Jos tuon perusteella päättää jättää vaihtamatta, on parempi tiedostaa se, että autoa ei ole tarkoitettu ikuiseksi elinkumppaniksi, vaan autonvaihto on todennäköisesti ajateltu valmistajan näkökulmasta tapahtuvan esimerkiksi vaikkapa 5 vuotta tai 200 000km
Kyllä se öljy pääsääntöisesti sen kestää, mutta kyllä se aski alkaa sitten jo olla päivänsä nähnyt.
Itselle ei vielä ole vastaan tullut ilmoitusta, että auto pyytää vaihteistoöljyn vaihtoa, se vaihtotarve perustuu käytännössä siihen, että öljyn lämpötila on ylittänyt jonkin rajan tietyn aikaa edellisen öljylaadunvalvonnan nollauksen jälkeen.
80 000km kohdalla öljyn väritys normaali ajossa on vielä ihan ok, joskin vahvasti tummentunut, punaista sävyä on vielä erotettavissa, mutta siitä kun aletaan mennä ylöspäin, punainen väri öljystä alkaa katoamaan kokonaan ja öljy on enemmän mustaa.
Jos ajattelee ajavansa autolla pitkään tai ajattelee auton tulevaa omistajaa, niin se automaattivaihteistoöljyyn 0,3125 sentin sijoittaminen/kilometri voisi olla ihan järkevää, eli vaihtaa se viimeistään sielä 80 000 paikkeilla (oletuksena, että vaihdattaminen maksaa sen perus 250€), joka mielestäni on ihan ok ajomäärä vaihtaa se, noin niinkuin kentällä huomattujen öljyn värimuutosten havainnoinneila perusteella.
Se, että miten öljy toimii vielä sen jälkeen, kun väri on mustaa, siitä en sitten tiedä..