RallyBaron  Samppasport

XC60 II B4 D-MHEV Business Inscription, vm. 2021

  • 16 Vastauksia
  • 4945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa miklos

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 II B4 D-MHEV Business Inscription, vm. 2021
« Vastaus #15 : 04.05.2021, 12:08:50 »
Sigu on ihan oikeilla jälkillä siitä, että ei oikein jaksaisi tällaiseen kulkineeseen viritellä mitään lisämittareita tai muuta kiinakrääsää. OBD-palikka ja -softa toki löytyy, jolla nämä lämpöasiat jne. voi tarkastaa, joten käytännössä asia on hallinnassa, mutta tuo periaatteellinen puoli tässä rassaa. Auto on kuitenkin täynnä antureita ja sitä dataa käsitellään koko ajan, mutta ei voida tuoda käyttäjien saataville auton oman järjestelmän kautta.

Miklos, näin oli, ettei V60:ssä esimerkiksi ollut. Mutta digimittarillisessa facelift-XC60:ssä jälleen oli. Tästä muuten sellainen fakta, että tuossa lämpömittarissa ei ollut varsinaista asteikkoa ja digiviisari nousi puoleen väliin, kun lämmöt olivat noin 60 astetta ja viisari pysyi siinä riippumatta siitä, vaikka lämpö nousi edelleen! Ainakaan 98 astetta ei vielä saanut viisaria liikkumaan keskikohdasta ylöspäin!

Hessu80:lle kiitos vahvistuksesta, että tuo "esiasetukset" on webaston käynnistys. Kuten aloitukseen päivitin, se toimii ainakin auton seistessä, mutta moottorin käydessä ei tule selkeää indikaatiota toiminnasta. Tähän kokeiluun saattoi toki vaikuttaa, että auto oli jo lämmin.


unohdin tuon digimittariston kokonaan, sellainen oli vaimon MY17 V40:ssä ja lämpöviisari todellakin aina samassa kohdassa nyt kun jälkikäteen sitä muistelen.
ihan samaa mieltä siitä ettei näihin oikein mitkään kiinamittarit sovi, obd palikalla ja kännyapilla voi tsekata jos haluaa.

webastossa täytyy tosiaan muistaa että esiasetuksesta päälle ennen ajoa, ja jos haluaa että se myös pysyy päällä, niin pitää asetuksissa olla valittuna että lisälämmitin päällä ajon aikana. se tietty tarkoittaa myös sitä, että siitä täpästä päälle/pois ajon aikana.




Poissa JuhaV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: XC60 II B4 D-MHEV Business Inscription, vm. 2021
« Vastaus #16 : 04.05.2021, 20:18:15 »
Saisko "koputustestin" sisätiloissa mitkä kohdat "rämisee" ei tuntuu halpikselta.

Toistaiseksi mikään ei rämise tai värise ajossa ja toivottavasti näin tulee olemaan jatkossakin.

Yleisesti ottaen materiaalit näyttävät laadukkaailta ja viimeistely on hyvällä tasolla, mutta kolme kohtaa nostan esiin:
1) Keskikonsolin kehysmuovi. Se on harmaata ja kovaa. Tuo kehys olisi voitu XC90:n tapaan päällystää samalla nahkalla, jota on käsinojassa ja penkeissä. Voi pojat, että olisi ollut tyylikästä(!), mutta kai jotain piti jättää lippulaivaan...
2) Penkkien taustat. Edellisessä XC60:ssä nahkapenkit oli verhoiltu ympäri, mutta nyt on lyöty säästölekalla ja penkkien taustat ovat kovaa muovia. Onneksi penkkien muotoilu on muuten tosi tyylikäs, eikä asiaan varmaankaan kiinnitä huomioita, jos ei tee edellä mainittua vertailua. Laatuvaikutelma kuitenkin hieman kärsii, kun taakse könytessä tökkää polvensa muoviin...
3) Hansikaslokero. Että voidaan sitten kojelaudasta yksi kohta tehdä niin muista poikkeavasti. Se on kuin väärään muottiin joutunut halpa muoviämpäri ja muuten ainut paikka sisätiloissa, jota voi painelemalla nitkutella edestakaisin. Lokero ei muuten ole umpinainen, vaan kun kurkkaa tarpeeksi pitkälle, takaa näkyy kojelaudan sisään ja sinne voi myös työntää tavaraa...

Jotenkin veikkaan, että näissä kaikissa on pitkälti kyse suorien valmistuskustannusten ohella auton kokonaispainossa säästämisestä ja siten pienemmistä päästöistä.

Sitten väliin jotain positiivistakin: Tankkausluukku on nykyisin painamalla avattava. Edellisessä mallissa avaus oli napilla kojelaudasta ja talvella, jos oli sopivasti paikat jäässä, avaus napsahti luukun jäädessä kiinni. Nyt ei ole uudesta autosta vielä jäätymiskokemuksia, mutta veikkaan luukkua painamalla jäidenkin lähtevän välistä ja luukun aukeavan. Tankkausyhde on nyt korkitonta mallia, joka puolestaan on hyvä siksi, että jossain vaiheessa (2011 V60:ssä oli, 2017 XC60:ssä ei ollut) Volvo hukkasi korkista luukkuun sopivan pidikeloven. Simply not clever. Mutta nyt kun ei ole korkkia, niin ei tarvita pidikettäkään. Kolmas tankkauspaikalla ilahduttava asia on täyteen tankkauksen suoraviivaisuus. Vanhassa autossa tankkauspistoolin ensimmäisen napsun jälkeen sai halutessaan tankkiin menemään vielä viitisen litraa menovettä, mutta sitä piti lirutella hiljakseen. Nyt ekasta napsusta tankkiin menee tasan kaksi litraa lisää ja sitten se on putkea myöten täynnä, piste.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt konetilan puolella. Ensimmäisen kerran kävin, kun auto oli uusi ja halusin vain kurkata, että miltä siellä näyttää sekä täyttää tuulilasinpesunesteen. Tänään oli toinen kerta ja ihan vaan siksi, että halusin todeta, mikä on likaantumisaste 4500 km:n jälkeen ja ottaa tänne kuvan, kas tässä:

Jäähdytyspuhallin on nyt tiiviimmin paketoitu ja katemuovia on runsaasti paikkojen peittona. Huomatkaa oikealla punaisen kannen alla hyvin merkitty plus-napa ja siitä edelleen oikealle tappi, johon voi kytkeä miinusjohtimen. Hyvä uudistus! Konepelti on muuten todella iso ja nousee kahden kaasujousen avittamana lähes pystysuoraan ylös.

Tällaista tänään. Päivittelen nämä asiat myös alkuperäiseen postaukseen, kun tässä ehdin...
« Viimeksi muokattu: 04.05.2021, 21:03:06 kirjoittanut JuhaV »
XC60 B4 Insc. 2021, ex. XC60 D4 Sum 2017, ex. V60 D3 Mom 2011, ex. V50 1.8 2006

 

RallyBaron  Samppasport