Samppasport  Futurez

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #60 : 11.06.2012, 21:12:29 »
Dodii, nytte ois nestepää vaihettu ja TD pumpun kansi laitettu toho vaparin pumppuun. Kyllä se kansi siihen näytti iha sopivan kaikin puolin, katotaan sitte peltitääkö. Huomena varmaan kokeilen käyntiin.. :P Käyn huomena asioilla, niin en ehdi ku vasta klo 18 aikaan halliin.. :/
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #61 : 12.06.2012, 21:37:47 »
Ei ihan ehtiny saada konetta siihen pisteeseen, et ois voinu kokeilla startata.. huomena sitte.
Tässä on nyt kuitenki tämän hetkinen kuva konehuoneesta.



Turbon tulovoiteluletkun lopullinen sijainti ja asennustapa on vielä vähän mietintämyssyn alla.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic käynnistysonkelmia
« Vastaus #62 : 14.06.2012, 21:44:59 »
Ei meinaa sitte lähteä käyntiin ei millään..? :/ Pumpun ajotus korjattiin.. oli "tyypillisesti" 180astetta pielessä. Laitoin vähän ennakkoaki mut ei silti lupaa ees. Vähän tulee valkosta savua putkesta (yhessä vaiheessa tuli lyhyen hetken mustaa), suutinpukista tulee tavaraa. Kokeiltu Pilotillaki, eikä lähe käymään omin avuin. Toimiiko pumppu ollenkaan jos nestepää on väljä, vai pumppaako se pienemmällä paineella vaan? Tossa on 12mm kinukki nestepää, ku on ollu puhetta et joissaki on väljä nestepää..? Mut tuo kyllä vaikutti tosi timmiltä jo asennettaessa. Toi on alun perin niitä AtAi:n tilaamia nestepäitä. Pumppu on alunperin vaparin pumppu, joka on ollu käynnissä viimeks talvella 2012. Pumppuun on vaihettu tosiaan tuo nestepää (nettiohjeiden mukaisesti) ja LDA-tower turbon pumpusta.
Oisko kellään muuten kuvaa turbo volvon pumpusta (ilman kantta), ku joku puheli että niissä sisuskaluissa on eroja.. kyl se iha passas paikalleen, mut ei sitä tiiä toimiiko oikein sit..

Vielä on semmonen mahd. että suuttimet on tukossa..ei oo tullu niitä testattua.

Kertokaa vinkkejä??

Jos ei muuta niin pitää vetää käyntiin niin kauan että hurisee... :D
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 10:06:26 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #63 : 14.06.2012, 23:19:11 »
Elä pilaa pilotilla hyvää konetta.  Koita vielä lykätä käsivaralla kireetä ennakkoa  tai törnärillä +1.xx jos se vaikka siitä lähtis  :)
Muistelen joskus lukeneeni, että se keskipako ja jousihässäkkä olis erilainen ahdonalaisessa pumpussa.
Teitkö muuten vertailun uuden ja vanhan nestepään tiukkuudesta, siitä saa hyvän käsityksen mitä se pitäisi olla.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2012, 23:25:32 kirjoittanut Ari E »

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic käynnistysonkelmia
« Vastaus #64 : 15.06.2012, 07:39:28 »
Elä pilaa pilotilla hyvää konetta.  Koita vielä lykätä käsivaralla kireetä ennakkoa  tai törnärillä +1.xx jos se vaikka siitä lähtis  :)
Muistelen joskus lukeneeni, että se keskipako ja jousihässäkkä olis erilainen ahdonalaisessa pumpussa.
Teitkö muuten vertailun uuden ja vanhan nestepään tiukkuudesta, siitä saa hyvän käsityksen mitä se pitäisi olla.
en vertaillu, mut ei se vanha nestepää ollu kyl tiheempi mun mielestä... Mistä tuon ennakon näkee montako milliä se on..? Tarkotakko sillä jousihärdellillä sitä mikä on siinä kannen sivussa? Millä lailla se on erilainen..?
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 10:07:10 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic käynnistysonkelmia
« Vastaus #65 : 15.06.2012, 22:30:35 »
en vertaillu, mut ei se vanha nestepää ollu kyl tiheempi mun mielestä... Mistä tuon ennakon näkee montako milliä se on..? Tarkotakko sillä jousihärdellillä sitä mikä on siinä kannen sivussa? Millä lailla se on erilainen..?
jousihässäkällä tarkoitan tuota keskipakosäätäjän yläpuolella olevaa jousipakkaa.
muistelen vaan jostain lukeneeni joku vuosi sitten. 80% mutua siis
http://www.youtube.com/watch?v=6j0vrfaXPmw

