Autodiagnoosi  Carcom Oy

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 295 Vastauksia
  • 301274 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« : 08.11.2010, 20:01:03 »
Lainaus käyttäjältä: Hannu_264
Tähän aiheeseen vain "reseptit" ja dyno-käyrät, kiitos!

B23E
-96.6 mm porauksella
-K-jet
-nokka 290/110?/11,4 (CRANE CAMS)
-nokka 310/106/12,5
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-160 ja 405 siistittynä std venttiilein
-pur. suhde 10.5-11:1
-viskopuhallin poistettuna
-virranjakaja muokattu, max ennakko -32 astetta, perus -6 astetta

154 hv @ 5800 rpm    208 Nm @ 4000 rpm   160 kansi + crane
153 hv @ 5450 rpm    212 Nm @ 4500 rpm   405 kansi + crane
154 hv @ 5380 rpm    222 Nm @ 4300 rpm   405 + peltisarja XL + crane
152 hv @ 5600 rpm    208 Nm @ 4630 rpm   405 + peltisarja XL lyhennettynä + crane
156 hv @ 5630 rpm    209 Nm @ 4660 rpm   405 + peltisarja XL lyhennettynä + virinokka

http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_966_290_110_114_160.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_966_290_110_114_160vs405.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_966_290_110_114_405_xl.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_966_290_110_114_405_xl_vir.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_966_310_106_125_405_xl_vir.jpg

K-jetin imusarjan maksimi taitaa olla tuossa 160 hv tietämillä.

B23E Endurance
- 96 mm poraus
- 530 kansi 46/37 venttiilit
- nokka 290/108-11
- Pur. suhde 10,9:1
- peltisarja 4-2-1 (44-52-58 / 350-550-?)
- viskopuhallin poistettu
- 60 mm pakoputkisto 2 läpivaimentajalla
- K-jet + vakio virranjakaja
- 55 mm läppärungot + MS (extra)

148 hv @ 5500 rpm    204 Nm @ 3950 rpm   B23E (360 viskoflekti + sivuputki 1 vaimentajalla)
153 hv @ 5600 rpm    214 Nm @ 4600 rpm   B23E (peltisarja, sytkä ongelma. Virhe häviökertoimessa)
159 hv @ 5760 rpm    212 Nm @ 4170 rpm   B23 (peltisarja, läppärungot, MegaSquirt (extra)) 
160 hv @ 5580 rpm    224 Nm @ 4640 rpm   B23 (nokka 300-106-13, peltisarja, läppärungot, MegaSquirt (extra)) 

http://crazyracing.pp.fi/pics/b23e_290_305_107_11_46_37.jpg
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B23E_290_107_11_peltisarja.jpg
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B23_290_108_11_peltisr_4x55mm.JPG
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B23_300_106_13_peltisr_4x55mm.jpg

Volvo 360 Endurance

B200E
-K-jet
-nokka 290/108/11
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-530 siistittynä std venttiilein
-pur. suhde 11:1
-viskopuhallin poistettuna
-virranjakaja muokattu, ottaa ennakkoja 6200 rpm asti
-2,5" putkisto sivu-ulostulolla

140 hv @ 5900 rpm    170 Nm @ 5400 rpm   B200E (korjattu +7%)

http://crazyracing.pp.fi/pics/b200e_290_107_11.jpg
Häviökerroin 7% puuttuu b200e:n mittauksesta eli +7%!!!

B204FT -94

-kanavat siistitty
-muuten aivan vakio

http://crazyracing.pp.fi/pics/b204ft_std.jpg

194 hv @ 5160 rpm    272 Nm @ 2920 rpm

- B28E:n ja B27E:n imusarjat
- 11:1 puristussuhde
- vakiopakosarjat + omavalmiste 3-1 peltisarjat
- tbo volvon putkisto
- 280/108-11.3 (B28E:ssä vakiona 300/110?-9,5)
- kanavat, venttiilit ja seetit työstetty
- pakokaasun takaisin kierrätys poistettu
- flektipuhallin poistettu
- vakio ilmanputsarikotelo poistettu 4. käyrästä

