TDI:ssä lämpömittarin viisari näyttää vaakasuoraa asentoa lämpötilavälillä noin 75 - 115 astetta.
Puhallin käynnistyy moottorin lämpötilassa 102 astetta (eikä aiemmin kirjoittamani 96 astetta). Pitää siis käyttää autoa paikallaan niin kauan, että lämpötila nousee riittävästi. Jos mittari nousee punaiselle eikä puhallin käynnisty, voi siitä päätellä sitten lisää. Ei pitäsi mennä punaiselle, alkaa neste kiehua jossakin vaiheessa.
Lämpötila-anturin signaali menee moottorinohjaimeen, joka sitten hoitaa sekä puhaltimen päälle/pois-ohjauksen että mittarille menevän signaalin tuottamisen.
Kun kompressorin kytkee päälle, kylmäaineputken kompressorin jälkeinen paina kasvaa ja kun lauhduttimen lämpötila ja paine nousevat ja kun paine ylittää jonkin arvon (olikohan lauhduttimen lämpötila silloin noin 70 astetta), moottorinohjain kytkee puhaltimen päälle, jos auto on paikallaan, eikä ajoviima jäähdytä lauhdutinta ja siten alenna painetta. Jos kompressori ei pyöri magneettikytkimen vian takia, ei painekaan kasva eikä puhallin käynnisty. Vastaavasti jos kompressori aluksi käynnistyi ja paine/lämpötila nousi, mutta puhallin ei käynnisty lämpötilan/paineen noustua, moottorinohjain ei enää kytke kompressoria päälle, ettei ylipaine riko laitteita.
Bensamoottorisissa toimita lienee samanlainen.
(26.6. korjattu puhaltimen käyntiinlähtölämpötila.)