Carcom Oy  Ateho

Keskustelua sytytys osista. (puolat, puolan-ja tulpanjohdot ja sytytystulpat)

  • 214 Vastauksia
  • 125274 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Noista bosch 5dpor tulpista.

Ne oli autotechin suositus ainakin vuodesta 2006- 2010? asti.
Eli ei niilä ole ollut mitään suurempia murheita niitten kanssa jos on noin kauan ollut listalla.

Syy miksi niillä on vaihtunut suositus voi olla että uusi suositus on vieläkin parempi vaihtoehto tai sitten se "tylsempi" vaihtoehto; niissä on parempi myyntikate.

5Dpor tulppia on kauan ollu ruotsissa moneessa koneessa jossa on ollut eri asteen virityksiä käytössä enkä ole törmänny mihinkään kirjoituksiin että ne olisi mitenkään huonoja.

Ainoa huono tulppa mistä olen lukenut on BERUn tulpat jotka volvon merkkihuolossa laitettiin koneisiin joskus 2000-luvun alussa ja niissä oli se ongelma että ne halkesi ja "ydin" putosi palotilaan :(
Tämän jälkeen niitä ei enää laitetut kun sama ongelma esintyi enemmän kuin yhdessä koneessa.

Jokaisella tulpalla ja valmistajalla on "maanataikappaleita" jotka eivät kestä.

Mutta ennekun jotain julistetaan faktaksi niin olisi hyvä saada lisätietoa useimmista tapauksista kuin yhdestä, tämän jälkeen näitä tulppia voi arvoida uudestaan.

Mulla on nyt toinen setti noita tulppia koneessa ja siellä ne pysyykin varmaan vuoden verran lisää.
Nuo 5dpor tulpissa on se hieno ominaisuus (jotka tekee niistä vihättäviä) että niissä on pienempi kärkiväli kuin sallittu. 0.6mm
pienempi kärkiväli = voimakkaampi kipinä

jos alkuperäis tai muilla 7 lämpöarvon tulpilla pinentää kärkivälin siihen niin (tulpan kärjen) sulamiisvaara on olemassa ja jopa ehkä välttämätön! Tai niin kävi yhdelle NordicR foorumilla joka sitä kokeili. Kone selvisi siitä joten hän säästyi onneksi oppirahoilta.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Noista bosch 5dpor tulpista.

Ne oli autotechin suositus ainakin vuodesta 2006- 2010? asti.
Eli ei niilä ole ollut mitään suurempia murheita niitten kanssa jos on noin kauan ollut listalla.

Syy miksi niillä on vaihtunut suositus voi olla että uusi suositus on vieläkin parempi vaihtoehto tai sitten se "tylsempi" vaihtoehto; niissä on parempi myyntikate.

5Dpor tulppia on kauan ollu ruotsissa moneessa koneessa jossa on ollut eri asteen virityksiä käytössä enkä ole törmänny mihinkään kirjoituksiin että ne olisi mitenkään huonoja.

Ainoa huono tulppa mistä olen lukenut on BERUn tulpat jotka volvon merkkihuolossa laitettiin koneisiin joskus 2000-luvun alussa ja niissä oli se ongelma että ne halkesi ja "ydin" putosi palotilaan :(
Tämän jälkeen niitä ei enää laitetut kun sama ongelma esintyi enemmän kuin yhdessä koneessa.

Jokaisella tulpalla ja valmistajalla on "maanataikappaleita" jotka eivät kestä.

Mutta ennekun jotain julistetaan faktaksi niin olisi hyvä saada lisätietoa useimmista tapauksista kuin yhdestä, tämän jälkeen näitä tulppia voi arvoida uudestaan.

Mulla on nyt toinen setti noita tulppia koneessa ja siellä ne pysyykin varmaan vuoden verran lisää.
Nuo 5dpor tulpissa on se hieno ominaisuus (jotka tekee niistä vihättäviä) että niissä on pienempi kärkiväli kuin sallittu. 0.6mm
pienempi kärkiväli = voimakkaampi kipinä

jos alkuperäis tai muilla 7 lämpöarvon tulpilla pinentää kärkivälin siihen niin (tulpan kärjen) sulamiisvaara on olemassa ja jopa ehkä välttämätön! Tai niin kävi yhdelle NordicR foorumilla joka sitä kokeili. Kone selvisi siitä joten hän säästyi onneksi oppirahoilta.
Varmasti hyviä tulppia ovat. Ite oon kuitenki ollu mopo-iästä asti NGK:n miehiä, jos niin voi sanoa. :D Eli jahka johonkin autoon tulee taas tarve uusille tulpille, niin laitan nuo NGK:n Iridiumit tilaukseen. Oikeastaan voiskin tohon kaksatku projektiin sellaiset tilailla kunhan budjetti antaa myöden  ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Hmm, ite oon ollu siinä uskossa että alkuperäiset sopii enemmänkin viritettyyn koneeseen.

Voiskohan toi omassa autossa esiintyvä pätkiminen ollakin tulpista kiinni. Välillä nimittäin pätkäisee muutaman kerran kun ahdot nousee yli barin ja vain kolmosella tai suuremmalla vaihteella...
Kokeilin jo vaihtaa uudet alkuperäistulpat, muttei ainakaan suurta vaikutusta ollu...

