Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 240 D24Tic -katsastettu 14.4.2014- MYYTY

  • 391 Vastauksia
  • 132892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
No joo eiköhän nuo hienosäädöt ala oleen ny melkolailla hyvät..
Tarina alkaa siitä kun tajusin EGR-lähdön "tulpan" (laippa) vuotavan..  V:> kiristin sen ja sitten otin koevedon ja pakopaine oli 1,8 bar ahtojen ollessa 1,5 bar. No tämähän olisi mennyt "säännön" max. pakopaine = 1,2 x ahtopaine kaavan mukaan justiin, mutta ajattelin että jos kuitenki hiukka vähemmän rasittais moottoria ja laskis ahtoja. Mittaukset suoritin samalla vaimennetulla teollisuusmittarilla, joten mittavirheitäkään ei pitäs olla..korkeintaan koeajajan silmissä..  ::) Tuon "säännön" bongasin pariltakin foorumilta ja ajattelin että jos tuon alle saa niin hyvä, kuitenki autossa ajettavuus hyvä, vastaan kaasuun melko hyvin eikä viivekkään ole hirmuinen. Tämän hetkinen ahtopaine siis ~1,4 bar (hiukan pienemmällä bleedauksella), jolloin suurin sallittu laskennallinen pakopaine olisi 1,68 bar, joka kuitenkin onneksi on 1,6 bar.

Syöttöjä tuli myös rukattua.. aluksi ajattelin säätää vaan lisää perussyöttöä, mutta kun kierrokset jäivät nauramaan ja yläkierroksilla vetoja oli liian vähän sekä alakierroksilla savutus oli sietämätön, ainakin takana ajavalle, ajattelin että käännän muokatun karan maksimiin ja pienennän perussyöttöä. "Naurusta" päästiin, savutus oli silti runsasta alhaalla ja vetoja vieläkin liian vähän.. Päätin asentaa paikoilleen toisen noista omatekoisista karoista (syvin kohta 6-7mm, vert. vakio ~4mm). Laitoin sen äärimmilleen ja sääsin perussyöttöä hieman pienemmälle vielä, savutus väheni alhaalla riittävästi ja vetoja tuli ylös lisää ihan kivasti. Perussyötön pienennyksen johdosta myös vaikutti hieman siltä, että meno olisi alhaallakin parantunut..ei saa liikaa ruokaa.
Maksimi ahdoilla tummaa savua tulee vielä, mutta melko vähän. Tässä tapauksessa parempi rikkaalla kuin laihalla.  :) Ainaki omien tietojen mukaan, dieselkoneen operoidessa "stökiömetrisellä" hyötysuhteella tummaa savua tulee hiukan vaikka se "polttaa kaiken".

Huomena sitten totuuden hetki, eli penkkiin. Ja sen päätteeksi joko murehtimaan tai iloitsemaan hevosvoimia Kokkolalaisten Volvo-miittiin.  :nälkä:

Perävälityksestä en ole varma, mutta uskon sen olevan se 3,54...saa toki kertoa mielipiteensä jos on melko varma, ettei se ole se. Tuolla Voimansiirto-puolella oli vaan juttua, että 240 deekuissa olis 3,54..mutta tiedä häntä  :idiot2:
Ajattelin nimittäin sitä kautta laskea kierrosluvun nopeudella x, jotta voisin sitten varmistua kierrosluvusta penkissä huomena..jos sattuu ettei sitä muuten saada luotettavasti ulos koneesta.

Laittelen sitten penkkilappua tänne tuossa vkl:na.  :)

E: Luin jostain, ettei näillä vakio kansilla (vakio nokalla) kannata tuosta pakopaineesta tuon enempää murehtia kun overlap on kuitenkin niin lyhyt, alkais poltteleen ensi kesäksi HX35 mutta...katsotaan. :)
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 22:00:05 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Sami90

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Sinä niin säälit tuota konetta :D Itellä ollu et jos pakopaineet pysyy alle 3 kilon nii kyl se kestää :D Kaikki muu kyl onki särkyny paitsi alakerta ja se kuuluisa kansi... Mut on kyllä hienosti rakennettu auto :) Pitäs kyl tulla oikeen kattoon lähempää täs ku samalta kylältä ollaan :D

Poissa late86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
aikanaan vaihoin omaa ex-seiskaan deeku seiskasta perän ja oli juuri tuo 3.54
940 93' B2XXXX

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #348 : 20.07.2013, 10:14:28 »
Sinä niin säälit tuota konetta :D Itellä ollu et jos pakopaineet pysyy alle 3 kilon nii kyl se kestää :D Kaikki muu kyl onki särkyny paitsi alakerta ja se kuuluisa kansi... Mut on kyllä hienosti rakennettu auto :) Pitäs kyl tulla oikeen kattoon lähempää täs ku samalta kylältä ollaan :D

Joo... :D Pitää yrittää pitää ehjänä, jos ens kesänä isompaa turboa sitte.  :pomo:

aikanaan vaihoin omaa ex-seiskaan deeku seiskasta perän ja oli juuri tuo 3.54

Ourait kiitokset. :)

No joo, penkissä käytiin..ihan tyytyväinen oon. :) Teho yllätti ja vääntöön sai vähän pettyä, mutta tosta on hyvä lähtiä ylöspäin. Elikkä siis, lukemat oli 223,3 hv / 342,6 Nm (moottoritehoa) ahtopaine/pakopaine oli penkissä pikkasen suurempi, ahtopaine näytti olevan siinä 1,5bar hujakoilla ja pakopainetta en ehtiny kunnolla seurata, mutta sielä 1,7-1,8 bar tienoilla. Lappua en saanut, koska kyseisellä penkillä on DOS-pohjainen järjestelmä, eikä heillä ollut sopivaa tulostinta.. tulosteen ois saanu valokuvasta, mutta totesin että omassa S3:ssa on sen verran hyvä kamera että otan vaan pari kuvaa ja sillä selvä. Pari valokuvaa löytyy. :)

Tossa pelkät tehokäyrät (moottori/pyörä)


Ja sitte tossa vääntö sekä moottoriteho



Tästä on hyvä lähtiä ylöspäin...  ::)

Lopuksi tuli siis pyörähettyä ihmettelemässä Kokkolan Volvo-harrastajien menopelejä, komeita pirssejä oli!  O0

Katothan mitä seuraavaks keksitään..

E: Pakopaine äsken tiellä vedättessä nelosella ~ 1.6-1.7 ja ahtopaine piikkaa sinne 1,6-1,7 tienoille ja laskee sitten 1,5 bariin.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2013, 16:48:24 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Perävälityksestä en ole varma, mutta uskon sen olevan se 3,54...saa toki kertoa mielipiteensä jos on melko varma, ettei se ole se. Tuolla Voimansiirto-puolella oli vaan juttua, että 240 deekuissa olis 3,54..mutta tiedä häntä  :idiot2:
Paskapuhetta, mulla ainakin oli 4,1 tai 4,3 perävälinä, siksei saanu ajettua kunnolla ahdoilla ja sai kepittää keijona.

ps. aika "pro"penkki jossei tulostin tossa masiinassa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #350 : 20.07.2013, 12:04:22 »
No eihän tuo perävälityksen selvitys nyt ole temppu eikä mikään. perä ylös ja pyörittelemään / laskemaan kierroksia.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #351 : 20.07.2013, 13:40:55 »
Paskapuhetta, mulla ainakin oli 4,1 tai 4,3 perävälinä, siksei saanu ajettua kunnolla ahdoilla ja sai kepittää keijona.

ps. aika "pro"penkki jossei tulostin tossa masiinassa.

Joo mäki vähä ajattelin, että tuskin ihan jokikinen deeku on 3,54 välityksellä tehtaalta lähteny.. Mutta sillä ei tossa penkityksessä ollu tarvetta, pulssimittauksen kalibrointi onnistu ihan hyvin..niin se mies sano. Ja näytti tyhjäkäyntiäki roklottavan 680 rpm..kuulostaaki hieman matalalta toi tyhjäkäynti viel, sekä kierrokset näyttää olevan ihan perinteistä jakajapumpun luokkaa.

Mm..Kokkolan autohuollolla on kyllä tasokkaat laitteet muuten verrattuna noihin pienempiin firmoihin..parista firmasta lukenu/kokenu, ettei niillä saa edes moottoritehoa paperille. Tulostin kyllä on mutta, tässä tapauksessa olen tyytyväisempi tohon "tarkkaan" laskettuun moottoritehoon. :D :)

No eihän tuo perävälityksen selvitys nyt ole temppu eikä mikään. perä ylös ja pyörittelemään / laskemaan kierroksia.

Joo pitää tarkistaa, tiedän kyllä mitä tarkotat. :) Jos sais ton kiekkamittarinki toimiin joskus...
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1280
  • www.vrcf.fi
Paskapuhetta, mulla ainakin oli 4,1 tai 4,3 perävälinä, siksei saanu ajettua kunnolla ahdoilla ja sai kepittää keijona.


Vihreä kantiset osaa kertoa, että -79-93 (kun d20 ja d24 oli saatavilla), niin tihein välitys tehtaalta lähtiessä oli 3.91 (sekä bensat, että dieselit). Kovasti aina vaan tuo 3.54 tullut 240 dieseleissä vastaan kerta toisensa jälkeen. Arvatenkin vuosien varrella muutama perä hajonnut ja sitä laitettu tilalle, mitä ollut helposti saatavilla.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #353 : 20.07.2013, 20:49:59 »
Kyllähän tuo teho on ihan kunnioitettava, kun on sentään tuplat vakiosta D24T:stä.  ;)

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #354 : 21.07.2013, 11:45:45 »
Tämä oli kyllä asia kampe  O0
Tulee varmasti seurattua etenemistä... :3/4 jättää sen:
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #355 : 21.07.2013, 12:28:16 »
Kyllähän tuo teho on ihan kunnioitettava, kun on sentään tuplat vakiosta D24T:stä.  ;)

No joo, mut vääntöä ja turbon heräämistä vois parantaa. :)

Tämä oli kyllä asia kampe  O0
Tulee varmasti seurattua etenemistä... :3/4 jättää sen:

Kiitosta vaan. :) Tänä kesänä tuskin mitää suurempaa ehtii tapahtua, mutta talven aikana sit katotaa mitä keksitää. :pomo:
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi


ps. aika "pro"penkki jossei tulostin tossa masiinassa.

näyttäs olevan boschin penkki, siihe ei sovikaan mikä vaan tulostin. pari kaveria on myös tapellut boschin tulostimien kans ku ei oo toimineet ja korvaavaa ei löydy.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
näyttäs olevan boschin penkki, siihe ei sovikaan mikä vaan tulostin. pari kaveria on myös tapellut boschin tulostimien kans ku ei oo toimineet ja korvaavaa ei löydy.

Siihe saa vissii tulostuslaitteiston, mutta jos en väärin kuullu niin se laitteisto maksais 7000€...(!?)  :idiot2: Ku kysyin aiheesta.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #358 : 23.07.2013, 10:31:30 »
Missä kävit penkittämäs? Samanlaisella bosch-järjestelmällä oon koululla penkitelly ja siinä on jotakin jeesuksen vanhaa sarjaporttitulostinta käytetty kaverina.
Ihan mukavat lukemat irtos :)

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24Tic [Penkitetty, 223,3 hv / 342,6 Nm]
« Vastaus #359 : 23.07.2013, 11:14:24 »
Missä kävit penkittämäs? Samanlaisella bosch-järjestelmällä oon koululla penkitelly ja siinä on jotakin jeesuksen vanhaa sarjaporttitulostinta käytetty kaverina.
Ihan mukavat lukemat irtos :)

Kokkolan autohuollolla. Joo kyllähän tuola kerkiää.. ;D mutta jos vielä talvella jaksaa ruuvata niin vois vaihtaa HX35:sen 12# pakopesällä niin saa enemmän mehuja irti ku pumpussaki on varaa viel jonnekki 270-300hp. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo