Kulkukoira  Proturbo

Volvo 740 GL D5252T+HX35 & Volvo V70 TDI -00. 6.12.2023

  • 1224 Vastauksia
  • 492118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Kiva juttu, nuo ensisavut.

Nyt ei vissiin olekaan enää paljoa, että saa kasattua loppuun?  :)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Onhan tuossa vielä, ahtoputkisto kokonaan tekemättä ja myös sähköt pitäisi viedä kunnialla loppuun ja kaikkea muuta pientä hipistelyä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Niko_S

  • Vieras
Onhan tuossa vielä, ahtoputkisto kokonaan tekemättä ja myös sähköt pitäisi viedä kunnialla loppuun ja kaikkea muuta pientä hipistelyä.

Hiljaa hyvä tulee.  ;)
Oli kuitenkin varmasti ihan kymppi-fiilis, kun sai koneen tulille pitkän urakan jälkeen?
« Viimeksi muokattu: 28.05.2013, 20:31:41 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Hiljaa hyvä tulee.  ;)
Oli kuitenkin varmasti ihan kymppi-fiilis, kun sai koneen tulille pitkän urakan jälkeen?
Kylläpä se väkisellä väänti hymyä huulille kun kuuli vitosen mörinän suoraan 3" downpipesta  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Meinasitko sitten vielä purkaa koko paketin keulilta pois ja maalata konehuoneen vai?   ???

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Meinasitko sitten vielä purkaa koko paketin keulilta pois ja maalata konehuoneen vai?   ???
Jep ja samalla ruosteiden korjaus konehuoneesta + hiekkapuhallus ja vasta sen jälkeen maalia pintaan.
Mut kuhan nyt saa kaiken pelaamaan niin pitää ajella jonkin verran vaikka siirtokilvillä ja makustella autoa :P
Katsastushan tuossa on mennyt umpeen ja leimalle pitäisi vielä jarrut vaihella isompiin ja penkittääkin pitäisi teho jotta saa tuon ison kiinancoolerin samalla muutostaa tuonne keulalle.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Tänään jatkoin konehuoneen sähköjen loppuun viemistä.
Nyt on kaikki moottorin muut sähköt tehty paitsi ainoastaan Flektin sähköt, kaivelin jo myös esille 850 flektin releen josta tulen käyttämään nopeampaa pyörimistä. Myös kajuuttaan laitetaan katkaisin josta Flekti saadaan pakotettua päälle.
Koneeseen kaatelin nesteet sisään ja ainakaan vielä ei mistään valunut pihalle mitään. Moottoria käyttelin lämpimäksi muttei vielä ilmautunut järjestelmä kokonaan kun ei sisälle puhaltanut lämmintä vaikka oli moottorin lämmöt melkein normaalissa asti. Pitää vielä käyttää letkuja irti käynnissä ollessa niin jospa se siitä.
Latauksen ja öjynpaineen merkkivalot myös syttyvät ja sammuvat normaalisti eli sähkötkin onnistui.
Ainut on että hehkun lämpötila-anturille pitäisi keksiä paikka, mutta liekkö pakollinen kun tuo hehkunrele hehkuttaa nyt  aina maksimi ajan kun ei ole johto anturissa kiinni.
Kytkinlevy oliksi sitten tarttunut ihan kunnolla kiinni kun ei millään irronnut vaikka startilla naksuttelin sitä vaihdepäällä irti, muttei irronnut kuin vasta jarruavasten vaihdepäällä startatessa. Kerkesi hiipiä pelko jo persiiseen että vieläkö tästä joutuu laatikon irroitukseen mutta onneksi ei.
Ja tulihan sitä pihamaalla ajettua huimat 20m fiilistelyn vuoksi.


Johtojen liittelyä.


Valmis hehkujen virtajohto.


Ja kaikki moottorin tarvitsemat johdot vedetty, pitää vielä vain niputtaa yhdeksi "kaapeliksi"


Pakollinen fiilistely kuva.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Tänään sain niputeltua sähköjohdot yhdeksi nipuksi, nyt näyttää jo paljon fiksummalta.
Pakoputken tein myös loppuun, on muuten melkoisen miehekkään äänet tuolla 3" putkistolla ja yhdella läpi hönkivällä vaimentajalla  8)
Väliaikaisen ahtoputken tekasin jonka vedin suoraan ahtimelta imusarjaan jotta pääsin koe ajamaan ja pistin vapaavirtaus suodattimen väliaikaisesti paikalleen jottei kone vedä ihan jokaista pikkulintua sisäänsä.
Jäähdytysjärjestelmän myös sain ilmattua kun käytin lämmityslaitteen kennolle menevää letkua irti niin rupesi nesteet kiertämään kabiinissa asti myös.
Sen jälkeen pääsinkin koe ajolle vihdoin, tosin ei se mihinkään mennyt. Ahdot lähtee nousemaan tosi hyvin mutta siihen 0.8 bar se sitten jääkin. Tulppasin jopa hukkaportin letkun mutta sekään ei auttanut, ei saa kone tarpeeksi soppaa kun ei mustaakaan tule yhtään. Seuraavaksi pitää ruveta tutkimaan toimiiko tuo ahdonalainen syötön lisäys ollenkaan, perus syöttöä nostin pikkaisen ja se auttoikin vähäsen kulkuihin mutta ei pystynyt enempää nostamaan koska tyhjäkäynti olisi noussut aivan liian korkealle vaikka tyhkäynnin rajoittimen olisi ruuvannut minimiin.

Eipä siinä tästä jatketaan  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Säätämistä jatkettu ja pikkaisen positiivisempaan päästy, muttei vielä haettuun tulokseen. Ei vaan saa naftaa tarpeeksi vielä mutta siihen on ratkaisu. Kaasuakselia pitää kääntää eri asentoon niin uskoisin että siitä se sitten virkistyy, nytkin pelaa muuten aivan loistavasti mutta syötönmäärä riittää tällä hetkellä vain siihen 0.9-1.0 bar asti. Jukkaportin letkun pistin tukkoon ja hukkaportin toiminta tarkastettiin ennen koneen keulille laittoa.
Ajovalot ja maskin nakkasin paikalleen niin pystyy koekilvillä ajeleemaan/säätämään tuossa yleisellä tiellä eikä niin hirveesti herätä huomiota kuin ilman.
Ja yllättävän mukava tuo vitoskone tuossa keulalla on, ei eroa deekuun juurikaan muuta kuin tyhjäkäynnillä tärinä oli vähän isompi mutta sekin korjaantui kun laski tyhjäkäyntiä.
Tästä on hyvä jatkaa  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Ilta säädetty ja taas ollaan hitusen viisaampia.
Itseltä loppui äly pumpun kanssa ja kutsuin pumpuntekijän kaveriksi ja tultiin tulokseen että sammutin rajoittaa syötön määrää ja se vaihdettiin sellaiseen joka pudottaa pumpun kammiopaineen ja sulkee nestepään sitten solenoidilla ja homma toimii myös. Tosin syötön määrän puute ei tällä vielä korjautunut, ahdonalainen syötön lisäys ei pelitä vieläkään mutta kuulema tekijällä on tieto mistä kiikastaa ja vaatii vielä pumpun kannen aukaisun.
Alapäähän saatiin lisää syöttöä ja nyt tuo ahtoikin jo 1.5 bar muttei se mihinkään kulje kun ei ole sylintereissä ainetta tarpeeksi mitä polttaa.
Hirveä suhina ja puhina käy muttei mihinkään kulje ;D ;D

Semmoista.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Tänään sai sitten tulevat etujarrusatulat huomiota osakseen, muutoskatsastukseen kun pitää nuo etujarrut päivittää 280mm -> 287mm jotta kelpaa leimalla.
Tosin tämän operaation myötä joutuu takasatulatkin maalailemaan :P



Osuvat teksti näköjään pahviin sattunut.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Huomiota tänään sai Sähköflektin kytkentä.
Ekana tuli testattua että kyseinen laitos toimii ja hienosti pyörikin.
Flektihän on kaksinopeuksinen, mutta tulen kytkemään sen siten että se pyörii aina täysillä.
Sisälle tulee tottakai myös katkaisin josta Flekti saadaan "Pakkosyötettyä" päälle.
Niputtelin myös konehuoneen johtosarjaa yhteen sekä vedin kajuuttaan myös johdon flektin pakkokatkaisijalle.
Flektin virtajohdot on valmiita muuten paitsi pitää vetää suojaputken sisälle ne ja kytkeä + akkuun sulakkeen kautta totta kai ja - vetää maihin ja tietysti laittaa suojaputki kiinni autoon.


Flektin kytkimen paikka, piti tuo johto laittaa solmulle ettei karkaa takaisin kojelaudan sisään.


Konehuoneen sähköt alkaa olla nipussa, vielä pitää pientä siistimistä tehdä kuitenkin.


Flektin rele ja johtojen sommittelua mistä tulevat kulkemaan.


Releen lopullinen sijoitus paikka kuhan saan kannakkeen vielä tehtyä ja hitsattua kiinni tuohon vesiputkeen.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Flektin sähkö askareet saatu tänään loppuun.
Rele löysi paikkansa mutta releen kannake pitää hitsata vielä kiinni, nyt on vain ruuvilla kiinni.
Sisustaan laitoin katkaisijalle johdot kiinni ja asensin paikalleen, toimii jopa mokoma.
Kun kaikki oli nipussa niin oli testin vuoro ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Flekti lähtee pyörimään myös omin avuin eikä lämmötkään ole vielä silloin punaisella ;D Lopullinen testi tulee kuhan saa auton ajoon.
Semmosta, jarrulevyt pitäisi laittaa tilaukseen ja palat.
Ruottista on tilauksessa myös teräspunosjarruletkut koko autoon.


Flektin sulake löysi paikkansa tuosta, pitää tuo suoja suhauttaa mustaksi ettei pistä nuin pahasti silmään :P


Flektin sähköt lopullisella paikallaan, tähän tulee vielä päälle peitelevy niin ei näy nuo rumat putkihässäkät eikä pääse polttamaan käsiään niihin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Ennen juhannusta tempaisin autosta syöttöpumpun pois ja pumpuntekijä rupesi ajamaan penkissä sitä ja selvittämään miksi ei syöttöä tule tarpeeksi, ekalla testiajolla maksimi syöttö oli 72 milliä eli ei juuri mitään. Ei ihme ettei ollut mikään tykki.
Päivän rassauksen jälkeen saatiin kuitenkin syöttöä 174 milliä eli sen kyllä pitäisi riittää. Sitä en tiedä mitä pumpulle tehtiin mutta mahdoton kiroilu kävi ainakin kun pumppua purki ja kasaili.
 
Pumppun kasailin jo autoon ja käyntiinkin on saatu muttei pelamaan, ajoitus ketuillaan pahasti kun en muistanut lyödä ajoitusmerkkiä tähän pumpun runkoon. Pumpun runko kun ei ole enää 850 TDI oma ja siinä ei ole myöskään ajotusmerkkiä hihnapyörälle. Huomenna pitää siis etsiä kohta milloin alkaa ruiskuttamaan tavaraa 1 pytylle jotta saadaan varmasti ajoitettua oikein tuo pumppu.
Myös nokka-akselin asento pitää tarkistaa että se on varmasti oikein eikä puolikierrosta pielessä, ei meinaan olisi eka kerta ;D
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Minkälaisella anturilla toi sun sähköflekti toimii?  Mulla on samanlainen 850/940 flekti ja rele, mutta pitäis sille ohjaava anturi kehittää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy