RallyBaron  Samppasport

Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"

  • 812 Vastauksia
  • 298789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #750 : 30.04.2013, 19:13:54 »
Eikai sieltä vikoja tule, jos ecu luulee kuljettajan kaasuttelevan paikallaan vaikkapa kytkintä vasten, jolloin voisi olla kuormaakin jo... ;) Olikos se V70 automaatti? Voisiko liittyä siihen jotenkin?

Mutta joo, anteeksi tämmöinen arvuuttelu. Auttaa yritän, mutta eiköhän se tästä vielä ratkea.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #751 : 30.04.2013, 19:19:31 »
Eikai sieltä vikoja tule, jos ecu luulee kuljettajan kaasuttelevan paikallaan vaikkapa kytkintä vasten, jolloin voisi olla kuormaakin jo... ;) Olikos se V70 automaatti? Voisiko liittyä siihen jotenkin?

Mutta joo, anteeksi tämmöinen arvuuttelu. Auttaa yritän, mutta eiköhän se tästä vielä ratkea.

Se V70 oli manuaali. Siihen oli syynä se, että automaatissa laatikon ohjausboksi on väylässä cem:n ja ecm:n välissä, joten eriyttäminen olisi varmaan tuonut ongelmia vieläkin enemmän.

Juu arvuutelkaa vaan, hyvistä kysymyksistä ja ehdotuksista on pelkästään vaan hyötyä ja iloa :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #752 : 30.04.2013, 19:37:09 »
Selitetäänpä nyt sitten vielä vähän lisää :)

Vikakoodit tulevat seuraavista komponenteista.

-kytkin- ja jarrupolkimen asentotunnistimista, mutta tätä tietoa ei tarvita kuin cruisen toimintaan.

- L-signaali virheellinen. Johtuu laturin herätevirran erilaisesta kytkennästä.

- can-virhe. Johtunee useista puuttuvista ohjainlaitteista

Sitten on sellainen outo ominaisuus, että testerillä jos kytkee päälle polttoaineen paineensäätimen testin, niin normaalisti koneen käynti muuttuu erittäin karkeaksi, johtuen kohotetusta jakoputken paineesta. Tämä kyseinen yksilö, kuten myös eräs toinenkin auto, jossa on ECM:ssä vanha ohjelmisto, käy testin aktivoinnin jälkeen noin 2sekuntia ja sitten sammuu. Tämä on todellakin outoa ja pitäisi ehdottomasti tästäkin syystä saada se ECM päivitettyä, niin tietäisi, että onko kyseessä vika, vai vanhan softan ominaisuus.

Moottorista on mitattu ohivuodot ja kaikki oli ok.

Testerillä tehty käyntinopeus- ja puristuspainetesti näyttävät kaiken olen ihan just niin kuin pitääkin.

Kokeiltu toista ilmamassamittaria.

Kaikki mahdolliset parametrit luettu tästä ja "ehjästä" autosta ja kaikki arvot täsmäävät lähes 100% Ainut ero tulee tosiaan niistä aiemmin maintsemistani suuttimien ruiskutusmäärien korjauksista. Arvojen toleranssi on +-3ml ja vanhalla ECM:n softalla olevissa autoissa on kaikissa arvot seuraavanlaiset.

Sylinterit 1-3 arvo noin +7ml
Sylinteri 4 arvo noin +2,5ml
Sylinteri 5 arvo noin +30ml

Jos nuo arvot tarkoittavat suoraan sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrän korjausta, niin ei ihmekään, jos vähän kuluttaa :D Toisaalta tämä "vika" saattaa olla vaikka kuinka monessa autossa, eikä kukaan siitä välttämättä tiedä mitään. Tokihan D5:n kulutuksissa on aikamoisia eroja autoyksilöiden välillä.



Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #753 : 30.04.2013, 21:02:02 »
Kyllä se on komea peli. :)

Pari senttiä kun sais vielä alemmas :P
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #754 : 30.04.2013, 22:51:12 »
Nyt en kyllä väitä olevani mikään dieseliguru joten voin olla ihan kuusikossa...
Mut eikös tuo määräsäätö tule periaatteessa käynnintasaisuuden kautta (eli kone haistelee jotta joka pytty potkis yhtä lujasti) ja heikompaan pyttyyn pannaan lisää soppaa?
Suuttimien ohivuodot siä oot varmaan kattonu mut mitäs jos kokeilis vekslata suuttimet reiästä toiseen ja kattois kuin arvot muuttuu? Et seuraako muutos tiettyä suutinta vai onko ero pyttykohtainen.

Äkkiseltään tuo 2,5---30 hajonta tuntuu helvatan isolta ???

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #755 : 30.04.2013, 23:04:14 »

Sylinterit 1-3 arvo noin +7ml
Sylinteri 4 arvo noin +2,5ml
Sylinteri 5 arvo noin +30ml

Jos nuo arvot tarkoittavat suoraan sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrän korjausta, niin ei ihmekään, jos vähän kuluttaa :D Toisaalta tämä "vika" saattaa olla vaikka kuinka monessa autossa, eikä kukaan siitä välttämättä tiedä mitään. Tokihan D5:n kulutuksissa on aikamoisia eroja autoyksilöiden välillä.

Asiahan ei liity tähän, mutta usein ihmetellyt lähinnä kuorma/rekka-autojen tyhjäkäyntiä.
Eilenkin MB 1824 kävi tyhjää niin kuin olisi joka pytyllä eri syöttömäärät.

Jatkakaa. :buck2:
« Viimeksi muokattu: 30.04.2013, 23:06:02 kirjoittanut järviin »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #756 : 01.05.2013, 07:52:43 »
Nyt en kyllä väitä olevani mikään dieseliguru joten voin olla ihan kuusikossa...
Mut eikös tuo määräsäätö tule periaatteessa käynnintasaisuuden kautta (eli kone haistelee jotta joka pytty potkis yhtä lujasti) ja heikompaan pyttyyn pannaan lisää soppaa?
Suuttimien ohivuodot siä oot varmaan kattonu mut mitäs jos kokeilis vekslata suuttimet reiästä toiseen ja kattois kuin arvot muuttuu? Et seuraako muutos tiettyä suutinta vai onko ero pyttykohtainen.

Äkkiseltään tuo 2,5---30 hajonta tuntuu helvatan isolta ???

Se systeemi toimii juurikin noin, eli perustuu sylinterikohtaiseen käyntinopeuteen.

Arvaa olenko veklsannut noita suuttimia? :D Ihan ekana ostin siihen pahimpaan sylinteriin ihan uuden suuttimen, mutta se ei auttanut mitään.

Vika on ohjelmistossa, se on tullut todistettua nyt jo neljässä eri autossa ja kaksi niistä on korjaantunut ecm:n päivityksellä.

Edit. Ne ohivuodot olen mitannut niin suuttimien paluuletkuista, kuinmyös ihan koko moottoristakin, hehkutulpan reiän kautta.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2013, 13:54:49 kirjoittanut Kulmamies »

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #757 : 01.05.2013, 12:17:03 »
Missä kohtaan tuo päivitys on tullu, siis vuosi... oma D5 käynyt volvolla 2006 edellisen kerran että voisi varmaan olla paikallaan päivityttää.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #758 : 01.05.2013, 13:57:15 »
Missä kohtaan tuo päivitys on tullu, siis vuosi... oma D5 käynyt volvolla 2006 edellisen kerran että voisi varmaan olla paikallaan päivityttää.

En osaa sanoa. Se on jännää, kun voisi kuitenkin kuvitella, että ei se uutena tuollainen ole ollut, niin koska se sellaiseksi on muuttunut. Sama koskee tietysti kaikkia autoja, jossa ko.vika mahdollisesti on.


Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #759 : 01.05.2013, 16:55:07 »
Miks toi d5 moottoriohjain tarvitsee muka muut ohjainlaitteet kaverikseen päivitystä varten?

CEM sulta löytyikin, EBM ei pitäis tarvita mun järkeilyn mukaan, kuljettajan oven yksikkö ehkä ja REM varmaan tarttee...?

