Autodiagnoosi  Carcom Oy

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113838 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #90 : 05.02.2017, 15:28:26 »
Niin... Pösössä jäätynyt huohotin puskisi öljyt maailmalle ja käryt sisälle, että sikäli osuva kommentti ;). Vähemmän käryttävä vaihtoehto olisi tehdä lämmitettävät pyyhkijänsulat sopivan vastuslangan avulla, en ole sellaiseen vielä jaksanut ryhtyä. Josko ongelma ratkeaisi itsestään kun joskus saa kasipätkän ajoon ni ei tarvi pösön talviominaisuuksiin enää sitten panostaa. (Eipä nuo Volvon tinakoneetkaan vanhemmiten ihan täydellisen öljytiiviitä tunnu olevan, että sikäli...)

Vähän on tuota jäätä päässyt kertymään sinne sun tänne, kun olen autoa sulatellut/kuivatellut rakennuslämmittimen avustuksella...













Tuo saa odottaa kelien lämpenemistä ja jään sulamista. Liekö tiiviste mennyt huonosti paikoilleen vai joutuneeko sikamassaa virittelemään, että saa sulakeboksin tiiviiksi...

Edit: Autohan on sopivasti kallellaan vasemmalla, niin kaikki tuonne tuulilasin alapuoliseen kaukaloon valuva vesi jäätyy tuonne sulakeboksin ympärille. Ei kovin isoa vuotoa tarvitse että syntyy jäätikkö jalkatilaan...
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 15:32:28 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #91 : 05.02.2017, 19:33:38 »


Nyt on yksi tärkeä virstanpylväs saavutettu, nimittäin punaiset mittarivalot! Vaihtoehtoina olisi ollut laittaa mittaristoksi VDO tai Yazaki, laitoin tähän jälkimmäisen kun siinä on kilometrit lähempänä tulevan koneen kilsoja (338545 vs n. 350 tkm). Kopalla on ajettu n. 270-280 tkm, jos mittarilukuun on uskomista.



Päävalaistus muodostuu keskellä olevista neljästä T10-polttimosta, jotka tulevat mustiin muovikantoihin. Laitoin kuvan mukaiset joka suuntaan säteilevät ledit, ja olen todella tyytyväinen noiden valon jakaumaan.



Kaksi täydentävää polttimoa, elikkä kaikista ylimmäinen siniseen muovikantaan tuleva T5 ja kellolle mustaan muovikantaan tuleva T5 jäivät vähän pistemäisiksi, kun minulla ei ollut laittaa niihin kuin kuvan mukaiset turhan kapeakeilaiset punaiset ledit.



Service ja tracs saivat jäädä pois, jälkimmäinen ominaisuus taitaa olla tällä hetkellä autotallin lattialla (en muistanut että sellainen olisi tässä ollut ja luovuttajasta tuli laitettua tracsiton jarrupaketti). Huoltojahan teen miten sattuu, yleensä kylläkin useammin kuin huolto-ohjelma tai -valo vaatisi.





Nuo mittariston muovikantapolttimoiden tyyppimerkinnät jäivät vielä vähän epäselviksi, B8.3d, B8.4d, B8.5d ja joku hemmetin BAX10s tai BAX10d vilahtelevat listauksissa, melkoinen pandoran lipas tuli avattua taas :P Ilmeisesti ihan tuon kannan muodon perusteellakin pystyy nuo tunnistamaan (?). Simppelin ihmisen simppeli ratkaisu on repiä nuo palasiksi, varsin helposti saa ihan "tavalliset" T5-lasikantapolttimot tökittyä vanhoihin muovikantoihin.

Lämppärin säätimille kokeilin ihan perinteisiä hehkulankapolttimoita (http://www.motonet.fi/fi/tuote/432523/Lasikantapolttimopari-12V-12W-W12W-T5-punainen-EI-TIELIIKENTEESEEN) punaisina tietysti:



Jäivät jostain syystä tooooodella himmeiksi.