Eli pitäisikö sinne kokeilla laittaa NGK:ta tai Densoa....
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Hmm, ite oon ollu siinä uskossa että alkuperäiset sopii enemmänkin viritettyyn koneeseen.

Voiskohan toi omassa autossa esiintyvä pätkiminen ollakin tulpista kiinni. Välillä nimittäin pätkäisee muutaman kerran kun ahdot nousee yli barin ja vain kolmosella tai suuremmalla vaihteella...
Kokeilin jo vaihtaa uudet alkuperäistulpat, muttei ainakaan suurta vaikutusta ollu...

Eli pitäisikö sinne kokeilla laittaa NGK:ta tai Densoa....

Se että poätkäisää ahdoille viittaa kovasti siihen että sytkäpuolella on jotain häikkää.

Yleensä tulppien vaihto auttaa paljon.
mutta jos ne ei vielä auta niin sitten jää puola(t).
sytkäkaapelit
pyörijä
pyörijän kansi.

Mulla ongelma katosi vastaan kun vaihdoin uudet sytkäkaapelit.

Alkuperäiset tulpat sopii hienosti viritettyyn koneseen. (jopa yllättäävn hyvin)
Kaveri on niitä käyttäny omassa autossaan monta vuotta ilman ongelmia.
http://www.garaget.org/?car=23565
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 14:32:28 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Se että poätkäisää ahdoille viittaa kovasti siihen että sytkäpuolella on jotain häikkää.

Yleensä tulppien vaihto auttaa paljon.
mutta jos ne ei vielä auta niin sitten jää puola(t).
sytkäkaapelit
pyörijä
pyörijän kansi.

Mulla ongelma katosi vastaan kun vaihdoin uudet sytkäkaapelit.

Alkuperäiset tulpat sopii hienosti viritettyyn koneseen. (jopa yllättäävn hyvin)
Kaveri on niitä käyttäny omassa autossaan monta vuotta ilman ongelmia.
http://www.garaget.org/?car=23565
Tulpat on tosiaan Volvon omat, nykyiset ollu paikallaan ehkä 1000km.
Puola on MSD blaster, johdot on kesän alussa vaihdetut Bougicordit (eli volvon alkuperäiset), pyörijällä ja kannella on ajettu ehkä max. 15tkm.

Eli vian ei pitäisi olla yllämainituissa...

Voiskohan olla softasta kiinni, jos alkaa nakuttamaan... :(
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Voiskohan olla softasta kiinni, jos alkaa nakuttamaan... :(
Kovasti tuota veikkaisin. Ei auta muutakun laittaa ny vaan se isompi ahdin ja uusi custom ohjelma :P
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa OssiKaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Kovasti tuota veikkaisin. Ei auta muutakun laittaa ny vaan se isompi ahdin ja uusi custom ohjelma :P

Juu. Järkyttävän kokonen ahdistin paikalleen ja ei nakuta enää. Kukaan. ::)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Juu. Järkyttävän kokonen ahdistin paikalleen ja ei nakuta enää. Kukaan. ::)
Muija nakuttaa pahasti kilkattaen jo pelkistä puheista päivittää ahdinta :D


Noh, tilaukseen silti lähti tollaset NGK BKR7EIX kynttilät, katotaan että pelaako paremmin ku orkkikset... ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Muija nakuttaa pahasti kilkattaen jo pelkistä puheista päivittää ahdinta :D


Noh, tilaukseen silti lähti tollaset NGK BKR7EIX kynttilät, katotaan että pelaako paremmin ku orkkikset... ;)
Jees  O0 Kerrohan sitten muuttuiko auton käyttäytyminen mitenkään.
Ja mitä tuohon nakuttamiseen tulee niin kaikki harrastukset maksaa ja niitä pitää olla. Varmasti naisellasi on myös rahalle käyttökohteita mikäli sellaista sattuisi lojumaan ylimääräistä.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2011, 20:06:57 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Jees  O0 Kerrohan sitten muuttuiko auton käyttäytyminen mitenkään.
Ja mitä tuohon nakuttamiseen tulee niin kaikki harrastukset maksaa ja niitä pitää olla. Varmasti naisellasi on myös rahalle käyttökohteita mikäli sellaista sattuisi lojumaan ylimääräistä.
Kerrotaan...
Ilmeisesti noi on pykälän kylmemmät mitä orkkikset...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Kerrotaan...
Ilmeisesti noi on pykälän kylmemmät mitä orkkikset...?

BKR7EIX.

tuo 7 vittaisi siihen (tutkimatta sen enempää) että lämpöarvo olisi sama mitä ainakin menee 850 turbokoneisiin.

mikä oli noissa kärkiväli?
suosittelen pienintä sallittua kärkiväliä.
850 se tais olla 0.7

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Mulla on kanssa tommosia NGK BCR8ES tulppia ollu käytössä tossa omassa museoautossa ,
ja moisilla meinaan ens kesänä koittaa kurvailla .
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Mtjoo...
Nyt on noi NGK:n kynttilät paikallaan ja rötää enemmän mitä volvon omilla tulpilla :(
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa MjH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vakiotulpista pienentää kärkiväliä hieman. Tämä auttoi itsellä pätkimiseen.
850 T-5R

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vakiotulpista pienentää kärkiväliä hieman. Tämä auttoi itsellä pätkimiseen.
Millaiseen kärkiväliin pienensit?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Proturbo  Autodiagnoosi