toinen kytkin..? Onko jossain Volvoissa d33mm painelaakerin ohjausputki? Kiitos jeesistä.

EDIT: Tein koe asennuksen noilla Motonetin osilla. Näyttää siltä, ett kytkimen liikevara ei riitä irroitukseen. Haarukan vivun ja kytkinkopan reunan väliin jää vain n.10mm kun painelaakeri koskettaa asetelmaa. Se alkuperäinen painelaakeri on teholliselta korkeudeltaan 5mm matalampi kuin tämä uusi eli tilanne olisi sillä vielä huonompi. 18mm vs. 23mm

Eli on muutakin on sitten muutakin ongelmaa kuin vain se laakerin sisäreiän väljyys... :)

Muotoilen siis kysymyksen uudestaan: Onko joku harrastajatoveri asentanut Motonetin myymän (katso linkki) LUK:n (Sach) kytkinpaketin onnistuneesti Duettiin tai muuhun vehkeeseen M40 vaihteistoilla? Mitä painelaakeria on käytetty?

Tämmöinen painelaakeri oli vakio asetelman kanssa: http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-bearing/1018717/
Tämän näköinen tuli Motonetin LUK (Sach) paketin mukana: http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-bearing/1000712/
Voisikohan tämä ratkaista tilanteen, näyttää ainakin kuvassa paksummalta ja merkki täsmää tuohon LUK(Sachiin)? http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-mechanical-parts/releaser-clutch/release-bearing/1018170/
« Viimeksi muokattu: 30.09.2017, 22:07:35 kirjoittanut Markus Akseli »

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: -67 Duetin painelaakeri
« Vastaus #1 : 01.10.2017, 20:12:41 »
Kyllähän ne painelaakerit toimii vaikka onkin hieman isompi reikä, nuo kaksi isompi reikäistä painelaakeria on samanlaiset mutta toisessa on metalli vahvistus. Matalalla painelaakerilla liikerata voi olla hieman erikoinen verrattuna alkuperäiseen. Kytkinhaarukan ja kopan väliin kun laittaa muutaman prikan niin ongelma on ratkaistu, tosin laakeri voi olla hankala säätää sopivan kauas asetelmasta ja voi jäädä pyörimään asetelman mukana, tarkista. Saattaa vinkua omia aikojaan.

Hauskuutta lisää se että jos olet laittamassa B18 koneeseen B20 8-pulttisen/vinokoneen kytkintä niin ota huomioon että B18 vauhtipyörä on paksumpi ja siinä asetelma kohdistetaan pulteilla eikä tapeilla toisinkuin uudemmissa laitoksissa. Eli koneistamo reissu jos hyvän haluat. Kyllähän se toimii ilman modauksia mutta voi hieman ravistaa ja täristää koko autoa. :) Kannattaa sorvata se vauhtipyörän keskialueen reuna pari milliä matalemmaksi ettei levyn niitit sorvaudu poikki.

Oon laittanu PV:seen B18 koneen kanssa sorvatun vp:n johon naitettu kohdistustapit sachs asetelmalle,
muovinen painelaakeri ja prikkoja haarukan ja kopan välissä.
En saanut sitä pientä vapaa liikettä asetelman ja laakerin väliin säädettyä kunnolla ja se alussa piti vinkunaa
satunnaisesti joka tosin on loppunut tai olen tullut kuuroksi.
Sillä on ajettu 7000km ongelmitta, hyvä tuntuma ja sopivan pehmeä käyttää kyläpyöritykseen.
Kannattaa laittaa uniball nivelet ja uretaanipuslat kytkinvivustoon, tulee ihan sairaan hyvä.

Jos prikat jättää pois niin tuntuma on aika pinnassa, loppu liikerata on tyhjää vaan. Vähän hassu mutta muuten toimii.
Kytkin oli tosin vanha käytetty, sillä saattoi olla merkitystä.


http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=672122 korkeampi painelaakeri, halkaisija ei tainnut olla sama.


Poissa Markus Akseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -67 Duetin painelaakeri
« Vastaus #2 : 02.10.2017, 23:02:44 »
Kyllähän ne painelaakerit toimii vaikka onkin hieman isompi reikä, nuo kaksi isompi reikäistä painelaakeria on samanlaiset mutta toisessa on metalli vahvistus...

Kiitos monista tarpeellisista huomioista!

Pitääpä mittailla ja tutkia lisää kun menen seuraavan kerran projektin luo.

Löysin palstalta tuollaisen Borg & Beck tyyppisen pitkän painelaakerin. Teen ainakin koeasennuksen vielä sen kanssa. Rakenne ainakin näyttää sellaiselta, että jos jää kantamaan niin painelaakerin holkkimaista osaa saa lyhennettyä sorvissa.

 

Samppasport  Futurez