Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköavusteinen ostoskärry

  • 115 Vastauksia
  • 40691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #60 : 19.06.2017, 11:54:16 »
Nyt kun on ajeltu "normaalia arkea" pitemmälti putkeen niin kulutuskatsaus. Viimeiset 1441,8 km vieneet 36,1 litraa bensaa eli 2,5 litraa sataselle.  :)  Välillä loppuu sähkö kesken päivän kun tulee enempi ajoa niin ettei pysty lataamaan kesken päivän, yleensä riittää. Käytetty myös pari kertaa päivässä lyhyen aikaa Power-moodia motarille liittymiseen.
Tehoa ei ikinä ole liikaa, mutta yllättävän hyvin pelkällä sähkömoottorilla pärjää liikenteessä. Liikennevaloissa lähes 100-0 olen tuolla "kisat" vienyt ;D
Jopa kiihdytyskaistoilta kiihdyttämiset pelkästään menee sähkömoottorilla. Yleensä jonkun perä tuossakin tulee aikaisemmin eteen, kuin polttomoottori lähtee käyntiin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #61 : 19.06.2017, 12:16:54 »
Tehoa ei ikinä ole liikaa, mutta yllättävän hyvin pelkällä sähkömoottorilla pärjää liikenteessä. Liikennevaloissa lähes 100-0 olen tuolla "kisat" vienyt ;D
Jopa kiihdytyskaistoilta kiihdyttämiset pelkästään menee sähkömoottorilla. Yleensä jonkun perä tuossakin tulee aikaisemmin eteen, kuin polttomoottori lähtee käyntiin.

Pure-moodilla (hyödyntää maksimaalisesti sähköpuolen vääntöä) pysyy varsin hyvin liikenteen mukana taajamassa. Hybrid-asennossa ei kovin reippaasti lähde pelkän sähkön varassa liikennevaloista tuo 2300 kg sotanorsu. Toki tässä nukkuvien kaupungissa kuskin reaktioajalla saa jo monta sekuntia etumatkaa, mutta ei pelkällä sähköllä kisoja oteta. Powerilla kyllä saa ihan huoletta ottaa päättyvän kaistan paalupaikan valoista... ite on menossa jo siellä missä kaista päättyy kun toiset vielä risteysalueella.

Nuo meidän päivittäisen reitin pari ramppia on sellaisia että jyrkän mutkan jälkeen pitäs jo heti ajaa 80 tai 100. Oppinu laittamaan varmuudeksi Powerin päälle etukäteen, niin varmasti solahtaa sekaan nätisti ja empimättä. Purelle takaisin kun liittyminen suoritettu.

Kaupungin helpoimmassa motarin rampissa = pitkä suora alamäki, testattu että pelkällä sähköllä ehtii just kelata satkun tauluun ennenkuin liittymäkaista loppuu. Siinä ei ole yhtään pelivaraa sopeutua muuhun liikenteeseen eli käytännössä bensaa tarvii muulloin kuin hyvin hiljaiseen aikaan.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #62 : 19.06.2017, 12:46:27 »
Eli automatiikka ilmeisesti tosiaan säästää bensaa, sähkömoodissa polkeminenkaan ei pistä etupyöriin vääntöä vaan homma pitää kuskin ennakoida moodi valitsemalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #63 : 19.06.2017, 13:15:41 »
Eli automatiikka ilmeisesti tosiaan säästää bensaa, sähkömoodissa polkeminenkaan ei pistä etupyöriin vääntöä vaan homma pitää kuskin ennakoida moodi valitsemalla.
Kyllä se pelkässä sähkömoodissakin polttomoottorin heittää päälle ainakin tuossa V60:ssä. Tosin tallan joutuu painamaan lähes pohjaan, että polttomoottori lähtee päälle.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #64 : 19.06.2017, 13:33:35 »
Kyllä se pelkässä sähkömoodissakin polttomoottorin heittää päälle ainakin tuossa V60:ssä. Tosin tallan joutuu painamaan lähes pohjaan, että polttomoottori lähtee päälle.

se kun heppoja tulee peliin yhtäkkiä yli tuplamäärä lisää lienee aika ronskin tuntuista ja varmaan koneellekin jännnää heti kylmiltään :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #65 : 19.06.2017, 15:36:20 »
Eli automatiikka ilmeisesti tosiaan säästää bensaa, sähkömoodissa polkeminenkaan ei pistä etupyöriin vääntöä vaan homma pitää kuskin ennakoida moodi valitsemalla.

Kyllä se tosiaan polttomoottorin ottaa peliin kun painaa kaasua enemmän, mutta siinä on pieni viive kun startti kampeaa motin pyörimään. Rampilta liittymiseen sulavampaa kun kaasuvaste tulee heti eikä sekunnin päästä.

E: Niin ja niitä tehoja on reilun kolme ja puoli kertaa bensalla vrt. sähkö... Ilmeisesti se ainakin talvella esilämmittää bensakonetta oma-aloitteisesti siltä varalta että sitä käytetään.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2017, 15:40:26 kirjoittanut TOK »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #66 : 20.06.2017, 14:42:22 »
Onko siellä jokin sähköinen öljypumppu, tai ylipäätään mitään valmisteluja, vai raapaiseeko se vaan koneen kylmiltään tulille suoraan täyskaasulle?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #67 : 25.06.2017, 19:43:00 »
Onko siellä jokin sähköinen öljypumppu, tai ylipäätään mitään valmisteluja, vai raapaiseeko se vaan koneen kylmiltään tulille suoraan täyskaasulle?

Tuohon tarvii vastata jonkun jolla on teknistä tietoa. Julkigooglaamalla viisastuu aika vähän vieläkin tuon myllyn sielunelämästä. Kiinnostaisi kyllä minuakin jos joku dokumentaatioaarreaitta jostain löytyisi.

* * *

Juhannusfiiliksiä Kuusamon mökiltä. Ajettu melkein 300 km maantietä eikä tuon enempää ötökkää keulassa, on se ollu kylymä kevät  :(  (On siinä muutama sääski, ei vaan erotu näin kaukaa.)



Paluumatkalla 280 km meni bensaa 6,9 L / 100 km.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #68 : 08.08.2017, 15:58:03 »
Tuossa muuten kuvaa sen ilma-alustan vaikutuksesta.

Peräpää ylä-asennossa:



ja peräpää alhaalla:



* * *

Reilun 11 tkm matkalta kokonaiskulutus 7,1 L / 100 km. VOC näyttää keskikulutukseksi 6,4 -- ilmeisesti se ei sisällä jotakin, olisko bensalämppäri.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #69 : 08.08.2017, 16:03:50 »
peräpään korkeudessa eroa monta senttiä :o
tosin nätimpi tollai alhaalla ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #70 : 08.08.2017, 16:11:21 »
peräpään korkeudessa eroa monta senttiä :o
tosin nätimpi tollai alhaalla ;)

Etupäässä sama liikerata. Onko se nyt 60 mm mitä tuo soutaa.

Tuollain "tontissa" se yleensä onkin kun Purella tai Powerilla ajetaan. Lähinnä jos menee Offroadin puolelle niin saa lisempää maavaraa. Tai sitten parkissa jos kuormausta helpottaa niin takapäätä voi nostaa tai laskea. Vähän ylivarovainen vaan tuo systeemi, sivuovet pitää olla kiinni jotta persusta voi säätää. Eipä jää ovet mihkään kiveykselle kantamaan mutta ei tuo nyt niin valtavasti liiku.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #71 : 28.10.2017, 17:47:31 »
Ensimmäinen huolto tehty 15 tkm kohdalla omasta vaatimuksesta. Huolto-ohjelman mukaanhan huoltoväli olis 30 tkm mutta ei tuntunut hyvältä idealta vetää samoilla moottoriöljyillä käyttöönotosta 30 tkm eli meidän ajoilla vuoden ympäri. Aika kypsää mustaa sieltä tulikin ulos.

Samassa yhteydessä vaihtui kampanjajuttuna bensatankin täyttöputken läppäyksikkö. Näissähän ei ole tankinkorkkia siten kuin wanhan liiton wehkeissä vaan tankinluukun takana on vain läpällä suljettu täyttöputki. Ennaltaehkäisevä vaihto meidän tapauksessa, on tuota joutunut pitkillä reissuilla tankkaamaankin mutta ei ollut mitään ongelmia ilmennyt meidän yksilössä.

Pieni hienosäätö valojen suuntaukseen samalla, muuten rastiruutuun "ok".

* * *

Myös dashcam lopultakin asennettu kunnolla etu- ja takalasille.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #72 : 28.10.2017, 17:51:59 »
Reilun 11 tkm matkalta kokonaiskulutus 7,1 L / 100 km. VOC näyttää keskikulutukseksi 6,4 -- ilmeisesti se ei sisällä jotakin, olisko bensalämppäri.

Nyt siis 15500 tkm suurimmaksi osaksi maantietä ja koko matkalta 6,8 L / 100 km. VOC sanoo 5,8.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #73 : 28.10.2017, 18:49:40 »
400tkm keskikulutus 6,1, lastutettu 350cdi. Etten nyt paljoa henkeseleitä paukuttelis noilla hybrideillä, näköjään tuhoavat luontoa :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköavusteinen ostoskärry
« Vastaus #74 : 28.10.2017, 19:00:33 »
400tkm keskikulutus 6,1, lastutettu 350cdi. Etten nyt paljoa henkeseleitä paukuttelis noilla hybrideillä, näköjään tuhoavat luontoa :D

Paraskin NOXeilija.. Lastutettu 1.3 diesel Corsa 4.9/18tkm  ::)

 

Futurez  Kulkukoira