139 hv @ 5500 rpm    242 Nm @ 2850 rpm   (B28E:n imusarja)
153 hv @ 5700 rpm    239 Nm @ 3200 rpm   (B27E:n imusarja)
178 hv @ 6000 rpm    236 Nm @ 2900 rpm   (B27E:n imusarja + peltisarjat)
177 hv @ 6000 rpm    239 Nm @ 3060 rpm   (B27E:n imusarja + peltisarjat + 70 mm imuputki)

http://crazyracing.pp.fi/pics/b28e.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b28_b27eimusrj.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b28e_b27eimusrj_280_108_11_peltisarja_laiha.jpg
http://crazyracing.pp.fi/pics/b28e_b27eimusrj_280_108_11_peltisarja_pitka.jpg

Vääntömomentti on edelleen aika onneton tuon kokoiselle moottorille, joten seuraavaksi teen omavalmisteiset imusarjat.

EDIT 21.09.2007 Lisätty sopivilla seoksilla + 70 mm imuputkella mitattu käyrä

B230K
- kevennetty vauhtipyörä
- 96 mm poraus
- 631 kansi, siistitty ja 3-kulma seetit
- nokka 272/109/12 (Rintakarin H+)
- Pur. suhde 10,5:1
- peltisarja 4-2-1 (44-44-55 / 600-500-500)
- pakoputkisto 60mm ja yksi 2,5" vaimentaja
- viskopuhallin poistettu
- LE-jet + vakio imusarja
- std Hall-jakaja

158 hv @ 5240 rpm    242 Nm @ 4070 rpm   B230K (nokka H+, 4-2-1 peltisarja, LE-jet)

B230E
- kevennetty vauhtipyörä
- 96 mm poraus
- 405 kansi, siistitty ja madallettu 2 mm
- nokka 272/109/12 (Rintakarin H+)
- Pur. suhde 11,5:1
- peltisarja 4-1 (38-60 / 730)
- pakoputkisto 60mm ja yksi 2,5" vaimentaja
- viskopuhallin poistettu
- LE-jet + vakio imusarja
- Renix, ilman rajoittajaa ja asentoanturi siirretty

173 hv @ 5530 rpm    242 Nm @ 4440 rpm   B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet)
181 hv @ 5700 rpm    247 Nm @ 4800 rpm   B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet, -0,2 mm sylinteritasosta)


Tulokset samassa lapussa, sinisellä B230K moottorin käyrät.
http://crazyracing.pp.fi/pics/b230e_b230k_272_109_12.jpg

"Touhutonni" -projekti

B21ET (92.5 mm), puristussuhde n.8,5:1 (lohkosta oli joku jo plaanannut -1 mm)
-BMW:n öljysuihkut
-530-kansi (vähän siistitty)
-Sähköruiskun imusarja
-D-nokka
-Omavalmiste pakosarja  42cm mallia 4-2
-Hukkaportti Audi 200 (jaettu pakokanava kollektorista)
-Garrett T04E 48/65 AR1.09
-3" putkisto*
-Megaquirt 1 (extra)
-660 cc/min suuttimet
-2 litran kerääjäsäiliö + 2 x korkeapainepumppu (omat syötöt tukkiin)
-900 TD volvon IC*
-Kuorma-auton IC:n osa
-4-lapainen sintteri 230 mm
-228 paineasetelma
-M47

226 hv @ 6000 rpm   310 Nm @ 4460 rpm   T04E ahdot 0,8 bar, välijäähdytin liian ahdas*
259 hv @ 5170 rpm   366 Nm @ 4680 rpm   T04E ahdot 0,9 bar, pakopaine 1,45
258 hv @ 5060 rpm   383 Nm @ 4350 rpm   Schwitzer 55/56 mm, ahdot 0,9 bar, pakopaine 1,5 ja 0,3 bar pakoputkessa.


http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B21FT_D_08B_IC.jpg
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B21FT_D_09B_MAN.jpg
http://crazyracing.pp.fi/Kilpuri/Tekniikka/Kuvat/B21FT_D_09B_MAN_schwitzer.jpg

