Proturbo  Autodiagnoosi

B230F, LH2.4, 1989 ja ilmeisesti vuotavat pakosarjan tiivisteet?

  • 6 Vastauksia
  • 4187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Autossa on jako hieman pielessä ja varmaankin venttiili aukeaa liian aikaisin (vaiko myöhään)? Paineet on putkessa aika miehekkäät ja pakoputkesta puskee usvaa todella kovalla paineella. Viri viri siellä täällä (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=48097.225).

Anyweis. Tyhjäkäynti on aika huonoa ja jostain päin pakoputkisto säksättää. Revin koko putkiston huitsin kuuseen ja hitsaten/ostaen väkästelin uuden suht tiiviin putkiston tilalle. Säksätys väheni, muttei kadonnut. Eilen nappasin pakosarjan irti ja hioin sen tiivistepinnat puhtaiksi ja "suoriksi". Pakosarjan liitoskohdassa tuohon etuputkeen oli ikävän näköistä syöpymää, mutta tiivisteen pehmeä puoli on sitä vasten eli luulisi tiivistyvän?

Kokelin kuunnella putkella noita pakosarjan tiivisteitä läpi ja kakkos ja kolmospytyn tiivisteiden luota kuuluu kevyttä pihinaa. Ykkönen ja nelonen olivat hipi hiljaa.

Voiko tuo (-530) kannen vastinpinta olla kiero? Tiivistejämät on rapsuteltu pois, mutta en kantta sen enempää mittaillut.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 18:09:27 kirjoittanut googe 2.0 »

hevonen

  • Vieras
Ennemmin se sarja on vääntynyt. Irti ja tasohiontaan tai jos melkein ilmaiseksi saat purkuosan, se sinne kiinni.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Ennemmin se sarja on vääntynyt. Irti ja tasohiontaan tai jos melkein ilmaiseksi saat purkuosan, se sinne kiinni.

Purin tuon eilen irti ja täytyy käyttää tuo ihan pajalla hiottavana. Tuossa pakosarjassa oli pakoaukon alanurkassa kolmessa pytyssä kuumuuden kellastamaa rinkulaa. Pakosarja on varmaankin jäänyt hieman kantamaan. Yritin mittailla viivaimella ja kieroltahan tuo myös näyttää.

Kansi on siis käytety vaihto-osa, jolla en ole vielä kunnolla päässyt ajamaan. En ole sen tiivistepinnan suoruutta vielä mittaillut. Tarviketiivisteet irtosi kannesta ihan vaan ottamalla. Nyt oli Elringit ja ne saa kaapia osina sieltä irti. Kanteen tuntuvat ainakin tarttuvan :). Ehkä nuo tarviketiivarit on parempia näin tee-se-itse -miehelle :).

Ihan noin huomiona kannen vaihdon jälkeen on paisuntasäiliö alkanut mystisesti tyhjenemään. Kansi oli oikaistu ja putsattu ja puunattu. Ulkoisesti ei näy mistä vuotaisi, mutta ehtiihän tuo haihtua... Kettu, jos tuo kansipahvikin vuotaa :facepalm:.

----
Lisäys:

Lähinyrkkipajat eivät tuota pakosarjaa hio, joten teen sen sitten itse. Lasia, liimaa ja hiekkapaperia löytyy. Pakosarjan kakkonen ja kolmonen ovat paljon sisempänä, kuin nuo ulommat.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 13:54:15 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
... teen sen sitten itse. Lasia, liimaa ja hiekkapaperia löytyy...

Onpahan homma. Hiljaksiin etenee, mutta kevät tulee ennenkuin tuo on käsipelillä suora (eli tänä iltana pitäisi olla valmis ;D).

Kuinka kiiltävä tuon pakosarjan vastinpinnan tulee olla, että pitää? Tuo 80:n paperin tekemä viiru on varmaankin liian karkeaa? Tuskin ihan peilinäkään toimii, kun tuossa tiivisteessä on pelti vastassa?

---
Lisäys:
Homma valmis, asennettu ja säksätys on ja pysyy. Eipä vuoda enää mikään. Kaikki uutta/hiottua ja tiivistettyä kannesta sinne pappamutkan ulostuloon asti. Mikään EI vuoda, mutta epäilyttävä ääni on ja pysyy. Ei tuo vaiva hukkaankaan mennyt. Kiero (ilmeisesti otin sitten irti kuumana?) pakosarja on nyt suora ja etuputken liitoksesta syöpymät on hiottu pois.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2011, 11:35:25 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nuo vanhat pinnapultit ja mutterit on jo loppuun käytetty ja aloin ihmetellä noiden ihmeellistä maailmaa. Jostain olen saanut käsityksen, että noiden kiristysmomentti olisi 60Nm. Tuossa on vain sellainen ongelma, että M8 muttereiden ja pulttien maksimimomentti on paljon pienempi???

M8, 8.8 -> 27,3Nm
M8, 10.9 -> 40,1Nm
M8, 12.9 -> 46,9Nm

Noiden muttereiden tekstit ovat syöpyneet jo pois, mutta nuo pakosarjan ja etuputken mutterit ovat 10.9 kovuuksisia. Onko nuo vielä tuostakin "kovempaa" terästä?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
En minä niitä ainakaan ole kuin rannemomentilla vetänyt kiinni, taitaa korkata kannestakin kierteet jos niitä johonkin 60 Nm:in vetää. Ensin kylmänä pikkuräikällä (1/4") kiinni ja kuumana uudelleen kiristys isommalla 1/2" räikällä tai lenkillä ja ei ole vielä löystynyt missään värkissä. Ja huonojen pinnapulttien/muttereiden tilalle olen laittanut normaalit 8.8 pultit/mutterit.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
En minä niitä ainakaan ole kuin rannemomentilla vetänyt kiinni, taitaa korkata kannestakin kierteet jos niitä johonkin 60 Nm:in vetää. Ensin kylmänä pikkuräikällä (1/4") kiinni ja kuumana uudelleen kiristys isommalla 1/2" räikällä tai lenkillä ja ei ole vielä löystynyt missään värkissä. Ja huonojen pinnapulttien/muttereiden tilalle olen laittanut normaalit 8.8 pultit/mutterit.

Ok. En muista tosiaankaan mistä tuo momentti on jäänyt muistiin. Yritän pyyhkiä pois :).

 

Autoracing  KL-varaosat