RallyBaron  Samppasport

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #240 : 11.08.2012, 13:26:41 »
Niin ja sulla on tuo vanhanmallin haarukka ja laakeri? Se on kyllä ihan susi tuo muovikiristys tossa vaijerissa...  >:(
M90 laatikko ja -91 740 olevat kytkin hilppeet eli täydellinen nestepaketti jonka purin pois.
Painelaakeri on ihan tuo d24 + m90 tarkoitettu.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #241 : 13.08.2012, 21:56:25 »
Dodii, nytte ois vanhanmallin haarukka ja korkee painelaakeri paikallaan ja laatikkokin on löytäny paikkansa. Huomena vielä laitan kytkinvaijerin ja pari kytkinkopanpulttia vielä kiinni niin sit kokeilen miten kytkin irrottaa.

Tuli aika tiukka paketti..laitoin haarukan paikalleen ilman mitään lisäprikkoja ja nupitkin oli samanlaisia. Painelaakeri vastaa silti asetelmaan..,muttei aiheuta puristusta. Päätin, että huomena kun vaijeri on paikallaan niin kytkimen ollessa pohjassa otan pirralla vähän poies tosta kytkinkopan reiän takareunasta, että se haarukka pääsee pari milliä taaksepäin. Eihän tuo välttämättä ois iha välttämätöntä koska puristusta ei ole, mutta kun materiaalina on alumiini ja työkalut löytyy hyllystä niin miksen tekisi hieman lisää säätövaraa tuohon koppaan.. :) Tämä toimenpide siksi, ettei painelaakeri vastaisi asetelmaan. Haarukka vastaa nytte siihen kytkinkopan reiän takareunaan kun koppa on "kiristetty" moottorinlohkoon (paria pulttia vaille), mutta liikkuu kuitenkin sivuttaissuunnassa, eli puristusta ei ole.

Laitan huomena kuvia patenteista ja työvaiheista, kunhan ehdin ja jaksan.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #242 : 14.08.2012, 08:30:46 »
Pieni esikiristys ei minusta ole vaarallista, mutta jos se yhtään oikeasti kantaa niin on ongelma. Onhan nestekytkimessäkin jousi joka painattaa haarukkaa koko ajan kevyesti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #243 : 14.08.2012, 10:25:07 »
Pieni esikiristys ei minusta ole vaarallista, mutta jos se yhtään oikeasti kantaa niin on ongelma. Onhan nestekytkimessäkin jousi joka painattaa haarukkaa koko ajan kevyesti.
Ei sen pitäs kantaa..ku se haarukka ei oo puristunu laakeria vasten niin lujasti ettei liikkuis sivuttais suunnassa.. Mutta teen siihen pari milliä lisätilaa varmuuden vuoksi. Joo kyllähän vaijerimallissaki on jousi polkimen takana joka kiristää vaijeria kevyesti.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #244 : 14.08.2012, 22:52:32 »
Joo kyllähän vaijerimallissaki on jousi polkimen takana joka kiristää vaijeria kevyesti.

Kröh kröh... Ainaki seiskassa tai kaikissa mitä mulla on vaijeri kytkimillä ollu ni se jousi polkimen takana pingottaa poljinta niin että se polkimen yläpää johon vaijeri tulee kiinni menee lähemmäs tulipeltiä jolloinka vaijeri löystyy  ::)
Nestekytkimessä se jousi on sylinterin sisällä männän alla ja painaa mäntää koko ajan vähän ulos päin jolloin se työntää myös sitä haarukkaa.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #245 : 14.08.2012, 23:35:42 »
Kröh kröh... Ainaki seiskassa tai kaikissa mitä mulla on vaijeri kytkimillä ollu ni se jousi polkimen takana pingottaa poljinta niin että se polkimen yläpää johon vaijeri tulee kiinni menee lähemmäs tulipeltiä jolloinka vaijeri löystyy  ::)

Ootko varma? 240:ssä jousivoima painaa kytkinpoljinta lattiaa kohti, siis kirraa vaijeria.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #246 : 15.08.2012, 00:52:25 »
Ootko varma? 240:ssä jousivoima painaa kytkinpoljinta lattiaa kohti, siis kirraa vaijeria.

Noin 100% varma  :) viimeks ennen jurvan reissua siirsin vaijeri kytkimen purkukotterost omaa kikottimee ja molemmis jousi kääntää poljinta yläpäästä kohti tulipeltiä. Tiiä sit jos on väärin laitettu mut toimii oikein ja kahessa muussaki joita on vaijeri kytkimellä ollu ni juuri näin päin jousi pingottanu poljinta..
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #247 : 15.08.2012, 00:55:02 »
tuota vaijeri löysällä poljin on pohjassa,  samoin jos vaijeri on polkimessa kiinni ja laitat kytkimen päätä kiinni, on vaijerissa kokoajan veto päällä  ;)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #248 : 15.08.2012, 08:12:32 »
Noin 100% varma  :) viimeks ennen jurvan reissua siirsin vaijeri kytkimen purkukotterost omaa kikottimee ja molemmis jousi kääntää poljinta yläpäästä kohti tulipeltiä. Tiiä sit jos on väärin laitettu mut toimii oikein ja kahessa muussaki joita on vaijeri kytkimellä ollu ni juuri näin päin jousi pingottanu poljinta..
Kyllä se vaijeri löystyy kun polkimen yläpää menee lähemmäs tulipeltiä ;) Ja ainakaan omassa ex-lankussa se jousi ei nostanut poljinta ylöspäin vaan painoi alaspäin, koska vaijerin katketessa poljin tipahti lattiaan. Joissakin yksilöissä on kytkinhaarukassa kiinni vetojousi (toinen pää kytkinhaarukassa ja toinen laatikon takakannakkeessa kiinni), joka vetää haarukkaa taaksepäin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #249 : 15.08.2012, 09:50:05 »
Kyllä se vaijeri löystyy kun polkimen yläpää menee lähemmäs tulipeltiä ;) Ja ainakaan omassa ex-lankussa se jousi ei nostanut poljinta ylöspäin vaan painoi alaspäin, koska vaijerin katketessa poljin tipahti lattiaan. Joissakin yksilöissä on kytkinhaarukassa kiinni vetojousi (toinen pää kytkinhaarukassa ja toinen laatikon takakannakkeessa kiinni), joka vetää haarukkaa taaksepäin.

Se jousi kirraa vaijeria, eli painaa poljinta pohjaan. Jos vaijerin jättää vähän löysälle, niin se kiristyy silti..mutta vaan polkimen yläpäähän jää löysää. Eli kytkimen liikerata lyhenee. Mutta anyway, se jousi paina poljinta kohti lattiaa..eli aivan niin, jos vaijeri katkeaa --> poljinta tipahtaa lattiaan.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #250 : 15.08.2012, 17:23:19 »
Nytte on kytkin säädetty, suojakumet paikallaan ja lisätilaa avarrettu. Vähän siihen tuli esijännitystä mutta ei se kanna, haarukka liikkuu sivuttaissuunnassa ja polkimessa on vähän löysää. Kytkin irrottaa ihan hyvin. Auto on vielä pukeilla, etten oo ajamaan päässy mut mitä tuossa testaili niin ihan hyvä se on.
Pakoputki vielä dp:seen kiinni ja jos ton peräkoukun repäsis veke niin sitte vois puottaa auton alas.

Polttoainevuoto on aika runsasta eli pitäs kattoo mistä se johtuu..tod. näk. suuttimien juuresta vuotaa vähäsen ku ne on vähän märkiä..mutta ne ei oo päältä joten paluuputkista se ei voi johtua. Mutta pitää vielä tutkia tarkemmin. Ostin siihen uudet tiivisteet joka suuttimen juureen, ku en sillon niitä vaihtanu ku käytin suuttimet irti. Soitin tutulle ja se sano, että huomena on pumppu valmis. Oon iltavuorossa, joten perjantaina lätkäsen paikalleen sen ku on vapaa päivä.

Miten muuten ootteko kiristäny kantta peltitiivisteellä 1000-2000km ajon jälkeen niinku pahvisellaki..? Aattelin vaan et kärsisköhän tuon kiristää sen 90°... Alkaa olla kohta 1500km ajettu.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 09:35:48 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #251 : 16.08.2012, 09:34:24 »
Tässä ois kuvaa tuosta haarukka+laakeri kokoonpanosta.



Seuraavassa kuvassa näkyy tuo avarrus minkä tein tuohon kytkinkoppaan.



MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #252 : 17.08.2012, 19:42:16 »
Nytte ois huollettu pumppu 12mm np:llä paikoillaan. :) Tuttu sano, että otti pumpusta kaikki irti mitä vakiokaluilla ja 12mm np:llä saa. Syötötki on kyl sen mukaset.. :D Pitää laskea vähän perussyöttöä..savuttaa aika paljon. Mutta liikkuu kyllä hyvin! :) Pitää vielä tarkistaa ennakot sitte jossain vaiheessa heittokellolla..ne on säädetty vain korvakuulolla.
Kytkinki pelaa iha hyvi..pakki rutisee vähä, mutta se on kai vähä tyyppivika näissä volvoissa..

En saanu mistään hommattua vaimennettua painemittaria pakopaineiden mittaukseen..joten ag:n mittarilla mittaan.. Mutta se näyttää ainaki 1 bariin asti ihan oikein, jos vertaa kuivaan teollisuusmittariin. Pakopaineet tuon mittarin mukaan pyörii sielä 1,3-1,5barin hujakoilla..ahtopaineiden ollessa n. 1,0 bar..  :idiot2:
Osaako joku sanoa, millaset ahdot tonne vois laittaa..? 1,3bar oisko ok? ja johtuuko tuo korkea pakopaine suurista syötöistä vai onko pakosarjan yhdellä tiukalla mutkalla osuutta asiaan..? pakosatsi siis tehty vakiosarjasta (vaparin) käännettynä ja sit siitä putket veettyy yhteen. Puhaltimena siis toimii T3/T4 kinuskiturbo, pakopesän A/R .63
Ainaki ton turbon "ohjeissa" sanottiin, että tommonen hukkaportillinen pakopesä on suunniteltu max. 1,3barin paineille..mut onko 1,5bar liikaa? Alunperin oli tarkotus laittaa ahdot tuohon 1,2-1,3 barin tienoille.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 19:44:37 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #253 : 17.08.2012, 19:50:37 »
MUTU  oisko max pakopaineet +0,5bar ahtopaineet

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 --> D24Tic
« Vastaus #254 : 18.08.2012, 12:20:54 »
MUTU  oisko max pakopaineet +0,5bar ahtopaineet

No joo..vois olla..joku on sanonu, että tuo kone ei kestä kummiskaan yli 2 barin pako- eikä ahtopaineita. Toiset taas saarnaa, ettei sais olla pakopaine yhtään yli ahtopaineen..tiedä sitte mikä on käytännössä totta..  :idiot2:

Jännä juttu..mulla nousi ahdot itestään tohon 1,2 bariin.. Sääsin ne sillon vakiopumpulla 1,0 bariin, mittauksessa mittarina pieni 0-4 barin teollisuusmittari. Nytte ku vaihdoin ton uuden pumpun 12mm np:llä niin ahdot nousi 1,2 barin tienoille. Toki viisari väpättää vähän mutta se on semmonen 1,2 +/- 0,05 bar.. Pakopaineet huitelehtii siellä 1,3-1,5barin paikkeilla edelleen. Ahdot siis säädetty pelkästään hukkaportin tankoa kiertämällä (lyhentämällä), koska ohjeet lupaa ton kellon olevan "säädettävissä" välillä 0,55-1,0 bar. Mutta kinuskituotteitahan nämä on..

Antaako smokesarjan mittari tarkempaa lukemaa (siis siinä mielessä, ettei viisari värähtele) ku siinähän on se erillinen sensori..? Laitan sen paikoilleen tossa joku päivä ku jaksan..

Pakko mennä säätämään perussyöttä vähän pienemmälle ku puskee mustaa ihan tajuttomasti jo paikallaan ollessa.. :D ja vois EHKÄ vaihtaa ton omatekosen karanki..se mikä ei oo ihan niin jykevä versio ku mikä mulla oli kiinni..syvin kohta on se 7mm (jykevämmässä 10mm). Vakiokarassahan se on 4mm..
Pitää kokeilla ensin ajella..tuskin tehoa/vääntöä paljoa häviää ku syöttöä pienentää..on nimittäin sen verran "liikaa" syöttöä, että ainoa "ilo" on järjetön usva ja pahin miinus on polttoaineenkulutus.. :D Meinaa myös vähän nykiä esim. 2. vaihteella ja jollai n. 1000rpm..en tiiä kuvittelenko vaan vai onko se oikeesti..tosi pientä se jokatapauksessa on. Oisko mahollista, että ennakoissa ois vielä sanomista..? tai siis..todennäköisesti on, pitää kellottaa tuo sitte joskus syksyn mittaan. :)

Potkii kyllä ihan kivasti kun ahtopaineet nousee +1,0baria..  ::) M47 ja dieselin vakioperä niin ei oo ihan parhaat välityssuhteet, mutta..kyllä tolla ajeloo. :) Penkitystäki tiedossa tässä jossain vaiheessa.

Joutuu vaan ottaa ihan pian poies liikennekäytöstä.. :-\ ei viitti pitää ku lähen Helsinkiin taas jatkamaan opiskelua..mut otan varmaan sen syksyllä vähäksi aikaa käyttöön ku on "itseopiskeluviikko"..=lomaviikko. :P ja samaten jouluna ja sitte myöhemmin talvella.
Ehtiipä taas vähän tehää parannuksia, ku ei "tarvi" koko aikaa ajaa..
« Viimeksi muokattu: 18.08.2012, 12:28:32 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Ateho  Elekma