Kulkukoira  Proturbo

Volvo 740 GL D5252T+HX35 & Volvo V70 TDI -00. 6.12.2023

  • 1224 Vastauksia
  • 492061 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1005 : 03.07.2015, 09:09:13 »
Volvon laakerit
runko Kolbenschmidt 87 461 600
number                         5                      1
design                           HL               PASS-L
bearing position     1,2,4,5,6               3
material                      St/B/G               St/B/G
Bearing width 1          18.50 mm        24.93 mm
wall thickness             2.502 mm       2.502 mm
Min. shaft diameter   57.958 mm      57.958 mm
Max. shaft diameter  57.978 mm    57.978 mm
min. Housing bore     63.000 mm     63.000 mm
max. Housing bore    63.019 mm    63.019 mm
Distance crank web from    25.000 mm
Distance crank web to       25.040 mm
Axial play to                     0.180 mm

KK Kolbenschmidt 77 244 600
number    5    5
design    PL    PL
bearing position       
material    St/B/S    St/B/G
Bearing width 1    19.00 mm    19.00 mm
wall thickness    1.406 mm    1.406 mm
Min. shaft diameter    47.758 mm    47.758 mm
Max. shaft diameter    47.778 mm    47.778 mm
min. Housing bore    50.600 mm    50.600 mm
max. Housing bore    50.612 mm    50.612 mm


ACV
runko Kolbenschmidt 87 454 600
return
number    6
design    HL
bearing position    1-6
material    St/B/G
Bearing width 1    18.50 mm
wall thickness    2.502 mm
Min. shaft diameter    57.958 mm
Max. shaft diameter    57.978 mm
min. Housing bore    63.000 mm
max. Housing bore    63.019 mm

KK Kolbenschmidt 77 292 600
number    5    5
design    PL    PL
bearing position       
material    St/B/S    St/B/G1
Bearing width 1    20.00 mm    20.00 mm
wall thickness    1.406 mm    1.406 mm
Min. shaft diameter    47.758 mm    47.758 mm
Max. shaft diameter    47.778 mm    47.778 mm
min. Housing bore    50.600 mm    50.600 mm
max. Housing bore    50.612 mm    50.612 mm

AEL:ssä samat kk-lakrut kuin Volvossa ja runkolaakrit samat kuin ACV:ssä

Eli tuon mukaan Volvon kolmosen runkolaakeri on leveämpi kuin vw:ssä.
Glycon laakereissa on ollut ongelmia. Kaveri sai sarjan kk-laakereita, joissa oli seassa .25 alikoon laakereita. Itsellä taas yhdet runkolaakerit ahdisti kun pukit veti momenttiin, laitoin ne sitten hyllylle ja kasasin koneen vanhoilla laakereilla.

Eli veikkaisin syyksi noita ahdistaneita runkolaakereita. Jos en väärin muista niin ö-paine menee ensin runkolaakereille -> silppua öljyn mukaan, sitten metallihileinen öljy menee kk-laakereille ja kaput.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1006 : 03.07.2015, 09:15:01 »
Tässä kohtaa on tosiaan hyvä muistaa että Volvon TDI:llä ja jollain Transporterin moottorilla ei paljon yhteisiä osia ole. Volvon moottori kun on pohjimmiltaan Audin AEL (jossa siinäkin on paljon "Volvo-kustomointia.") vaikka hyvin usein virheellisesti volkkarin koneesta puhutaankin. ;)

Anyway, erittäin paska juttu että kävi niinkuin kävi. Ei varmasti ainakaan lisää rakentelumotivaatiota. On kuitenkin asiallisesti toteutettu projekti! O0
« Viimeksi muokattu: 03.07.2015, 09:18:41 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1007 : 03.07.2015, 11:31:42 »
Tässä nyt on sellainen sotasuunnitelma että kampura joko acv tai ael koneesta niin pitäisi toimia ? Vai onko kampuroissa jotain eroa mikä estää käytön ?
Ael koneen kampurasta puuttuu asento tunnistin ja paikka mutta se ei tässä tapauksessa haittaisi.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6366
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1008 : 03.07.2015, 12:00:05 »
Jännää, että noissa Estaten laittamissa taulukoissa on eri mitat Volvon koneelle, mitä Volvon omasta Vidasta löytyy :-\