*Tuo TD:n IC ei virtaa riittävästi koosta huolimatta, 4500-6500 rpm alueella tehoa irtoaisi enemmän ilman koko IC:tä!!!
Mittatulokset ks IC:stä (bensa-turbon IC samaa tasoa):
4000 rpm teho 120 kW, ennen IC:tä 0.95 bar & 100 C ja jälkeen 0,8 bar & 55 C
6000 rpm teho 165 kW, ennen IC:tä 1.45 bar & 150 C ja jälkeen 0,8 bar & 85 C

B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm   

http://crazyracing.pp.fi/pics/B230F_531_320_13_lastut.JPG

« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 20:19:46 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #1 : 08.11.2010, 20:01:42 »
Lainaus käyttäjältä: Lankku
"B250E"
evo 1
- B23 lohko, B2XX veivit, B230K std. männät 2,5mm madallettuina, isku 85mm
- Puristussuhde ~11,7(tuplapahvilla, alkuunsa varmanpäälle pelaamista nakutuksen suhteen)
- Vaparin vakio pakoputkisto
- K-nokka
- 631-kansi, kanavien päistä koneistuskantit suoraksi, venoissa 30° viiste ennen seetipintaa
  - pakokaasun takaisinkierrätys poistettu
- kiinteä flekti
- vakio kärjetön sytkä ilman alipaine-ennakkoa ja 10,5° perusennakolla, kokonaisennakko ~40°
- B230FT:n ruiskuhilut Megasquirtin ohjaamana, säädöt perstuntumalla -> alhaalla hieman laihalla, yläkierroksilla liian rikkaalla

evo 2
- 2,5" putki Vanin äänenvaimentimella
- valmiista pätkistä muovailtu 4-2-1 pakosarja
- sähköflekti(ohjaustehostin pyörii vähän lisävastuksena :P)
- paremmat bensasäädöt -> aivan yläkierroksilla meni hieman rikkaalle

Normiarvot:
149hp @ 5397rpm    213Nm @ 3417rpm (evo1)
157hp @ 5523rpm    208Nm @ 3329rpm (evo2)

Käppyrät:
evo1
evo2

Muutoksilla parhaan tehon ja väännön alueet laakeammiksi ja tulihan teholukemiin hieman parannustakin. Evo3 sitten keväällä...
___________________________________

"B254SC" eka versio

Yläkerta:
- Kansi B204GT:n 16v. Venttiilit B234F:stä hieman pienennettyinä että mahtui isonnettuun vakioseetiin. Kanavia nakerrettu jonkin verran, paremmat seetit ja kevyesti muotoillut imuvenat. Paininkupit vaihdettu jäykiksi.
- B234F nokat, noin varttihampaan aikaisella.
- B204GT:n imusarja.

Alakerta:
- Std B23 lohko ja epäkeskohiottu kampura, isku 85mm, tilavuus 2,47l.
- Männät B234F vakiot, veivit 2,5mm vakiota lyhemmät H-profiilit.
- Puristussuhde noin 9,8:1

Ilmansaanti:
- Apexin DualFunnel
- 65mm kaasuläppä ennen ahdinta.
- Eaton M62, välityssuhde 2,2:1
- Pieni kiinacooleri(ahtolämmöt korkealla pitkässä vedossa).
- Ahtoputkea pari metriä

Pakoputkisto:
- Ite väsätty kohtuu tilava 4-2-1 pakosarja lähtökartiolla. Ensiöiden sisähalkaisija muistaakseni noin 43mm, toisiot 2,25"
- Lähtökartiolta taaksepäin kohtuu suora pätkä 3" putkea akselin etupuolelle asti. Siinä pienenee 2,5":an ja pönttönä alkuperäisellä takapöntön paikalla sama Chevy Vanin möhkö kuin aikaisemminkin.

Ja se lappu.

Vedon aloitus ei ollut heti täyskaasulla, joten vääntöä on siellä hieman enemmän kuin käyrä näyttää.
Jos jätetään vääntökäyrässä olevat piikit pois lukemista(yhden kohdalle sattuu juuri huippuväännön lukema), on huippuvääntö noin 340Nm.
Ahdot tehohuipun kohdalla noin 0,62bar. Ahdot nousi tasaisesti noin 6500rpm asti, jonka jälkeen rajottajalle mennessä(7000rpm) nousi 0,7->0,8bar.
Vedon lopulla ~70 asteiseksi nousseella ilmanlämmöllä imusarjassa teki osansa.

