Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: kipi - 11.08.2013, 12:19:57

Otsikko: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 11.08.2013, 12:19:57
Jäähäns!
Tuli tännekkin rekisteröidyttyä ku jo 15 vuotta näiden ruotsin ihanuuksien kanssa vähdännyt. Tosin viimeiset 5 vuotta mennyt lähinnä om-alkuisten patojen kimpus. Mutta joo se allekirjoittaneesta.
Asiaan. Onko kukaan täällä ikuna kokeillut mitä saa aikaan d24:sen ja remmin risteyksestä? Tuossa ollut useamman vuoden kehitteillä ajatus kyseisestä keksinnöstä ja osatkin alkavat olla koossa :)
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: AtAi - 11.08.2013, 12:31:04
6kpl mutkalla olevia kankia, jossei joku ehdi ennen sitä tulemaan lohkosta ulos...

Tietenkin varmaan osavaihtolistalla on kanget jos alat tämmöseen hommaan?
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 11.08.2013, 12:59:00
H-profiili kanget, sillä kestää jos kestää. :) ei kait siinä muuta kriittista osaa ole joka remmiahtimen takia hajoais.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 11.08.2013, 14:59:58
H-profiili veivit odottaa kaapissa uusien mäntien seurana :)
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 11.08.2013, 16:21:41
H-profiili veivit odottaa kaapissa uusien mäntien seurana :)

Sitte ei muutaku konetta kasan vaan, ja projektipäiväkirjaa pystyyn niin päästään seuraamaan remmiahettua deekua, niitä harvemmin näkee. O0 Kylykeen vielä HX 40/ 50 ja rivipumppu tai joku toinen jakajapumppu niin saa vetävät kierroksetki sinne 7-8tonnin tietämille. Kesämiitissä kuulin ja näin ku jollain oli joku muu jakajapumppu deekussa..sano että vetävät 6800rpm.. ???

E: ahtopainettakin oli 3 kiloo..  8)
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: vpernu - 11.08.2013, 20:26:04
sekin ois kiva tietää että missä kohtaa noi veivit menee mutkalle.Ei ainaka monella foorumilaisella oo menny yhtään veivii mutkalle vai onko yhtään?
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Huikkoster - 11.08.2013, 20:46:29
Ongelmia tuleekin vasta sen remmin kanssa kun alakierroksille tulee paljon enemmän vääntöä.

["Fysiikka mietintää"]
Meneekö suoraan siten että jos sama vääntö saadaan puolet vähemmillä kierroksilla, on se  kankien rasitukselle sama kuin väännön tuplaantuminen alkuperäisillä kierroksilla?
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 11.08.2013, 21:15:44
sano että vetävät 6800rpm.. ???

ei heti tulis mieleen kieputtaa deekua lähemmäs seittemää tonnia. ketjukoneet oliskin asia erikseen. mitä muuten toi deekun pitäis kiertää pp-dieselin säätämällä 12mm nestepäällä olevalla pumpulla? tarvis vaan laskia kampuran päähän tulevalle moniurahihnapyörälle halkaisija missä jäis turvavara ahtimen huippukierroksiin.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 11.08.2013, 21:25:24
ei heti tulis mieleen kieputtaa deekua lähemmäs seittemää tonnia. ketjukoneet oliskin asia erikseen. mitä muuten toi deekun pitäis kiertää pp-dieselin säätämällä 12mm nestepäällä olevalla pumpulla? tarvis vaan laskia kampuran päähän tulevalle moniurahihnapyörälle halkaisija missä jäis turvavara ahtimen huippukierroksiin.

Mulle teki tuon pumpun yksi tuttu dieselhuoltomies / -virittäjä ja sano että ~5200rpm saa vetävät kierrokset säädettyä pelkällä nestepään vaihdolla. Useimmat taitaa kiertää siihen ~5500-6000rpm saakka.

E: Joo eihän se diesel oo tarkotettu kierrätettäväks..parhaiten se varmasti kestää ku pysyy alle 6000rpm. Mitä tuohon veivi asiaan niin oisha se kiva kokeilla mitä deekun veivit kestää muttei oikee innosta.. ei niitä varmasti mutkalle saa isoilla turboilla, ainoastaan vnt-ahtimien ja remmin kanssa ne saattaa mennä mutkalle melko helposti.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 11.08.2013, 21:56:42
Mitä tuohon veivi asiaan niin oisha se kiva kokeilla mitä deekun veivit kestää muttei oikee innosta.. ei niitä varmasti mutkalle saa isoilla turboilla, ainoastaan vnt-ahtimien ja remmin kanssa ne saattaa mennä mutkalle melko helposti.

hmmm tarviskohan "koekäyttää" remmiä viripumpun kera eka vakio koneessa ;D siinä on vaan vaarana että veivikaula tulee kurkkaan ja tuhoo jotain tarpeellista...
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 11.08.2013, 22:20:09
hmmm tarviskohan "koekäyttää" remmiä viripumpun kera eka vakio koneessa ;D siinä on vaan vaarana että veivikaula tulee kurkkaan ja tuhoo jotain tarpeellista...

Jos on aikaa ja intoa niin hommaat jostain 700tkm ajetun d24:sen ja lykkäät siihen remmin ja pumpun kiinni ja sitten tipautat sen keulalle, myöskin kytkin pitää olla kunnossa..ja ehkä jokin muu laatikko. Luulen että M4x-laatikko antaa ennen niitä kankia periksi..  ;D ehkä..  ???
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: AtAi - 11.08.2013, 22:30:23
Jos on aikaa ja intoa niin hommaat jostain 700tkm ajetun d24:sen ja lykkäät siihen remmin ja pumpun kiinni ja sitten tipautat sen keulalle, myöskin kytkin pitää olla kunnossa..ja ehkä jokin muu laatikko. Luulen että M4x-laatikko antaa ennen niitä kankia periksi..  ;D ehkä..  ???
Kaikki antaa mikä on Volvossa ollu tehtaalta lähtiessä...

Epäilen että tommosella remmillä ruoskitulla deekulla tarvii aika paljon sijottaa voimansiirtoon. Suoraan melkeen heittäs jotain Jerichoa tai muuta kunnon voimamoottorilaatikkoa, ehkä joku 330d bemarin zf vois kestää ehkä, mutta halvemmaksi loppupeleissä tulee voimaloota.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 11.08.2013, 22:37:43
Kaikki antaa mikä on Volvossa ollu tehtaalta lähtiessä...

Epäilen että tommosella remmillä ruoskitulla deekulla tarvii aika paljon sijottaa voimansiirtoon. Suoraan melkeen heittäs jotain Jerichoa tai muuta kunnon voimamoottorilaatikkoa, ehkä joku 330d bemarin zf vois kestää ehkä, mutta halvemmaksi loppupeleissä tulee voimaloota.
Joo voimansiirtoon kyllä saa panostaa. Kyllähän tuo Getrag 265 esimerkiksi kestää aika hyvin vahvistamattomana tehokkaissakin koneissa, mutta tuo raju alavääntö on se mikä tappaa "kestävänki" laatikon. Yks tuttu rakentaa nytte juuri vanhaa mersua jossa on om606 + hx50 + remmi ja laatikko on joku, en tiedä mikä, mutta automaatti ja väännön kesto 1100Nm ja siihen tulee sähkönen ohjaus joka mahdollistaa... - > rattivaihteet.  8)
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 12.08.2013, 00:30:56
Tontilla neljä deekua niin yhden voi aina turmella :D

Tuota laatikko juttua oon pähkiny ja se auki edelleen. Ei taida m90:kään mitään ihmeitä kestää? Kaverin turbos 380hp/560nm sellainen on palvellut jo kuutisen vuotta. Solmu tosin ei niin kovin alhaalta lähde vääntämään. Caidemanilla kesti jopa m46 siinä deekun peräs mikä on sinänsä ihme herran voimansiirto antautumisten listaa ihaillessa :D
Millais noita parempia askeja on deekun perään sovitettu? Sopivasta kaavelista leikkaa/liimaa?
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: AtAi - 12.08.2013, 00:43:12
leikkaa liimaa, tai adapterilaipalla, riippuen lootasta.

M46sia 2kpl räjäyttäny about 400nyyttonilla kun se tulee tarpeeks alhaalta  ::)
M90 varmaan kestäis 100 enemmän, mutta hinta nyyttonisuhde päin persausta.
Tosiaan semmone 330d bemmin Zf kuulemma kestää jotaan karvan vajaa 700Nm, mutta tarina ei kerro kuinka alhaalta.

Edelleen joku jericho ei tuu loppupeleissä yhtään kalliiks jos noita 1500kiloeuron zetäffiä monta meinaa särkeä...
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Diudi - 12.08.2013, 10:10:21
Tontilla neljä deekua niin yhden voi aina turmella :D

Tuota laatikko juttua oon pähkiny ja se auki edelleen. Ei taida m90:kään mitään ihmeitä kestää? Kaverin turbos 380hp/560nm sellainen on palvellut jo kuutisen vuotta. Solmu tosin ei niin kovin alhaalta lähde vääntämään. Caidemanilla kesti jopa m46 siinä deekun peräs mikä on sinänsä ihme herran voimansiirto antautumisten listaa ihaillessa :D
Millais noita parempia askeja on deekun perään sovitettu? Sopivasta kaavelista leikkaa/liimaa?

Oisha se kiva tietää mitä on deekun kipuraja..  :P Jotain Supran laatikkoa on myös kehuttu, että ainaki turbokäytössä kestää löylyä ihan kivasti. Laatikon mallista ei ole tietoo..
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 13.08.2013, 11:16:20
Juu ei supran rasiat oo sieltä huonoimmasta päästä. Joku japani-imports tyyppi saattais sellaisia löytyy suht edukkaastikin. Ruotsis siinä hopias V8 242 ihmees oli ainakin mk3 surpan rasia.  Mä tod näk koitan ihan m90 askilla millai se viihtyy työssään. Täytyy vaan melkein tehdä vinokoneen askista deekuun sopiva ku noi suoraan sopivat on kiven alla. Ja noita bensan askeja löytyy naapurivaltiosta vaiks kuinka ja paljon.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: 8-pätkä - 28.08.2013, 20:49:14
Juu ei supran rasiat oo sieltä huonoimmasta päästä. Joku japani-imports tyyppi saattais sellaisia löytyy suht edukkaastikin. Ruotsis siinä hopias V8 242 ihmees oli ainakin mk3 surpan rasia.  Mä tod näk koitan ihan m90 askilla millai se viihtyy työssään. Täytyy vaan melkein tehdä vinokoneen askista deekuun sopiva ku noi suoraan sopivat on kiven alla. Ja noita bensan askeja löytyy naapurivaltiosta vaiks kuinka ja paljon.

6-vaihteinen mk4 supran laatikko on tyypiltään Getrag V160, 5-lovinen vaparisuprista löytyvä loota taas tunnetaan tyypillä R154 ja lienee Toyotan omaa valmistetta? Sitäkin näkyy aika paljon driftingvehkeissä käytettävän eli tuskin on huono laatikko tuokaan. 6-vaihteinen Getrag ainakin kestää suunnilleen ydinsodan mutta on melko raskas ja hidas käyttää varsinkin pienillä vaihteilla.
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Caideman - 31.10.2013, 20:05:34
Caidemanilla kesti jopa m46 siinä deekun peräs mikä on sinänsä ihme herran voimansiirto antautumisten listaa ihaillessa :D


Mitä? Eihän mulla mennyt 7satkussa montaakaan laatikkoa(3), kytkintä(5) ja perää(1).   :pomo:
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: vpernu - 01.11.2013, 11:28:39
Pikkugetrag(260) kestäny ainaki tähän mennes 400nm väännöt mukisematta.Katotaa missä kohtaa se raja tulee vastaa ku ruvetaa vääntöö kasvattaa :)
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: kipi - 03.11.2013, 21:11:44
Mitä? Eihän mulla mennyt 7satkussa montaakaan laatikkoa(3), kytkintä(5) ja perää(1).   :pomo:

Juu seitensatkus menikin mut ei ysispaddus :-) naftasta oli puhetta :-)
Niillä sun "menneillä kytkimillä" on ajettu muuten useampia tuhansia :-D:-D
Otsikko: Vs: d24 kompressor
Kirjoitti: Caideman - 06.11.2013, 08:36:49
Juu seitensatkus menikin mut ei ysispaddus :-) naftasta oli puhetta :-)
Niillä sun "menneillä kytkimillä" on ajettu muuten useampia tuhansia :-D:-D

Hyvä että toimii. Turbossa ne luisti kuin viimeistä päivää.   ;D