Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Etu- ja nelivetoiset => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 04.08.2020, 09:21:50
-
Olen katsellut ja kokeillutkin muutamaa 2008-2014 autoja D3 koneella. Malli on ollut V70.
Ajolleen autot ovat olleet mainioita ja sisätiloiltaan ja ominaisuuksiltaan miellyttäviä.
Jokunen V60 on vielä kokeiltavissa.
Nyt öljynkulutustopikia ja muita luettuani kysyn vakavissani: kuinka tällaista pitkälle vietyä tekniikkaa voi huoltaa tee-itse-pajalla?
Itse en tee, vaan autokorjaajakaverini.
Kuinka D3 -malliseen moottoriin voi vaihtaa öljyt tai seurata mahdollista öljynkulutusta, kun ei ole öljytikkua? Entä kuinka voi vaihtaa automaattiaskin öljyt?
Öljynkulutustopikin perusteella on selvää, että 30 tkm:n huoltoväli ja öljynvaihtoväli on aivan liian pitkä. Kuinka vaihdatan nyrkkipajalla öljyt + suodattimen nykyisellä 10-11 tkm:n vaihtotahdilla?
Vai onko minun tyydyttävä vanhempiin, kunnon (?!) Volvoihin, kuten nykyiseen vm. 2006 bensavapariin? Toki voin alistua siihen, että käyn Sinisellä vaihdattamassa kaikki pienenpienetkin nippelit ja nappelit, mutta se tulee kalliiksi. Olen saanut Siniseltä aina loistavaa palvelua, joten ei siinä mitään.
-
Vanhat öljyt lasketaan öljypropusta alas ja uudet laitetaan korkista sisään - niin kuin aina ennenkin.
Oikea määrä vain pitää tietää ennakolta, jos ei ole öljytikkua mistä tarkistaa.
-
Sieltähän sen öljymäärän mittaristosta näkee ja on siellä se tikun nysäkin öljypohjassa kun riittävän syvälle konehuoneeseen kätensä työntää jos sellaisen välttämättä tarvitsee. Vitoskoneethan ovat aika "vanhan liiton" tekniikkaa vielä kolmoskoppaisissakin.
-
Tuolla ajanjaksolla D3:siakin on useita malleja, Volvon nimeämisessä ei juurikaan ole logiikkaa ja alkupäät 2.4, sitten 2.0 ja lopulta 2.0 nelisylinterinen.
Öljyn täyttömäärä kannattaa tsekata muualta, kuin käyttöohjeesta. Ainakin osassa viisimukisissa alkuperäinen täyttömäärä oli 6.5l, mutta oikaistu 6.0l:aan. Omallani on tullut rullattua +200tkm, öljyn vaihto n. 27tkm/1v, eikä ole välillä lisää pyydellyt.
-
Tuolla ajanjaksolla D3:siakin on useita malleja, Volvon nimeämisessä ei juurikaan ole logiikkaa ja alkupäät 2.4, sitten 2.0 ja lopulta 2.0 nelisylinterinen.
Öljyn täyttömäärä kannattaa tsekata muualta, kuin käyttöohjeesta. Ainakin osassa viisimukisissa alkuperäinen täyttömäärä oli 6.5l, mutta oikaistu 6.0l:aan. Omallani on tullut rullattua +200tkm, öljyn vaihto n. 27tkm/1v, eikä ole välillä lisää pyydellyt.
Liekö muilla yhtä vähällä öljyllä meneviä?
Miksi sitten niin monet vaihdattavat öljyt paljon tiheämmin?
-
vuosi on hyvä vaihto väli jos ajaa vähän eli vaikka ajat vain 1500km vuodessa knnattaa öljyt vaihtaa kerran vuoteen ihan öljyn ominaisuuksian vuoksi... lonlifet kestää sen 30tkm jne... ise ajan noin 20 tkm (1 vuosi) samoilla öljyillä D5:llä eikä ole tarvinnut lisätä koskaan öljyä vaihtovälillä.
-
Varmasti järkevää vaihtaa öljyt tiuhemmin kuin 30 tonnia. 10-20 riippuen auton kilsoista ja iästä, sanoisin. Ja kerran vuoteen vaikka autolla ei paljoa ajettaisi.
-
Mielenkiintoista.
Äsken autoja laittava ystäväni sanoi, että hyvin taittuvat kaikki hommat myös uudemmissa. Tärkeä tieto!
Onkohan tällainen jo kuitenkin selvää Sinisen huoltokamaa:
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/11519624
Entä tällainen herkku:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/11520862
Ovat nimittäin erittäin kiinnostavia vehkeitä. Voi olla, että noiden kanssa joutuu nöyrtymään Sinisen vakioasiakkaaksi. Tai sitten ei. Vai kuinka?
-
Jos tarvitsee ohjelmistopäivityksiä, tai korkeajännitetöitä hybrideissä niin siihen ei joka paja taivu. Mut nesteiden vaihdot ja alustarempat nyt ei ole kovin kummalliseksi menneet.
-
Usko jo, et tarvitse sinisen palveluita yhtään sen enempää näiden uudempien kuin nykyisen kakkoskoppaisen V70:n kanssa.
-
Jos tarvitsee ohjelmistopäivityksiä
Tämä on yksi hyvä puoli. Oma S60 kävi viimeksi vuosi huollossa Sinisellä ja maksoi kaikkineensa 160€. 2013 valmistettuun autoon tuli 5 moduuliin softa päivitys vielä.
Usko jo, et tarvitse sinisen palveluita yhtään sen enempää näiden uudempien kuin nykyisen kakkoskoppaisen V70:n kanssa.
Molemmissa on moduuleita joihin ei yleislukijoilla pääse käsiksi, mutta muuten noiden huoltamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Jos on nosturi niin menee huollot samalla tavalla kuin vaikkapa 90-luvun volvoihin.
-
Jep, kun ottaa siniseltä essential-huollon, jonka saa -13 mallisiin ainakin, niin softapäivitykset ja vuoden tiepalvelu kuuluu tuohon 160EUR hintaan. Toki jää ilmapuolen suodattimet omiksi töiksi, mutta sepä ei kummoinen homma.
-
Tiepalvelu muistaakseni vaatii että korjaa kaikki löydetyt viat nimim. öljypohja halki 10 vuotta.
-
Jep, kun ottaa siniseltä essential-huollon, jonka saa -13 mallisiin ainakin, niin softapäivitykset ja vuoden tiepalvelu kuuluu tuohon 160EUR hintaan. Toki jää ilmapuolen suodattimet omiksi töiksi, mutta sepä ei kummoinen homma.
Joo ilman suodattimet ei tuohon kuulu, mutta ne maksaa motonetista 50€.
Tiepalvelu muistaakseni vaatii että korjaa kaikki löydetyt viat nimim. öljypohja halki 10 vuotta.
Minusta ihan asiallinen vaatimus.
-
Jep, kun ottaa siniseltä essential-huollon, jonka saa -13 mallisiin ainakin, niin softapäivitykset ja vuoden tiepalvelu kuuluu tuohon 160EUR hintaan. Toki jää ilmapuolen suodattimet omiksi töiksi, mutta sepä ei kummoinen homma.
Eli käytännössä moottoriöljyn ja suodattimen vaihdot, sekä mahd. ohjelmistopäivitykset = 160,- ?
Ja elleivät keksi mitään muita töitä, niin tiepalvelu = hinaus Siniselle+sijaisauto?
Jos vaikka jarrupalat ehdotetaan vaihdettavaksi, eikä halua sitä tehtäväksi, niin saako kuitenkin tiepalvelun?
-
Minusta ihan asiallinen vaatimus.
minustakin jos olisin yrittäjä
-
Eli käytännössä moottoriöljyn ja suodattimen vaihdot, sekä mahd. ohjelmistopäivitykset = 160,- ?
Ja elleivät keksi mitään muita töitä, niin tiepalvelu = hinaus Siniselle+sijaisauto?
Jos vaikka jarrupalat ehdotetaan vaihdettavaksi, eikä halua sitä tehtäväksi, niin saako kuitenkin tiepalvelun?
Jos sinusta huollossa ei tehdä muuta kuin vaihdetaan öljyt niin joo. Kuitenkin siinä on jonkinlainen tarkistuslista.
-
Bilia on paras löytämään vikoja korjaamoista joissa olen volvoa käyttänyt, myös essential-huollossa. Että jos haluaa ehjällä autolla ajella niin minusta Essentialin hinta on hyvä.
-
Jos vaikka jarrupalat ehdotetaan vaihdettavaksi, eikä halua sitä tehtäväksi, niin saako kuitenkin tiepalvelun?
Saa.
-
Eli käytännössä moottoriöljyn ja suodattimen vaihdot, sekä mahd. ohjelmistopäivitykset = 160,- ?
Ja elleivät keksi mitään muita töitä, niin tiepalvelu = hinaus Siniselle+sijaisauto?
Jos vaikka jarrupalat ehdotetaan vaihdettavaksi, eikä halua sitä tehtäväksi, niin saako kuitenkin tiepalvelun?
Tottakai saa silti tiepalvelun. Ne vain ilmoittaa, mitä pitää mahdollisesti korjata, mutta sama missä korjaat vai teetkö itse.
-
Tottakai saa silti tiepalvelun. Ne vain ilmoittaa, mitä pitää mahdollisesti korjata, mutta sama missä korjaat vai teetkö itse.
Joudut vielä täyttämään Volvo-korttihakemuksen. Ei maksa mittää ja tulee luettavaa muutaman kerran vuodessa.
-
Nyt oli essential huollon hinta noussut avain vaunussa noin 180 euroon. Liekö muuallakin? Ohjelmistopäivitysten takia meinasin käyttää omani vielä kerran ainakin volovolla. 2014 mallinen auto.
-
Essential hinta taitaa olla ylempää ohjattu vakio, koska uusi hinta ilmoitettiin Volvo Viesti lehdessä.
-
Essential hinta taitaa olla ylempää ohjattu vakio, koska uusi hinta ilmoitettiin Volvo Viesti lehdessä.
Sille vaikuttaa. Täällä Etelä-Savossakin se taitaa olla 180 tai 186 euroa.
Laitatin muuten Sinisellä eteen roiskeläpät öljynvaihdon yhteydessä. Oli ns. välivaihto eli 10 tkm ajettu vasta edellisestä. Vaihtui öljyt + öljynsuodatin ja nuo etuläpät. Teki yhteensä 230,- euroa. Ei hirveän paha - kun tuli se Sinisen leima! 8) 8)
Niin. Auto on V70 2,0 D3 vm. -11. Ajettu vasta 221 tkm ja hyvin rullaa.
-
Vähän ehkä offtopiccina tuo tiepalvelu on kyllä ihan kätevä. XC60:stä simahti akku kotipihaan, niin 45 minuutissa oli auto käynnissä kun soitin Volvon tiepalveluun. Falckin auto tuli antamaan apuvirtaa ja ehdittiin vielä kaupassakin käydä.
-
Joo normivakuutukseni ei ehtojen mukaan maksa omaan pihaan hyytyneen auton hinausta, se pitää tuupata kadulle ensin, korvaiskohan tuo senkin hinauksen kun tee-itse-mies ei saa autoa enää kasaan
-
Joo normivakuutukseni ei ehtojen mukaan maksa omaan pihaan hyytyneen auton hinausta, se pitää tuupata kadulle ensin, korvaiskohan tuo senkin hinauksen kun tee-itse-mies ei saa autoa enää kasaan
Normivakuutuksessa ei ole sijaisautoa. Essential huollon mukana tulee tarvittaessa sijaisauto, näky olevan max 3vrk mitä korvaavat.
-
Sille vaikuttaa. Täällä Etelä-Savossakin se taitaa olla 180 tai 186 euroa.
Oma essential huolto tällä viikolla Espoossa maksoi 169e.
-
Oma essential huolto tällä viikolla Espoossa maksoi 169e.
Ahaa.
Tingitkö hinnan vai oletko kanta-asiakas?
Muuten. Millaisia "ohjelmistopäivityksiä" tulee enää kymmenen vuotta vanhaan autoon? Essentialia kun myydään niillä.
Toisaalta Essential voi olla ihan OK, jos ja kun haluaa Siniseltä leiman huoltokirjaan.
-
Muuten. Millaisia "ohjelmistopäivityksiä" tulee enää kymmenen vuotta vanhaan autoon? Essentialia kun myydään niillä.
Toisaalta Essential voi olla ihan OK, jos ja kun haluaa Siniseltä leiman huoltokirjaan.
Essential-huolto on lähinnä öljynvaihto ja muut kohteet tarkastuslistan mukaan:
https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/volvo-essential-huolto/
Ja ohjelmistopäivitykset jos joku yksikkö niitä tarvitsee..
-
Essential-huolto on lähinnä öljynvaihto ja muut kohteet tarkastuslistan mukaan:
https://bilia.fi/fi/huoltopalvelut/volvo-essential-huolto/
Ja ohjelmistopäivitykset jos joku yksikkö niitä tarvitsee..
OK. Varmaan ihan asiallinen homma.
Mutta edelleen ihmettelen mitä ohjelmistopäivityksiä tarvitsee kymmenen vuotta vanha, vuosimallin 2011 V70 D3-moottorinen Volvo?