Yli 300Nm 2100-6400rpm ja yli 250hp 5200-7000rpm paikkeilla.
___________________________________

"B254SC"

Ylempänä mainittu kokoonpano suuremmalla coolerilla(kenno 450x300x76). Yli 0,4bar ahdoille lisätty ennakkoa pari astetta. Imuilma noin 22C° viileämpää coolerin ansiosta.

Korjattujen arvojen mukaan katsottuna huipputeho 293hv @ 6384rpm 0,65bar, vääntö 365Nm @ 4617rpm 0,44bar.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Isompi kuva.

Logi penkityksestä. Violetti imulämpö, vaaleansininen ahtopaine(kPa) ja haaleankeltainen kierrosluku.
___________________________________

B21

- 398 hieman siistittynä ja paremmilla seeteillä, madallettu 1mm
- Vakioventtiilit, imuventtiilin lautasta muotoiltu
- K-nokka ja säädettävä nokkapyörä, nokka muutaman asteen aikasella
- 45mm tuplat läppärunkoina ja itse tehty noin 11cm pitkä imusarja
- Kohtuullinen 4-2-1 pakosarja ja siitä eteenpäin 2,25" putkisto

- Vakio B21F lohko
- Puristussuhde jonkin verran alle 10:1
- Vauhtipyörästä pois noin 1,7kg
- Sähköflekti
- Megasquirt bensa ja sytkä
- Seos reilusti rikkaalla penkissä(AFR noin 11,5)

Korjatuilla arvoilla 150hv 6109rpm ja 191Nm 5203rpm.

Lappu
___________________________________

245:n ensimmäinen vaihe ahdettuna

- 234F kansi vakionokilla ja venttiileillä. Kanavia, seetejä ja venttiileitä muotoiltu.
- 234F imusarja
- kotikutoinen pakosarja
- B21(E?) alakerta 1. ylikoossa, kuoppamännät joista sorvattu reunat pois
- Laskennallinen puristussuhde 8.7:1

- Megasquirt
- 683cc suuttimet
- Neonin hukkakipinäpuola

- 55mm kaasuläppä coolerin ja imusarjan välissä
- 450x350x102mm cooleri
- Eaton M62(242:sta), välityssuhde 2,2 +pari metriä ahtoputkea
- Apexi Dual Funnel ilmanputsari
- Itse rakenneltu "dumppi" 65mm kaasuläppäkoteloa käyttäen
- 19x22x2" alusyyläri

Korjatuilla arvoilla:
261hv @ 6110rpm & 0,55bar
326Nm @ 5214rpm & 0,43bar

Lappu

Sytkäennakko 3800rpm jälkeen 30-31 astetta. Veto kesti todella pitkään, 46s videota ja siinäkään ei ole vielä läheskään koko veto ::) Ahdot jäivät noin 0,1bar alemmas kuin kadulla ja lopetus ennen rajoitinta lämpöjennousun takia(huono lisäflekti). Alussa ilmeisesti hieman luistoa rullilla, ajan vähyyden takia ei ehditty ottamaan kuin pari vetoa.
Kadulla tuntee selvästi miten veto paranee 3500-4000rpm välimaastossa.

Uusi penkitys tulossa kunhan saa lisää ahtoja ja paremman kytkimen.

Aiemmin ahdettuna ollut kone nyt vaparina.

- Kansi B204GT:n 16v. Venttiilit B234F:stä hieman pienennettyinä että mahtui isonnettuun vakioseetiin. Kanavia nakerrettu jonkin verran, paremmat seetit ja kevyesti muotoillut imuvenat. Paininkupit vaihdettu jäykiksi.
- B234F vakionokat
- Std B23 lohko ja epäkeskohiottu kampura, isku 85mm, tilavuus 2,46l.
- Männät B234F vakiot, veivit 2,5mm vakiota lyhemmät H-profiilit.
- Puristussuhde noin 9,8:1
- Tuplat suurennettuna 48mm läppärungoiksi
- Imusarjan pituus noin 11cm, runneri supistuu yhdeltä kohdalta liikaa.
- Megasquirt'n spark
- Itse väsätty 4-1 pakosarja 41,5mm putkella. Hieman pitkä, pituus noin 92cm.
- Putkisto lähtökartiolta taaksepäin 3" etupöntölle asti. Siinä pienenee 2,5" ja 2kpl 2,5" läpivirtauspönttöjä.

198,6hv @ 5484rpm
290,5Nm @ 4155rpm
Lappu

Vedon aikana imulämpö 50-56 astetta, pihalla viileämpi. Seosta hieman rukattu vedon jälkeen, sytkä samassa mitä ollut käytössä aikaisemmissa läppärungollisissa välimalleissa..
Eri penkki kuin missä olen aikaisemmin käynyt, joten vertailuveto odottaa jossain vaiheessa. Vielä uudestaan kunhan saa paremmat nokat paikoilleen ja imusarjan tehtyä uusiksi.

« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 20:07:22 kirjoittanut Lankku »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #2 : 08.11.2010, 20:02:30 »
Lainaus käyttäjältä: avanger
No tässä jotain kevyttä kotipajasta.

230 std alakerta laakeroitu ja uudet männänrenkaat.
lohko laskettu, että mäntä tason yli 0.4mm
puristukset 11.5:1
405 kansi 44/35 venttiilit
2x48 dellotto omalla imusarjalla. sisäkurkku 38
4-2-1 putki ja 63mm putkella 2,5" vaimennin ja loppu putki
nokka 310/104/12

lapusta näkee tehot ja muut
http://www.nopsatracingteam.com/hannu/teholappu_2.jpg

Toinen sit

230 alakerta mallia k
samat hoidot kun edellisessä
kansi 631
44/35
sama nokka
puristukset 11:1
2x45 sk-racing 38 sisäkurkku

ja penkki kertoi seuraavaa
http://www.nopsatracingteam.com/hannu/teholappu_1.jpg



Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #3 : 08.11.2010, 20:02:58 »
Lainaus käyttäjältä: Vilunki
B19A
2mm laskettu muuten vakio 160-kansi
säädettävä nokkapyörä
K-nokka
B19E:n sytkä
Martelius peltipakosarja + turbon putki
Sähköflekti
EMPI pestävä ilmansuodatin
Weber DGV 32/36 + K-koneen imusarja

Käydä rötköttää tyhjäkäyntiä miten sattuu ja nokka ja sytkä on säädetty "korvakuulolta". Suuttimien kanssa apuna on seosmittari.

Edit: hepoja siis n. 115 ja vääntöä 173Nm.

« Viimeksi muokattu: 28.11.2010, 16:51:43 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #4 : 08.11.2010, 20:04:13 »
Lainaus käyttäjältä: Turbo 242
B23ET
-530 kansi
-T-nokka
-Vakio ahdin ja pakosarja
-Ahdot vakio 0,5 bar
-Vakio downpipe
-240 Turbo Volvo putkisto
-Vakio cooleri
-Viskoflekti

Pyöriltä 175 hv ja n. 220 Nm

Nytten sama moottori "vähän" laitettuna
-531 kansi
-Isommat venttiilit
-Kireempi nokka
-Peltipakosarja
-Uudempi Garretti
-Kiinacooleri
-3" putkisto alusta loppuun yhdellä vaimentimella
-Lisäsuutin
-Ahdot 1,0 bar
-Ohjaustehostin kuormana
-Sähköflekti
-Yli 500cc suuttimet
-Kipinän vahvistin

Takapyöriltä 325 hv ja 450 Nm.

Tulossa:
Lisää painetta pannuun...
16 venttiilinen kansi ja kaikki sen ympärille uutta (vuonna 20xx)...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #5 : 08.11.2010, 20:04:44 »
Lainaus käyttäjältä: Harwey
(Kuva poistettu lainauksesta.)
http://i12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/dynolappu.jpg

"resepti"
-b21et alakerta 1mm ylikoossa
-530 kansi, peruskunnostettu, vx3 nokka
-vauhtipyörä 2kg kevyempi ja tasapainotettu kampiakselin ja kytkimen kanssa
-940:n pakosarja ja 2,5" Simons:n putki
-k-jetti, sytytys, turbo ja kuuleri vakio
-ahdot max 1bar
-sähköflekti

Vaihdoin isomman coolerin, ahdot 1 bar
(Kuva poistettu lainauksesta.)

http://i12.photobucket.com/albums/a214/harwey/Autoni%20-%20romuni/Volvo240b21et.jpg

« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 20:18:45 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #6 : 08.11.2010, 20:05:38 »
Lainaus käyttäjältä: J.Paldanius
B 230 - 2,9L "resepti"

-95 lohko öljyruiskuilla, 97mm Wisecot Acraliten tapeilla
-kampi 98mm iskulla (SPM) 157,5mm i-prof.teräsveivit,sps carr pultit
-531 kansi 50/39mm Ferrea venttiilit, 15mm nostava akseli,millistä milliin yli 270ast.
-53mm läppärungot (Special Motors)
-Hestech moottorinohj.
-4-1 peltis 44mm primäärit, 57mm kollektori
-5,7kg teräsvp. ja 2-levyinen 184mm kytkin

(Kuva poistettu lainauksesta.)

http://i217.photobucket.com/albums/cc52/jhpaldanius/Kyr2.9L.jpg

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #7 : 08.11.2010, 20:06:28 »
Lainaus käyttäjältä: Tsompi
245 B200et
- 40 tuplat
- vakio turbo
- alucooleri
- 2.5" putkisto
- paineet 0.5bar

Tehot on ilmoitettu pyörätehona
eli huiput koneesta on noin 185hp(katsastusta varten).....ja penkki on E. Rintakarin lapualta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)



142 B20

- 40 Soleksit
- Peltisarja
- Viilattu kansi, vakio venoilla
- Puristukset 11
- S-nokka

1000-3000rpm ihan kuollutta, 4000rpm jälkeen tuntui pieni veto. Maksimi rpm n.7000.
Harvinaisen V-mäinen ajaa kadulla, ja radalle ei ole nuilla tehoilla asiaa  ;D

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #8 : 08.11.2010, 20:07:17 »
240 turbo 1981

B21ET
Megasquirt
T04E
vakio 531
1000cc suuttimet
hukkakipinä
1,3bar ahdot

Moottoriteho
Oli: 360hp 5300rpm ja noin 480Nm 4800rpm..
Päivitys: 383hp

http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/teholaput.jpg
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 14:42:57 kirjoittanut mista »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #9 : 08.11.2010, 20:08:34 »
B230FK

Vakioahdin Mitsubishi TD04H-13C
Ahdot 1.1 bar
Lastu by dera
3" alucooleri
3" putkisto alusta loppuun
SRE kytkin ja vakiolevy M90 laatikossa

139.7 Kw               - pyöräteho
167 Kw  4 700 rmp - koneteho
390 Nm  3 500 rmp





VER 2

Koneteho
285.8 hp / 436 nm

Muutokset VER 1:seen

Ahdin TD04HL-15g-7 1.4 bar (uudet laakerit, tasapainotus)
Iso kiinacooleri kenno 600 x 300 x 76





http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/penkki/lappu01.jpg

http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/penkki/lappu02.jpg

VER3

Kone B230FK vakio alakerta
Kansi vakio 531
Nokka K
Ahdin HX40 (60/65) #14
50 mm kopio hukkis
ruisku LH 2.4 (-89 vaparista)
Suuttimet 998 cc
Immu muokattu
3" putkisto
M90 SRE HD -618 228 mm jousitettu levy

Paperille piirtyi seuraavat lukemat 1.25 bar ahtopaineella

348 hv 4991 rpm
534 nm 3969 rpm

Vääntöä on + 500 nm 3 500 rpm - 5 000 rpm

Ylin kurvi teho
toiseksi ylin vääntö
kolmanneksi ylin ahto



Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #10 : 08.11.2010, 20:09:30 »
Lainaus käyttäjältä: Jonesi
Tämmöne rävellys itellä  ;D

-B230A rengastettu, laakeroitu ja kevennetty vauhtipyörä.
-405 vakioventtiileillä, kanavia vähä muotoiltu ja siistitty.
-40 Weberit 32 sisäkurkulla, kartioimusarja mallia Hiipakka
-VZ-nokka 310/104/12.3
-4-2-1 peltisarja
-2,5" putki

Penkki kertoi 180hv @ 5400rpm ja 248nm @ 4200rpm  :P

EDIT - Uus penkitysreissu käyty

Sama hoito 36 sisäkurkulla 192hv @ 5600rpm ja 264nm @ 4200rpm  ;D

Uusin JM tuotos...  ;D

-B230E rengastettu, laakeroitu, kevennetty siima- ja vauhtipyörä
-530 vakioventtiileillä, kanavia pelkästään siistitty, ei muotoiltu
-40 Weberit 38 sisäkurkulla, kartioimusarja mallia Hiipakka
-Laaksosen 12.75/300/105 nokka
-Käretönsytkä
-4-2-1 peltisarja
-2,5" putki

Penkki kertoi 180hv @ 5570rpm ja 253nm @4320  :P

Seuraavaan kansiversioon kait pitäs jotai pakkelia valaa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 20:23:04 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #11 : 08.11.2010, 20:10:11 »
Lainaus käyttäjältä: volvo240tic
- B23ET
- Mahlen takomännät ja sten parnerin H-profiili kanget
- 531 kansi (isommat venttiilit ja palotilat muotoiltu)
- D-nokka
- Peltipakosarja
- Holset Hx35 ahdin
- Alkuperäisen ic:n mittojen mukaan tehty cooleri, paitsi kennon paksuus 50mm ja lähdöt 70mm
- 630cc suuttimet
- 3" Rosteriputkisto
- Megasquirt ohjaa bensansyöttöä ja kipinää

Auto on sisäänajossa joten siksi ei ole vielä mitään kunnon paineita

Kävin mittaamassa miedolla 0,8 bar ahtopaineella

Teho 270 hp ja 330 Nm

Edit:

Nykyään ahtopaine 1.7 bar, 344hp ja 460Nm

Eli isompaa ahdinta kehiin...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #12 : 08.11.2010, 20:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: Alex
Alakerrassa:
B19SN porattu -> 96mm
B230K hero head männät ja veivit
Kampiakseli stroukattu sekä kevennetty
Vauhtipyörä noin 5kg
Kytkimenä perus massa
Tilavuus 2,46litraa

Yläkerrassa
631-kansi, avarrettuna home made
Std venttiilit muotoiltuina
VW-kuplan kireet venttiili jouset
Oma nokkamalli 12,75mm/310/105
Kartio imusarja home made
2x 45mm dellorto dhla
10cm kiihdytyssuppilot
4-2-1 pakosarja home made

Lukemat pyörältä
212hp/318nm
Paras vetoalue 4000-7500rpm välissä
Auton kuva: http://tinypic.com/view.php?pic=2yv9jew&s=4




Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #13 : 08.11.2010, 20:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: 164€
B25   9puristuksilla

-B23 lohko 0,60
-B230et männät sorvattu
-B23 kampura 84mm isku
-Kiinan kierokanget
-531  46/38 Kansiset
-GT-6 nokka
-Holset HX-40 65/60
-B30 kaasuläppä
-AMW intercooler

435hp  5940rpm /516nm 5874rpm 1,3bar     Varttimaili rikkinäisellä laatikolla 12.8sek  190km/h

Nykyinen alakerta

-B23 lohko std 2mm madalettu
-B230k std männät 3,8mm sorvattu
-7,6 puristuksilla

Niin voisi tämänkin päivittää.
Eli kone on sama kuin tuolla aikaisemmin ilmoitin  Turbona HX-50   65/72 siivillä ja 22 pakopesä.
Niin ja se käppyrä.
http://personal.inet.fi/atk/mise/PL_Ama.JPG

457KW ja 722 nm   2,16bar
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 20:16:03 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #14 : 08.11.2010, 20:11:18 »
Lainaus käyttäjältä: myöhänen
B19

Vakio alakerta
530 kansi palotilat muotoiltu kanavat siistitty
vakio venttiileillä 3 kulma seetit
k-nokka
holset 35hx 54/60 siivillä
kiina ic

307hp 433Nm

vakio venttiilin jouset sekosi ja kone ei kiertänyt kun 5500.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron