Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jesuli_ - 07.08.2019, 20:59:48
-
Eli sillontällöin ei volvo käynnisty. Muutaman kerran kun yrittää niin käynnistyy ja toimii täysin normaalisti. Vaihdettuja osia pumpun rele, suutin rele, lh ja ezk boksit, kampuran anturi ja virtalukon pohja. Onko näissä ajonestoa joka voisi aiheuttaa tälläistä? Alkaa ideat loppumaan. Moottorina 230ft
-
Voisikohan bensapumppu vedellä viimeisiään. Itsellä aikoinaan b200e K-Jet teki samaa, pumppu ei aina lähtenyt pyörimään startatessa niin eipä sillon edes luvannut käyntiin, sitten ku jaksoi lähteä pyörimään niin auto toimi ihan normaalisti.
-
en usko tohon,mulla samat oireet ollu jo 15vuotta kun edellisellä kirjottajalla ja pumppukin vaihdettu,kun vika tulee päälle niin voi temppuilla viikon tai kaksi satunnaisesti ja kun poistuu niin voi toimia vuoden temppuilematta,eikä ole merkitystä onko kylmä vai kuuma,mutta se on selvää että jos normiajassa ei lähde käymään niin sillä starttauksella ei lähde vaikka sahais akun tyhjäksi,seuraavalla startilla saattaa lähtee heti,mulla kun tekee ton niin parhaiten lähtee kun ottaa avaimen pois runkkaa muutamankerran virtoja edestakas niin yleensä silloin lähtee heti,veikkaan jotenkin avainrengasta et ei tunnista avainta aina,mulla siis -98 mallin auto
-
Vika voisi kyllä löytyä ajonesto laitteesta riippuen vuosimallista, eikös 940 -96 eteenpäin tuo ajonesto ole vakiovarusteena
-
Joo täysin samat oireet kuin jenillä. En usko bensapumppu vikaan, koska jos sammutan auton ja yritän heti uudestaan niin ei edes lupaa. Luulisi sen verran letkuissa olevan bensaa, että jotain elonmerkkejä olisi. Onko ajonesto mahdollista ohittaa? Auto on 97vm.
-
Lastuttamalla pääsee ajonestosta eroon, tai sitten vastaavalla tekniikalla olevan ecu missä ei ole ajonestoa
-
Tein juuri noin (945-96) elikä Tonilta sain ajonestottoman ecu´n+ lastun . Syynä alkujaan mulla tohon vaihtoon oli tuo avaimessa olevan mikropiirin temppuilu. Se tosin teki sitä ainoastaan jos avain oli ollut kylmissä oloissa. Kädenlämpöisenä taas toimi. Kyseessä oli näitä lukkoliikkeen myymiä avaimia (ei alkup.). Eivät tuolloin uskoneet kun kerroin eivätkä suostuneet korvaamaan, vaikka asian olisi voinut helposti kokeilla esim laittamalla avain pakastimeen hetkeksi.
Oletko kokeillut vara-avaimella?
Miten tuo virranjakan kansi? Mulla oli kerran kanssa samantapaisia ongelmia tuon kannen takia. Sattui sitten löytymään alkuperäinen kansi ja ongelmat loppu. Näissä tarvikekansissa voi laatu olla aivan mitä tahansa mielestäni.
-
tää on niin ihmeellistä kun kausiluonteista,kun temppuaa niin temppuaa usein ja kun poistuu on pitkään pois,ainut mitä en oo omaani vaihtanut niin vauhtipyöränanturi ja se anturi mikä kannen takapäässä mut luulis jos on risoja niin ois kokoajan risoja?
-
Kun näitä sivustoja lueskelee, niin näyttäisi juuri nuo anturit kuuluvan niihin yleisimpiin juttuihin ja vaihtaisin ne varmuuden vuoksikin ellei ole tietoa onko vaihdettu. Omassani oli tuo ykk-anturille tuleva johto ollut niin pahalla mutkalla siellä lohkon takana, että oli vaikea havaita selvää murtumaa johdossa ennenkuin sen irrotti.
-
Kun näitä sivustoja lueskelee, niin näyttäisi juuri nuo anturit kuuluvan niihin yleisimpiin juttuihin ja vaihtaisin ne varmuuden vuoksikin ellei ole tietoa onko vaihdettu. Omassani oli tuo ykk-anturille tuleva johto ollut niin pahalla mutkalla siellä lohkon takana, että oli vaikea havaita selvää murtumaa johdossa ennenkuin sen irrotti.
joo vaihdetaan nyt se vauhtipyörän anturi ekaksi, tähän ei ole vaihdettu kumpaakaan ikinä, tänään mietin vielä tota juttua käyntiin lähdöstä niin joskus taas lähtee käymään silleen yli nopeesti kun yleensä starttausaika on aikavakio mutta joskus pärähtää tulille samointein kun avainta kääntää,jänniä juttuja.....
-
Olen kokeillut toisella avaimella ja käyttäytyy ihan samalla tavalla. Ykk anturikin vaihdettu. Joskus saattaa hörähtää siinä vaiheessa kun lopettaa starttauksen. Täytyy alkaa etsiä lastuttajaa niin saisi sen ajoneston ainakin pois käytöstä. Mikä anturi siellä kannen takapäässä on?
-
Ymmärsin, että tässä puhutaan siitä kaksoislämpöanturista, joka on siellä imusarjan alapuolella 3-4 pytyn vaiheilla. Ei siellä suunnalla ole sitten enää muita. (paitsi se ykk-anturi siellä alhaalla vauhtipyörän yläpuolella)(niin, ja egr´n lämpöanturi alhaalla lähellä öljypohjan reunaa)
-
Ymmärsin, että tässä puhutaan siitä kaksoislämpöanturista, joka on siellä imusarjan alapuolella 3-4 pytyn vaiheilla. Ei siellä suunnalla ole sitten enää muita. (paitsi se ykk-anturi siellä alhaalla vauhtipyörän yläpuolella)(niin, ja egr´n lämpöanturi alhaalla lähellä öljypohjan reunaa)
joo just se eli ensimmäinen on lämpömittarin anturi ja tämä seuraava anturi toi mistä puhut,eli mitä tää anturi tekeepi?
-
Joku tietävämpi vois vastata paremmin, mutta anturiin on rakennettu kaksi lämpöanturia joista toinen antaa tiedon ecu´lle ja toinen ezk´lle, jotka taas tekevät omia säätöjään tuon infon mukaan. Tuon anturin rakenne saattaa vähän hämätä, kun siinä on vaan kaksi liitintä joihin nuo vastukset on kytketty yhteiseen maahan. Jos mittaat yleismittarilla noista nastoista suoraan niin saat arvoksi vastusten yhteisarvon. Ne täytyy mitata erikseen kumpikin maata vastaan eikä arvoissa saa olla kovin suuria heittoja keskenään missään lämpötilassa.
-
Joku tietävämpi vois vastata paremmin, mutta anturiin on rakennettu kaksi lämpöanturia joista toinen antaa tiedon ecu´lle ja toinen ezk´lle, jotka taas tekevät omia säätöjään tuon infon mukaan. Tuon anturin rakenne saattaa vähän hämätä, kun siinä on vaan kaksi liitintä joihin nuo vastukset on kytketty yhteiseen maahan. Jos mittaat yleismittarilla noista nastoista suoraan niin saat arvoksi vastusten yhteisarvon. Ne täytyy mitata erikseen kumpikin maata vastaan eikä arvoissa saa olla kovin suuria heittoja keskenään missään lämpötilassa.
okei,sen oon todennut että jos liittimen ottaa irti niin sytyttää lambda valon ja antaa myös vikakoodin..
-
Niinpä sitä kanssa luulisi kun niiden antureiden info on varsin keskeinen sytytysennakon ja suuttimien aukioloaikojen määrityksessä. (näin olen tuon asian ymmärtänyt, korjatkaa ihmeessä jos olen hakoteillä)
-
onko tämä oikea anturi sinne?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373309/730181?ajoneuvo=658
-
Todennäköisesti. Ottaisin kylläkin vanhan mukaani (jos mahdollista) ja vertailisin ainakin nuo liittimien koot ja niitä ympäröivän reunuksen koko ja rakenne. Ja vielä varmuuden maksimoimiseksi ottaisin mukaani yleismittarin ja mittaisin nuo vastukset erikseen jotta saisi käsityksen laadusta ja että on oikea anturi. Viimeksi sain (en enää muista mistä) sellaisen johon ei tuota autossa olevaa liitintä saanut työnnettyä. Piti sitä reunuksen muovia muokata aika paljon. Päätin silloin, että seuraavan (jos joskus vielä tarviin) haen siniseltä vaikka hinta n.50€ on ryöstöhinta.
-
oisko jollain sen alkuperäisen anturin varaosanumeroa?
-
onko tämä oikea anturi sinne?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373309/730181?ajoneuvo=658
1346030, aito Bosch tarvikkeena on bolt on ja käy suoraan.
-
1346030, aito Bosch tarvikkeena on bolt on ja käy suoraan.
kiitos
-
Alkuperäisen anturin hinta 78,83e.
-
Alkuperäisen anturin hinta 78,83e.
okei,onko tietoa tosta vauhtipyöränanturista onko se alkuperäinen sama ku bosh? sekin vielä alkuperäinen missä lukee vaan volvo 3547847,ku jotenkin en oikein siihenkään usko kun muistan aikanaan et niitä kun meni niin se oli laaki ja vainaa ja tuli hinurin nokassa pihaan ja vikakoodia 214 muistaakseni anto
-
okei,onko tietoa tosta vauhtipyöränanturista onko se alkuperäinen sama ku bosh? sekin vielä alkuperäinen missä lukee vaan volvo 3547847,ku jotenkin en oikein siihenkään usko kun muistan aikanaan et niitä kun meni niin se oli laaki ja vainaa ja tuli hinurin nokassa pihaan ja vikakoodia 214 muistaakseni anto
En tiedä, Boschin tai alkuperäisen anturin laittaisin en mitään muuta.
Motonetin lämpötila-anturi 37-3309 ei ole Boschin tekemä.
Asiasta kukkaruukkuun, mitä tapahtuu mittaristossa kun ei käynnisty?
-
ei oo osunut silmiin mitään hämmentävää,mun mielestä kaikki ok..eilen teki just neljäkertaa saman ettei lähtenyt normaalisti vaan aina uus startti niin jossain kohti lähtee normiajassa ihan normaalisti,tänään taas ei kertaakaan oo vittuillut ja startteja ollut monta,moottorin lämpötilalla ei mitään merkitystä,voi tehdä aamulla kylmänä tai just ajonjälkeen tai ihan millon vaan,mutta sitten ku taas oire poistuu niin voi olla puolivuotta ok ja itse unohtanut jo kokoasian,auto on ollut mulla 19 vuotta,tommonen mieliala auto ollut aina,ja se on ihanselvä juttu jos ei lähde normiajassa niin voi starttaa niinkauan ku akku kestää niin sillä startilla ei lähde,mutta uus starttaus niin voi lähtee heti,joskus vaatii 5-6 starttaustakin,sen kuulen ku virrat laittaa päälle niin pumppu pyörähtää ja sammuu,kun starttaan niin pumppu lähtee taas pyörimään ja sammuu kun lopetan starttaamisen eli kipinä sieltä mun mielestä nyt puuttuu silloin kun ei lähde,ois niin helppo korjata mikä on oikeesti rikki rikki eikä joskus ehjä ja joskus rikki :2funny:
-
tilasin nyt autodocista impulssianturin ja ton toisen anturin molemmat bosch merkkisenä hintaa jäi rahteineen 67e katsotaan muuttuuko miksikään,kumpaakaan siihen ei ole koskaan vaihdettu sen tiedän ja menty kumminkin 410tkm
impulssianturi 0 986 280 401 h.33.34e (bosch)
lämpöanturi 0 280 130 069 h.23.48e (bosch)
-
Muista tarkistaa tilausvahvistuksesta että eivät ole vaihtaneet boschia johonkin toisenmerkkiseen! Autodoc tekee noita vaihtoja ilman lupaa edelleen, mitä olen muilta harrastajilta juttuja kuullut.
