Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: zombiland - 24.03.2019, 16:53:40
-
Moi! Olen ajellut muutaman viikon S80 D4 181hv Aut.. ja hieman ihmettelen lievää koneen jyrinää nopeuksilla 60-80 kun kierrokset ovat 1000-1500 r/min. Jos laittaa sportti asetuksen päälle niin kierrosten noustessa moinen jyrinä poistuu!
Tämä ei tietysti ole mikään vika vaan ominaisuus, olisiko esim.koneen ohjelmoinista apua harmittavaan ilmiöön, vai onko vaan totuttava jyrinään ::)
-
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?
-
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.
-
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.
Näin siinä käy, vääntö on tasaisempaa ohjelmoituna ja EGR kun poistetaan niin turbo on heti hereillä.
-
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?
Auto on neli pyttyinen 2014 aj.208000km.
-
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.
Ajattelin samoin, jos laatikon vaihto alueet muuttuisi hieman korkeammalle eikä kuitenkaan vaikuttaisi kulutuslukemiin?
-
Ajattelin samoin, jos laatikon vaihto alueet muuttuisi hieman korkeammalle eikä kuitenkaan vaikuttaisi kulutuslukemiin?
Volvotdi osaa paremmin sanoa, pystyykö noita laatikon vaihtokohtia muuttamaan.
Käsittääkseni vaihtokohdat perustuvat muun muassa moottorin kuormitusasteeseen, ja kun tehoa on enempi käytössä pienillä kierroksilla, vaihdot tapahtuvat entistä alempana.
Tuota jyrinää on muuten ihan uudessakin, sillä oma V90 vaihtaa pienemmälle vasta jossain 1200 rpm paikkeilla. Saisi vaihtaa jo 1400 rpm, niin kulkisi paljon siistimmin.
-
Volvotdi osaa paremmin sanoa, pystyykö noita laatikon vaihtokohtia muuttamaan.
Käsittääkseni vaihtokohdat perustuvat muun muassa moottorin kuormitusasteeseen, ja kun tehoa on enempi käytössä pienillä kierroksilla, vaihdot tapahtuvat entistä alempana.
Tuota jyrinää on muuten ihan uudessakin, sillä oma V90 vaihtaa pienemmälle vasta jossain 1200 rpm paikkeilla. Saisi vaihtaa jo 1400 rpm, niin kulkisi paljon siistimmin.
On vaan ilmeisesti ajateltu kulutuslukemia,eikä koneen järkevää kierroslukua ajon kannalta!
-
Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
-
Minulla ohjelmoitiin lisää tehoa 2010 XC60 D5 AWD juurikin syystä että jyrinä vähenisi. EGR poistettiin samalla käytöstä. Ei vaikutusta ollut jyrinään.
-
Minulla ohjelmoitiin lisää tehoa 2010 XC60 D5 AWD juurikin syystä että jyrinä vähenisi. EGR poistettiin samalla käytöstä. Ei vaikutusta ollut jyrinään.
Tuossa on ihan eri moottori.
Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
Minusta V90:ssä liian pienestä kierrosluvusta aiheutuvaa jyrinää esiintyy, kun laatikko vaihtaa kylmän ajon ohjelmasta normaaliin ohjelmaan. Jyrinä vähenee, kun voimalinja on oikeasti lämmin esim. 100 km ajon jälkeen. Tämä on siis AWD.
Heti kun hipaisee kaasua, laatikko menee johonkin agressiivisemman ajon ohjelmaan ja jyrinä lakkaa, kun kierrokset ovat yli 1400 rpm.
-
Eikö joitakin laatikoita voi ohjelmoida TCU kautta?
-
Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
No juuri sellaista, kun ajaisi manuaalilla liian isolla vaihteella!
Eli tekis vaan vaihtaa pienemmälle, vaikkakin on automaatti ::)
-
omaan v70 vaihdoin moottorin ylä puslan uretaanisen.se aiheuttaa pientä jyrinää tyhjäkäynti.siihen tottu ei haitannut.