Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: D5GT - 08.12.2016, 19:25:41

Otsikko: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: D5GT - 08.12.2016, 19:25:41
Onko kenenkään silmiin osunut meneekö bioetanoli suoraan  näiden uusien bensa hybridien tankkiin vai pitääkö viritellä jotain huijausboksia, että konekin käynnistyisi?
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Ristus - 08.12.2016, 19:33:57
Erittäin hyvä kysymys, tämä on itseäkin mietittänyt kun ei ole enää flexifuel malleja...
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: TOK - 26.12.2016, 18:02:24
Ainakin manuaali puhuu vain tiukasti että max 10% etanolia, ei mainitse edes optiota muusta. Sama ruotsalaisessakin manuskassa. Hyvin on piilotettu jos tehdas tukee E85:ttä edes optiona.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: M1kk0 - 02.06.2017, 11:22:04
En tiedä, onko nuihin asennettu etanoliantureita, käsittääkseni ei. Moottoria on mahdollista toki ajaa etanolilla, mutta tämä ei onnistu huijausboksilla, sillä kyseessä on suoraruiskumoottori. Huijausboksit pidentävät suuttimien aukioloaikoja etanolipitoisuuden mukaan lasketulla prosenttimäärällä, jonka vuoksi ne toimivat ainoastaan imusarjasuihkutetuissa moottoreissa. Etanolin käyttöön suoraruiskussa vaikuttaa myös suoraruiskupumpun ohjaus, pumppu kun pyörii mekaanisesti ja venttiileillä hallitaan kapasiteettia. Pumpun tuottoa ei myöskään ole mahdollista lisätä yli sen varan mitä siihen tehtaalla on suunniteltu. On täten mahdollista että pumpussa ei riitä tuotto täydellä kaasulla, sama voi päteä myös suuttimiin, mutta siihen on hankala ottaa kantaa tietämättä mikä niiden kapasiteetti ja ruiskutusaika on. Ylipäätänsä suoraruiskun muuttaminen etanolille on huomattavasti hankalempaa kuin imusarjaruiskutetun, eikä onnistu minkään sortin väliboksilla, vaan vaatii muutoksia omaan ecuun, eikä välttämättä ole mahdollista sittenkään. Joitain suoraruiskumoottoreita on säädetty etanolille, mutta yleisesti ei ole vaivan arvoista katuautoon.

Harmi ettei Volvo ole valmistanut etanoli/biokaasu versioita näistä, ainakaan vielä. Mahdollista se olisi. Etanolissa on näillä leveysasteilla vain se ongelma että koostumus vaihtelee kelin mukaan, eikä pysy vakiona. E100:sta jos täältäpäin saisi, voisi olla tilanne toinen. Tuollaiset moottorit kun viritetään varsin rajoille jo tehtaalta (joskin leikatulla vääntöpiikillä), niin voi olla ettei valmistaja halua riskeerata moottoririkkoa sen vuoksi että polttoaineen koostumus ei ole ennakoitavissa. Vähentää se toisaalta suunnittelukustannuksiakin kun ei etanolia tarvitse huomioida, sitä kun ei kaikkialla maailmassa myydä toisinkuin bensaa. Lopputuloksena kiinan pojat saa enemmän voittoa tililleen.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: D5GT - 22.11.2021, 14:13:06
Flexfuelilla ei ole valmista tuotetta 11/2021.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Ristus - 15.12.2021, 10:55:32
Nostan vain huvikseni ylös koska flexifuel on julkaissut boxin joka tukee suoraruiskutusta toki eivät ole vielä niin pitkällä että olisivat testannut toimintaa T8:lla mutta tiedote oli että directinjectionitkin saadaan nyt RE85:lle.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: D5GT - 20.12.2021, 20:10:39
Kun en jaksa tutustua ja joku kuitenkin tietää - trafin tukeen tarvitaan varmasti katsastus, mutta siellä ei varmaan muutu kuin polttoainekohdan teksti? Eli päästöt säilyy samoina kun bensakin kelpaa edelleen, eikö?
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.12.2021, 21:20:22
Kun en jaksa tutustua ja joku kuitenkin tietää - trafin tukeen tarvitaan varmasti katsastus, mutta siellä ei varmaan muutu kuin polttoainekohdan teksti? Eli päästöt säilyy samoina kun bensakin kelpaa edelleen, eikö?

Alla oleva lause on yhden muutoskatsastetun 2000-luvun Volvon rekisteröintitodistuksesta.

Lainaus
Auton päästö ja kulutustiedot koskevat alkuperäistä, muuttamatonta autoa.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: volvotdi - 20.12.2021, 22:45:01
Sitten jos vaihtaa siihen E85 litkuun niin webastot ei kauaa toimi. Kannattaa ottaa huomioon säästöhuumassa tuo seikka.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: D5GT - 21.12.2021, 01:39:44
Hahaa - säästöhuuma.. Ei taida toteutua säästö tänäkään päivänä. Enemmänkin viherpesua. Webasto lienee enemmän käytössä talvella ja nämä pyörittää silloin moottoriakin ja tuntuu pärjäävän kohtuu hyvin pelkillä vastuksillakin uusista malleista päätellen.. Uteliaisuudesta mikä tappaa Webaston viinakäytössä? palaa liian kuumalla liekillä
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Ryde85 - 22.12.2021, 13:30:13
Hahaa - säästöhuuma.. Ei taida toteutua säästö tänäkään päivänä. Enemmänkin viherpesua.

Samaa mieltä. Vähän offtopic mutta tuo E85n hinnoittelu on syvältä. Täällä meillä yksi asema sitä tarjoaa ja hintaero 95e10:iin on n.24-26% viikosta toiseen. Kakkosautona 300c 5.7 Hemillä niin siihen mielellään laittaisi e85sta kun muutossarjakin on.

St1 väittää sivuillaan että asiakas säästää ajettaessa etanolilla. Kulutuseroksi mainostaa myös n.30%. Takkiin tulee jo pumpulla. St1stä olen reklamoinut mutta vastaukseksi saa vain hölynpölyä.

Eivät huomio etanolikäytön lyhyempiä huoltovälejä eikä talviominaisuuksia jne..

Hinnan pitäisi olla puolet halvempaan kiin 95e10n jotta kuluttajan lompakko kiittää edes teoriassa.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Scraab - 27.12.2021, 09:02:57
flexifuel on julkaissut boxin joka tukee suoraruiskutusta toki eivät ole vielä niin pitkällä että olisivat testannut toimintaa T8:lla mutta tiedote oli että directinjectionitkin saadaan nyt RE85:lle.
Onkohan Euro 6-standardissa joku takaportti näitä etanoliuskovaisia varten? Euro 6d TEMPissä on ainakin jotain korjauskertoimia vertailupolttoaineisiin eli kauppabensoihin verrattuna, mutta mielenkiinto ei riitä penkoa asiaa tarkemmin. Sopisi nykymenoon, että etanolin autuuteen vetoamalla sallittaisiin vähän karsinogeenejäkin keuhkoihin.

Autotehtaathan ovat heittäneet käytännössä hanskat naulaan etanolin kanssa, eikä kaasuautoissakaan liikaa tarjontaa ole.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.12.2021, 16:47:51
Tää kiinnostaa kovin , muutos ilmaston vuoksi, ei kulutuksen
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: D5GT - 27.12.2021, 21:08:58
Kysyin n. viikko sitten - ei vielä.. Viinaa tulee menemään tankkiin, jos hintalappu ei ole kauhea.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Scraab - 28.12.2021, 08:33:07
Tää kiinnostaa kovin , muutos ilmaston vuoksi, ei kulutuksen
Juuri "ilmaston" vuoksi näitä etanolivehkeitä ei enää valmisteta, tuottavat näet kovasti ongelmia atmosfääriin. Laajemmin tarkasteltuna bioetanolin valmistuskaan ei ole kovin järkevää toimintaa, mutta jakeluvelvoitteet luovat mainiot edellytykset tulonsiirroille, mistä asianosaisten on vaikea kieltäytyä. Samalla julkisuuskuva saa kaivattua glooriaa.

Maastamme löytyy maailmanlaajuisesti arvostettua tietämystä ydinjätteen loppusijoituksesta. Parhaillaan on valmistumassa kapselointilaitos, ja Onkaloa on louhittu jo pitkään. Siinä yhteydessä tiedetään, että maaperämme kohoaa Eurajoen tasolla 7 mm vuodessa edellisen jääkauden paineen jäljiltä. Seuraavan jääkauden tiedetään jokseenkin varmasti tulevan seuraavan 100 000 vuoden aikana, joka on projektin aikaikkuuna. Edellisen 2,6 miljoonan vuoden aikana geologit kertovat olleen parisen kymmentä jääkautta. Ilmasto on siis, kuten tunnettua, jatkuvassa muutoksessa.

Eri asia on, kannattaako ihmisen sitoa suuria resurseja jätteen tuottamiseen, mistä jälleen suurilla panostuksilla tuotetaan auton tankkiin kelpaavaa korviketta. Tämä korvike tuotetaan useimmiten käymisprosessilla, jossa -kuinka ollakaan- syntyy sivutuotteena kammottua hiilidioksidia. Tämä lienee tuttu ilmiö jokaiselle fermentoinnin parissa ahertaneelle kotiviinimaakarille?

Öljy on myös maailmantalouden kannalta merkittävä tuote. Ja mikä horjuttaa taloutta, horjuttaa myös rauhaisaa eloa. Moniko valtio ja montako miljoonaa ihmistä elää öljystä? Mahtavatko he tyytyä tilanteeseen nöyrästi, kuin suomalainen veronmaksaja, jos markkinat suljetaan poliittisella päätöksellä?

Volvo suosittelee 98:a tankkiin, tuskin turhaan. Mutta toivottavasti moni tankkaa kaikesta huolimatta RE85, jotta asetetut tavoitteet täyttyisivät.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Koala - 28.12.2021, 13:49:10
Tuossa pari viikkoa sitten myyjä ainekin sanoi ettei mitää suositusta 98:lle ole. Sanoi että testien mukaan kulutusero on niin mitätön että 95:sta tankkiin koska se tulee halvemmaksi.
Otsikko: Vs: T8 hybridit ja RE85 bioetanoli
Kirjoitti: Niclashki - 28.12.2021, 15:08:59
Perusajossa tuo 95 varmasti menee, mutta kesäkuumalla ainakin jos enemmän meinaa kenkää antaa, niin ehdottomasti 98. Tosin ainakin aikaisemmissa bensa volvoissa meni aika lähelle samaan hinnaltaan, ajoiko 95 vai 98. Kulutus oli vähän pienempi 98:lla. Näissä kun on nakutuksen tunnistukset yms, niin säätää sytkiä myöhemmälle ja korkeammin viritetyssä padassa kuten T8 on varmasti enemmän hyötyä tuosta korkeammasta oktaanista.

Ainakin oman auton ohjeessa sanotaan näin:

Oktaaniluku

    RON 95 voidaan käyttää normaaliajossa.
    RON 98 -oktaanilukua suositellaan hyvän tehon ja alhaisen polttoaineenkulutuksen saavuttamiseksi.
    Pienempää oktaanilukua kuin RON 95 ei saa käyttää.

Ajettaessa lämpimämmällä säällä kuin +38 °C (100 °F) suositellaan korkeinta mahdollista oktaanilukua mukautetun suorituskyvyn ja pienen polttoaineenkulutuksen saamiseksi.