Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Pekko-poika - 25.05.2015, 11:27:20
-
Nythän on tilanne se että lohkosta tarvis saada ruoste ym. hapettuma pois. Ihan joka koloa ei saa lasikuulapuhallettua, niin mitäköhän sitruunahappoliemi sille tekis? Jos upottais koko klöntin happoon lillumaan muutamaks päiväks...
Sellasta pintaruostetta, joka lähtee sormin hankaamallakin pois, joten ei mistään sen kummosemmasta kyse.
Ja lohko on kuitenkin menossa koneistamolle kaiken jälkeen, että kyllä se vielä viimeistelläänkin
-
Luulisin että ihan hyvä vaihtoehto. Sitruunahappo ei oikeastaan syö tervettä metallia eli kestää ihan hyvin huljutella siellä. Lämpimään liemeen ja vaikka tiskiharjalla hiukan jynssää niin lähtee nopsasti ruosteet irti. Pienempiin koloihin hammasharja tarvittaessa.
-
Tossa jo kerkesin nettiä plärätäkin aiheen tiimoilta, ja monet niin tehnykin hyvin tuloksin.
Ei muuta kun Agrimarkettiin sikojen ulostuslääkettä ostamaan siis :D
-
Ei muuta kun Agrimarkettiin sikojen ulostuslääkettä ostamaan siis :D
Eikös sitä myydä ripulilääkkeeksi, mutta joo :D
Ja tietysti farmariautolla ostoksille :)
-
Niin, siis ripulilääkettä, EI ulostuslääkettä :D
Täytyy vissiin kotoa hakea traktori kärreinee että pysyy uskottavana :sundaydriver:
-
Kaikki rasva pesemällä sitten pois ennen happoon laittoa, ei tahdo tepsiä nimittäin rasvaan tuo sitrush.
-
Joo, se on ollu tuolla Teijossa peseytymässä jo koko päivän, et eiköhän ne rasvat oo poissa :)
http://www.biofarm.fi/tuote/sitruunahappo-vitapol/
Tollasen hain äsken naapurikaupasta.
-
Reilu muovitynnyrinpuolikas, 5kg sitruunahappoa ja ~80l vettä, ja jumalaton kuhina käy! :) Liekö lohkosta enää mitään kohta jäljellä :D
Hyvin huomaa eron kun eilen illalla laitto hanakuumaa vettä pyttyyn, yön jäähty, ni aamulla poreilu oli aika pientä. Nyt lisäsin 40l hanakuumaa vettä, ja taas alko kiehuminen ja kunnon höyryäminen :D
-
Pistä toki lopputuloksesta kuva uteliaille sitten... ennen ja jälkeen tietenkin olios ollu kiva mutta kienee se ei tässä enää onnistu.
-
Lopusta tulee kuva kyllä, kuhan "valmistuu"
Tarkkaa ennen-kuvaa ei oo kyllä enää saatavilla, yks "yleiskuva" moottorin purkutilanteesta on kyllä.
-
No niin, tämmönen siitä tuli:
(http://i141.photobucket.com/albums/r68/Pekko-poika/temporary_16.jpg)
(http://i141.photobucket.com/albums/r68/Pekko-poika/temporary_17.jpg)
(http://i141.photobucket.com/albums/r68/Pekko-poika/temporary_18.jpg)
Ekassa kuvassa "kuivana", tokassa ja kolmannessa jo ruosteensuoja-aineet pinnassa.
Ihan siisti valuraudan harmaa siitä tuli. Kaikki vesikanavat ja kampikammio on nyt varmasti puhtaat ruostejämistä.
Meinas mennä päin v*ttua jo heti alkumetreillä, kun ekassa pesussa firman osienpesukoneen pesuvedessä oli ihan älyttömästi paskaa(lue: pesuvesiä ei vaihdettu varmaan vuoteen), niin veden seassa ollu metallimoska tarttu sylinteri- ja tiivistepintoihin, ja ruostu niihin kiinni ku tauti :nohnoh
No, ei muutakun happoliemeen likoamaan niin kyllähän ne siellä lähti.
Sitten kun lähti, niin hapotuksen jälkeinen peittaus/pesu vähä kesti, niin ruostu siinä sitte uudestaan ihan keltaseks koko lohko :nuhtelu
Ja taas uudestaan likoamaan...
Tuo pystysuora raja tossa 2. ja 3. sylinterin välissä tuli siitä kun lohko oli vaan puolittain happoliemen peitossa. Lisäsin jälkeenpäin vettä niin että koko mötti peitty pinnan alle. Liemi oli muutenkin aluks turhan tujua.
Ekaks kokeiluks ihan jees lopputulos, ja nyt on sitte helpompi jatkossa hapotella osia ku tietää miten homma menee. Vaikkei se mitään rakettitiedettä olekaan. Toki ekaks kokeiluhommaks olis voinu ottaa jonku vähä pienemmän ja kevyemmän kohteen ku tollasen malmikasan... :D
Seuraavaks tää lähtee sitte koneistamolle hooniin ja höylään.
-
No spärkkele! Pakko kopioida tämä idea, tuohan on kuin uus :)
-
Miltäs näyttää apuakselin laakerit ,vai oliko poistettu ennen liotusta ?
-
Ei pitäis vaikuttaa laakereihin mitenkään. Alumiiä ei sitten tuolla tavalla kannata putsata, ainakaan kovin pitkään. Tuolla systeemillä saa muuten kromiosat helposti puhtaiksi ja pienet ruosteet pois.
-
Apuakselin laakerit on saman näköset ku kylpyyn mennessä. Eihän toi liemi oo kovin vahvaa, sitähän voi melkein jopa <Kippis> :D
Alumiini menee kyllä huonoks tuollakin, mut alumiinilaakereita en oo kovasti tavannu :)
Tällä hetkellä samassa liemessä porisee kaasugrillin parilat ja valurautapolttimet :D
-
Alumiini menee kyllä huonoks tuollakin, mut alumiinilaakereita en oo kovasti tavannu :)
Alulohkoja tosin löytyy tältäkin foorumilta muutama :)
-
Alulohkoja tosin löytyy tältäkin foorumilta muutama :)
Joo, onhan mullaki sellanen tossa toisessa Volvossa. Mut senki putsaamisee käy happo, vähä erilainen ja eri tavalla vaan :)
-
Mikähä ois sopiva sekotussuhde? Pitäis itekkii lohko hapottaa puhtaaks.
-
Kippasin eka sen Agrimarketin 5kg sitruunahappoämpärin puolikkaaseen muovitynnyriin. Lohko perään ja lämmintä vettä niin että lohko juuri peittyy. Tarkkaa veden määrää on hankala sanoa, mutta varmaan joku 50-60l on aika lähellä. Eli jotakin 5 -10% liuosta siis.
Toki vahvemmasta ei mitään haittaa ole, toimii nopeammin ja tehokkaammin vaan.
Tärkeämpi on ehkä lämpö. Heti kuumana hanasta otettaessa pönttö porisi kun mikäkin pontikkakattila, mutta huoneenlämpöön jäähtyessään rauhoittui, ja ulkona 15-asteessa loppui kokonaan.
-
Tämä selvä.
Pitää täs lähiaikoina työmaalla laittaa lohko likoomaa.
-
Mikähä ois sopiva sekotussuhde? Pitäis itekkii lohko hapottaa puhtaaks.
Olikohan ohjeissa niin että yli 15% seos on yhtä tyhjän kanssa. Tosiaan lämpö on se vaikuttavampi tekijä.