Elekma  Autoracing

Mopot

  • 39 Vastauksia
  • 12991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #15 : 27.07.2018, 10:50:10 »
Öljyt huilaa ja voitelu pelaa edelleen. Alkoi vaan tuo sulakkeen toistuva palaminen nyppiä. Poikaa ei tuntunu vaivaavan toimimaton mittaristo..mutta lähestulkoon satavarmasti ajaisi lopulta öljyt loppuun jos ei ole merkkivaloa muistuttamassa.

Uusittiin jännitteensäädin mutta ei apua. Heiluttelin johtoja mutta en saanut sulaketta palamaan. Sitten laitoin hieman isomman sulakkeen ja heiluttelin johtoja niin kohtapa räpsähti oikein savun kera ;D Johtosarja survottu erittäin ahtaaseen rakoon ilmansuodatinkotelon ja rungon peltilipareen väliin ja peltilipareessa aika terävät särmät. Useamman johdon vaippa puhki ja yhdessä johdossa enää muutama säie ehjä. Tinailtiin kuntoon ja hämmästys suuri kun mitään ei näytä särkyneen. Veikkaanpa et sulake alkaa nyt kestämään.

Edit: hämmästyttää tämän värkin sähköt kun tuo johtokimppu jossa oli vaurioita sisältää varmaan ainakin 20 piuhaa ellei jopa enemmän. Mopon peräpäässä ei kuitenkaan ole kuin vilkut ja valot, jarruvalokytkin ja joku nopeusanturi :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 26.08.2018, 22:00:32 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #16 : 27.07.2018, 21:48:37 »
Tuossa on sähkökaavio tuollaiselle SX50 aprilialle. Sieltä vaan tutkimaan mihin piuhat menee.


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #17 : 27.07.2018, 22:58:47 »
Tuossa on sähkökaavio tuollaiselle SX50 aprilialle. Sieltä vaan tutkimaan mihin piuhat menee.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

No p*rskules. Tuota tutkimallahan sitä tosiaan saa selvyyden. Kiitos!

Edit: tuo on muuten jonku eri mallin kaavio. Startti ja kaikki
« Viimeksi muokattu: 27.07.2018, 23:02:39 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #18 : 27.07.2018, 23:03:33 »
Tuoreöljyvoitelu on kuin kaunis akka, koskaan ei tiedä milloin se pettää  :2funny:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #19 : 27.07.2018, 23:33:24 »
No p*rskules. Tuota tutkimallahan sitä tosiaan saa selvyyden. Kiitos!

Edit: tuo on muuten jonku eri mallin kaavio. Startti ja kaikki
Tuo löytyi kun haki aprilia sx50 2016 wiring diagram. Tosin noita mopojahan on montaakin eri mallia muillakin valmistajilla, niin kai niissä eroja kaavioissa on. Apriliaankin näkyi olevan montaakin eri kaaviota haulla.

Tuoreöljyvoitelu on kuin kaunis akka, koskaan ei tiedä milloin se pettää  :2funny:
Toimi aikoinaan Derbi Sendassakin tuoreöljyvoitelu täysin ongelmitta yli 25tkm. Tuo mopo oli vielä ostettu uutena. Suurin osa noidenkin tuoreöljyvoiteluiden ongelmista johtunee ihan kuskista/omistajasta, kun aletaan räpeltämään omia virityksia ja patentteja. Tuo Derbi ei kertaakaan leikannut kiinni, vaikka oli joskus 70cc airsal sylinterikin siinä. Vaihdelaatikkoakaan ei koskaan tarvinnut remontoida. Sähköissäkään ei pahemmin vikoja ilmennyt. Myytäessä oli mittarissa varmasti yli 25tkm. Kaikenhan saa väärinkäytöllä/osaamattomuudella hajalle. Tosin kuuleman mukaan 2T 125cc on sellaisia, että mäntiä menee urakalla, vaikka olisikin voitelut kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2018, 23:40:49 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #20 : 28.07.2018, 00:02:21 »
Mitään säätöjä en ole uskaltanu alkaa tohon voiteluun tekemään nyt kun toimii. Kaippa säädöt on ”kohdallaan”. Hanaa antamalla se kyllä lisäsi öljynsyöttöä ihan oikein kun sitä tutkailin.. Tälläkin vekottimella on ajettu jo 15tkm. Kulkee hyvin ja mäntäkin vielä tehtaan jäljiltä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #21 : 28.07.2018, 00:19:43 »
Mäntä kannattaisi jossain vaiheessa vaihtaa, kun se kuuluu noiden huolto-ohjelmaankin. Ainakin Derbissä piti mäntä vaihtaa ainakin kerran muistaakseni.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2018, 01:12:36 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #22 : 14.08.2018, 22:04:57 »
Hammasrattaita valitessa törmäsin hauskaan materiaaliin: alumiiniteräs ;D Ilmeisesti ”alloy” käännetty sujuvasti alumiiniksi.

Yllättävän vähän olen kyllä huuhaahan törmännyt kun noita mopo-osien verkkokauppoja olen selaillut. Nykynuoriso vaikuttaa muutenkin olevan paremmin perillä asioista kuin oma sukupolvi tuossa iässä. Eivät ruuvaile seosruuvia lisähepojen toivossa jne. Sitä ruuvia muuten vääntelee moni aikamieskin vielä tohkeissaan kun ”meinaa olla laihalla”.. :facepalm:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #23 : 14.08.2018, 22:43:58 »
Eikös se teho vaan tuppaa laskemaan liian paksulla seoksella ja liian laihalla saattaa leikata tai polttaa männän. Jos toimii paremmin ryypyllä on neulasäädöt tai suuttimet/neula kaasuttimessa väärän kokoiset, sekä kaasarissa säädöt pielessä. Kyllä ehjä moottori kuuluu toimia ryypyn kanssa ainoastaan kylmällä moottorilla. Ruuvaamalla ei saa tehoa kuin syöttöpumpulla dieselissä.

Tuollaisessa moponkin kaasuttimessa vaikuttaa neula ja sen säätö, pääsuutin, seosputki ja tyhjäkäyntisuutinkin seoksiin...Neulojakin saa eri mallisia...Seosruuvia liikaa ruuvamalla ei saa aikaan, kuin tehon laskun ja huonosti toimivan kaasuttimen.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2018, 22:49:21 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #24 : 26.08.2018, 22:34:59 »
Tarkoitin sitä että ei ymmärretä niitä piirejä. Luullaan et seosruuvi on the juttu. Mutta olihan kyllä ennenmuinoin säädettäviä pääsuuttimiakin :) Bingiin ainakin taisi olla. Ehkä se on sekoittanut immeisten päitä.

Mutta itse asiaan, eli ketjut ja rattaat tuli pojan kanssa vaihdettua. Mukavaa isä-poika turaamista. Mopojen ketjut näkyykin olevan sokalla niin olikin vähän turhan helppoa ja nopeaa. Kuitenkin sentään päästiin ketjun katkaisuhommiin ja poikakin pääsi tutustumaan rälläkkään. Jossain romujen seassa mulla pitäisi olla oikea katkaisutyökalukin mutta oli hyvä tehdä homma niin kuin ”ennen vanhaan” kun oli pula työkaluista ja kaikesta :) Näissä on muuten kätevä&helppo tuo eturattaan kiinnitys. Ei ollutkaan mutteri niinkuin prätkissä ja PV:ssä.

Jarrunesteet vaihtui kuin myös tulppa ja suodatin putsailtiin rasvailtiin ja laatikkoöljyt vaihdettiin. Hämmästyttävän paljon vaikutti vaihteiden toimintaan uudet öljyt. Ja on muuten tunnokkaat ja hyvät jarrut näissä. Siis etujarru. Takajarru on vähän on-off tyylinen eli herkästi lukkoon. Sitten vielä litium rasvaa vähän kytkin kahvaan ja vaijeriin niin tuli silkkisen pehmeä siitäkin.

Motorex (tjsp) valkoinen ketjurasva loppui viimein ja ostettiin vaihteeksi Motul off-road C3 pullo. Josko ei kertyis sitä mänkiä niin paljon. Väri on vaihteeksi keltainen.

Tämän topiikin vois nimetä uusiksi. Vaikkapa ihan vaan ”Mopot”. Ennemmin tai myöhemmin immeiset hommailee jälkikasvulle mopoja niin niiden hankinnasta ja huollosta vois sitten raapustella kysymyksiä ja kuulumisia tähän. Nyt on muuten pahat merkit ilmassa että joutuu hommaamaan vielä MAUTO:n. Juniori tulossa mopo ikään eikä kuulemma normimopo kiinnosta vaan mopoauto.. :o
« Viimeksi muokattu: 26.08.2018, 22:46:52 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #25 : 26.08.2018, 23:05:15 »
Eikö traktori olisi turvallisempi ja saahan niitä halvemmalla, kuin noita lasikuitukippoja....Pitää varmaan myös hinnan paremmin kuin mauto...Joissain käytetyissä mopoauton kipoissakin näkyy hintoina pyörivän 3000-5000€...Saisihan tuolla rahalla jo hyvän moponkin..

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #26 : 26.08.2018, 23:11:48 »
Eikö traktori olisi turvallisempi ja saahan niitä halvemmalla, kuin noita lasikuitukippoja....Pitää varmaan myös hinnan paremmin kuin mauto...Joissain käytetyissä mopoauton kipoissakin näkyy hintoina pyörivän 3000-5000€...Saisihan tuolla rahalla jo hyvän moponkin..

Joo en tykkää ideasta mutta oishan se kyllä turvallisempi kuin mopo.

Traktori on täälläpäin totally no go. Enkä itsekään halua pihalle semmottista :)

Edit: jos tämä lakimuutos oikeasti tulee talvella niin siinäpä ois ratkaisu
http://www.autotoday.fi/Ensi+vuoden+alusta+mopoautojen+tilalle+voi+hankkia+oikean+auton

Pitää vaan etsiä kippo jossa sähköinen kaasupoljin
« Viimeksi muokattu: 26.08.2018, 23:17:46 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #27 : 27.09.2018, 22:46:11 »
Hyvin on Aprilia pelittänyt. Sulakkeiden kärvähtelykin loppui tyystin kun johtosarja entrattiin. Hieman mietityttää tulevat kylmät kelit ja tuoreöljyvoitelu ::) Pitää nyt ainakin kattoa että poika ei päästä säiliötä tyhjäksi..

Mittarissa ainakin 16tkm, ehkä enemmänkin. Mittari vaihtui viime vuonna ni ei tarkkaan tiedä. Taidanpa ostaa toisen samanlaisen kun tuo uus nopoauto laki tulee voimaan vasta vuoden päästä. Siihenkin jos nastarenkaat tulee hommattua niin tuleepahan pojille kuminvääntö tutuksi :) Yllättävän jäykät on nappula nastarenkaat vääntää päälle ja pois
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #28 : 27.09.2018, 23:08:14 »
Ainakaan Derbi Sendan tuoreöljyvoitelussa ei ollut mitään ongelmia edes yli -20 pakkasessa. Hienosti pelasi. Tai ei siinä tuoreöljyvoitelussa, ollut kyllä koskaan muulloinkaan mitään ongelmaa, aina pelasi.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 23:14:49 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tuoreöljyvoitelu
« Vastaus #29 : 27.09.2018, 23:47:13 »
Castrolin täyssynteettistä sille on kokoajan syötetty. Ei ainakaan ole öljystä kiinni. Hyvin lirua on kylmälläkin. Veikkaan et joku vesitippa tukkinut jotain jäädyttyään kun pääsi tyhjänä käymään
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Elekma  Autoracing