Samppasport  Futurez

Alapallonivelen vaihto

  • 47 Vastauksia
  • 48213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #30 : 22.03.2019, 22:10:34 »
Se napapultti kannattaa ottaa pois ja varmistaa vaikka narunpätkällä, että vetari ei tule ulos. Käytännössä sitä tulee liikuteltua senverran, että helposti luiskahaa pihalle. Näin itse olen tehnyt. (kerran lipsahti ulos ja pikkusen siitä tuli lisähommaa). Parempi varmistaa ja pääsee vähemmällä.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #31 : 23.03.2019, 07:54:29 »
Se napapultti kannattaa ottaa pois ja varmistaa vaikka narunpätkällä, että vetari ei tule ulos. Käytännössä sitä tulee liikuteltua senverran, että helposti luiskahaa pihalle. Näin itse olen tehnyt. (kerran lipsahti ulos ja pikkusen siitä tuli lisähommaa). Parempi varmistaa ja pääsee vähemmällä.

Kiitokset vinkistä. Eiköhän sen näillä ohjeilla saa vaihdettua.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #32 : 23.03.2019, 08:01:52 »
....ja, jos irroittaa vetoakselin, niin alapalloniveltä ei tarvi irroittaa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #33 : 23.03.2019, 08:34:59 »
....ja, jos irroittaa vetoakselin, niin alapalloniveltä ei tarvi irroittaa.
Perusteletko tätä vähän? Ei kai vetoakselin irrottaminen vaikuta asiaan mitenkään muuten kuin siten, että vetonivel ei leviä, jos vähän vahingossa vetää vetoakselin päätä ulospäin.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #34 : 23.03.2019, 09:41:28 »
Perusteletko tätä vähän? Ei kai vetoakselin irrottaminen vaikuta asiaan mitenkään muuten kuin siten, että vetonivel ei leviä, jos vähän vahingossa vetää vetoakselin päätä ulospäin.
Nivelet pysyny aina kasassa, apukuskin akseli lähtee varovasti vetämällä irti, kuskin akseli vääntämällä vaihdelaatikon puolelta jollain vääntöraudalla. Toissa päivänä vaihdoin kuskin puolen.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #35 : 19.06.2019, 14:02:57 »
Mulla on juuttunut alapallo molemmista päistään.
Turnauskestävyys alkaa hiipua.

Ilmeisesti alkuperäinen vieläkin paikoillaan jolla ajettu 270tkm.

Onko olemassa ulosvedintä? Riittäisi pelkkä alapallon irroitus poterostaan kun on uusi tukivarsi odottelemassa.

V70 2.4d aut -07.

240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #36 : 20.06.2019, 06:36:42 »
Puukko ja vasara, puukko vasaralla sinne rakoon. Irtoaa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #37 : 20.06.2019, 15:23:41 »
Puukko ja vasara, puukko vasaralla sinne rakoon. Irtoaa.

Kiitos, kuulostaa lupaavalta.  :)
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Exa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #38 : 24.06.2019, 22:42:33 »
Omat kokemukset noista kirotuista alapalloista ovat seuraavanlaisia:

- Älä osta tarviketta, ne ei sovi oikein ja niistä saa boorit madaltaa rälläkällä.
- Ovat yleensä hiton tiukasti kiinni navassa.
- Vetarin kuulat lentää herkästi hiiteen, onneksi tämä ongelma on vain manuaalivaihteisissa.
- Nosturi tuo lähinnä vain mukavuutta ja ergonomiaa työntekoon, onnistuu pihalla tunkilla ihan yhtälailla, on vain enemmän perseestä.
- Ei vaadi erikoistyökaluja tai prässejä tms.

Ja en osaa kertoa vinkkejä että miten ne vetarin kuulat saa pysymään paikoillaan, kerran olen vaihtanut manuaaliaskilliseen autoon kyseisen alapallon ja niin ne kuulat pyöri lattialla minullakin. Joten ei muutakun iloista asennusta myös minunkin puolestani.
s80 2.4 -00 (Ex)
s80 t6 -01 (Ex)
s80 v8 -07

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #39 : 25.06.2019, 11:57:28 »
Vanha alapallo irtosi kun tarjosi järeää umpirautaputkea ja isolla lekalla napautteli alapallon hiukan näkyvillä olevaan reunaan. Tätä ennen CRC-kylpyä ja kokeilu puukolla.
Mulla ei ole nosturia vaan auto oli tunkattuna ja tuettuna tallissa. Monttu löytyy joskin siellä ei tarvinnut käydä.

Vetoakseli oli irti. Ei ongelmia sen suhteen.

Uuden tarvikepallin laitto kävi äärimmäisen helposti kun pallo oli pakastimessa päivän.  :D

Jokin linkki jossa näyttää irtoavan helposti. Veikkaan että Suomessa teiden suolaus voi jumittaa alustan osia.

https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534

Tällainen huomio vielä.. Alapallossa ei ole enää alapuolella kartiota niinkuin oli alkupään V70 mkII:ssa. Alatukivarrestakin puuttuu kartion mentävä paikka. Pelkkä reikä tukivarressa.
Aiheutti itsellä ihmetystä kun kartiot puuttuivat. MkIII on ilmeisesti jo kokonaan erillainen alapallo joka on kiinni kolmella pultilla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2019, 12:27:30 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #40 : 25.06.2019, 13:18:59 »
Vanha alapallo irtosi kun tarjosi järeää umpirautaputkea ja isolla lekalla napautteli alapallon hiukan näkyvillä olevaan reunaan. Tätä ennen CRC-kylpyä ja kokeilu puukolla.
Mulla ei ole nosturia vaan auto oli tunkattuna ja tuettuna tallissa. Monttu löytyy joskin siellä ei tarvinnut käydä.

