KL-varaosat  Race.fi

700/900 -sarjan etunavat pakettilaakereilla ja pelkkää ongelmaa

  • 8 Vastauksia
  • 6089 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Testimielessä naputtelen tänne uuteen foorumiin.

Olen sitten viime kesän ihmetellyt näitä napahommeleita. Autossa on siis "pakettilaakerilliset" etunavat. Nuo pitäisi vetää kiinni 100Nm + 45 astetta tuosta 36mm mutterista, joka tulisi vielä joka kerta uusiakin.

No nythän on niin, että:
- Auton alkuperäiset navat olivat tietysti ihan hyvät, mutta 320 000km takana ja ABS -rinkulat meni vaihtoon -> hain Motonetistä 116e maksavat navat ja onnessani läiskin paikoilleen. Jonkin verran ajelua, mutta jarrut täristivät.
- Uusin edestä kaikki osat paitsi satulat ja navat ja jarrut silti täristivät. Mittakellolla pelkät navat heittivät "ihan sikana".
- Hain Biltemasta testimielessä halpisnavat, jotka läiskin kiinni ja katso: Tärinä hävisi, mutta eihän nuo tuolla oikealla momentilla edes pyöri!!! Navat on nyt 60Nm tiukkuudella paikoillaan ja renkaat pyörii väkisin vääntäen! Ajoin pari sataa kilsaa ja tuntui että keula jarrutteli koko matkan ja liukkaissa mutkissa auto pyrki ulos tieltä ja perä lähti irti kevyemmälläkin kaasulla tai ilman!

Auton alkuperäiset "superlaakerilliset" ;) navat on tuossa pöydällä odottamassa asennusta takaisin uusilla ABS -rinkuloilla ja nuo kaikki hukkaostot meinaan heittää myyjien silmille jahka kerkeän.

Kaikki osat mitä olen "kokeillut" ovat olleet joko täyttä jaskaa tai sitten en vaan osaa. "Won't you please, please help me".

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vuosimallit auttaisi tosi paljon.
Siis auton ja osien.

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
mihnee nää niitä vuosimalleja tarvihtet? :o
Tekstissä ei minusta ollut ensimmäistäkään kysymystä ;)
Vanhanmalliset navat on mun mieleen :)
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vuosimallit auttaisi tosi paljon.
Siis auton ja osien.

Auto on 740, vm -89, kone B230F

Navassa on siis laakerit samassa paketissa, mutta jarrulevy on erikseen. Laakereiden välykset säätyy teoriassa tiukkaamalla tuo napa paikoilleen tuolla 36mm mutterilla (100Nm + 45 astetta).


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Tekstissä ei minusta ollut ensimmäistäkään kysymystä ;)
Vanhanmalliset navat on mun mieleen :)

Laitoin eilen auton alkuperäiset pakettinavat paikoilleen ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Auto ihan oikein haluaa kulkea eteenpäin. Mutkissa ei puske (ihan niin paljoa) ja perä ei ensimmäiseksi irtoa, kun painaa kaasua.

No tässä on kyssäreitä :P:
1. Onko osat vaiko asentaja roskaa?
2. Nuo vanhat navat tuskin sopivat tuohon omaan akselitolppaan, kun ei ole reikiä sokalle ja kaiketi muutakin eroa?
3. Mitä tästä jumpasta tuli opittua?

Lisäjokeri:
Onko tuo varmistustekstin naputtelu ja spämmibotti kysely pysyvä toiminto vai kysytäänkö noita vain jonkin karenssiajan verran?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 08:47:16 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
mihnee nää niitä vuosimalleja tarvihtet? :o
Tekstissä ei minusta ollut ensimmäistäkään kysymystä ;)
Vanhanmalliset navat on mun mieleen :)
:facepalm:


Ajoin takaa sitä että onko nyt käynyt niin että on laitettu vanhaan malliin saatavana oleva"pakettilaakerikonversionapa"
uuden malliseen kinttuun..

« Viimeksi muokattu: 29.12.2010, 09:43:21 kirjoittanut janne81 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
:facepalm:


Ajoin takaa sitä että onko nyt käynyt niin että on laitettu vanhaan malliin saatavana oleva"pakettilaakerikonversionapa"
uuden malliseen kinttuun..

Nuo Motonetin navat on Professional Parts Swedeniltä. Heidän osanumeronsa on 77436037. Volvon osanumerot, jota vastaa 271644 ja 3516037. Taaemmassa laakerissa on "PPS 77436037".  Nämä siis olivat mittakellolla kierot.

Bilteman navat ovat Art. no 74-922. Laakerissa lukee: "BILTEMA EBI".

Nuo Biltsun navat jäi yöksi pakkaseen ja kokeilin äsken pyörittää niitä. Väkisin pyörii, mutta voimaa tarvitsi oikein kunnolla. Onko noissa sisällä jotain sikajäykkää rasvaa ja tuo on osasyy miksi eivät pyöri? Momentissa noilla ei olisi huoneen lämpöisinä voinut edes ajaa! Nuo navat auton alla 60Nm tiukkuudella ja 20asteen pakkasessa, niin liikkeelle lähdettäessä kylmällä autolla kuului aivan selvää laakereiden kirskunaa. Kehno mittatarkkuus ja liian jäykkää rasvaa?

-------
Lisäys:
Tuo "EBI" tuossa Bilteman navassa taitaa olla tämä kiinalainen firma: http://www.ebi-bearings.com/
Lisä googlettelulla löytyi, että tämä napa olisi EBI:n osanumero: EB10.1127 paitsi, että tuo ABS kehä on tuossa kuvassa tiuhempi ja peltinen.

------
Vieläkin lisää:
Kävin Biltemassa ja heillä hyllyssä olevat vastaavat navat oli aivan yhtä jäykillä laakereilla? Eihän tuollaiset voi toimia? Motonetin kierot vaihdoin uusiin ja uusissa laakerit pyörivät herkästi ja koko napa ui ihan oikean näköisessä keltasävyisessä vaseliinissa. Laakereissa  "GSP 9235011 10/10".

-----
Ei voi olla totta! Pyörittelin noita uusia laakereita aikani kuluksi ja toisen navan ulompi (mutterin puoleinen) laakeri pyörii todella huonosti. Pyörittelin noita tiskillä ja luulin saaneeni hyvät, mutta ei jumaleisson! China-pallipeering-copmany-limited! Tässä huonosti pyörivässä on myös tuon renkaan vastaisen laipan toisen puolen reuna jäänyt sorvaamatta. Ehkä tuo on sorvaamatta siksi, että tietävät kuinka monta jaskaa laitetaan kullekin asiakkaalle menemään :)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 09:38:11 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Todennäköisesti maahantuoja on tehnyt ns väärän valinnan :'(. Asensin kolmisen vuotta takaperin Scan-Techin laakerit mutta maahantuojaa en tiedä. Olivat erinomaiset, eivät edes purkautuneet käsiin kuten SKF:t :D. Sinänsä tuolla laakerin kiristyksellä taataan, että se pysyy paikallaan. Laakerin pyörintäjäykkyyden kanssa sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä sen enempää kuin pyörän muttereillakaan ;D. Kiristetetään tasan ohjeen mukaan 8).
Sinänsä pakettilaakeri on selvästi tiukempi kuin vanha kartiorullalaakeri navasta käsin pyöritettäessä. Kartiorullalaakerikin voidaan säätää esikiristetyksi jos siitä ohje on. Näissä pakettilaakereissa on tuo esikiristys valmiina jo ennen asennusta jos vain valmistajatehdas on asian oikein oivaltanut ::).
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 11:07:54 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Todennäköisesti maahantuoja on tehnyt ns väärän valinnan :'(. Asensin kolmisen vuotta takaperin Scan-Techin laakerit mutta maahantuojaa en tiedä. Olivat erinomaiset, eivät edes purkautuneet käsiin kuten SKF:t :D. Sinänsä tuolla laakerin kiristyksellä taataan, että se pysyy paikallaan. Laakerin pyörintäjäykkyyden kanssa sillä ei sinänsä ole mitään merkitystä sen enempää kuin pyörän muttereillakaan ;D. Kiristetetään tasan ohjeen mukaan 8).
Sinänsä pakettilaakeri on selvästi tiukempi kuin vanha kartiorullalaakeri navasta käsin pyöritettäessä. Kartiorullalaakerikin voidaan säätää esikiristetyksi jos siitä ohje on. Näissä pakettilaakereissa on tuo esikiristys valmiina jo ennen asennusta jos vain valmistajatehdas on asian oikein oivaltanut ::).

Ajattelin ensin, että tuo jäykkyys katoaa ihan heti kohta tai kuuluu asiaan, mutta auto haki suuntimaa kohti peltoa turhan tiuhaan. Jos napoja on ostamassa, niin kannattaa kokeilla sormin, että nuo navan molemmat puolet pyörivät herkästi ja vielä molemmin puolin autoa. Tuosta suoruudesta ei välttämättä osaa sanoa mittaamatta paikoillaan heittokellolla.

Eihän tuolla kiristyksellä pitäisi olla merkitystä, mutta noissa näin oli. Ehkä tuo koko napa laakereineen pyöri tuon akselin ympäri? Ihan hyvät liukulaakerit :).

Kävin vaihtamassa tuon viimeisen huonosti pyörivän viimeiseen hyvin pyörivään ja nyt pöydällä on kaksi napaa, joissa laakerit pyörivät sormin yhtä hyvin. En ole näitä vielä asentanut, mutta kattellaan.

Oma elämänkokemukseni karttui taas mukavasti ja kunnioitus osavalmistajia kohtaan (etenkin laakeri) on jo aivan eri tasolla.

 

Samppasport  Futurez