RallyBaron  Samppasport

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #180 : 11.07.2012, 08:51:46 »
Hukkaportin tangolle perussäätö tehdään liikeradan mukaan, eli portille pitää jäädä mahdollisuus aueta riittävästi (OK ei dieselissä niin kriittistä kun ei ole kaasuläppää), toisinsanoen tanko irti ja kokeilet kuinka paljon siihen jouseen jää esijännitystä kun vedät sen kiinni portin tankoon. Joku suuruusluokka on tommonen 3-4mm.

Syöttösäädöt kannattaa tehdä ihan testaillen, perussyöttö (eli letku irti ahdonalasen syötön karalta) kannattaa säädellä sillai että kaasu pohjaan painettaessa hiukan pölähtää tummaa ennen ahtojen nousua, ja sitten ahdoille sitä karaa muokkaamalla savua mieleisensä määrä. Hento tussijälki karaan sitä laahainpiikkiä vasten tai vaseliinisipasu auttaa karan viilaamisessa sopivaksi, niin näet missä se liikkuu nollapaineilla ja täysillä ahdoilla niin voit muotoilla sen sopivaksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #181 : 11.07.2012, 09:07:16 »
säädät perusahdot ilman mitään kappaleita välissä siihen kiloon ja siitä sitten jatkat bleederillä tai rajapaine venttiilillä.
eiköhän rupee lootat leviimään, eiku :D
iha hyvä ajatus, tai sit annan olla tuon t-haaran bleedinä välissä ja säädään sitä tankoa niin kauan että tulee se 1,2 baria vastaan..katotaan. :) toivotaan että tuolla hammasruuvin säätämisellä ny sais ton ilon alkamaan vähän alempaa.. :) ja sitte ku saa tarkemman kierrosluvun mitattua niin voi vähän tuota kierrosten rajotintaki säätää vaikka kyllä kiertää melkeen niin paljon jo ku vaan polkimessa on varaa. Pitää tutkia asiaa tarkemmin. :) Toi penkkilappu loppuu 4400 rpm mut siinä ei oo ihan kierrokset välttämättä kohallaan.. Mutta, ensiksi nyt katsotaan että kaikki on kunnossa ja takavalotki vois vaihtaa uusiin sekä pakoputkea vähä muokata. Sitte varmaan vakiokara paikalleen ja syötöt siedettäväks niin uskaltaa lähteä konttorille, että menis ekalla läpi. :) paljonko muuten noi vanhat dieselit saa karkeasti ottaen savuttaa, että ne menee päästöistä läpitte..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #182 : 11.07.2012, 11:37:57 »
iha hyvä ajatus, tai sit annan olla tuon t-haaran bleedinä välissä ja säädään sitä tankoa niin kauan että tulee se 1,2 baria vastaan..katotaan. :) toivotaan että tuolla hammasruuvin säätämisellä ny sais ton ilon alkamaan vähän alempaa.. :) ja sitte ku saa tarkemman kierrosluvun mitattua niin voi vähän tuota kierrosten rajotintaki säätää vaikka kyllä kiertää melkeen niin paljon jo ku vaan polkimessa on varaa. Pitää tutkia asiaa tarkemmin. :) Toi penkkilappu loppuu 4400 rpm mut siinä ei oo ihan kierrokset välttämättä kohallaan.. Mutta, ensiksi nyt katsotaan että kaikki on kunnossa ja takavalotki vois vaihtaa uusiin sekä pakoputkea vähä muokata. Sitte varmaan vakiokara paikalleen ja syötöt siedettäväks niin uskaltaa lähteä konttorille, että menis ekalla läpi. :) paljonko muuten noi vanhat dieselit saa karkeasti ottaen savuttaa, että ne menee päästöistä läpitte..?
mutta kun säädät sen kellon niin tiukalle kun vaan pystyy ilman että ahdot karkaa, saat paremman jännityksen kellon jouseen,eikä hiivi niin helposti auki. Luulis ahtojenkin nousevan pikkuisen paremmin, kun hukkaportti pysyy paremmin kiinni, eikä tarttee niin isoa bleediä.  Löysällä jousella saattaa tulla vielä ahtojen piikkausta ;)

näissä oli korotettu savuarvo, oliko 3.4  ???
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 11:44:00 kirjoittanut Ari E »

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #183 : 11.07.2012, 15:27:37 »
mutta kun säädät sen kellon niin tiukalle kun vaan pystyy ilman että ahdot karkaa, saat paremman jännityksen kellon jouseen,eikä hiivi niin helposti auki. Luulis ahtojenkin nousevan pikkuisen paremmin, kun hukkaportti pysyy paremmin kiinni, eikä tarttee niin isoa bleediä.  Löysällä jousella saattaa tulla vielä ahtojen piikkausta ;)

näissä oli korotettu savuarvo, oliko 3.4  ???

Oon unohtanu tässä mainita, mutta mulla on rajapaineventtiili mittarilla varustettuna tulossa tohon.. :) Saan sillä kuriin sen "hiipimisen", mutta ku mulla kerran on vastusvastaventtiili niin voisha sen avulla sitte bleedata ahdot kohilleen. Mihin arvoon se kannattaa säätää..? jos ahdot on 1,2bar niin oisko 0,9 hyvä? ja 0,85 bar ahdoilla 0,5-0,6 ?

Kysyn nyt uudelleen vielä sitä, että voinko hyvillä mielin laittaa tuon rajapaineventtiilin tohon jo leimalla, että saanko leiman vaikka se ei ollu mulla penkityksessä paikallaan? Vai onko sillä mtn väliä..?  :idiot2:

No mitä tuo savuarvo tarkoittaa silmämääräisesti...? perussyöttöä sen verran, että tulee musta pöhlähdys joo..ahdonalaisellahan ei oo väliä ku ei kerää paikallaan painetta riittävästi?

Hukkaportin tangolle perussäätö tehdään liikeradan mukaan, eli portille pitää jäädä mahdollisuus aueta riittävästi (OK ei dieselissä niin kriittistä kun ei ole kaasuläppää), toisinsanoen tanko irti ja kokeilet kuinka paljon siihen jouseen jää esijännitystä kun vedät sen kiinni portin tankoon. Joku suuruusluokka on tommonen 3-4mm.

Syöttösäädöt kannattaa tehdä ihan testaillen, perussyöttö (eli letku irti ahdonalasen syötön karalta) kannattaa säädellä sillai että kaasu pohjaan painettaessa hiukan pölähtää tummaa ennen ahtojen nousua, ja sitten ahdoille sitä karaa muokkaamalla savua mieleisensä määrä. Hento tussijälki karaan sitä laahainpiikkiä vasten tai vaseliinisipasu auttaa karan viilaamisessa sopivaksi, niin näet missä se liikkuu nollapaineilla ja täysillä ahdoilla niin voit muotoilla sen sopivaksi.

Mulla on 2 muokattua karaa, käytän niitä muuten paitsi katsastuksessa. Oukei, no pitää tuota testailla niin tietää minkä verran sitä hammasruuvia vois säätää.. Mikä ois semmonen maksimi, kuinka paljon sitä jousta kannattais löysätä vakioasetuksesta..?

Perussyötön säädöstä tiedän jonkin verran, mutta tuo ahdonalainen on aika uusi aihe mulle. Kyllä mä ton karan toiminnan ymmärrän jne., mutta hammasruuvista ei oo kokemusta.
Onko tarvetta muuttaa ton kannessa olevan ruuvin asetusta, joka määrittelee karan asennon sillon ku ahtopaineita ei oo?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 15:29:35 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #184 : 11.07.2012, 15:36:22 »
Miksi sitä jousta tarttisi löysätä?

Kara asennetaan toki sillain, että se seuraajatappi liikkuu mahdollisimman paljon, se kartio on epäsymmetrinen ainakin mun versiossa. Mistään rattaasta en osaa sanoa...

Savuarvo tuolle td-versiolle on 4, mutta silti se on aika ujo pöläys mikä sieltä saa tulla, itellä ei silmämääräsesti savuttanu mitenkään kauhean dramaattisesti ja puhalsi jotakin 9.9  :P. Huppistakeikkaa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #185 : 11.07.2012, 17:18:22 »
helppohan nämä on säätää "katsastusarvoihin"....itse säädin oman niin ettei kaasuttamalla paikallaan näkynyt pakoputkesta mustaa savua ja hyvin läpäisi savutustestin...

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #186 : 11.07.2012, 18:50:30 »
teho ja ahtopaine pitää ainaki täälläpäin lukee penkki papruissa jos meinaa leimalla kelpuuttaa.. Eikös volvon laatikoissa oo nelonen suora ??? Näin mustelisin. Ite penkitin joskus oman td vessan t03 ahtimella 0.8 bar ja luistavalla vakio kytkimellä max 4500 rpm. 102 kw ja 298 nM. Rapiat 500000 rullattu alakerta.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #187 : 11.07.2012, 19:06:24 »

Kysyn nyt uudelleen vielä sitä, että voinko hyvillä mielin laittaa tuon rajapaineventtiilin tohon jo leimalla, että saanko leiman vaikka se ei ollu mulla penkityksessä paikallaan? Vai onko sillä mtn väliä..?  :idiot2

Ei mulla ainakaan mitään tuosta turboruuvista sanoneet, eikä mitään sinettejä vaatinu muihinkaan ruuveihin.
Jostain oon kuullu että, jos turboruuvi on kabiinin puolella niin tulee sanomista...
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #188 : 11.07.2012, 19:37:49 »
Itsellänikin ollut bleederi paisuntasäiliön vieressä leimalla ja katsuri varmasti nähnyt sen siinä, eikä sanonut siitä mitään....

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #189 : 11.07.2012, 21:40:13 »
Miksi sitä jousta tarttisi löysätä?

Kara asennetaan toki sillain, että se seuraajatappi liikkuu mahdollisimman paljon, se kartio on epäsymmetrinen ainakin mun versiossa. Mistään rattaasta en osaa sanoa...

Savuarvo tuolle td-versiolle on 4, mutta silti se on aika ujo pöläys mikä sieltä saa tulla, itellä ei silmämääräsesti savuttanu mitenkään kauhean dramaattisesti ja puhalsi jotakin 9.9  :P. Huppistakeikkaa...

Siksi, että alkais ahdonalainen syöttö alemmilla paineilla, jolloin sais sen heräämään paremmin ku tuo perussyöttö ei riitä kovin ylös, koska sitä ei oo kovin paljoa ruuvattu.

Mulla on omavalmisteinen kara, löytyy foorumilta ku selaa pari sivua taaksepäin. Semmonen malli, että "savua riittää" mutta se ei "aukea" riittävän alas varmaankaan, nimittäin yläkierroksilla ei mitenkää hirveesti savua tuu.. Ei tarvikka mtn usvaa tullakka, löpöähän se vaan kuluttaa, mutta pitäs tutkia että mihin asti se kara painuu maksimi ahdoilla tällä hetkellä.

Mutta laitan tuon vakiokaran katsastukseen ja syöttöä sillee että tulee ihan harmaa pöläys vaan, ettei tuu mtn ongelmaa. :)

teho ja ahtopaine pitää ainaki täälläpäin lukee penkki papruissa jos meinaa leimalla kelpuuttaa.. Eikös volvon laatikoissa oo nelonen suora ??? Näin mustelisin. Ite penkitin joskus oman td vessan t03 ahtimella 0.8 bar ja luistavalla vakio kytkimellä max 4500 rpm. 102 kw ja 298 nM. Rapiat 500000 rullattu alakerta.

Mulla lukee molemmat, ja siinä on myös selostus että tanko on sinetöity merkkauskynällä ja t-haaran ohivirtauksen avulla säädetty ahtopaine tai jtn ton suuntasta, en muista enää. :D Ja toi merkkauskynä on riittävä, ku kysyin konttorilta sitä. Ja ne sano, ettei sillä oo väliä vaikka muutoskatsastuksen jälkeen sitä ruuvaa, se ei heitä enää sitte liikuta.

Joo taitaa se olla ainaki M45:ssa sekä siinä nappivitosessa tietysti, mutta en muista onko tuossa M47 ihan suora vai onko se 0,9x ? Mutta lähimpänä suoraa se on. Joo kyllä tuossa vääntömomentin suuruudessa on jtn häikkää..  :idiot2: Auto vääntää kuitenki ihan hyvin. 
Mulla on tossa uudet männänrenkaat ja hoonattu pytyt, että ne vähäiset karanneet hepat saatiin pois laitumelta ainaki osittain.. :)

Käyn penkissä uudestaan tässä joskus loppukesästä vaikka niin tarkemmat lukemat sitte ku on kunnolla säädetty kone. En käy tuolla vesijarrupenkissä kyl enää..ihan kunnon dynossa. :)

Mulla toimii tuo t-haara bleederinä, joten rajapaineventtiili tulee siihen tarkoitukseen että ei hiipis tuo hukkaportti auki ku vasta n. 0,3-0,5 bar ennen maksimi ahtopaineita.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #190 : 11.07.2012, 21:56:22 »
Nyt autossa pelittää lähes kaikki, pissapoika pitää vielä laittaa ja nokkapellin avausvaijeri. Sitte vielä pakoputkea pitää nostaa vähän ja muuttaa, menee liian matalalla. Huomena aattelin käydä leimalla kokeilemassa, jos kaikki menee hyvin. :)

Auton matalin kohta pakoputkea lukuunottamatta on reilut 9 cm. :) Mitattu pohjapanssarista.

Tänään vaihdoin autoon myös uudet takavalot kirkkailla vilkuilla varustettuna. Vielä pitäs laittaa kirkkaat sivuvilkut ku saa niihin vaan polttimot ensin.

Mihin muuten tuo toinen pistoke (2 johtoa) pitää mennä..? toinen menee pissapojalle eikö vaan, kumpi? en saanu pelaamaan pissapoikaa vaikka koitin molempia..  :idiot2: en enää muista..
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 21:58:00 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #191 : 12.07.2012, 10:08:24 »
Kuinkas tässä ahdonalaisessa syötössä käy jos ottaa samasta letkusta painetiedon mihin laittaa bleedin. Tai siis lähinnä jos vahingossa/ajatuksissaan laittaakin bleedin jälkeen sen niin taitaa vaikuttaa myös syöttöön tietysti vai häh? Ja meilläpäin ainakin katsastusmies mittaa auton korkeuden alimmasta kohtaa, eli mittaa myös pakoputken. Jouduttu joskus takomaan putkea soikeaksi että saa leiman.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #192 : 12.07.2012, 11:40:31 »
Kuinkas tässä ahdonalaisessa syötössä käy jos ottaa samasta letkusta painetiedon mihin laittaa bleedin. Tai siis lähinnä jos vahingossa/ajatuksissaan laittaakin bleedin jälkeen sen niin taitaa vaikuttaa myös syöttöön tietysti vai häh? Ja meilläpäin ainakin katsastusmies mittaa auton korkeuden alimmasta kohtaa, eli mittaa myös pakoputken. Jouduttu joskus takomaan putkea soikeaksi että saa leiman.
Luulis sen sillon vaikuttavan syöttöihin. Mulla itellä on ahdonalaiselle nippa imusarjan päässä, tästä koituu pieni lisäviive varmaan, jonka aattelin että vois kompensoida hammasruuvia säätämällä. Joo tiedän, pakoputki mulla ainut liian matala onki. Korjaan sen tänään koska sitä pystyy nostaa kyll ku tekee heiton tosta "kardaaninylitys"-kappaleesta.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 11:43:52 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #193 : 12.07.2012, 20:52:22 »
En ehtinyt tänään auto leimalle viedä, mutta auto on muuten kunnossa. :) pissapoika toimii ja pakoputki on muokattu. Auton alin kohta on 9cm ja risat. Ainoa homma mikä vielä jäi huomiselle niin on tuo konepellin avausvaijeri pitää kiinnittää ja vähä syöttöä tiputtaa. Laitoin vakiokaran paikoilleen, se varmaankin saa olla vaikka ääriasennossa..? Ku ei nosta paineita paikallaan ku joku 0,1-0,2bar. Onko katsurit kuinka tiukkoja tuosta paljonko putki pitää olla irti korista/rungosta? Mulla on etupäässä vain muutamia millejä väliä pohjaan (5-15mm), mutta mulla on dp tehty tuosta joustoputkesta, kompensoiko se katsurienki mielipiteet?
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 20:54:22 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa nenonen2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #194 : 13.07.2012, 09:59:35 »
Itsellä monesti ollut putket nopeasti värkättyjä ja joissain kohdissa jopa ottanut koriin kiinni niin ei niistä ole koskaan sanottu. Kerran valitti kun oli liian vähän kannatin kumeja vakkei se mihinkään vaikuttanutkaan. Myös joskus tuli laitettua kiireessä kumilenkin tilalle rautalanka niin ei sekään ollut kuulemma hyvä vaihtoehto.

 

Elekma  Autoracing