Ennakko mitataaan siitä nestepään keskeltä törnärillä/ heittokellolla.
Eli ennakko on silloin noin oikea, kun mäntä on liikkunu millin alakuolokohdastaan koneen ollessa yläkuolokohdassa.
Tämän voi myös tarkistaa kun kääntää koneen yläkuolokohtaan, nollaa törnäri, käännä konetta hitaasti vastapäivään ja kun lukema lopettaa nousemisen on sinulla nykyinen ennakko. 

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=659.0
ajoituksen säädöstä tiukkaa tekstiä

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic käynnistysonkelmia
« Vastaus #66 : 16.06.2012, 13:51:38 »
jousihässäkällä tarkoitan tuota keskipakosäätäjän yläpuolella olevaa jousipakkaa.
muistelen vaan jostain lukeneeni joku vuosi sitten. 80% mutua siis
http://www.youtube.com/watch?v=6j0vrfaXPmw

Ennakko mitataaan siitä nestepään keskeltä törnärillä/ heittokellolla.
Eli ennakko on silloin noin oikea, kun mäntä on liikkunu millin alakuolokohdastaan koneen ollessa yläkuolokohdassa.
Tämän voi myös tarkistaa kun kääntää koneen yläkuolokohtaan, nollaa törnäri, käännä konetta hitaasti vastapäivään ja kun lukema lopettaa nousemisen on sinulla nykyinen ennakko. 

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=659.0
ajoituksen säädöstä tiukkaa tekstiä
siis sitä jousihommaa mitä kaasuvipu liikuttaa? Kyl mä sen ainaki paikalleen sain mut en tiiä sit toimiiko se. Luin siitä tuolta Holysmoke foorumilta.  sääsin sen pumpun nollaan sillee, et ku kampiakseli oli 0 kohdassa ja 1 sylinterin nokat alhaalla niin pumppu oli nollassa. Ja siitä sitte kiersin vähän taaempaa nokkapyörää moottorin pyörimissuuntaa vastaan. Pitää ilmeisesti koittaa kiertää vielä lisää.. Ihmettelen vaan ku ei tuu sitä savuakaan putkesta ku ihan vähän, ei lupaa..suuttimet putsattu ja testattu..toimii oikein. Jos ei tuolla ennakon säätämisellä parane niin sitte vika on pumpussa.. Luulen jo nyt että nestepäässä on vikaa ku ei tuu putkesta oikee mtn..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #67 : 16.06.2012, 15:19:18 »
ei sen ennakon tarvi kovinkaan paljoa olla pielessä ettei käyntiin lähde....tämä tuli huomattua viime kesänä kun tein tuohon 945:seen jakopään remontin ja piti säätää pumpun ennakko uusiksi...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #68 : 16.06.2012, 16:31:37 »
ei sen ennakon tarvi kovinkaan paljoa olla pielessä ettei käyntiin lähde....tämä tuli huomattua viime kesänä kun tein tuohon 945:seen jakopään remontin ja piti säätää pumpun ennakko uusiksi...

Niin mäki vähä oon ajatellu..et kyllä jos vähän laittaa ennakko 0 kohdasta vastapäivään niin pitäs käydä jo.. Ku ei tuu ees sillee semmosta savua putkesta niinku pitäs. Oppinu täs jtn uutta dieseleistä, ku isäukko entisöi vanhoja traktoreita..niiden parissa on tullu huomattua et pitäs sieltä sitä savua tulla aika reippahasti jos pumppu pumppaa tavaraa suuttimille riittävällä paineella..

Miten paljon maksaapi jo käy testauttaan dieselhuollossa et toimiiko tuo nestepää..? tiedän et kallista hommaa tuo dieselpumppujen huolto/nestepäiden ja elementtien vaihto on, mut miten tommonen testaus?

Aattelin täs et ku pitäs saada tuo auto tielle niin et haen toimivan turbokoneen pumpun tuosta purkaamolta maanantaina ja heitän sen paikalleen. Ajelen sillä ainaki jonku aikaa, jos sitte jaksais vaihtaa isompaa palikkaa toho..
Paljonko vakio 10mm saa voimaa tosta koneesta t3/t4 ahtimella ahtoja 1,2-1,3bar jos teettää tos tutulla siihen semmosen karan millä saa sen neulan vapautumaan ihan äärilaitaan? Onko 150hp turha toivo?

Muuten tehotavoitteet ois tuol 180-220hp..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #69 : 16.06.2012, 16:47:48 »
Onkos auto missä päin? Kai siitä läheltä joku löytyy joka on säätäny noita pumpun ajotuksia...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #70 : 16.06.2012, 17:39:28 »
Sitten kun säätö on kohdillaan niin hinaa käymään.... jostain syystä monikin härveli on lähtenyt helpommin hinaten ekan startin ison operaation kun omalla startilla.

Paljonko vakio 10mm saa voimaa tosta koneesta t3/t4 ahtimella ahtoja 1,2-1,3bar jos teettää tos tutulla siihen semmosen karan millä saa sen neulan vapautumaan ihan äärilaitaan? Onko 150hp turha toivo?
143hp vakiovaparipumpulla vakioahtimella vajaalla baarilla, joten kai sen 7hv saa lisää kun lisää painetta jonkun 0.3bar  :2funny:

Kokeiltu Pilotillaki
Jossei hörähdä pilotillakaan niin sitten on kyllä jotaan maailmaa mullistavaa vikaa sun peruskoneessa  :facepalm:

Mutta kuten sanottua, sitten kun ajotukset varmasti kohdallaan niin vedä käymään. Riisidiiselistä ei tarvinnu ku yks orengas vaihtaa pumppuun, sen jälkeisessä startissa ei heränny millään(yli 2akullista) ennen kuin vedettiin käymään, ja varmaan toista kilomeetriä  :2funny:

tiedän et kallista hommaa tuo dieselpumppujen huolto/nestepäiden ja elementtien vaihto on, mut miten tommonen testaus?
Nestepään vaihto ja kokopumpun tiivisteidenuusinta ja pumpun säätötestaus, paikallisessa 400euriboria, saa kerralla hyvän, niin ei tarvii tallissa arpoa että tuliko kaikki prikat oikeeseen järjestyseen

Sinne menee omakin pumppu kun tästä muilta romuilta kerkee.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2012, 17:42:35 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #71 : 16.06.2012, 17:53:42 »
toimiihan tässä hehkut btw
ja ennakkohan säädetään myötäpäivään auton keulasta katsotuna,  vastapäivään myöhästää ???

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #72 : 17.06.2012, 16:40:49 »
Onkos auto missä päin? Kai siitä läheltä joku löytyy joka on säätäny noita pumpun ajotuksia...


Vetelissä, Keski-Pohjanmaalla. Joo on tuossa yks tuttu joka ne vois säätää..pitää ny kahtoo.

Sitten kun säätö on kohdillaan niin hinaa käymään.... jostain syystä monikin härveli on lähtenyt helpommin hinaten ekan startin ison operaation kun omalla startilla.

Mutta kuten sanottua, sitten kun ajotukset varmasti kohdallaan niin vedä käymään. Riisidiiselistä ei tarvinnu ku yks orengas vaihtaa pumppuun, sen jälkeisessä startissa ei heränny millään(yli 2akullista) ennen kuin vedettiin käymään, ja varmaan toista kilomeetriä  :2funny:
Nestepään vaihto ja kokopumpun tiivisteidenuusinta ja pumpun säätötestaus, paikallisessa 400euriboria, saa kerralla hyvän, niin ei tarvii tallissa arpoa että tuliko kaikki prikat oikeeseen järjestyseen

Sinne menee omakin pumppu kun tästä muilta romuilta kerkee.

On hinattu jo kertaalleen, ei lähde.. :s ja kun sieltä putkesta ei tosiaan mun silmien mukaan ainakaan tuu paljoa mtn.. Tässä on epäilys, ettei pumppu jaksa tuottaa sitä riittävää painetta (155-170 bar) suuttimille, joten ne ei aukee. Johtuuko sitte nestepäästä tai jostain muusta, sitä en tiedä.
Pumppu on kyl varmasti oikein kasattu ja puhtaissa oloissa vielä, muttei vaan lähe.. :s
Kuuluko tuohon hintaan myös nestepää, vai annoitko oman nestepään niille jonka ne sit asensi?

143hp vakiovaparipumpulla vakioahtimella vajaalla baarilla, joten kai sen 7hv saa lisää kun lisää painetta jonkun 0.3bar  :2funny:
Jossei hörähdä pilotillakaan niin sitten on kyllä jotaan maailmaa mullistavaa vikaa sun peruskoneessa  :facepalm:

Niin vaparipumpulla, jossa ei ole ahdonalaista syöttöä. Luulis se pelkkä 7 hv tulevan jo sillä kun on muokattu kara ja saa yläkierroksilla paremmin ruokaa? Tai saahan tuon perussyötönki ruuvattua kaakkoon, mut sitte varmaan kone alkaa ryntäileen jonkin verran. Aattelin et teettäis tohon ihan täysin uuden karan jolla saa sen neulan aukeen ihan täysin.

toimiihan tässä hehkut btw
ja ennakkohan säädetään myötäpäivään auton keulasta katsotuna,  vastapäivään myöhästää ???

Pitäs ne toimia..muttei ole oleellinen, jos ei pilotilla tai pikkutoholla lähe niin sillon on kyllä vika jossain muussa ku hehkuissa.. Eiku niin aivan..yks "volvo rokaaja" mulle vaan sano just päin vastoin, enkä sit miettiny siinä ilta myöhällä sitä enää omalla järjellä mut näinhän se tietysti on.. :D Mutta ei se oo ennakoista kiinni..nimittäin 0 ennakoilla + pilotilla ei ees luvannu niin kyl vika on silloin jossain muualla..?

Miten muuten tuo siirtopumppu vaikuttaa pumpun toimintaan..? mietin vaan et jaksaisko nestepää muodostaa riittävän avautumispaineen suuttimille paremmin jos ois siirtopumppu välissä? Vakio 10mm np:llä tuo pumppu on toiminu ihan moitteettomasti, mut tolla 12mm:llä ei toimi..

Käyn varmaan huomena joka tapauksessa hakemassa toimivasta 940:stä irrotettun turbokoneen pumpun (purkaamolta) niin saan sen käyntiin ton vehkeen ja leimattua sitte sillä 150hp vaikka, että sais ton ajoon nytte.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #73 : 17.06.2012, 16:43:17 »
Niin vaparipumpulla, jossa ei ole ahdonalaista syöttöä. Luulis se pelkkä 7 hv tulevan jo sillä kun on muokattu kara ja saa yläkierroksilla paremmin ruokaa? Tai saahan tuon perussyötönki ruuvattua kaakkoon, mut sitte varmaan kone alkaa ryntäileen jonkin verran. Aattelin et teettäis tohon ihan täysin uuden karan jolla saa sen neulan aukeen ihan täysin.


Ahdonalasen kara ei vaikuta yhtään pumpusta ulos säätävään polttoainemäärään.
Eli sama onko vaparin vai ahdetun pumppu siltä osin.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #74 : 17.06.2012, 17:24:48 »
onhan sulla jakokin kohdallaan, eli kone ykk:ssa nokan takaosassa oleva hahlo tasan samassa tasossa kannen tiivistepinnan kanssa.
näissähän ei ole mitään kiilaa tai muuta  merkkiä jakopäässä

 

Futurez  Kulkukoira