Proturbo  Autodiagnoosi

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113316 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #225 : 15.10.2018, 18:58:46 »
^
Minun tunkit sopivat vähän huonosti alatukivarresta nostamiseen, meinaa aina lipsua kun tukivarsien kulma on jyrkähkö siinä vaiheessa kun pitäisi nostaa. Kenties seuraavassa vaihdossa kehittelen sopivan välipalikan, jotta voi nostaa ihan siitä alapallonivelen alta, josko siitä ei lipsuisi sitten niin helposti.

Meinasi olla vähän jälkikäyntiä satunnaisesti, pari kertaa piti kone stumpata sammuksiin kytkintä nostamalla... Googlettelun tuloksena löytyi mm. sellaista infoa, että syyllinen voisi olla harmaa rele syylärin päällä (http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-fuel-system-grey/1017396/), joten se vaihtaen ja vanha purkaen:



Silikonista päätellen tuota lienee avattu aiemminkin. Eipä ollut tiivistely auttanut, vesi on silti löytänyt tiensä palikan sisään. Rele näyttää minun mielestä ihan tavalliselta, eli tuonkin voisi kenties korvata halvalla kuutionmallisella yleisreleellä (lisäämällä piuhoihin sopiva kanta), kuten vanhemmissakin Volvoissa... Paikoillaan on nyt ehjä vastaava ja hanskalokerossa toimivaksi testattu varalla. Jälkikäyntiäkään ei ole esiintynyt sen jälkeen, kun vaihdoin tuon vanhan helisevän palikan pois.

Joskus auto lämpimänä startatessa haluaa sammua heti käynnistyttyään, eikä lähde uudestaan käyntiin, ennenkuin on hetken aikaa odottanut. Viittaisi ehkä surullisen kuuluisaan 103- eli bensapumpun releeseen... Niitäkin on pari ylimääräistä autossa mukana, pitänee kokeilla vaihdella niitäkin jossakin vaiheessa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #226 : 16.10.2018, 11:30:09 »
103 kai osaa vikaantua monella eri tavalla, mulla se samutti auton aamulla ekalla 500 metrillä monta kertaa kunnes lämpeni. Lähti kyllä heti käyntiin, jopa vauhdista. Ja siitä jopa löyty vikakoodi!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #227 : 20.10.2018, 14:16:40 »
Repullinen releitä mukaan niin kyllähän näiden kanssa pärjää ;)

Kytkinpoljin meni jälleen kummallisen tuntuiseksi, "tehollinen liike" siirtyi tosi alas, kenties n. viimeisen 3 cm matkalle. Ruuttasin taas Bilteman ruiskulla jarrunestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään, mikä korjasi tilanteen. Laitoin jarrukumirasvaa työsylkän haitarikumin alle (putsauksen jälkeen), ei siitä haittaakaan siellä liene...

Uusia työsylintereitä löytyy ainakin virosta varsin halvalla, ja on helpossa paikassa vaihtaa. Jos vielä kettuilee, niin voisihan sen uusimista kokeilla. Pääsylinteri onkin sitten toinen tarina, sijainti on hieman haastavampi :buck2: Toivottavasti se ei ole vielä finaalissa...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #228 : 22.10.2018, 11:48:06 »
Muutos- ja määräaikaiskatsastus hyväksytty, teho laski otteella 106 kilowattiin ja prosentteja tuli 22. Moottori, vaihteisto ja vetoakselit muistaakseni aiheuttivat tuon prosenttimäärän.



Talvi menee siis tällä, joten laitoin tilaukseen uudet miseliinit (X-Ice North 4). Tässä vaiheessa ei muuta raportoitavaa... No mainittakoon, että katsastusasemalla köyhdyin 85 euroa, päästölapun olin hakenut jo valmiiksi. Sellaisen saa kympillä Lappeenrannan Autosähköstä.

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #229 : 22.10.2018, 20:24:22 »
Oliko joku 1,5 metrinen katastusmies anteeks henkilö ;D
RTS

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #230 : 22.10.2018, 21:23:52 »
Täytyy myöntää, että onhan nuo pyyhkijät hieman häiritsevän ylhäällä. Jopa minunkin näkökentästä peittävät vähän alaosaa, muutakin kuin konepeltiä siis. Ja kuskin sulka pyyhkii aika reilusti ohi tuulilasista, käy kääntymässä niin pitkällä että sen näkee sivulasista :) Jos olisin tiennyt, että tuollainenkin lause löytyy korjauskehotusten valikoimasta, niin olisin korjannut ennen katsastusta vapaaehtoisesti... Nyt on vähän oikeastaan pakkokin, ettei tarvitse tien päällä ruveta selittelemään. Auton ulkoasu saattaa herättää joissakin virkavallan edustajissa pysäyttämisen tarvetta, joten pitänee yrittää pitää teknisesti jotakuinkin lain kirjaimen täyttävässä kunnossa  ;D

Niin, 11 kuukautta edellisestä katsastuksesta ja kilometrejä tuli siinä ajassa vähän päälle 3 tuhatta... Jatkossa olisi tarkoitus hiukka nopeampaan tahtiin kerätä metrejä mittaristoon, edellyttäen että lotja suostuu pysymään nipussa...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #231 : 22.10.2018, 21:45:00 »
Olen itseasiassa aika monen auton tarkastuskortista, missä pyyhkijät ovat lepoasennossa siellä jossain pilareissa piilossa, lukenut samanlaisen kehotuksen. :D

Käännä toiseen suuntaan yli?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #232 : 22.10.2018, 23:21:16 »
Jos olisi aikaa, rahaa ja osaamista, niin rakentaisihan sitä pyyhkijät toimimaan vaikka mitenperin tai pysähtymään mitä erikoisimpiin asentoihin :P Mutta ajattelin nyt vetää matalaa profiilia vaihteeksi...





Alempi kuva lienee aika lähellä tehdasasetuksia...

Niin, kuulin sellaisenkin jutun, että jossakin katsastusmies olisi laittanut merkinnän halkeamasta tuulilasissa. Epätyytyväinen asiakas siitä sitten reklamoimaan, että eihän se ole edes näkökentässä => "Se on näkökenttää se koko lasi!", eli lyhyenpuoleinen keskustelu tuli siitä sitten... Onhan sekin tietty totta, että on erimittaisia kuskeja. Ja onhan se hyvä, että minäkin voin esteettä tarkkailla sammalen kasvuolosuhteita konepeiton päällä :)

Poissa TheReiska

  • Juniori #2
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • Group R
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #233 : 23.10.2018, 11:14:35 »
Onkos tuossa pyyhkijät ihan vivustolla liikkuvat vai kummallekin oma moottori ja yhdellä tangolla tahdistettu? Jotenkin haiskahtaisi omaan nenään nimittäin väljältä vivustolta, joka myös tuossa japanin patongissa kummittelee.
-02 V70 170hv+aut = hyökkäysvaunu
Savolainen kusipää ratin takana
Diabetic Driver

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #234 : 04.11.2018, 23:07:53 »
Yhdellä moottorilla ovat tuulilasin kaapimet... On tuossa vähän välystäkin, mutta sehän ei ole tässä ongelman ydin, vaan asentaja itse...

Ensin huonot uutiset: Flickr ilmaiskäyttäjille tulee 1000 kuvan rajoitus, ja ainakin kaksi mittariston punaisista ledeistä välkkyy ja sammahtelee.

Hyvät uutiset: Loput mittariston ledeistä vielä toimivat, ja 740:stä lainaan ottamani tyhjäkäyntiventtiili taitaa toimia tässä.



Vasemmalla tähän päivään asti käytössä ollut (0 280 140 576), oikealla 740:stä (vm -90, B200F LH2.4) lainattu, jossa on todennäköisesti joskus ollut numerosarja 0 280 140 516:



Siemens sekoili aluksi tyhjäkäynnin kanssa, mutta tuntui pikku ajolenkin jälkeen asettuvan. Seurataan tilannetta... Vaihdoin samalla myös akun, jottei tilanne olisi moottorinohjaukselle liian helppo :) Skandix näyttää molemmilla mainituilla tyhjäkäyntiventtiilin numeroilla yhteensopivuuden kaikkiin 10-tappisiin 850-sarjalaisiin. 516-loppuinen taitaa olla yleisempi, sille on listattu muitakin malleja soveltuvuuslistalle. Ja taitaa olla parempi saatavuuskin, esim. aeromotorsilla on luettelossaan.

Biltemasta, vähän niinkuin auton akku mutta pienempi:



:P (Biltemassa kun ei ole kuittipankkia, niin laitanpa viimeaikaiset kuitit tuonne talteen...)

Uudet miseliinit odottavat talven tuloa:



Näyttävätpä pieniltä perheen "isompien" eli mersun ja pösön donitsien rinnalla...  Jos ei muuta, niin 185/65R15-numeroiset kumit ovat ainakin edullisemmasta päästä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #235 : 05.11.2018, 13:17:36 »
Toi ei kummoista akkua tarvitse, omassa oli alkuperäisakku josta korkkia saanut enää auki ja moni merkki viittasi siihen että olis ollut auton alkuperäinen.

Kuhan liimaventtiilin saa pyöritettyä käyntiin..
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #236 : 18.11.2018, 16:09:02 »
Ilmasin taas kytkimen ja lisäsin jäähynestettä - ihan tavallisia tällaisen vanhemman auton (ainakin melkein) viikoittaisia toimenpiteitä, erilaisten tarkistusten ohella... Öljyä tuntuisi kuluvan hämmentävän vähän, ainakin suhteessa sinisen savutuksen määrään - ei tarvitse meikäläisen ajoilla edes joka viikko lisätä ???

Vänkärin puoleinen sivupeili ei lämmennyt, joten ostin siihen uuden lasin (Professional Parts Sweden, 22 euroa):
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/463822/423868?ajoneuvo=656

Lämmitettävät ovipeilit ovat kyllä aivan mahtava varuste kosteilla keleillä ja tietysti talven huurteissa.

Ja tuollaisenkin ostin (49 euroa):
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500961/C-Bright-peruutuskamerajarjestelma

Kamera parin alumiininpalan avulla sopivaan kulmaan:



Pitäisiköhän sitä jaksaa viritellä takalasinpyyhkijä ja pesuri toimintaan, nyt niistä olisi vihdoin jotain hyötyäkin. Ja jotkut julmat ledityövalot täytynee laittaa peruutusvaloiksi, niin pimeälläkin voisi hyödyntää kameraa (siinä on ilmeisesti jotkin IR-tuikut, mutta niiden keila tuntuu pimeässä kilpistyvän takalasiin.)

Näyttö katsastusystävällisesti pois näkökentästä (väärinperin, eli sihtausviivat menevät vähän hassusti...):



Virrat ryöstin sekä kameralle että näytölle parkkivaloilta. Kameran suuntauksessa on ajatuksena, että luukku auki voi peruuttaa vetokoukun suoraan aisan alle. Tässähän ei tosin ole koukkua... Enkä omista hinattavia laitteita... Mutta onpahan valmiina nyt kamera sitten :P Ja pystyy tuon avulla välttämään törmäilyt luukku kiinnikin pakitellessa, vaikka luukku takapuskurin kuvasta peittääkin.

Kattoverhoilun puuttuessa on oikein mukava asennella kattoon piuhoja yms. varusteita, joten laitoinpa tuollaisenkin (resqme turvavyöleikkuri/lasinsärkijä, 13 euroa):



Haittapuolena verhoilun puuttumisesta on sopivissa olosuhteissa melkoinen kosteuden kondensoituminen peltipintaan... Ja meteliäkin se lisännee hieman, mutta sehän vain tuo rallitunnelmaa...

Kuvasta ei suurta eroa pysty havaitsemaan, mutta tummensin autoa hieman lisää entiseen verrattuna ja kävin fiilistelemässä sunnuntai-ajelulla (lievää kelirikkoa havaittavissa joillakin sorateillä):

« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 16:12:28 kirjoittanut dneproshin »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #237 : 18.11.2018, 16:32:19 »
Tää o hiano!

Ja joo, ilman kattoverhoilua sopivalla kelillä voi sisällä tuntea monsuunimaisen amazonin viidakon kosteuden. :D

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #238 : 18.11.2018, 23:26:44 »
Tää o hiano!

Ja joo, ilman kattoverhoilua sopivalla kelillä voi sisällä tuntea monsuunimaisen amazonin viidakon kosteuden. :D

Mad max -asteikolla joo! Ehkä pitäis muovihelmat vielä laittaa takaisin, etupyörien takana on vähän tyhjän näköistä ilman niitä. Noh, se on sitten kesähelteiden projekteja, vaatii vähän ruostesuojauksen täydentämistä ennenkuin uskaltaa muovit lyödä päälle. Kovathan nuo helmapellit vielä ovat, mutta on niihin jo rupea hieman tarttunut.

Jos tulee vielä tarve hankkiutua ylimääräisestä rahasta eroon, niin sitähän voisi liimailla jotakin kohtuullisen laadukkaaksi todettua, ihan oikeaa äänieristysbitumia katon peltipintoihin. Ei niinkään melun vuoksi, vaan mainitun kostean tunnelman ehkäisemiseksi... Oikeaa verhoilua en jaksa enää tässä vaiheessa laittaa, minusta on ihan kiva katella noita katon rakenteita. Johdotuksien esillä oleminenkaan ei haittaa, helppo tehdä noita peruutuskameran kaltaisia viritelmiä :P

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #239 : 18.11.2018, 23:32:08 »
Mad max -asteikolla joo! Ehkä pitäis muovihelmat vielä laittaa takaisin, etupyörien takana on vähän tyhjän näköistä ilman niitä. Noh, se on sitten kesähelteiden projekteja, vaatii vähän ruostesuojauksen täydentämistä ennenkuin uskaltaa muovit lyödä päälle. Kovathan nuo helmapellit vielä ovat, mutta on niihin jo rupea hieman tarttunut.

Jos tulee vielä tarve hankkiutua ylimääräisestä rahasta eroon, niin sitähän voisi liimailla jotakin kohtuullisen laadukkaaksi todettua, ihan oikeaa äänieristysbitumia katon peltipintoihin. Ei niinkään melun vuoksi, vaan mainitun kostean tunnelman ehkäisemiseksi... Oikeaa verhoilua en jaksa enää tässä vaiheessa laittaa, minusta on ihan kiva katella noita katon rakenteita. Johdotuksien esillä oleminenkaan ei haittaa, helppo tehdä noita peruutuskameran kaltaisia viritelmiä :P
Ei se bitumi mitään auta. Minulla oli aikanaan eräs vuoden -84 auto, jossa ei ollut katon verhoiluja tehtaalta lähtiessäänkään, mutta pieni pala bitumia oli.

Ihan samanlailla satoi vettä sielläkin, aina kostealla pakkasella.

 

RallyBaron  Samppasport