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6027
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1009 : 03.07.2015, 12:18:07 »
Tässä nyt on sellainen sotasuunnitelma että kampura joko acv tai ael koneesta niin pitäisi toimia ? Vai onko kampuroissa jotain eroa mikä estää käytön ?
Ael koneen kampurasta puuttuu asento tunnistin ja paikka mutta se ei tässä tapauksessa haittaisi.
ACV Portterin pata ja AEL (AAT:ssä sama kampiakseli) Audin pata, eri varaosanumerolla akseli.
ACV:ssä näyttäs olevan vielä kolmella eri varaosanumerolla kampuraa riippuen milloin valmistettu, onko automaatti vai manuaali.
Portterin patoja näyttäs olevan sit useampikin eri mosakoodi, ACU, AET, AEU...
« Viimeksi muokattu: 03.07.2015, 12:21:17 kirjoittanut TPK1980 »
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa lintta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 29.6.2015
« Vastaus #1010 : 03.07.2015, 14:21:15 »
Jos toleranssit kerran liian tiukat niin eikö tuo vanha akseli kannattaisi viedä koneistamoon ja hioa sen verran alikokoon että on hyvä?


Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 6.7.2015
« Vastaus #1011 : 06.07.2015, 23:40:55 »
Kävin tuossa hallilla iltamassa purkamassa kampuran pois ja nyt kyllä alkaa näyttää siltä että laakerit olivat liian tiukat.
Kaikki öljykanavat olivat auki ja puhtaita.
Öljypumpustakaan ei löytynyt mitään vikaa .
Nyt vaan pitäisi päättää mitä tässä tekisi,  koneistuttaa tuo nykyinen akseli sopivaksi vai ehtiä portterin akseli mikä kasata vain uusilla laakereilla
Tosin nyt voisi vahingosta viisastua ja mitata kaulat.


850 ostin uudet renkaat ja vanhat vanteet jotka laittelin alle.


Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1012 : 07.07.2015, 22:44:44 »
Eteenpäin sano mummo hangessa.
Tänään kävin hakemassa itselle audista peräisin olevan TDI alakerran. AAT moottorikoodilla näkyi olevan ja vm 92 lohkossa.
Tuli laitettua roikkumaan moottorinosturiin ja öljyt valumaan jotta pääsee huomenna purkamaan kampuran irti.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1013 : 07.07.2015, 23:15:09 »
Sitten kun (jos) tää joskus selviää niin olethan reipas ja tee listaus mikä akseli käy mihinkin koneeseen VAG vs. Volvo. Pliis.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1014 : 07.07.2015, 23:26:59 »
Joo.
Tämä AAT koneen akseli ei käy kuin tähän mun tarkoitukseen koska siitä puuttuu se kampiakselin asentotunnistimen lukukehä ja paikka koska tässä moottorissa se lukee vauhtipyörältä tietoa.
Mulla kun on tuo mekaaninen pumppu niin sitä ei tarvita.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1015 : 08.07.2015, 12:11:26 »
Eteenpäin sano mummo hangessa.
Tänään kävin hakemassa itselle audista peräisin olevan TDI alakerran. AAT moottorikoodilla näkyi olevan ja vm 92 lohkossa.
Tuli laitettua roikkumaan moottorinosturiin ja öljyt valumaan jotta pääsee huomenna purkamaan kampuran irti.

eihän tullut aatusta ruiskutuspumppua mukana?

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1016 : 08.07.2015, 12:27:12 »
Ei tullut, mitäpä sillä mä olisin tehnyt.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1017 : 08.07.2015, 14:03:12 »
Eihän kellään olisi laittaa tuosta AAT koneen kampurasta mittoja että pystyisi mittauksen jälkeen katsomaan onko mitoissaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1018 : 08.07.2015, 14:34:23 »
Kangenkaula 47.758-47.778, runkolaakerikaula 57.958-57.978

Ja kammen suoruuskin olisi hyvä tarkistaa, jos se edellinen mutkarauta ei ollutkaan suora ja siksi ahdisti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 740 GL D5252T + HX35 & Volvo 850 TDI -96. 7.7.2015
« Vastaus #1019 : 08.07.2015, 14:54:17 »
No niin kiitoksia taas  :hello:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

RallyBaron  Samppasport