Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -99 sähköinen flektin moottori

  • 7 Vastauksia
  • 1526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lauri_Volvo_V70-99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
V70 -99 sähköinen flektin moottori
« : 19.06.2019, 00:20:30 »
Moi, nyt on hyvät neuvot tarpeen :) Näillä helteillä lakkasi ilmastointi pelaamasta jo 24 asteen lämmössä. Yleensä vasta yli 30 asteen helteessä on kyykähtänyt. No asiaa selvittelemään ja huomasin, että sähköinen jäähdyttäjän flekti ei käynnisty ollenkaan. Sama flekti jäähdyttää myös ilmastointilaitteen höyrystintä joka on normi jäähdyttäjän alareunassa. Eli ilmastointilaitteen kyykähdys johtui siitä, että ei saanut höyrystin riittävästi jäähdytystä. No tarkistin, että onko flektin moottori ehjä kytkemällä moottoriin suoran virran. Ehjä oli, hörähti heti käyntiin. Sitten tutkin jäähdytysveden tunnistus anturin joka löytyi vihdoinkin lohkosta läheltä termostaattia. Irroitin pistokkeen ja päätin kokeilla käynnistyykö moottori jos kytken pistokkeen heittojohdolla navat yhteen jolloin olisi selvinnyt anturin kunto, ei käynnistynyt. Kytkin ODB lukijan autoon ja laitoin laitteen näyttämään auton jäähdytysjärjestelmän oikeaa lämpötilaa koska auton oma mittari on noussut vain puoleen väliin, ehkä noin 75 asteeseen. Käynnistin auton ja lämmitin sen ODB mittarin mukaan 96,4 asteeseen auton oman mittarin näyttäessä edelleen noin 75 astetta. Flekti ei inahtanutkaan. Kysymys kuuluukin, onkohan flektin herätys kytketty jotenkin oman mittaristossa olevan lämpömittarin kautta. Mikä voisi olla vikana?

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #1 : 19.06.2019, 15:04:19 »
Vähän alempaa jostakin löytyy minun sekoilut aiheesta.

- Flekti ei pyöri aina kun ilmastointi on päällä (netissä jossakin väitettiin, että aina pyörisi).
- Flekti lähtee jossakin reilusti yli sadassa asteessa vasta pyörimään (tai varmaan myös ilmastoinnin sitä pyytäessä)

Siten mutu osuuteen: Jos ilmastointi kyykähtää silleen "kesken kaiken", niin magneettiventtiilin välyksen säätö. Jos sieltä ei vaan tule kylmää tai vain vähän viileämpää kuin ulkoilma, niin lienee nesteet vähissä.

-Tomppa

Edit: ylläoleva flektiosuus pätee ainakin S70 -00 170hp

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #2 : 20.06.2019, 16:37:04 »
TDI:ssä lämpömittarin viisari näyttää vaakasuoraa asentoa lämpötilavälillä noin 75 - 115 astetta.
Puhallin käynnistyy moottorin lämpötilassa 102 astetta (eikä aiemmin kirjoittamani 96 astetta). Pitää siis käyttää autoa paikallaan niin kauan, että lämpötila nousee riittävästi. Jos mittari nousee punaiselle eikä puhallin käynnisty, voi siitä päätellä sitten lisää. Ei pitäsi mennä punaiselle, alkaa neste kiehua jossakin vaiheessa.
Lämpötila-anturin signaali menee moottorinohjaimeen, joka sitten hoitaa sekä puhaltimen päälle/pois-ohjauksen että mittarille menevän signaalin tuottamisen.
Kun kompressorin kytkee päälle, kylmäaineputken kompressorin jälkeinen paina kasvaa ja kun lauhduttimen lämpötila ja paine nousevat ja kun paine ylittää jonkin arvon (olikohan lauhduttimen lämpötila silloin noin 70 astetta), moottorinohjain kytkee puhaltimen päälle, jos auto on paikallaan, eikä ajoviima jäähdytä lauhdutinta ja siten alenna painetta. Jos kompressori ei pyöri magneettikytkimen vian takia, ei painekaan kasva eikä puhallin käynnisty. Vastaavasti jos kompressori aluksi käynnistyi ja paine/lämpötila nousi, mutta puhallin ei käynnisty lämpötilan/paineen noustua, moottorinohjain ei enää kytke kompressoria päälle, ettei ylipaine riko laitteita.

Bensamoottorisissa toimita lienee samanlainen.

(26.6. korjattu puhaltimen käyntiinlähtölämpötila.)
« Viimeksi muokattu: 26.06.2019, 18:35:00 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Lauri_Volvo_V70-99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #3 : 23.06.2019, 11:39:03 »
Kyse on Volvosta 5D STW V70 2.5D-AUTOMATIC-LW72/266 Vuosimalliltaan 1999.
 
Odottelen parhaillaan jäähdytyspuhaltimen ohjainyksikön relettä jonka epäilen olevan rikki. Kuten aiemmin jo kirjoitin, nostimme lämpötilan yli 96 asteen eikä tuuletin käynnistynyt. Ilmastointilaite sen sijaan ei siinä vaiheessa enää toiminut kun ilmastoinnin lauhdutus on saman puhaltimen tehtävänä. Ohjausyksikön rele on jäähdyttäjän yläpuolella ja siihen tulee kolme johtosarjaa. Varaosa on numeroltaan: 94 42 934 enkä mistään löytänyt uutta vaan tilasin purkuosan 25.00 EUR. Kirjoitan tänne heti kun olen releen vaihtanut, että auttoiko se ongelmaan.   

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #4 : 24.06.2019, 08:27:19 »
Liekö diisselissä sitten eri arvot, mutta bensakoneelle tuo 96 astetta on puhaltimen sammutuslämpötila ja startti on pari astetta yli sadan.

Poissa Lauri_Volvo_V70-99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #5 : 24.06.2019, 21:20:32 »
No niin, osa tuli tänään ja vaihdoin sen. Suoraan lämpötiloja en nyt pystynyt testillä varmistamaan, mutta arvioni on, että flekti hörähtää päälle 96-97 asteessa. Eli releen vaihtamalla ongelma ratkaistu. Nyt vörkkii ilmastointi kunnolla. Auton oma lämpömittari ei vaan nouse yli 80 asteen, eli on karvan yli puolenvälin. Pääasia on nyt kuitenkin, että flekti pyörii, että ei rupea keittämään esimerkiksi ruuhkassa.

Kiitos kommenteista :)

Poissa Spude1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #6 : 25.06.2019, 08:47:15 »
Auton oma lämpömittari ei vaan nouse yli 80 asteen, eli on karvan yli puolenvälin. Pääasia on nyt kuitenkin, että flekti pyörii, että ei rupea keittämään esimerkiksi ruuhkassa.

Kiitos kommenteista :)
Eihän näissä ole numeroasteikkoa lämpötilamittarisssa. Vai mittasitko lämpötilan muulla mittarilla? Ja toisekseen, ainakin bensaturboissa taitaa olla 80 asteinen termari. Mikäli dieselissä sama, lämpötila ok.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 sähköinen flektin moottori
« Vastaus #7 : 26.06.2019, 18:42:45 »
TDI:n uusi ja ehjä termostaatti alkaa avautua 87 asteessa, on täysin auki 102 asteessa. Vanhetessaan termostaatti avautuu aina vain alemmassa lämpötilassa. Mutta kun moottoria käyttää auton ollessa paikallaan, lämpötila kyllä nousee ja puhallin käynnistyy sitten 102 asteessa sikäli, kun puhallin ja sen ohjauslaitteet ovat ehjiä. Lämpötila-anturikin vanhenee ja alkaa näyttää vääriä lukemia. 

 

RallyBaron  Samppasport