Vetoakseli oli irti. Ei ongelmia sen suhteen.

Uuden tarvikepallin laitto kävi äärimmäisen helposti kun pallo oli pakastimessa päivän.  :D

Jokin linkki jossa näyttää irtoavan helposti. Veikkaan että Suomessa teiden suolaus voi jumittaa alustan osia.

https://www.youtube.com/watch?v=fApDmxZi534

Tällainen huomio vielä.. Alapallossa ei ole enää alapuolella kartiota niinkuin oli alkupään V70 mkII:ssa. Alatukivarrestakin puuttuu kartion mentävä paikka. Pelkkä reikä tukivarressa.
Aiheutti itsellä ihmetystä kun kartiot puuttuivat. MkIII on ilmeisesti jo kokonaan erillainen alapallo joka on kiinni kolmella pultilla.

2005 V70 AWD:ssa on kartio alapallossa ja tukivarressa molemmin puolin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #41 : 25.06.2019, 14:02:50 »
2005 V70 AWD:ssa on kartio alapallossa ja tukivarressa molemmin puolin.

2007 V70 2,4d aut ja mulle myytiin alapallo ja alatukivarsi joissa ei ole kartiota. Nyt paikallaan uusi tukivarsi ja alapallo joissa ei kartiota.

Itseasiassa en pääse aivan heti näkemään onko vanhassa tukivarressa kartio kun alapallo on juuttunut kiinni tukivarteen. Varmaankin pitäisi rälläkällä irroittaa niin voisin varmaksi sanoa onko alkuperäisissä kartiot vai ei.

Kävin just äsken testiajolla uusilla osilla joissa ei kartioita molemmin puolin... Hyvä ajaa mut ratti vinksottaa... Jospa johtuisi vanhan ja uuden tukivarsien puslien erosta ja korjaantuisi pyörien suuntauksella.



 
« Viimeksi muokattu: 25.06.2019, 14:14:10 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #42 : 25.06.2019, 14:14:57 »
Loppupään autoissa ei ole enää isoja kartioita alapallossa vaan pitkä ja kapea kartio sekä rautatukivarret. Taisi olla sama pallo kuin XC90:ssä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #43 : 25.06.2019, 14:18:28 »
Loppupään autoissa ei ole enää isoja kartioita alapallossa vaan pitkä ja kapea kartio sekä rautatukivarret. Taisi olla sama pallo kuin XC90:ssä.

Jeps, tässä sama osa jonka liikkeestä antoivat. Joskin maksoin paljon enemmän.

https://www.topautoosat.fi/ruville-7852887.html

Tämä on paljon hankalampi vaihdettava rautakanki menetelmällä.

Ei ole enää kartiota minne alapallon saa hollille. Kokeilin irroittamalla etummaiset tukivarren pultit ja laitoin tukivarren tästä kohti liinalla kiinni apurunkoon. Alapallo muljahtaa helposti kun toisen puslan jännite on poissa. Toisen puslan pystypultti kannattaa vaihtaa vaikkapa ohueen ruuvimeisseliin toimenpiteen ajaksi.

Laiton renkaan ja tunkkasin varovasti alas. Liinan pitää olla tiukalla ettei rengas lähde liikenteeseen.
Ratista voi hienosäätää niin että tukivarsi on just pulttien reikien kohdalla. Kaverin kanssa helppo...

Sama homma toiselle puolelle ei sujunut yhtä helposti..
« Viimeksi muokattu: 10.07.2019, 00:29:33 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa VolvoV70TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #44 : 11.11.2023, 19:52:28 »
Itse kanssa tänään tuon alapallonivelen vaihdoin. Autona vm. -02 d5 manuaalilaatikolla. Alapallon vaihto onnistui hyvin ilman napapultin irrotusta. Irrotin ensin alapalloa pitelevät kolme pulttia (2 ylempää oli 15 mm kannalla ja se alapultti 19 mm, uudessa motonetin tarvikealapallossa nämä olivat 13 mm ja 18 mm). Kampesin alatukivartta rautakangella alaspäin (sai istua sen varren päällä, että sai tarpeeksi alas :D) ja käänsin varovasti pyörän napaa sivulle niin alapallo mahtui hyvin pois. Vähän oli siitä navan puolelta jumissa, mutta meisselin ja vasaran avulla hakaten lähti irti suht helposti. Uuden laittaminen oli sitten vähän hankalampaa, kun ei meinannut booreille millään mennä :'( Tarpeeksi kun sitä pyöritteli ja vasaralla naputteli niin meni lopulta koloonsa. Aikaa koko operaatioon meni 2 tuntia ulkona taivasalla tunkin avulla laittaessa  ;) ps. Ei se vetari ihan itsekseen irtoa, ainakaan jos ei kaksin käsin sitä voimalla ulospäin vedä  8)
« Viimeksi muokattu: 11.11.2023, 19:54:00 kirjoittanut VolvoV70TDI »
Volvo V70 D5 -03

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy