Celticin softan kiertäisin ainakin helvetin kaukaa. Itselläni käyttöautona Ct Tampereen softaama auto. Ostotilanteessa sain tiedon, että softauksen jälkeen oli palanut vikavalo jatkuvasti. Ct oli tutkinut johtosarjat, vaihdattanut antureita, yms. Auto oli korjattu lopulta "softaamalla uudestaan".
Vikakoodeja ja anturidataa tutkimalla selvisi, että imuilman lämpötunnistimen vikakoodi on jatkuvana päällä, mutta ei sytytä vikavaloa enään (tämä anturi uusittu ct:n toimesta). Anturin näyttämä +25 kokoajan. Ongelmia tämä ei aiheuta muuten, mutta todella kovalla pakkasella autoa ei tahdo saada käyntiin esilämmityksen jälkeen. Ct:lle pistin asiasta viestiä. Softavika kiistettiin välittömästi ja väitettiin että anturi viallinen. Anturivika suljettin pois, minkä jälkeen vika on kuulemma johtosarjassa. Tätä en vielä mitannut, mutta voisin väittää että vika ei siellä ole. Ovathan he itsekin tutkineet johtosarjan heti softauksen jälkeen ja vika korjaantui "uudelleen softaamalla". Sitä myös ihmeteltiin, että miksi nyt vasta 4 vuoden päästä valitetaan asiasta. Syy tähän on siinä, että edellinen omistaja ei juurikaan ajanut autolla talvella ja piti sitä aina lämpimässä tallissa. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että auton softa on tehty päin vittua ja sen jälkeen anturidataa poistettu käytöstä.
Asiasta on käyty alustavaa keskustelua toisen softapajan kanssa. Ei kuulemma ole ensimmäinen auto, jonka softaa korjataan celticin jäljiltä. Ct oli sitä mieltä, että jos joku muu, kuin celticin valtuuttama paja koskee autoon, loppuu asian käsittely tähän. Ehdotus heiltä oli, että auto tutkitaan heillä minun kustannuksella, eli todennäköisesti softa korjattaisiin vähin äänin ja väitettäisiin, että vika oli autossa.