-
Motonetin lämpötila-anturi 37-3309 ei ole Boschin tekemä.
Hyvä kun selvensit tuota. En oikein muutenkaan ymmärtänyt että mitä tarkoittaa aito Bosch tarvikkeena. Olen käsittänyt niin että voi olla joko aito ja alkuperäislaatuinen Bosch tai sitten tarvikkeena tehty kopio Bosch, joka voi olla peräisin ihan mistä vaan samoinkuin laatukin ?
-
Muista tarkistaa tilausvahvistuksesta että eivät ole vaihtaneet boschia johonkin toisenmerkkiseen! Autodoc tekee noita vaihtoja ilman lupaa edelleen, mitä olen muilta harrastajilta juttuja kuullut.
joo näin teen ja tein,tossa vahvistuksessa mikä maksunjälkeen tuli niin on noi numerot millä tilasin ja muuta sieltä ei ole tullut,heidän sivujen mukaan molempia löytyy, tää on tämmönen vähä testi miten homma skulaa siellä kun en oo koskaan mitään sieltä tilannut,katsotaan jääkö testi tähän vai tilataanko jatkossakin.. ;)
-
mahtuuko ton anturin vaihtaa imusarja paikallaan vai joutuuko ottaa pois?
-
Motonetin lämpötila-anturi 37-3309 ei ole Boschin tekemä.
Hyvä kun selvensit tuota. En oikein muutenkaan ymmärtänyt että mitä tarkoittaa aito Bosch tarvikkeena. Olen käsittänyt niin että voi olla joko aito ja alkuperäislaatuinen Bosch tai sitten tarvikkeena tehty kopio Bosch, joka voi olla peräisin ihan mistä vaan samoinkuin laatukin ?
Sanoisin, että niin, kuin tuossa anturin kuvassakin himmeenä lukee (intermotor) niin motonetin tarvike anturi on aika useasti intermotor:ia. Sitä en tiedä mistä se intermotor tulee.
-
Imusarjaa ei tarvi irrottaa. On tietysti aika ikävästi siellä paikassaan ja ainakin eka kerralla oli mulla vähän miettimistä että miten ja millä se sieltä lähtee. Muistaakseni jokin vakio lenkki vai oliko hylsy joka siihen käy ( en enää muista kun ei ole tarvinnut hetkeen tuohon puuttua)
-
Imusarjaa ei tarvi irrottaa. On tietysti aika ikävästi siellä paikassaan ja ainakin eka kerralla oli mulla vähän miettimistä että miten ja millä se sieltä lähtee. Muistaakseni jokin vakio lenkki vai oliko hylsy joka siihen käy ( en enää muista kun ei ole tarvinnut hetkeen tuohon puuttua)
täytyy vähän pähkäillä juttua ;)
-
Niin, tuli vielä mieleen, että ellei siihen ole koskaan imusarjan tiivistettä uusittu, niin mielestäni olisi korkea aika avata tuo ja vaihtaa tiiviste samalla.( niin monella ollut kuulemma ongelmia vuotojen kanssa)
-
Seo hieno vaihtaa ilman edessäolevien irrottelua. Egr putki jos löytyy ni ai että on kiva homma.
Kyllä sen saa mut itellä käsivarret ja ranteet isompaa kokoa ni oli hankala.
-
Niin, tuli vielä mieleen, että ellei siihen ole koskaan imusarjan tiivistettä uusittu, niin mielestäni olisi korkea aika avata tuo ja vaihtaa tiiviste samalla.( niin monella ollut kuulemma ongelmia vuotojen kanssa)
joo ei oo vaihdettu kun itse käynnissä ei ole ollut ikinä sanomista,oon odotellut et menis kansipahvi niin menis siinä samalla. ;)
-
Seo hieno vaihtaa ilman edessäolevien irrottelua. Egr putki jos löytyy ni ai että on kiva homma.
Kyllä sen saa mut itellä käsivarret ja ranteet isompaa kokoa ni oli hankala.
sitä ei löydy.
-
Mitenkähän mahtaa olla käytännössä kun kuulee silloin tällöin sanottavan , että näistä koneista menee kansipahvi keskim. 350 tkm kohdalla? Jos näin on niin taidat jo olla "yliajalla". Eikös niitä lukemia ollut sulla jo yli 400 tkm? Omastani kylläkin meni tuo pahvi aika tarkkaan tuossa 350 tkm´n kohdalla, mutta olisi varmaan kestänyt pitempäänkin ellei jäähdyttäjä olisi hajonnut ja samaan aikaan vedenlämpömittari oli hajalla enkä älynnyt katsoa tilanteita (oli varmaan käynyt ylikuumana jo jonkin aikaa) ennenkuin jätti tielle mahtavan höyrypilven kera. Oli kyllä ollut oireita veden häviämisestä ja useimmiten käynnistyksessä oli ongelmia. Kävi kolmella yleensä ensin alkuun joten olisi siitäkin pitänyt osata ruveta hommiin.
-
Mitenkähän mahtaa olla käytännössä kun kuulee silloin tällöin sanottavan , että näistä koneista menee kansipahvi keskim. 350 tkm kohdalla? Jos näin on niin taidat jo olla "yliajalla". Eikös niitä lukemia ollut sulla jo yli 400 tkm? Omastani kylläkin meni tuo pahvi aika tarkkaan tuossa 350 tkm´n kohdalla, mutta olisi varmaan kestänyt pitempäänkin ellei jäähdyttäjä olisi hajonnut ja samaan aikaan vedenlämpömittari oli hajalla enkä älynnyt katsoa tilanteita (oli varmaan käynyt ylikuumana jo jonkin aikaa) ennenkuin jätti tielle mahtavan höyrypilven kera. Oli kyllä ollut oireita veden häviämisestä ja useimmiten käynnistyksessä oli ongelmia. Kävi kolmella yleensä ensin alkuun joten olisi siitäkin pitänyt osata ruveta hommiin.
yliajalla ollaan reilusti nyt noin 411tkm,ton takia mulla tehty merkkivalo jos paisari tyhjenee niin valo syttyy mittaristoon
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=68419.msg1060974209;topicseen#msg1060974209
-
Niinpä, näin sitä tuli taas todisteet siitä kun joku murjaisi ettei kukaan ole niin viisas kuin ihminen. Juu, kyllä tässä jo olen havainnut, että turhaan näitä omia tarinoitani tänne kirjoittelen, ainakaan sinulle, mutta ehkä joku joka on vasta keksinyt nämä meidän mainiot automme, hyötyy niistä jotain.
-
Niinpä, näin sitä tuli taas todisteet siitä kun joku murjaisi ettei kukaan ole niin viisas kuin ihminen. Juu, kyllä tässä jo olen havainnut, että turhaan näitä omia tarinoitani tänne kirjoittelen, ainakaan sinulle, mutta ehkä joku joka on vasta keksinyt nämä meidän mainiot automme, hyötyy niistä jotain.
kyllä niitä tarinoita kannattaa aina kirjoittaa niistä hyötyy kaikki jollaintavoin,paljon on tehty mutta kun ei enää muista prk :2funny:
-
tilasin nyt autodocista impulssianturin ja ton toisen anturin molemmat bosch merkkisenä hintaa jäi rahteineen 67e katsotaan muuttuuko miksikään,kumpaakaan siihen ei ole koskaan vaihdettu sen tiedän ja menty kumminkin 410tkm
impulssianturi 0 986 280 401 h.33.34e (bosch)
lämpöanturi 0 280 130 069 h.23.48e (bosch)
tänään pitäs tulla himaan katsotaan minkämerkkisenä tulee...
-
tänään pitäs tulla himaan katsotaan minkämerkkisenä tulee...
Boschin impulssianturi on nykyään Boschin paketissa oleva intermotorin paska anturi (tilattu toinen tukkurilta ja toinen aeromotorsilta). Kyllä ne hetken toimii, mutta kannattaa tulevaisuudessa tilata jotain järkevämpää merkkiä suoraan.
Bosch muutenkin tuntuu romauttavan vanhemmissa osissa laatua ja ottamalla halvempaa, mutta myyvän samalla hinnalla kun vanhaa laatutuotetta ulos.
-
Boschin impulssianturi on nykyään Boschin paketissa oleva intermotorin paska anturi (tilattu toinen tukkurilta ja toinen aeromotorsilta). Kyllä ne hetken toimii, mutta kannattaa tulevaisuudessa tilata jotain järkevämpää merkkiä suoraan.
Bosch muutenkin tuntuu romauttavan vanhemmissa osissa laatua ja ottamalla halvempaa, mutta myyvän samalla hinnalla kun vanhaa laatutuotetta ulos.
ok,tämä selvä en laita tota uutta n.s boschia sinne ollenkaan jos kerta paskaa,mennään tolla vanhalla mikä toiminut 411tkm ja 21 vuotta se ei oo ollu skeidaa,pidetään tota uutta vaan mukana. ;) koskee varmaan tämä sama asia sitä toistakin anturia minkä tilasin,en vaihda sitäkään kun kaikki taas toiminut pitkään,aina vaan helpottaa.... :2funny:
-
ok,tämä selvä en laita tota uutta n.s boschia sinne ollenkaan jos kerta paskaa,mennään tolla vanhalla mikä toiminut 411tkm ja 21 vuotta se ei oo ollu skeidaa,pidetään tota uutta vaan mukana. ;)
Eka boschilainen kesti alle puoli vuotta, mutta pidä varalla. Tää toinen bosch nyt vielä ainakin toiminut kuukauden... :D
EDIT: Orkkis valmistaja saattaa olla boughicord tuossa, vois sellasen tilata varuiksi ittelle jos vielä saa.
-
Eka boschilainen kesti alle puoli vuotta, mutta pidä varalla. Tää toinen bosch nyt vielä ainakin toiminut kuukauden... :D
EDIT: Orkkis valmistaja saattaa olla boughicord tuossa, vois sellasen tilata varuiksi ittelle jos vielä saa.
ja mainostavat takuu 2v,pikkasen luvattu liikaa,siihen saa sitten niitä vaihtaa 4kpl :2funny:
-
ja mainostavat takuu 2v,pikkasen luvattu liikaa,siihen saa sitten niitä vaihtaa 4kpl :2funny:
Katotaan lähetänkö sen takasin mielenkiinnosta, taitaa postit olla enemmän viroon kun anturin hinta... :D
-
Alkuperänen 97 ft ja oli tuo lämpötila anturi bosch merkkinen. Otin ehjäksi mitatun intermotori tarvikkeen tilalle kun ei lähteny lämpösenä nätisti käymään. Vaihdon jälkeen ei ongelmia.
-
Katotaan lähetänkö sen takasin mielenkiinnosta, taitaa postit olla enemmän viroon kun anturin hinta... :D
onko tilanne ihan sama jos oisin tilannut esim biliasta ja hinta ois ollu sen 80e siitä lämpöanturista mikä nyt makso vissiin jotain 33e niin samaa skeidaa oisin saanut?
-
onko tilanne ihan sama jos oisin tilannut esim biliasta ja hinta ois ollu sen 80e siitä lämpöanturista mikä nyt makso vissiin jotain 33e niin samaa skeidaa oisin saanut?
Ei mitään havaintoa mitä Volvon paketista löytyy, yleisesti bilian hinnoittelu ajaa mun lompakon ohitse tämän mun 940 kohdalla rajusti... :buck2:
Pari vuotta sitten bosch paketista sai kyllä ihan boschin tuotteen mikä oli laadukas.
-
tämmösiä siältä nyt tuli
https://img.aijaa.com/b/00053/14736802.jpg
https://img.aijaa.com/b/00636/14736803.jpg
https://img.aijaa.com/b/00664/14736804.jpg
-
no nyt vaihdettu molemmat, seurataan tilannetta jatkuuko pelleily vielä! ;)