Futurez  Kulkukoira

Alapallonivelen vaihto

  • 47 Vastauksia
  • 48416 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 10.10.2013, 22:36:47 »
Miten alapallossa voi mennä tunti,

Helposti, kun on hyvää seuraa ja tarpeeksi asennusjuomaa :).

Muuten ei siihen varttia enempää mene jos on sopivat työkalut ja on joskus aikaisemminkin sellaisen vaihtanut. Paikalleenkoputtelussa on tarvikenivel joskus ahdistanut.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3471
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 11.10.2013, 04:14:05 »


Muuten ei siihen varttia enempää mene jos on sopivat työkalut ja on joskus aikaisemminkin sellaisen vaihtanut. Paikalleenkoputtelussa on tarvikenivel joskus ahdistanut.
Juu kyllä yllätys oli suuri kun edellisen kerran Motonettiläisen kanssa tarvittiin isoa mailaa + toisen pultin reijän suurentamista, Siniseltä haettu lumpsahti paikalle kuin itsestään. Siinä ei edes asennusjuomaa ehtinyt ajatella.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 11.10.2013, 07:33:33 »
Miten alapallossa voi mennä tunti,äsken just vaihettiin alatukivarret molemmille puolille ja jarrupalat taakse,vajaa 2h meni aikaa 8)

Ei siihen itse hommaan tuntia menekään. Mutta yrittäjä kun joutuu kuitenkin siihen sen tunnin varamaan aikaa, niin on siitä kiva saada sen tunnin palkkakin.
Muuten alkaa yrittäjän päivät venymään aika pitkiksi kun joka tunnista voit laskuttaa vain puolikkaan.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 12.10.2013, 21:22:31 »
Miten te, jotka varttituntiin vaihdatte sen nivelen niin muljautatte tukivarren takaisin siihen alapalloon? P*rkele, että sai tänään taistella kun vaihtelin puslat alatukivarteen vänkärin puolelle. Muuten meni melkeen kuin tanssi, mutta siinä vaiheessa tappelutti oikeen huolella kun piti saada se alapallonivel siihen tukivarren koloon <Kippis> Huomenna toinen puoli pitäsi alkaa värkkäämään...
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 13.10.2013, 07:23:17 »
Auto kun on nosturilla,niin laitat telineen joustintuen alapään ja lattian väliin ja lasket nosturia alas niin jousi painuu kasaan ja saat tapin tukivarren reikään -H-

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 745
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 14.11.2015, 21:21:01 »
Tänään tuli vaihettua kuskin puolen alapallo, ongelmana ei ollut nivelen takaisin saaminen alatukivarteen. Sopivalla putkella vääntämällä, suorastaan muljahti paikalleen.

Ongelma oli tuo uuden nivelen saaminen boorilleen siihen koloonsa. Ei millään meinannut lähteä uppoamaan. Ajoin smirkelillä uudesta nivelestä booreja hieman pois ja heti upposi. Tosin edelleen tuntuu väljää samalla tavalla kun heiluttaa rengasta. Liekö särkynyt tuo uusi tarvike nivel vai onko iskarin yläpäässä välys. Raidetangosta tuntuu myös lenkkasua, mutta ei ota selvää tuleeko hammastangosta vai raidetangon päästä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa venttiili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 14.11.2015, 22:39:37 »
Ongelma oli tuo uuden nivelen saaminen boorilleen siihen koloonsa. Ei millään meinannut lähteä uppoamaan. Ajoin smirkelillä uudesta nivelestä booreja hieman pois ja heti upposi. Tosin edelleen tuntuu väljää samalla tavalla kun heiluttaa rengasta. Liekö särkynyt tuo uusi tarvike nivel vai onko iskarin yläpäässä välys. Raidetangosta tuntuu myös lenkkasua, mutta ei ota selvää tuleeko hammastangosta vai raidetangon päästä.

Ostin aikoinaan halvan (n. 27e) tarvikealapalleron joka oli niin heikkoa työnjälkeä että ei sitten todellakaan mennyt booreilleen koloonsa, vaikka mitä teki. En lähtenyt smirkelöimään vaan hain siniseltä osan, koska foorumilta löytyi useampi ketju jossa todettiin että se menee varmasti paikoillensa. Näin kävi - sinne se humpsahti ja kohta auto rullattiin takaisin baanalle.

Ei varmaan vastannut suoraan kysymykseen, mutta nostanpa nyt ohimennen esille sen että varaosia on monenlaisia, halvin ei ole paras.
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3471
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #22 : 16.11.2015, 04:00:20 »
Ostin aikoinaan halvan (n. 27e) tarvikealapalleron joka oli niin heikkoa työnjälkeä että ei sitten todellakaan mennyt booreilleen koloonsa, vaikka mitä teki. En lähtenyt smirkelöimään vaan hain siniseltä osan, koska foorumilta löytyi useampi ketju jossa todettiin että se menee varmasti paikoillensa. Näin kävi - sinne se humpsahti ja kohta auto rullattiin takaisin baanalle.

Ei varmaan vastannut suoraan kysymykseen, mutta nostanpa nyt ohimennen esille sen että varaosia on monenlaisia, halvin ei ole paras.
Täysin samat kokemukset itselläkin. Motonetin tuote ei meinannut istua millään, alkuperäinen ilman mitään väkivaltaa.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 745
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 16.11.2015, 15:12:04 »
Jes, tämäpä selvä. Noh nyt on oppirahat maksettu, kun tuota ei voi enää palauttaakaan. Jatkossa laitellaan pelkkiä TRW:n niveliä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 16.11.2015, 16:28:10 »
Motonetin alapallo kesti alle vuoden. Antoivat hyllystä uuden tilalle ilmaiseksi. En tiedä onko siinä joku takuu sitten, kohta on taas katsastus.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 17.11.2015, 09:38:42 »
Ai sen pitäis jotenkin lumpsahtaa paikoilleen. Olen aina vaan painanut alkuun ja kirinyt niillä pulteilla paikoilleen. ;D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 22.03.2019, 20:38:29 »
Pahoittelen vanhan topicin nostamista, mutta aihe on sama, joten turha uuttakaan aloittaa.

Tänään tuli -01 S60:lle hylky väljien etupään alatukivarsien pallonivelten takia. Ajattelin vaihtaa nuo itse, mutta aloin vähän miettiä sitä, jos vetoakselin vetonivelen vetäisee siinä vahingossa auki ja hommasta tulee isompi urakka.

Onko tuo vetoakseli ensinnäkin pakko irrottaa navasta vai voiko alapallonivelet vaihtaa vetari kiinni navassa? Entä voiko sen vetonivelen vetää auki vahingossa, jos vetari on kiinni navassa? Jos taas vetarin irrottaa navasta, niin purkuuko se heti, jos vähänkin siihen tulee vetoa? Tässä tapauksessa vetari varmaan pitäisi sitoa jollain, ettei se leviä, kun alapalloa yrittää saada irti.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 22.03.2019, 20:48:14 »
Minä olen vaihtanut alapallot aina ilman vetarin pultin irroitusta, toki varovainen täytyy olla ettei sisempi nivel tule liikaa ulos. Nosturilla nätti ottaa vanha alapallo irti vetovasaralla.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 22.03.2019, 20:51:50 »
Minä olen vaihtanut alapallot aina ilman vetarin pultin irroitusta, toki varovainen täytyy olla ettei sisempi nivel tule liikaa ulos. Nosturilla nätti ottaa vanha alapallo irti vetovasaralla.

Mistä tuon käytännössä näkee, että paljonko tuota vetaria uskaltaa vetää ilman, että sisempi nivel tulee liikaa ulos?

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 22.03.2019, 21:55:47 »
Eipä oikeastaan mistään jos ei suojakumia raota, näissäkin muistaakseni kahden laisia niveliä joista toinen ei tule ulos vetämällä.

 

Kulkukoira  Proturbo