Autoracing  KL-varaosat

Akku ongelma

  • 18 Vastauksia
  • 3153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Akku ongelma
« : 08.07.2022, 19:46:34 »
Moro! Tuli outo ongelma,  aamulla ei auto inahtanutkaan ,mittasin akun jännitteen oli 7.4v latasin noin 4h ja jännite oli 12.3 auto lähti hyvin käyntiin ja lataus näytti 14.6v ,mutta kun mittasin hetken päästä niin näytti enää 13.2v vähän tuntuu oudolta ,että latausjännite putoaa kohta käynnistyksen jälkeen? Akun kuormitus testi on vielä tekemättä siinä tietysti selviäisi akun kunto!Auto on  s60 d5 -12  aj. 136tkm ja akku on vajaa 4v vanha Volvon liikkeessä uusittu -18 !
Päivitys edelliseen : Tänään mittasin akun jännitteen ,oli sama kuin edellisenä iltana 12,3v ja auto käynnistyi, se mikä oli outoa latausjännite ei pudonnut enää niin kuin eilen, eli pysyi 14,6 paikkeilla !
Olisiko kuitenkin laturi mikä oireilee, vaikka onkin outoa mikä akun oli tyhjentänyt parissa päivässä?
Ovia ei ollut jäänyt auki,eikä muitakaan sähköä kuluttavia laitteita jäänyt päälle!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2022, 09:57:33 kirjoittanut zombiland »

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #1 : 09.07.2022, 05:50:27 »
Akunvalvonta jos on niin latausjännitettä säätelee pyrkii pitämään akun latauksen 83% moottorijarrutuksissa latausjännite sitten nousee

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #2 : 09.07.2022, 15:42:13 »
Jokuhan sitä laturia ohjaa, ainakin omassa T6:ssa huomannut että kesäkeleillä kun ajaa ja akku on täynnä, niin latausjännite tippuu hyvinkin alas, usein lähelle 13V ajossa.
Talvella se on taas huomattavasti korkeampi ja kovilla pakkasilla helposti 14.7 -14.9V jatkuvasti eli jollakin tapaa se laturi haistelee virrankulutusta, akun varaustilaa ja ulkolämpötilaa ja säätelee sen mukaan sitten latausta.
Jos akku oli tyhjentynyt, niin olisi syytä selvittää kyllä miksi ? Joka tapauksessa akku on jo pilalla kun se pääsi noin tyhjäksi. Kannattaa uusia viimeistään syksyllä ennen talvea. Niin se omassakin kusahti akku yhtäkkiä kun joutui olemaan korjaamolla vähän pitempään virrat päällä vetokoukun softan latauksen ajan. Ei toipunut enää siitä kuntoon latauksellakaan.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #3 : 10.07.2022, 11:45:06 »
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V

Nykyään hyvissä irtolatureissa on myös akun elvytystoimintoja joilla saa elvytetyksi sulfatoituneen akun. Akku kannattaa tällaisessa elvytystoiminnossa kyllä ottaa irti auton sähköistä ettei auton tietokonesysteemit ota nokkiinsa kun laturi antaa suuria jännitepiikkejä akulle.
Tällainen hyvä laturi kyllä maksaa sen akun hinnan joten sille pitäisi olla muutakin käyttöä.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #4 : 10.07.2022, 17:16:15 »
Jokuhan sitä laturia ohjaa, ainakin omassa T6:ssa huomannut että kesäkeleillä kun ajaa ja akku on täynnä, niin latausjännite tippuu hyvinkin alas, usein lähelle 13V ajossa.
Talvella se on taas huomattavasti korkeampi ja kovilla pakkasilla helposti 14.7 -14.9V jatkuvasti eli jollakin tapaa se laturi haistelee virrankulutusta, akun varaustilaa ja ulkolämpötilaa ja säätelee sen mukaan sitten latausta.
Jos akku oli tyhjentynyt, niin olisi syytä selvittää kyllä miksi ? Joka tapauksessa akku on jo pilalla kun se pääsi noin tyhjäksi. Kannattaa uusia viimeistään syksyllä ennen talvea. Niin se omassakin kusahti akku yhtäkkiä kun joutui olemaan korjaamolla vähän pitempään virrat päällä vetokoukun softan latauksen ajan. Ei toipunut enää siitä kuntoon latauksellakaan.
   Nyt olen ajellu pari päivää, on toiminu normaalisti, aamulla mittasin akun jännitteen yön jäljiltä niin näytti 12.5 ja lataus jännitte 13.5 sitä en ole keksiny mikä olisi tyhjentänyt akun?

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #5 : 11.07.2022, 17:53:25 »
   Nyt olen ajellu pari päivää, on toiminu normaalisti, aamulla mittasin akun jännitteen yön jäljiltä niin näytti 12.5 ja lataus jännitte 13.5 sitä en ole keksiny mikä olisi tyhjentänyt akun?
   Mystinen akun tyhjeneminen ei ole selvinny, kävin akun testauksessa ja oli kunnossa samoin lataus ! Ostin kuitenkin kaiken varalta TelWin 9000 jos kuitenkin käy niin että akku jostain syystä tyhjenee,huomasin ohjeesta ,että olisi muka enintään 60Ah akulle mulla on kuitenkin 80Ah akku eli saakohan tällä autoa käyntiin  :-\

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #6 : 21.07.2022, 11:02:31 »
   Mystinen akun tyhjeneminen ei ole selvinny, kävin akun testauksessa ja oli kunnossa samoin lataus ! Ostin kuitenkin kaiken varalta TelWin 9000 jos kuitenkin käy niin että akku jostain syystä tyhjenee,huomasin ohjeesta ,että olisi muka enintään 60Ah akulle mulla on kuitenkin 80Ah akku eli saakohan tällä autoa käyntiin  :-\
     
Moro taas! Mittailin lepovirran  kulutuksen ja näyttäs ,että kulutus olisi 0,36A eli 360mA minusta se on aika paljon ?
Mitenköhän on vaikuttaako sähkön kulutukseen se ,että onko auto lukittuna vai ei  ::)
« Viimeksi muokattu: 21.07.2022, 11:09:24 kirjoittanut zombiland »

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #7 : 21.07.2022, 12:07:46 »
Itsekin samanoloisen ongelman kanssa tappelen. Mystinen käynnistymättömyys keskellä kesää, vaikka talvellakin on akku suorastaan ampuen pyöräyttänyt koneen käyntiin... Mahdollista toki, että vika on muuallakin, mutta ajattelin kokeilla akun uusimista aluksi.

Tuosta 0,4 A kulutuksesta: oletko odotellut hetken, laskeeko virran vuoto? Itsekin mittailin 0,44 A virtaa kulkevan aluksi, mutta hetken odottelun jälkeen 30...60s mulla laski 80 mA tasolle (en tiedä onko tuo sitten paljon vai vähän).
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #8 : 21.07.2022, 13:09:46 »
Itsekin samanoloisen ongelman kanssa tappelen. Mystinen käynnistymättömyys keskellä kesää, vaikka talvellakin on akku suorastaan ampuen pyöräyttänyt koneen käyntiin... Mahdollista toki, että vika on muuallakin, mutta ajattelin kokeilla akun uusimista aluksi.

Tuosta 0,4 A kulutuksesta: oletko odotellut hetken, laskeeko virran vuoto? Itsekin mittailin 0,44 A virtaa kulkevan aluksi, mutta hetken odottelun jälkeen 30...60s mulla laski 80 mA tasolle (en tiedä onko tuo sitten paljon vai vähän).
   
No,en ole testannut tuota!
Nyt laitoin ovet lukkoon niin näkee syökö vielä samalla tavalla akkua?
Mystisiä nää auto sähkö hommat!

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2707
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #9 : 21.07.2022, 20:33:17 »
Kyllä ne järjestelmät hiljenee pikku hiljaa, vaikka ovet olisivat auki. Taitaa kestää yli 5 minuuttia ennen kuin kaikki moduulit sammuvat. VIDA näyttää lepovirran ja sen pitäisi olla ehjässä autossa noin 15 mA.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #10 : 23.07.2022, 14:24:43 »
Kyllä ne järjestelmät hiljenee pikku hiljaa, vaikka ovet olisivat auki. Taitaa kestää yli 5 minuuttia ennen kuin kaikki moduulit sammuvat. VIDA näyttää lepovirran ja sen pitäisi olla ehjässä autossa noin 15 mA.
  On kyllä outo homma,otin akun kengän irti ja mittasin näytti 0.36A ja vartin kuluttua 0.41A eikä siitä tippunu odottelun jälkeenkään, sitten irroitin hälyn sulakkeen mut ei muuttunut mihinkään, ajattelin et jos sen akut ois sököt! Laturia pitäs kait epäillä seuraavaksi tai sitten pidän auton ylläpito laturissa kiinni  :-\

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #11 : 24.07.2022, 23:37:08 »
Jos kaapelikengän irroituksen jälkeen yleismittarilla mittailet virrankulutusta, niin kellohan lähtee käyntiin aina siitä, kun kytket piirin kiinni niillä yleismittarin mittajohdoilla. Onkin ilman hauenleukoja vähän kenkku minuuttitolkulla kaksin käsin pitää mittapäitä kiinni navassa ja kaapelikengässä, kun haluaa vuotovirtaa mitata vaikka yli tuon 5 min ajan.

Itsellä homma näyttää korjaantuneen, kun vaihdoin akun uuteen. O0

Omituisella tavalla kuitenkin tuo vanha akku tuli tiensä päähän. Vaikka Voltteja näkyy olevan esim. yli yön kestäneen latauksen jälkeen, niin silti ei ilmeisesti jaksa virtaa antaa käynnistykseen, ja auton kojetaulu se vaan vilkkuu ja välkkyy...
« Viimeksi muokattu: 24.07.2022, 23:45:31 kirjoittanut ridgeforrester »
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #12 : 25.07.2022, 20:04:03 »
Jos kaapelikengän irroituksen jälkeen yleismittarilla mittailet virrankulutusta, niin kellohan lähtee käyntiin aina siitä, kun kytket piirin kiinni niillä yleismittarin mittajohdoilla. Onkin ilman hauenleukoja vähän kenkku minuuttitolkulla kaksin käsin pitää mittapäitä kiinni navassa ja kaapelikengässä, kun haluaa vuotovirtaa mitata vaikka yli tuon 5 min ajan.

Itsellä homma näyttää korjaantuneen, kun vaihdoin akun uuteen. O0

Omituisella tavalla kuitenkin tuo vanha akku tuli tiensä päähän. Vaikka Voltteja näkyy olevan esim. yli yön kestäneen latauksen jälkeen, niin silti ei ilmeisesti jaksa virtaa antaa käynnistykseen, ja auton kojetaulu se vaan vilkkuu ja välkkyy...
   
Joo,on aika hankalaa puuhaa selvittää mihin sähköt häviää,oli 48 tunnissa tippunut 12.6V:sta 12.2V:ttiin
Voihan se olla,että akku on tulossa tiensä päähän   :(

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #13 : 26.07.2022, 17:59:40 »
   
Joo,on aika hankalaa puuhaa selvittää mihin sähköt häviää,oli 48 tunnissa tippunut 12.6V:sta 12.2V:ttiin
Voihan se olla,että akku on tulossa tiensä päähän   :(
Tänään mittasin lepovirran niin, että mittajohdot oli kiinni n.15min eikä kulutus tippunut, eli näytti 0,41A
Kyllä se n.5w kulutus syö akun muutamassa päivässä vaikka onkin 90Ah akku  :-\

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: Akku ongelma
« Vastaus #14 : 26.07.2022, 20:55:25 »
Tänään mittasin lepovirran niin, että mittajohdot oli kiinni n.15min eikä kulutus tippunut, eli näytti 0,41A
Kyllä se n.5w kulutus syö akun muutamassa päivässä vaikka onkin 90Ah akku  :-\
Ei ihan parissa päivässä vielä vaikutusta tuolla kulutuksella.
Volvo S80 V8

 

Kulkukoira  Proturbo