KL-varaosat  Race.fi

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 200741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #600 : 18.02.2021, 12:54:38 »
Viime päivitysten jälkeen vaihdoin hantin puolen ulomman vetonivelen suojakumin. Tilalle meni Löbron tuote, tulipa ensimmäisen kerran purettua tuollainen vetonivel. Rasvan määrästä päätellen alkoi olla jo viimeiset hetket vaihtaa, sen verran vähiin oli päässyt. Onneksi tuo ei ainakaan vielä tuntunut väljältä, toisin kuin sisempi nivel josta löytyi pieni välys.

Seuraavaksi lähti vaihteistoöljyt vaihtoon. Päästelin paineilmaa "vastapalloon" samalla kun vaihteiston öljyproppu oli auki. Tuolla kikalla taisi tulla litran verran enemmän öljyäkin kuin pelkästään valuttamalla. Itse vaihto oli suoraviivainen operaatio, letkut vaihtoa varten kun löytyivät tietenkin edellisen auton jäljiltä omasta takaa sopivan mittaisina. Vaihdon jälkeen Volvolta haetut uudet o-renkaat ja lukitusklipsi öljyputkeen.




Uusi vs vanha



Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt oli vaihdettu vuosi sitten, jotenkin en jaksa uskoa. Tai sitten on laskettu se mitä propusta on tullut ja lykätty uutta tilalle. Laatikon käytös etenkin kylmänä parani kyllä huomattavasti, turha "miettiminen" jäi pois ja vaihteet vaihtuu napakasti. Yhtenä päivänä jouduin turvautumaan työmaalta lähtiessä apuvirtaan. Töistä suoraan tallille tutkimaan, että minkämoinen akku tästä löytyy. Paikallaan nökötti suht tuoreen näköinen 100Ah Sznajder. Sitä ihmetellessäni huomasin, että maakaapelin kengän sai käsin irti  :facepalm: Kenkä veks, akkunaparasvaa väliin ja uusi kiristys navalle. Nyt on tullut seurailtua akun jännitettä ja aina välillä ladattua tolpasta, taisi vika olla vain tuossa löysässä akunkengässä.

960 on myös edennyt hitaasti ja epävarmasti, kirjoittelen siitä toivottavasti seuraavaksi lisää. Varsinkin nyt kun suurinpiirtein kaikki V70:stä tiedossa oleva on korjattu  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #601 : 20.06.2022, 12:09:45 »
Eipä ole ihan hetkeen näemmä tullut kirjoiteltua. Viime päivityksen jälkeen V70 on lähinnä kulkenut eteenpäin ja sitä on huollettu tasaisin väliajoin sekä korjattu tarvittaessa. Jenkkiparkkikannat tuli reilu vuosi takaperin Skandixilta muiden osien kanssa hommattua. Suht huolettomia kilometrejä tuolla on ollut, mutta silti tekisi mieli hankkiutua tuosta kesän aikana eroon ja jotain muuta tilalle. Tässä on nyt kuitenkin useampi vuosi kurvailtu P2:lla. Vaihtoehtoja seuraajaksi onkin mielessä sitten useampi.



Viime päivityksen jälkeen kävin kannen läpi käsipelillä, toisinsanoen venttiilit irti ja niille puhdistus, läppäys, uudet venttiilivarrenkumit ja kasaan. Päivä tuossa taisi mennä rauhassa tehdessä. Venttiilit puhdistin k240 karhunkielellä pylväskoneessa. Harmi, että tämän jälkeen vasta tuli ostettua ultraäänipesuri tallille. Olisi karstat lähteny paljon pienemmällä työllä. Ennen kannen asennusta pyyhkäsin sen samalla Bilteman moottorimaalilla hopeaksi kuin muunkin koneen. Liekö joskus vaihdettu pari venttiiliä, kun näyttivät 6-pytyssä olevan erilaiset.




https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/Mobile+uploads/2021/Moottori/

Koska autossa on paikallaan p*ska kone ja uusi pukissa, aloin suunnittelemaan downpipeja uusiksi. Koska tilaa on todella vähän ja tsäänssi tosiaan neppailla nuo kaverin tigillä läjään (kiitos siitä, jos satut tätä lukemaan  :hg:), päädyin tekemään nuo pie cut tyyppisesti. Suunnitelma oli, että alkuperäisiin ahtimen laippoihin hitsataan mahdollisimman lähelle ahtimia ensin sopivat v-bandit, heti mutkien jälkeen joustopalat ja joustojen jälkeen putket yhdistyvät yhdeksi 3" putkeksi ennen kuin tulee seuraava liitos. Näin dp:stä saadaan yhtenäiset ja helposti irrotettavat/asennettavat.

Taaempaan ahtimeen v-band laipan sai hitsata suoraan ahtimen laippaan kiinni. Etummaisessa ahtimessa laippojen väliin tuli vajaa 10cm putkea. Tarvittavia piirakanpaloja sahasin vapaalla kädellä puukkosahalla x määrän. Tämän jälkeen putkia mallaillessa valitsin kasasta parhaimmat ja sopivimmat yksilöt. Sovittelua pukissa, välillä autossa ja taas pukissa. Yllättävän pienellä työllä sai (ainakin omasta mielestä) hyvät putket aikaiseksi. Hankalin homma oli löytää tuollainen 2.25" -> 3" kartiopala, jonka loppujen lopuksi tilasin eBaysta. Saumat eivät edusta mitään weldporn -tasoa, mutta ovat riittävät itselle. Tuollaista siitä tulee, kun kerran kolmeen vuoteen sulattelee metallia tigillä. Toivottavasti seuraavat hitsataan jo omalla laitteella.







Downpipeja mallaillessa totesin, että suunnitellut AN/JIC öljynpaluut eivät hyvällä tahdollakaan mahdu noiden sekä vesiputken kanssa. Tähän löytyi helppo ratkaisu, kun heivasin JIC:t pois lohkosta ja tavan 1/2" kierteellä olevat letkunipat tilalle sekä kaverilta putkentaivutin lainaan. Vanhoista paluuputkista hyödynsin laipat ja mallailin sopivasta putkesta taivutellen uudet putket tilalle. Näistäkin tuli huomattavasti paremmat kuin edellisistä. Nipan ja putken väliin vielä sopivalla mutkalla varustettu silikoniletku.



Samassa rytäkässä ajattelin uusia tuon vesipumpun perästä lähtevän putken, edellinen kun oli aikalailla mallia patentti. Aihioksi otin etuvedon vesiputken. Sopivan 180° mutkan löysin hieman yllättäen Mopo-Sportin katalogista: mopon 32mm alkukäyrä sopivalla mutkalla. Etuvedon putkesta hyödynnettiin tuo lohkoon tuleva osa, sekä pienempi putki joka tulee laippakiinnityksellä kanteen. Alavesiletkun lähtö tehtiin tuosta edellämainitusta mopon alkukäyrästä ja kennolle menevän putken vääntelin taivuttimella alkuperäistä mallina käyttäen. Pellistä taittelin vielä kiinnikkeen, jolla tuo kiinnittyy lohkon kylkeen.







Kuvissa on vielä evo1 versio, joka ei loppujen lopuksi sopinut paikalleen moottorin ollessa paikallaan. Tuo alavesiletkulle menevä mutka oli "taaksepäin liian pitkä", joten otti moottorin kannakkeeseen kiinni, vaikka hakkasin mutkaan klommon. Hain Mopo-Sportista uuden mutkapätkän ja veistin tuosta mutkasta lyhyemmän, mallailin paikalleen ennen lopullista hitsausta ja totesin tuon olevan hyvä. Samalla jouduin taivuttelemaan tuon kennolle menevän putken uudelleen, koska se jäi tämän johdosta liian lyhyeksi. Lopullisesta tuotteesta ei tullut otettua kuvaa, mutta käytännössä ei eroa tuosta aikaisemmasta muutan, kuin tuon isomman mutkan osalta. Enempi kuvia putkien teosta/mallailusta löytyy linkin takaa https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/Mobile+uploads/2021/Dp+ja+ahtoputket/
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

Elekma  Autoracing