Ja toisinpäin - jos näitä "päivityksiä" ei tehdä eikä autoa viedä Essentialiin tai vastaavaan, niin räjähtääkö Volvo niille sijoilleen tai vähän myöhemmin?
Tiedonjano on suuri.
-
Merkkiliikkeessä autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Se on turvallinen vaihtoehto, mutta ei mikään tae paremmasta onnesta. Sinisen leiman hankkimista olennaisempaa on ymmärtää, että auto tarvitsee säännöllistä huoltoa. Huollot pitää tehdä suunnilleen ajallaan sekä oikeilla voiteluaineilla, varaosilla ja työmenetelmin. Tällä perusajatuksella pärjää pitkälle. Huoltokirja on kiva seuraavalle omistajalle, itse sillä ei varsinaisesti tee mitään.
10 vuotta vanhoihin autoihin ei tule enää liiemmälti ohjelmistopäivityksiä. Jos havaitaan turvallisuuteen vaikuttava ohjelmistovirhe, siitä tulee erillinen takaisinkutsu -kamppanja, jossa ohjelmistot päivitetään. Sitten on niitä kummallisuuksia, kuten 2007-2011 vuosimallien webastot, jotka pysähtyvät 800 käyttötunnin kohdalle. Tähän tiedossa olevaan ongelmaan Volvo ei ole tuonut uutta ohjelmistoa. Volvon vaihtoehto on vaihtaa uusi ohjainlaite runsaalla 500 eurolla. Toki ollaan taas turvallisella puolen, mutta ehkä vähän tarpeettoman suurin kustannuksin saavutettuun hyötyyn nähden. Sen sijaan jotkut pienemmät pajat ovat keksineet, miten laskurin voi nollata.
-
Mulle tuli yli 10v autoon monta päivitystä, ja mitä uudempi auto sen enemmän siellä softia jotka voi saada päivityksiä
-
Mulle tuli yli 10v autoon monta päivitystä
Huomasitko eron auton käyttäytymisessä tai tuliko uusia ominaisuuksia?
-
Huomasitko eron auton käyttäytymisessä tai tuliko uusia ominaisuuksia?
Neutral control lähti kysymättä pois ja hyvä niin, samoin sen aikainen tuntematon virisofta taisi poistua. Auto tuntui kiihdytyksessä kaupungissa kevyemmältä. Tästä on yli 5v aikaa ainakin, autohan on nyt 18v. Viimeisen kerran kun olen käynyt sinisellä ei ollut yhtään uutta päivitystä.
-
Oma essential huolto tällä viikolla Espoossa maksoi 169e.
Mitä tuo 169 € sisältää? Työn? Vai työn ja öljyt + suodattimet?
-
Mitä tuo 169 € sisältää? Työn? Vai työn ja öljyt + suodattimet?
Työn, öljyt, öljynsuodattimen, ei muita suotimia. Softat ja vianetsintä se iso juttu imho
-
Merkkiliikkeessä autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Se on turvallinen vaihtoehto, mutta ei mikään tae paremmasta onnesta. Sinisen leiman hankkimista olennaisempaa on ymmärtää, että auto tarvitsee säännöllistä huoltoa. Huollot pitää tehdä suunnilleen ajallaan sekä oikeilla voiteluaineilla, varaosilla ja työmenetelmin. Tällä perusajatuksella pärjää pitkälle. Huoltokirja on kiva seuraavalle omistajalle, itse sillä ei varsinaisesti tee mitään.
10 vuotta vanhoihin autoihin ei tule enää liiemmälti ohjelmistopäivityksiä. Jos havaitaan turvallisuuteen vaikuttava ohjelmistovirhe, siitä tulee erillinen takaisinkutsu -kamppanja, jossa ohjelmistot päivitetään. Sitten on niitä kummallisuuksia, kuten 2007-2011 vuosimallien webastot, jotka pysähtyvät 800 käyttötunnin kohdalle. Tähän tiedossa olevaan ongelmaan Volvo ei ole tuonut uutta ohjelmistoa. Volvon vaihtoehto on vaihtaa uusi ohjainlaite runsaalla 500 eurolla. Toki ollaan taas turvallisella puolen, mutta ehkä vähän tarpeettoman suurin kustannuksin saavutettuun hyötyyn nähden. Sen sijaan jotkut pienemmät pajat ovat keksineet, miten laskurin voi nollata.
Iisalmen volvolla nollaavat tuon Webaston 800h laskurin.