Kulkukoira  Proturbo

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113297 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #180 : 12.11.2017, 16:57:47 »
Aika hyvä siitä tuli kun kävin kääntelemässä ja ajelemassa vähän. Laitoin kojelaudan päällisen ja takapuskurin paikoilleen, eipä enää paljoa puuttuisi että voisi kokeilla leimalle. Jarrut tuntuivat ihan hyvältä ja absitkin toimivat. Takaa taitaa vielä puuttua osa valoista, pitääpä seuraavaksi tutkia niitä.

Edit: Eipä ollut mitään dramaattista valoissa, yksi polttimo oli sosialisoitu jonnekin ja jarruvalokatkaisimen johto oli unohtunut laittaa kiinni. Etylyhtyihin laitoin tavalliset H1:t Bilteman keltaisten ei-katulaillisten tilalle  ::)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2017, 07:32:40 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #181 : 17.11.2017, 19:21:37 »
Jarrulevyt kävivät sorvissa :P



Tuommoisen checklistin kävin vielä läpi:
https://www.a-katsastus.fi/infoa-autoilijalle/katsastuksen-pikaopas/katsastukseen-valmistautuminen

Oli ihan hyödyllinen, muistin mm. sen ansiosta laittaa äänimerkit ja eturekisterikilven paikoilleen... Oli vaan yksi väljä osa mennyt längistä:



Noh, kävin Motonetista OEM-laatuisen (TRW sieltä tuli) tilalle ja laitoin äsken paikoilleen. Huomenna aamusta jälkinäytölle :)

Varmaan ihan aiheesta tuli tuo(kin) hylky - takaisin kotiin ajellessa havaitsin, että yli 85 km/h on täysin mahdotonta ajaa kun keula alkoi vispaamaan tolkuttomasti... Ei ole noin pahaa vapinaa vielä missään autossa tullut vastaan :o

Erikoisintahan tässä lienee, että masiina meni päästöistä läpi - huolimatta silmiä kirvelevästä ja hengityksen salpaavasta katkusta, jota auto työnsi katsastushallinkin täyteen :buck2: Luulisin kuitenkin, että käry ajan kanssa helpottaa. Putkistoonhan on työnnetty edellisellä mäntävikaisella koneella enemmän tai vähemmän mustaa kultaa...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #182 : 17.11.2017, 19:33:35 »
Erikoisintahan tässä lienee, että masiina meni päästöistä läpi - huolimatta silmiä kirvelevästä ja hengityksen salpaavasta katkusta, jota auto työnsi katsastushallinkin täyteen :buck2: Luulisin kuitenkin, että käry ajan kanssa helpottaa. Putkistoonhan on työnnetty edellisellä mäntävikaisella koneella enemmän tai vähemmän mustaa kultaa...
Kannattaa nauttia tilanteesta ja ajaa hymyssäsuin kohti "auringonlaskua" :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #183 : 18.11.2017, 11:09:05 »
Ajoaikaa tuli 17.12.2018 asti  *taavih->

Ja tänään ainakin ajelin kohti auringonnousua:





Ja kyllä, se kasvaa todella sammalta :D



Eilenhän auto sai suullisen huomautuksen etupyöristä - mikään osa ei kuulemma saisi tulla lokarin kaaresta ulos, kuten noilla takavedon vanteilla:



Ei kuitenkaan otteelle asti kirjattu. Eikä nuo vanteet tähän tule jäämään. Ja tänään jälkitarkastuksessa inssi ihmetteli etujarrulevyjen syöpymää - mainitsi , että joutunee vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta, riippuen siitä miten rupeavat kulumaan. Eilen toinen inssi ei kiinnittänyt sen kummempaa huomiota jarrulevyihin, katseli kyllä lampun kanssa joka nurkan.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #184 : 18.11.2017, 15:59:11 »
Sehän on aika ryhdikkään näköinen! Puuttuvat vähemmän tärkeät osat tuo tiettyä mad max-tunnelmaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #185 : 18.11.2017, 22:46:39 »
Mad max -tyyli sopii minulle kuin nenä päähän: Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin pakolliset korjaukset - vähintään ne mitä katsastussetä vaatii ja jos oikein innostuu niin myös sellaiset epäkohdat voi korjata, jotka vain itseä häiritsevät :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #186 : 18.11.2017, 23:23:22 »
Ymmärrän hyvin kun viime katsastuksessa molemmat huomautukset tuli mulle lisävarusteista :-\
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #187 : 19.11.2017, 18:26:38 »
Vapina yli 85 km/h nopeuksissa jatkui raidetangon pään vaihdon jälkeenkin, lähinnä moottorijarrulla tai vapaalla rullaillessa. Veto päällä tuntui yleensä häviävän.

Autotallin lattialta löytyi tarpeet vänkärin puolen vetarin restauroimiseen, joten eikun hommiin:



Kuvassa "uusi" kokonaisuus jo menossa paikoilleen. Sisempi nivel tuossa pyöri vähän kulmikkaasti, joten käytin suojakumia auki sen verran, että sain enimmät vanhat (lirut) rasvat pyyhittyä pois ja lisättyä uutta jämäkämpää tavaraa tilalle => pyöriminen muuttui samantien pehmeäksi, todella dramaattinen ero! Testasin pyörittämällä irtonaista akselia tukilaakerista kiinni pitäen siten, että ulompi pätkä vetarista roikkui vapaana => Ennen rasvausta halusi tehdä joka kierroksella ruoskivaa liikettä ja rasvauksen jälkeen pyöri täysin tasaisesti. Myöskin ulompaan niveleen vaihdoin suurimman osan rasvoista.

Remontissa käyttämäni tuotteet:
CRC MoS2-rasva
Vetonivelen suojakumin kiinnittimet
Perma-Quick-pihdit
... ja muuten pärjäsin aika lailla perustyökaluilla.

Samalla laitoin alle eilen ostamani nastarenkaat peltivanteilla:



Renkaat ovat huonot, mutta vanteet hyvät :P Ihan uudet nastarenkaat on jo tilattu... Koeajon perusteella vapinat hävisivät kokonaan, nyt menee oikein nätisti ja tasaisesti ainakin 110 km/h mittarinopeuteen asti.

Koko vetari (ja pyörätkin) siis vaihtui(vat), mutta olen aika varma, että nimenomaan sisempi vetonivel oli vapinan aiheuttaja. Pois ottamani akseli nimittäin pyöri aivan samalla tavalla kulmikkaasti kuin tilalle laittamani ennen uuden rasvan lisäämistä. Enkä ole mistään lukenut tai kuullut, että ulompi nivel ravistusta kovin helposti aiheuttaisi. Ja renkaiden epätasapainon tekemä tärräys tuskin häviäisi painamalla kaasua.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #188 : 27.11.2017, 23:33:39 »
Jaahas, tässähän on remontin valmistumisen jälkeen tullut kohta jo 500 km mittariin. Ekan tankkauksen kulutus oli 12.74 - aika reilulta tuntuu, vaikka taloudellista ajoa en varsinaisesti ole yrittänytkään harrastaa toistaiseksi.

Tulpat vaihdoin nyt kuitenkin, lähinnä koska en tiedä miten paljon noilla vanhoilla oli ajettu:





Laitoin (pihinä) NGK:n vanhan suosituksen mukaiset tulpat (BKR6ES, 0.8 mm kärkiväli):
http://www.motoral.fi/files/ajankohtaista/NGK%20Suomi%20Tulpat%202011.pdf

Ihan samalla tavalla tuntui toimivan kuin ennenkin - pääasia ettei ainakaan huonommaksi mennyt :P

NGK:lla on muuten ihan hyvät infosivut:
https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/asennusvihjeitae/kiristysmomentit/
(14 mm tiivisterenkaallinen tulppa alumiinikanteen 25-30 Nm)

Epätieteellinen kiihtyvyysmittaus:



Vaikea sanoa ovatko kaikki raajarikkoiset konit tallella - ei ole minussa niin paljoa rattimiehen vikaa että osaisin optimikiihdytyksiä manuaalilootalla tehdä. Tehtaan ilmoittama 0-100 km/h -aika 10-tappiselle on joidenkin lähteiden mukaan 10 sekuntia, mikä ei minusta edes kuulosta erityisen hitaalta . Joka tapauksessa, kuten toisessakin topikissa hehkutin, on tämä tehokkain ja teho-painosuhteeltaan paras auto mitä minulla on koskaan ollut. Siis kartano-8-pätkä 2.5-10V-koneella - repikää siitä 8)

Halkeillut Hydro'k-letku sai häädön autostani:





Ei sovellu konehuoneeseen, kuten tästäkin huomaamme.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #189 : 28.11.2017, 08:26:45 »
10.5 oli mulla vastaavan auton laskettu kulutus pidemmältä ajalta. Kaupungissa varmasti 12-15
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #190 : 28.11.2017, 20:15:00 »
Jos oliskin pelkkää kaupunkia niin olishan tuo sit aika kohillaan... Se tässä eniten häiritsee, että jopa vinokone+AW70 tuntuu menevän pienemmällä vastaavassa suhailussa... Mutta kattellaan, eiköhän tuo tuosta vielä asetu.

Tuohon vajaan 13 litran kulutukseen verrattuna jopa täysverollinen väyrysmersu 220 CDI -koneella ~8 litran kulutuksineen olisi kannattava minun huikealla ~8tkm vuosisuoritteellani tuossa työmatkasahailussa... Poislukien tietty ikääntyvän CDI:n remppakulut, jotka käytännössä sulkevat sen pois pelistä - ite kun en osaa enkä halua opetella mesen metkuja enää yhtään enempää  :buck2:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #191 : 28.11.2017, 22:06:48 »
Minustakin 2.5 10v oli ihan suorituskykyinen kovalla laatikolla maantienopeuksissa, 2 pykälää pienempää silmää ja lähti rakettina kaikesta ohi. Mutta en ole kyllä D5:n jälkeen tuota päässyt kokeilemaan, sen sijaan v70mk1 170hp tuntui kiihtyvän siinä missä D5.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #192 : 02.12.2017, 15:55:15 »
Oli niin huonot renkaat nuo edelliset että pakko oli kaivella toiset. Nyt on alla 185/65 R15 Firestone Winterforcet Cetus-vanteilla:







Nuo ovat sentään vain 5 vuotta vanhat ja iso osa nastoistakin on tallella... Ei noita Argentiinan ihmeitä kyllä voi kenellekään varsinaisesti suositella, aika paljon pitävämpiä talvirenkaita kyllä löytyy. Liikkellelähdöt ovat välillä vähän haastavia - muuten tuo pikkumonsteri kylläkin etenee noilla tassuilla yllättävän nätisti tuolla suolaisessa loskassa.

Ajovalon listat teippasin mustalla roudarinteipillä, ihan tarpeeksi hyvät tuli :P Samalla teipillä korvasin myös puuttuneet kylkilistat, joita en jaksanut alkaa etsimään ja turailemaan paikoilleen... Kuvasta juuri ja juuri erottaa likaisen lasin takaa myös heijastimen mustamaalituunausta (pitäisköhän vielä vähän lisää maalata että näkyisi kunnolla...):



Purkuautossa olisi ollut (harvinaiset?) reiättömät listat, harmi vaan että niistä toiseen on porattu reikä lohkolämmittimen liitännälle. Syy lyhdynpesureiden puutteelle lienee se, että ko. auto oli tuotu Espanjasta. Tuossa tuo osanluovuttaja vielä:



Oli siis tuosta raadosta taas hyötyä. Kuten kuvasta voi päätellä niin tuon mukanahan nuo nyt alle ruuvaamani Firestonetkin tulivat. Aikaisemminhan olen tuosta napannut jo mm. vaihdelaatikon ja jarrut.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2017, 16:03:05 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #193 : 05.12.2017, 19:52:30 »
Tänään kilometreillä 339333 vaihtui sytkäosaa n. 110 euron edestä:

Sytytysjohtosarja BOUGICORD 6469 49.90
Virranjakajan pyörijä BOSCH 1 234 332 390 24.20 €
Virranjakajan kansi BOSCH 1 235 522 408 36.29 €



Tilasin "väärän" eli 20V-koneen sytytysjohtosarjan tuon vinkin perusteella:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24656.msg915271#msg915271

Nätisti sopii 10V-kanteen ja auto toimii hienosti. En tosin edelliselläkään eli Motonetista hankitulla Janmorin piuhasarjalla huomannut mitään käyntihäiriöitä. No, onpahan nyt varmasti laadukkaaksi tiedetyt osat paikoillaan ja mielenrauha taattu taas pitkäksi aikaa. Samalla vaihdoin öljykorkin tiivisteen Motonetista ostamaani rinkulaan, vanha tuntui tihkuttelevan hieman.

Vetoakseleita innostuin myös tilaamaan reilulla 4 sadalla eurolla Black Friday -huumassa:



Metelli 17-1255 (kasipätkään vasemmalle)
Stark SKDS-0210167 (kasipätkään oikeanpuoleinen)
LÖBRO 305097 (Peugeot 807 oikea)

Alin on Peugeotiin - aika erilainen mitoitus verrattuna 8-pätkän vastaavaan akseliin... Sisempi pätkä huomattavan paljon hintelämpi ja tukilaakeri pienempi, kun taas ulompi pätkä on pösön akselissa reilusti pitempi ja tukevampi. Vaikea sanoa olisiko jompikumpi ratkaisu sitten jotenkin perustavan laatuisesti parempi. Toisaalta noista merkeistä laadukkaiksi miellän ainoastaan tuon (hintelän näköisen) Löbron, muiden kanssa voi olla enemmän arpapeliä kestääkö vai ei...

Tuollaisenkin viritelmän tein:



Etumatkustajan jalkatila lainehti taas sateen jälkeen, vaikka teippasin tuulilasin alalistan... Sisäilmansuodatin oli märkä jälleen, joten otin sen pois ja estin veden tippumisen sen aukosta laittamalla siihen päälle muovisesta säilytyskorista leikkelemäni suojan ::) Karu, mutta ensikokemusten perusteella toimiva ratkaisu...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #194 : 05.12.2017, 20:39:27 »
Jänskää mulla tuo ei koskaan vuotanut. Yksilöitä ovat
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Kulkukoira