Esim. bensakoneiden motronic 7x (2001->) yksiköitä ohjelmoidaan yleisestikin niin että kytketään vain CAN ja virtapiuhat niihin (ainakin mitä olen lukenut ja ohjemoijilta kuullut itse en ole tehnyt).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #760 : 01.05.2013, 16:59:31 »
Miks toi d5 moottoriohjain tarvitsee muka muut ohjainlaitteet kaverikseen päivitystä varten?

CEM sulta löytyikin, EBM ei pitäis tarvita mun järkeilyn mukaan, kuljettajan oven yksikkö ehkä ja REM varmaan tarttee...?

Esim. bensakoneiden motronic 7x (2001->) yksiköitä ohjelmoidaan yleisestikin niin että kytketään vain CAN ja virtapiuhat niihin (ainakin mitä olen lukenut ja ohjemoijilta kuullut itse en ole tehnyt).

Et suinkaan nyt sotke ajatuksissasi virityssoftia ja Volvo-liikkeissä tehtävää ohjainyksikön päivitystä?

Virisofta tähänkin on laitettu, mutta se ei korjaa tuota vikaa, jonka korjaamiseksi ainut keino on merkkiliikkeen päivitysohjelma. Päivityksessä testeri tarkastaa auton konfiguraation, jotta se täsmää Volvon tietokantaan ja tässä nyt on jotain pieniä puutteita ja päivitys ei onnistu ;)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #761 : 01.05.2013, 18:30:32 »
Et suinkaan nyt sotke ajatuksissasi virityssoftia ja Volvo-liikkeissä tehtävää ohjainyksikön päivitystä?

Virisofta tähänkin on laitettu, mutta se ei korjaa tuota vikaa, jonka korjaamiseksi ainut keino on merkkiliikkeen päivitysohjelma. Päivityksessä testeri tarkastaa auton konfiguraation, jotta se täsmää Volvon tietokantaan ja tässä nyt on jotain pieniä puutteita ja päivitys ei onnistu ;)
Juu, siis virisoftat pistetään joissain tapauksissa tuolla ed.kuvaamallani tavalla sisään, mutta käsittääkseni sillä voidaan myös ajaa koko boksi tyhjäksi ja ohjelmoida, ns "bootloader".

Eihän sulla tarttis käsittääkseni ohjelmoida kun noi ruiskutusmäärien kompensoinnit, ja kai nekin pystyy erikseen tekemään ECM boksiin, ajamatta koko auton konfiguraatiota uudelleen?

Ainakin mersun CDI koneessa pystyy (esim vito 2003->) ja samalla ohjainlaitteella neki varmaan on kun D5 näin perusteeltaan...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #762 : 01.05.2013, 18:34:27 »
Juu, siis virisoftat pistetään joissain tapauksissa tuolla ed.kuvaamallani tavalla sisään, mutta käsittääkseni sillä voidaan myös ajaa koko boksi tyhjäksi ja ohjelmoida, ns "bootloader".

Eihän sulla tarttis käsittääkseni ohjelmoida kun noi ruiskutusmäärien kompensoinnit, ja kai nekin pystyy erikseen tekemään ECM boksiin, ajamatta koko auton konfiguraatiota uudelleen?

Ainakin mersun CDI koneessa pystyy (esim vito 2003->) ja samalla ohjainlaitteella neki varmaan on kun D5 näin perusteeltaan...

Juu juu. Mistäköhän tuollaista palvelua voisi kysellä? Ei ainakaan Volvo-liikkeistä :(

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #763 : 01.05.2013, 18:39:58 »
Firmware ja softa. Kaksi eri asiaa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - 960 B6304F --> D5244T "MYYTY"
« Vastaus #764 : 02.05.2013, 19:39:51 »
Jos palataan välillä ihan normaaliin projektiointiin, niin kävin mittaamassa puskurista niitä valojen reikiä, niin taitaisi sinne tuollaiset 70mm valot sittenkin sopia. Tosi hämäävästi reikä näyttää tosi pieneltä, kun se on niin viistossa :(

Katselin Motonetin valikoimasta niitä valoja ja niiden mukana tulisi sellainen fiksu sähköboksikin, mikä ohjaisi kätevästi niiden toimintaa. Taidanpa klikata ostoskoriin...

 

Elekma  Autoracing