Pitää hankkia punaisia T5-ledejä lisää, mahdollisimman leveäkeilaisia kun löytyisi.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #92 : 05.02.2017, 22:30:16 »
Punainen on kyllä nätti. Itse laitoin tosin siniset ledit kun ajattelin että en muuten huomaisi varoitusvaloja, mutta kuitenkin  halusin nuorentaa lookia. Pikkasen hion särmää niihin, mutta alussa tuntuivat kanssa pistemäisiltä, silmä kuitenkin tottui tai jotain pian.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #93 : 12.02.2017, 15:27:11 »
Hammastanko/ohjausvaihde tuli putsailtua, rasvailtua, ja laiteltua kiinni.



Sisäpään nivelet ja itse hammastanko tuntuivat oikein timmeiltä:



Melkoinen käärmeenpesä tuokin:



TRW 34 009 799 LH / Volvo P3546983



Raidetangon päät olivat jämähtäneet todella tiukkaan, sain suostuteltua lämmöllä ja irrotusöljyllä:



Vänkärin puoleinen on vähän löysän tuntuinen, ei kuitenkaan selvää klappia vielä... Ei kannattane ainakaan viedä suuntaukseen ennenkuin vaihtaa, note to self.

Vähän pinttymää, ei pitäisi vuotaa kuitenkaan:



Vakaaja piti laittaa ensin paikoilleen:



Tässäkin on helat typerästi vulkanoitu tuohon keppiin kiinni, aivan älyvapaata suunnittelua.

Sinne se pikku suostuttelulla meni:



Päivitys: "Mukava" havainto noita kiristellessä: Pikkuputkien nipat on 7/16" avainvälillä >:( Britannian autoteollisuus iski taas...
« Viimeksi muokattu: 18.02.2017, 18:17:23 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #94 : 13.02.2017, 18:35:43 »
Motonet 17-3928 ja raidetangon päiden elvytys:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #95 : 14.02.2017, 10:30:43 »
Nyt näyttäisi siltä että alkaa vedet pysyä auton ulkopuolella. Ensin leikkelin sulakerasian kiinnitysruuveihin uudet kumit:



Ruuvit paikoilleen, poistoletku tukkoon ja vettä kaukaloon => tulee sisälle norona edelleen... >:( Sitten vilkaisu purkuraadon vesikaukaloon:



Jaa jaa... tollanen se ois... Tuumailua, ruuvit löysälle ja sulakerasiaa heiluttelemaan. Aika paljon on holkkumaa, kokeilin kiristää sen "toiseen reunaan" => vuotokohta siirtyi. Ruuvit taas löysälle ja kokeillaanpa sitten kiristää tuo boksi mahdollisimman keskelle => success!

Vettä kaukaloon ja hyvin tuntuu pitävän:



Eli ei tule enää norona, eikä oikeastaan näkynyt enää tipan tippaakaan missään kun peilin ja lampun kanssa tiirailin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #96 : 15.02.2017, 19:10:33 »
Tuuninkia lissää... Talvimaskia sommittelin:



Eikös tuo hirvenraato näihin tavallaan kuulu ;D Eihän tuo nyt ihan virheetön ole, taikka edes välttävä. Mutta halvempi kuin oikea ruutumaski... Sitten tarvii vielä miettiä miten tuota kesämaskia tuunaisi, vähän hyttysverkkoa ehkä ni ei tarvi kaivella ötökänraatoja syyläristä... :P

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #97 : 26.02.2017, 14:00:43 »
Josko sitä kohta saisi keulailmettä kasattua... Otin ainakin työn alle tuollaiset palikat:



Ajatuksena on, että parempi lyhtypari jää ennalleen ja huonompaan pariin laitetaan biltema tuninkia (ja samalla periaatteella sitten takalyhdyt). Osoittautui, että noissa on melkoisen paljon aikaavievää pikkunäpräämistä.

Korkeudensäätö "korjattu":







Vähäsen laitoin kutistesukkaa lähivalon piuhaan, oli eristeet lähteneet kävelemään.



Yksi kiinnitysruuvi piti ottaa irti pienellä väkivallalla, vastakappale otti siitä itseensä. Fiksasin parilla pienellä ruuvilla:



Parempaan lyhtypariin tarvitsisi hommata "manuaalimallin" säätöruuvit sähkömoottoreiden tilalle. Tässä ei ole pakko olla kabiinista säädettävissä lyhtyjen korkeus, joten aattelin että säätömoottorit pysyy parhaiten kunnossa autotallin hyllyllä. Varsinkin kun tuntuvat olevan painonsa arvoisia kullassa :idiot2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #98 : 09.03.2017, 20:34:02 »
Lyhtyihin vielä pakolliset maalaukset:



Vähän on heijastimet heikossa kunnossa kyllä... Niihin vois kokeilla alumiiniteippiä vielä (joskus). Eipä nuo maalaukset hiekkapuhalletun lasin läpi kovin kummosilta näytä:



Vastoin odotuksia löysin varastoistani ehjän oloisen alatukivarsiparin:



Pikanttina yksityiskohtana kuvastakin näkee, miten toisesta on yritetty Volvon logo häivyttää pois eli oem-osa muutettu tarvikeosaksi. Oliskohan Lemförderin tekosia, suojakumissa on ainakin jonkinnäköinen kolmiologo mielestäni.

Tuli kylvetettyä sitruunahapossa osasia, joten pakkohan niihin oli maalia ruiskauttaa päälle. Tuli kyllä tarpeettoman hienot suhteessa siihen, että kukaan ei juuri koskaan noita näe. Onpahan sentään yritetty suojata jotenkin.





Ja jäihän nuo ruosteiset laakeri-napa-paketit tasapainottamaan tilannetta. Mutta johonkin se raja on vedettävä, en nyt sentään pyöränlaakereita ala maalaamaan :P

Monta iltaa tuli noidenkin kanssa turattua, hidasta on harrastelijan keinoin puuhastelut. Jumittuneiden ruuvien availua, happoa, harjausta, happoa... Kierteiden putsailua, osien pesua... Mutta onpahan jotain mielekästä tekemistä iltoihin ainaisen telkkarin tuijotuksen lisäksi...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #99 : 11.03.2017, 21:02:41 »
Tänään purin 4 iskaritolppaa.



Vain yhdessä oli ehjän näköinen ylälautanen. Nuo muut ovat nähdäkseni käyttökelvottomia:





Motonet näköjään tarjoaa 8-pätkään "vahvistettuna mallina" XC90-mallin ylätukikumia (=jousen ylälautanen), tarttee varmaan hankkia sellainen.

Tuhoutuneita lautasia lukuunottamatta noista mielestäni saa kasattua 2 kelvollista tolppaa.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13477
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #100 : 13.03.2017, 19:22:45 »
suosittelen mulla vaihdettiin 300tkm kohdalla omaan xc90:n uudet ja edelliset oli alkuperäiset. niin kyllä oli volvolta uudetkin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #101 : 13.03.2017, 19:35:22 »
Kävin motonetissa tänään, ja tuollaiset sieltä otin:





En tiedä millä tavalla vahvemmat nuo nyt sitten on, täsmälleen samanlaisilta näyttävät minun silmään :P. Liekö paksumpi rauta sisällä tai olisiko tukevampi tuo "pusla"-osa, mikä noista vanhoista on antautunut:



Edit: Tarkemmin katottuna alapuolella näyttäisi olevan enemmän materiaalia juuri tuossa keskellä metalliholkin ympärillä.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2017, 19:40:48 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #102 : 25.03.2017, 21:07:56 »
Iskarin suojakumit kiinnittyvät vaahtomuovisen oloiseen palikkaan, joka kiinnittyy (punaiseksi maalaamaani) teräskiekkoon:



Vaahtomuovipalikoista puuttuivat kynnet, joilla se tarraisi kiekkoon => laitoin ruuveilla kiinni. Sitten kokosin tolpat:







Tollein tuo jousi halusi asettua, lieneekö hyvä asento... No jos nuo mahtuu autoon kiinni niin eiköhän se riitä...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #103 : 27.03.2017, 18:50:41 »


8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #104 : 27.03.2017, 19:04:41 »
"Peltoauto tuning"?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo