Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa

  • 36 Vastauksia
  • 12210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BroHesus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #15 : 25.02.2016, 21:51:13 »
No voin minä tuosta takapihalta kävellä sen 2m tuohon kadulle. :D
Totta. Oman havainnoinnin tuosta "todella rasittava haju" tein ennenkuin aloitinkaan tupakan polttoa.

Itse kyllä pyrin siihen, ettei oma tupakointini häiritsisi sellaista ihmistä, joka ei sitä siedä/on hänelle vaarallista. En voi esimerkiksi käsittää kenenkään tarkoitusperiä tupakoida ruuhkaisella bussipysäkillä "koska oikeus". On se niin kamalaa kävellä joidenkin metrien päähän "omaan rauhaan" haisemaan.

Autossa tupakoin, vain kun ei ole mukuloita/tupakoimattomia kyydissä.

Nyt menee juttus valitettavasti pahasti ristiin. Tuskin lapsesi pitävät tupakanhajusta? Vaikka autossa ei sillä hetkellä kun poltat ole muita ei se tarkoita etteikö se haju sinne jäisi. Myöskin muut tekstiilit tuppaavat imemään tupakanhajun itseensä. Tässä pikku tipsi: lopeta se paskan tupruttelu, ei siitä oo hyötyy milläänlailla  ;)
V70 -04

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #16 : 25.02.2016, 21:51:53 »
Koskaan en ole edes maistanut röökiä ja samalla linjalla jatketaan... Jos joku edes ehdottaa autossani polttamista niin saa kävellä loppumatkan.
a car you can believe in

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #17 : 25.02.2016, 22:03:19 »
Koskaan en ole edes maistanut röökiä ja samalla linjalla jatketaan... Jos joku edes ehdottaa autossani polttamista niin saa kävellä loppumatkan.
Tuo sama se on itelläkin, munt aikana omissa kulkuneuvoissa ei rööki syty kun en itse polta... jos on hupiajelulla eestaas niin parkkipaikka on molemmissa päissä jossa ei vielä ole kielletty röökinpolttoa  :D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #18 : 25.02.2016, 22:19:09 »
Nyt menee juttus valitettavasti pahasti ristiin.
Ööh, miltä osin?

Olen havainnut tupakoinnista olevan sekä harmia että hyötyä. Aivan kuten polttamatta olemisestakin.

Tämä tupakointi-asia on sellainen kummallisuus ainakin suomessa (en ole tutkinut mitenkä muissa maissa), että jokaisen pitää päästä sanomaan jotakin. Jopa sen elämänsä kunnossa olevan ja terveellisesti elävän on pakko pahoittaa mielensä siitä, että joku haluaa myrkyttää itsensä.

Edelleen olen täysin sitä mieltä, ettei tupakka aiheuta ympäristölle niin suuria ongelmia tässä maassa, kuin vaikkapa kuningas alkoholi.
Itse en kokenut mitenkään häiritseväksi/kummalliseksi oman perheen tupakointia kuin tasan kerran yksissä hautajaisissa (kun olin pieni).

Mitenkäs kun minulla ei ole varaa uuteen autoon, niin mitenkä helvetti löydän 500-1000€ luokasta auton jossa ei ole tupakoitu? Entisenä astmaatikkona tiedän esimerkiksi vahvasti homehtuneen auton aiheuttavan (ihmisestä riippuen) rajumpia oireita kuin tupakan tunkkis. Suora savu on eri asia.

Aivan varmasti nyt jotkus tätäkin topicia lukevat hakevat popcorneja ja 3D laseja. On olemassa tiettyjä aiheita, joiden mainitseminen (tupakka ja sen käryytys vain yksi niistä) saa samointein osalla kansasta veren kiehahtamaan ja alkaa näppäimistön hakkuuttaminen.


Mutta on toki vastaan olevilla ihan oikeat syyt monesti. Vieraiden ihmisten altistuminen savulle/hajulle (kyllä, kenenkään ei pitäisi olla pakko, mutta toisaalta myös dieselautot haisee) ei pitäisi olla pakollista. Mutta pitääkö kieltää vaatteet päällä tupakointi? Ettei haju tartu?
KIELLETÄÄN TUPAKKA! Joo kyllä, noniin, siitähän sitä sitten taas, joo-oh... Oikein rakentava ehdotus.


Kannattaa myös muistaa, että jotkut tupakoitsijat puolustavat tupakointiaan. Hyvin moni (lähes kaikki) ovat sanoneet lopetuksen jälkeen niiden olleen vain tekosyitä. Mutta onko ne tekosyitä, mikäli toimivat juuri senhetkisessä elämäntilanteessa, missä niitä syitä "tarvitaan"?

Nautintoaine se on, siinä missä moni muukin myrkky. Joitakin se auttaa keskittymään, toisia häiritsee. Jotkut polttavat vain, koska on niin siistiä olla röökaaja (täysin idiotismi peruste).


Parveketupakoinnin kiellossa on toki taustalla vahva syy. Ei ole mukava asustella 7-8 kerroksessa, jos kerroksissa 1-6 tuprutellaan jo heti aamu 05 aikaan. Britaniassa taidetaan jo sakoittaa autoilijoita, mikäli polttavat kun on lapsia autossa (oikein, lasta ei pidä altistaa sille savulle).

Mutta samaan aikaan korostan, kaupungeissa haisee kun ihmisiä on paljon. Jos ihan kaikki ottaa aivoon, niin kannattaa muuttaa maalle. Minä aion tehdä niin heti, kun elämäntilanne antaa siihen mahdollisuuden.



*kipaisee hakemaan poppareita*

Poissa BroHesus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #19 : 25.02.2016, 22:57:52 »
Lähinnä siis
"Itse kyllä pyrin siihen, ettei oma tupakointini häiritsisi sellaista ihmistä, joka ei sitä siedä/on hänelle vaarallista"
Ja sit samassa kirjoituksessa ilmoitat, että tupakoit autossa. Toivottavasti nyt ymmärsit pointtini.
V70 -04

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #20 : 26.02.2016, 05:48:18 »
Lähinnä siis
"Itse kyllä pyrin siihen, ettei oma tupakointini häiritsisi sellaista ihmistä, joka ei sitä siedä/on hänelle vaarallista"
Ja sit samassa kirjoituksessa ilmoitat, että tupakoit autossa. Toivottavasti nyt ymmärsit pointtini.
Öö, en ymmärtänyt? Varmaan hajua tarkoitat nyt?

Poissa BroHesus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #21 : 26.02.2016, 08:19:31 »
Öö, en ymmärtänyt? Varmaan hajua tarkoitat nyt?

Jaa...Jatkakaa muut topicin aiheesta
V70 -04

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #22 : 26.02.2016, 09:43:59 »
Eipä tuosta itselle mitään traumoja ole jäänyt vaikka molemmat vanhemmat tupakoineet koko ajan niin parvekkeella kuin autossakin. Tätähän ei varmaan voi pitää mitenkään hyvänä asiana, mutta itsellä ei toisaalta ole mitään ongelmia olla samassa tilassa tai autossa missä tupakoidaan. Ei häiritse millään tavalla. Nytkin on talviautona tuo seiska missä on varmaan sen viimeiset kymmenen vuotta vedetty röökiä ja hajusta päätellen ikkunat kiinni. Ei vois enää vähempää kiinnostaa mille se haisee niin oon sanonut kaikille kyytiläisille että polttakaa ihan rauhassa... Muissa autoissa mitä on jotain mielenkiintoa pitää siistinäkin tupakointi on kyllä ehdoton no-no. Lisäyksenä että itsehän en siis polta, enkä ole ikinä polttanut.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa naapuri_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #23 : 26.02.2016, 11:24:54 »
Olen havainnut tupakoinnista olevan sekä harmia että hyötyä. Aivan kuten polttamatta olemisestakin.
Kerrotko esimerkin vaikka näin taloyhtiön asukkaiden näkökulmasta, milloin parveketupakointi on yleishyödyllistä kaikille asukkaille?

Tämä tupakointi-asia on sellainen kummallisuus ainakin suomessa (en ole tutkinut mitenkä muissa maissa), että jokaisen pitää päästä sanomaan jotakin. Jopa sen elämänsä kunnossa olevan ja terveellisesti elävän on pakko pahoittaa mielensä siitä, että joku haluaa myrkyttää itsensä.
Olet kuitenkin tutkinut suomalaista keskustelukulttuuria tupakoinnista?
Tässä kuitenkin puhe tupakoinnista missä savu- ja hajuhaitta leviää sen "elämänsä kunnossa" olevan asuntoon, ja varmasti olet myös tietoinen siitä mitä passiivinen tupakointi aiheuttaa?

Edelleen olen täysin sitä mieltä, ettei tupakka aiheuta ympäristölle niin suuria ongelmia tässä maassa, kuin vaikkapa kuningas alkoholi.
Kuningas alkoholilla ei ole tapana kiipeillä toisten takapihoilta/parvekkeilta sisään asuntoon riehumaan.

Mitenkäs kun minulla ei ole varaa uuteen autoon, niin mitenkä helvetti löydän 500-1000€ luokasta auton jossa ei ole tupakoitu?
Ehkä jos sinäkin jättäisit tupakan niin olisi varaa semmoiseen autoon missä ei ole tupakoitu.
Itse olen omistanut ainakin 3 tuon hintaluokan autoa eikä missään niissä ollut merkkejä tupakoinnista.

Mutta on toki vastaan olevilla ihan oikeat syyt monesti. Vieraiden ihmisten altistuminen savulle/hajulle (kyllä, kenenkään ei pitäisi olla pakko, mutta toisaalta myös dieselautot haisee) ei pitäisi olla pakollista. Mutta pitääkö kieltää vaatteet päällä tupakointi? Ettei haju tartu?
KIELLETÄÄN TUPAKKA! Joo kyllä, noniin, siitähän sitä sitten taas, joo-oh... Oikein rakentava ehdotus
Itsellä on vähän "kaksijakoiset" ajatukset tupakoinnin kieltämisestä lailla tms. (=holhoomista), mutta toisaalta en kyllä keksi mitään hyvää mitä tupakointi tuo yhteiskunnalle.

Kannattaa myös muistaa, että jotkut tupakoitsijat puolustavat tupakointiaan. Hyvin moni (lähes kaikki) ovat sanoneet lopetuksen jälkeen niiden olleen vain tekosyitä. Mutta onko ne tekosyitä, mikäli toimivat juuri senhetkisessä elämäntilanteessa, missä niitä syitä "tarvitaan"?
Itse uskottelin itselleni, että työ on niin stressaavaa joten sen takia minun täytyy polttaa. Se oli vain tekosyy, en oikeasti tarvinnut sitä.
Ei se parantanut elämäntilannetta, suoraan sanottuna pahensi. Tupakasta luopuminen on ollut yksi parhaita päätöksiä (toivottavasti ei tarvitse syödä sanoja)

BTW. En ikinä polttanut kotona sen jälkeen kun sain lapsia. Lasten myötä ymmärsin myös parveketupakoinnin vastustajat.
Esim. Miksi tupakoivalla Matilla on oikeus kieltää (tupakoinnillaan) naapruriparvekkeen lapsen nukkuminen parvekkeella?
Ei kukaan halua nukuttaa lastaan parvekkeella jossa lapsi joutuu kokoajan tupakansavulle/hajulle alttiiksi.

Itse olen (olin myös silloin kun tupakoin) sitä mieltä, että jos niin paljon tekee mieli, niin kyllä pystyy kävelemään pois rakennusten luota tupakoimaan. Kyllähän sitä tupakkaa lähdetään vaikka vartavasten monen kilometrin päästä hakemaankin.
tarvike on aina parempi kuin alkuperäinen

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #24 : 26.02.2016, 12:29:56 »
Kerrotko esimerkin vaikka näin taloyhtiön asukkaiden näkökulmasta, milloin parveketupakointi on yleishyödyllistä kaikille asukkaille?
Kyseinen havaintoni koski tupakointia yleisesti. Parvekkeiden savuhaitoista olen edelleen samaa mieltä, mitä ennen jo kirjoitin.

Tupakka on nautintoaine/myrkky. Jos joku sitä haluaa nauttia/myrkyttää itseään, hänen ei pitäisi altistaa muita sille. Tätä mieltä olen ollut aina.

Muutoin vastasit tasan samalla tavalla, kuin lähes kaikki ketkä ovat lopettaneet tupakoinnin. Ymmärrän näkökantasi enkä sitä kiistä (en myöskään tiedä sinun motiivejasi, miksi olet ylipäätään joskus aloittanut tupakoinnin). Sinunkin sopii kuitenkin itseltäsi kysyä, kun "työ oli niin stressaavaa että oli pakko", niin oliko? Auttoiko se ollenkaan, vai pahensiko (kuten jo totesit)?

Elämä on täynä valintoja, jokainen ihminen tekee eläessään huonoja ja hyviä valintoja. Jos ihminen ns. "pakotettaisiin" elämään ns. "järkevästi", evoluutio loppuisi, kuten myös ihmisen harrastukset yms. asiat.

Mutta parveketupakointi todella voi olla ongelma, kyllä minä sen ymmärrän enkä tässä asiassa tupakoivaa puolustele ollenkaan. Tämä "tupakan hyöty/haitta" -keskustelu on taas aina hieman semmoinen "juupaseipäs" väittely, ettei ehkä tätäkään topicia sillä kannata pilata.

