Kulkukoira  Proturbo

Polttoainepumpun ilmaus

  • 35 Vastauksia
  • 49680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Polttoainepumpun ilmaus
« : 06.01.2011, 18:54:29 »
Hei

v50 2008 1.6D
Tarvitseeko kyseisen auton polttoainepumppua ilmata erikseen kun lasketaan suodattimesta vedet pois, vai osaako se ilmata itsensä.  Kuinka tuo mahdollinen ilmaus oikeaoppisesti tehdään.


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #1 : 06.01.2011, 20:04:15 »
Täytyy ilmata, ei lähde "kirveelläkään" käyntiin ilman toimenpiteitä.
"Oikeaoppinen" ilmaus tehdään erikoistyökalulla, joka on 2 letkua, jossa on välissä käsipumppu ja päissä pikaliittimet, joilla pumppu kytketään auton polttoainelinjan väliin.

Huomattavasti nopeampi ja helpompi, sekä vähemmän sotkeva ilmaustapa on imeä polttoaineen paluulinjasta moottorin jälkeen ilmat pois jollain imulaitteella.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #2 : 06.01.2011, 20:12:17 »
Luullakseni näissä on kahdenlaista pumppua. Lämmittimellä ja ilman.
Jonkun ohjeen näin tuon käsipumpun kanssa ja jossain oli että laitetaan joku venttiili letkuun ja laitetaan virrat päälle. Tosiaan käsikirja sitten vielä väitti että ei tarvitse ilmata.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #3 : 08.01.2011, 11:26:38 »
Olikohan D5 lämmitetty suodin. 2.0D ei ole ja 1.6D:sta ei ole minulla tietoa. (uudet D3 ja D4 ???)
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #4 : 10.01.2011, 18:43:12 »
2.0D ilmattiin tuolla "erikoistyökalulla" eli letkujen välissä olevalla käsipumpulla.
C30 2.0D R-design

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #5 : 12.01.2011, 06:44:48 »
2.0D ilmattiin tuolla "erikoistyökalulla" eli letkujen välissä olevalla käsipumpulla.

Kumma homma ettei nykyään osata tehdä niin ettei tarvi erikoistyökaluja, kun 20v vanhankin auton saa ilmattua.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #6 : 12.01.2011, 17:32:17 »
Kumma homma ettei nykyään osata tehdä niin ettei tarvi erikoistyökaluja, kun 20v vanhankin auton saa ilmattua.

Huomaa ettei ole Volvon omaa tekniikkaa...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #7 : 13.01.2011, 15:00:07 »
Vai olisko kuitenkin vain suotavaa ilmata laitteella, mutta varmaan saa itsekin imettyä kone kun vähän aikaa jauhaa.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #8 : 13.01.2011, 15:03:26 »
Vai olisko kuitenkin vain suotavaa ilmata laitteella, mutta varmaan saa itsekin imettyä kone kun vähän aikaa jauhaa.

Korkeapainepumppu taitaa olla tosi huono värkki imemään ilmaa, en ole koskaan koittanut starttailla paria minuuttia pidempään suodattimen vaihdon jälkeen, vaan luopunut toivosta ja käyttänyt imua tai pumppua.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #9 : 13.01.2011, 19:13:07 »
Mites tuossa D5:ssa homma hoituu? Onko siinäkin jotain erityis toimenpiteitä?
Eikös se ole sama asia, jos tankista loppuu tai matkalta ( suodattimen vaihto )?

Ohjekirjan mukaan polttoaineen loppumisen jälkeen pitäisi toimia seuraavasti:
 Polttoaineen loppuminen
Polttoaineen loppumisen jälkeen ei tarvita
mitään erityistoimenpiteitä. Polttoainejärjestelmä
ilmataan automaattisesti, kun jännitteen
annetaan olla tilassa II noin 60 sekuntia
ennen käynnistysyrityksen aloittamista.


Ei ole tarvinnut vielä kokeilla.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #10 : 15.01.2011, 11:54:12 »
Piti tämäkin sitten selvittää. Haynesin (alfamerin) korjausopasta nopeasti vilkaisten sanoo seuraavaa. On siirto pumppu tankissa ja korkeapaine pumppu on kaksi vaiheinen. matala(vakio)painepumppu ja korkeapainemäntäpumppu osat. Ilmauksesta sanoo seuraavaa: käynnistä useita kertoja.

Tästä järjellä päätellen virtapäälle, niin siirtopumppu työntää löpöä ja paluupuolelta pukkaa ilmat pois (onko paluupuoli korkeapainepuolen jälkeen ei tiedä - mutta matalapaine pumppu kyllä pitäisi kyetä imemään tai siirtopumpulle oma paluukierto), jos ilma on välillä. Taas jos ilmaa pääpumpussa niin se ilmaa itsensä. Elikkä näin 2.0D ainakin toimisi. Kyllä nuo nykyään osataan tehdä itsensä ilmaaviksi. Varmin korjaamo olosuhteissa on toki se alipaineimuri - ei jää asiakkaalle yllättäviä ilmaustarpeita ja turhia yhteydenottoja.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2011, 11:57:53 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #11 : 15.01.2011, 16:49:32 »
Lukaisin pätkän tuon 2-litraisen rakennekuvauksesta

Lainaus
Dieselpumpussa on kolme suurpainepumppuelementtiä, jotka ovat akselilla 120° välein.
Sisäinen siirtopumppu on asennettu dieselpumpun vääntiöön. Siirtopumppu on siipipumppu.

Varmaan se sitten ajanmittaain ilmaantuu, jos akussa riittää sähkö.
Mahtaakohan tuo korkeapainepumppu ottaa nokkiinsa siitä jos sitä ilman voitelua pidempään pyörittelee..  eli jos vain mahdollista, niin ainakin suodatinkotelo kannattaa täyttää naftalla niin täyteen kuin saa, että ei tarvi sitäkin startilla täyttää.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #12 : 15.01.2011, 17:22:08 »
Kysäsin asiaa tiedon lähteiltä.
Volvon asentaja kovasti ihmetteli tuota käsikirjan ohjetta v50 kohdalla. Oli sitä mieltä että ei kyllä lähde käyntiin itsekseen. Jos laskee vedeneroittimesta vain vedet pois, niin saattaa vielä käynnistyä. Jos taas suodatin on kokonaan tyhjänä niin hänen mukaansa ainoa keino on imeä paluuputken kautta ilma pois. Tämän voi sitten tehdä millä tahansa pumpulla jolla alipaineen saa aikaiseksi. Moottoriveneen kuminen käsipumppu, tai myöskin apteekkitavarana saa suuren muovisen injektioruiskun jonka päähän letku käy hyvin.
Ruiskulla varmaan saa suuremman alipaineen kuin kumipallolla. Voihan se suodattimen tosiaan lorauttaa osittain täyteen etukäteenkin.
 


Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #13 : 15.01.2011, 20:52:20 »
Varmasti helpottaa, jos sen suodatin osan täyttää. Kiinnostaa itseäkin aihe, koska jossain vaiheessa varmaan tulee eteen että teen huollon itse. Asiasta ei oikein saa varmuutta. alfamer ja käsikirja sanoo että ilmaa itsensä (liekkö tarkoitettu ääritapausta). En ole volvon omia ohjelmia jaksanut asentaa koneelle, mutta niissä voisi olla tarkemmin (edellisen viestin jutut VIDA:ta? tms..)

Onko joku itse vaihtanut suodatinta (ja mihin näistä diesel malieista?)

Löytyykö paluuletku helposti, jos sillä ruutalla imee siitä?
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Polttoainepumpun ilmaus
« Vastaus #14 : 15.01.2011, 21:03:25 »
Löytyykö paluuletku helposti, jos sillä ruutalla imee siitä?

"Menoletku" kulkee suodattimen "läpi" ja paluuletku menee ihan siitä suodattimen vierestä yläpuolelta.

 

Carcom Oy  Ateho