Arvon naapuri (sopiva nimimerkki tähän aiheeseen ;D ), häiritseekö sinua minun tupakointini tässä takapihalla juuri nyt? Entäs työpaikan pihalla (rakennuksesta kauempana) työpäivän aikana? Toivottavasti ei, koska asia ei sinua kosketa mitenkään.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #25 : 15.08.2016, 16:41:08 »
Noniin, sieltä se nyt tuli.

Tänään astui voimaan uusi tupakkalaki!

Parveketupakoinnin rajoittaminen

Parveketupakoimisen kieltämiseen riittäisi syyksi, että savu kulkeutuu naapuriasuntoon tai parvekkeelle. Taloyhtiö voi hakea erikseen tupakointikieltoa taloyhtiön yksittäisille parvekkeille ja terasseille. Savusta aiheutuvia terveyshaittoja ei enää tarvitsisi todistaa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #26 : 15.08.2016, 23:52:30 »
Ahh, bellissimo  S*

Toivottavasti meidän taloyhtiö kieltää tuon, sillä tupakan haju tunkeutuu ikävästi sisälle asuntoon ilmanvaihtokanavien kautta, jotka sijaitsevat jostakin käsittämättömästä syystä patterien takana, eikä niitä näinollen voi sulkea  >:(

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #27 : 16.08.2016, 08:49:49 »
Toivottavasti kielletään myös parvekkeella ryyppääminen. V**ttaa kuunnella meteliä aamuviiteen kun pitäs lähteä töihin klo 6.00. Turpaankaan niitä ei vissiin saisi pätkiä ja poliisien tulo kestää vähintään tunnin jos eivät satu olemaan paikkakunnalla. Muutenkin viina aiheutaa vähän v**usti enemmän ongelmia kun tupakointi. Vai onko useinkin tupakalla ollut naapuri pitänyt järjetöntä meteliä/huudellut naapureille/tullut oven taakse hakkaamaan/antanut puolisolleen selkään jne.

Lähdenpä sätkälle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #28 : 16.08.2016, 10:22:21 »
Röökissä on vain tuo, mitä -karppa- aikaisemmin kirjoittanut. Savu voi aiheuttaa vakavaakin haittaa, mikäli vain pääsee toiseen asuntoon.

Alkoholi toki on hankala aihe. Ihmistä on hiukan hankala kieltää sitä ottamasta yms. Omakohtaisesti on vielä toistaiseksi tehonnut, kun on aamuyöstä mennyt naapurin oven taakse ääni hiukan onenpöpperöstä matalana sanomaan "Jos nyt voisi tuo metelöinti loppua, ettei tarvitse tehdä mitään asian eteen....".

Yläkerran nuori naapuripoika on pariin otteeseen hiukan säikähtänyt.


Tupakoinnista...
...jotkut tupakoijat osaavat kyllä olla myös aivan saatanan itsekeskeisiä. Eivät välitä muista ihmisistä yhtään, vaan surutta änkevät esim. ihmismassaan savuttelemaan. En ymmärrä, mitä vaikeaa on hakeutua vaikkapa hiukan sivuummas, jos tuntuu siltä että on pakko saada nikotiinia. Minultakin se onnistuu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5034
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Parveketupakointi pian historiaa, jos taloyhtiö niin haluaa
« Vastaus #29 : 16.08.2016, 10:51:10 »
En jaksa lukea ketjua läpi mutta miksi vähemmistö joka harrastaa muille ja itselleen haitallista toimintaa saisi vapaasti jatkaa puuhiaan?

Moniko parveketupakoija esim. kesäaikana jättää oman parvekkeen ovensa auki asuntoonsa kun menee parvekkeelle "harmittomille" savuille?
Muuthan saattavat kuumina aikoina tuulettaa ja sitten kun menet olohuoneeseen josta on kulku parvekkeelle niin on myöhäistä rypistää kun on savua kämppä täynnä.

Jatkakaa toki tupakoijat käytöksenne puolustelua, se ei enää nykyään mene läpi.
Menkää ulos savuille jos on pakko polttaa.
Onneksi nykyään jo monet työpaikatkin ovat savuttomia, esim. kaupungin työt.

Jos naapuri vaikkapa vetää kalsarikännejä asunnossaan eikä aiheuta haittaa niin silloin asia on mielestäni täysin tämän henkilön oma asia.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy