Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

kannen kiristysyksestä b5234

  • 17 Vastauksia
  • 372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
kannen kiristysyksestä b5234
« : 12.03.2024, 20:08:59 »
Eli, tuli rempattu kansi laitettua paikoillleen, ja kiristykset oikeessa järjestyksessä, kahden viimeisen pultin loppu kiristykset jäivät ehkä 90-100 asteeseen, kun rupes rutisemaan ja paukkumaan, ja en uskaltanut enää tiukemmalle vetää, ku ei enää pyörikkään vaikka voimaa antaakin? 
Arveluita? Onko tarpeeksi tiukassa, vai miten eteenpäin?
Ohjeistus olisi 130°..
 Jäi nyt vähän mielenpäälle, kun ensikertaa kannen laitossa
« Viimeksi muokattu: 12.03.2024, 20:17:41 kirjoittanut jepeliux »
Volvo 850 T5

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #1 : 12.03.2024, 20:20:18 »
Kai se siellä pitää mutta ihan noin yleisellä tasolla niin eihän jäänyt pultinreikiin nestettä tai öljyä?
Tulee kiristykselle toppi aika äkkiä kun nesteet ei painu kasaan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #2 : 12.03.2024, 20:39:44 »
Kai se siellä pitää mutta ihan noin yleisellä tasolla niin eihän jäänyt pultinreikiin nestettä tai öljyä?
Tulee kiristykselle toppi aika äkkiä kun nesteet ei painu kasaan.

Kyl kaikki pultin reiät tuli tarkastettua, että ei pitäs se olla ongelma.
Sitä vaan aattelin että pitääkö, tai voiko edes niin tehä että löysyttää välikiristys momenttiin ja kokeileen uudelleen kiristää?
Volvo 850 T5

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #3 : 13.03.2024, 06:47:28 »
Sitä vaan aattelin että pitääkö, tai voiko edes niin tehä että löysyttää välikiristys momenttiin ja kokeileen uudelleen kiristää?
Ei pitäisi olla ongelmaa vaikka yksittäisen pultin kerrallaan löysää hieman, kiristää uudelleen edelliseen momenttiin ja kokeilee kulmaan kiristystä uudelleen.

Itse tulee käytyä tuo viimeinen momentti ennen astekiristystä läpi aina kahteen kertaan, joskus ensimmäisenä kiristetyt pultit kiristyvät lisää tässä vaiheessa ainakin joissain moottoreissa.

Onhan pultin kannan alla öljyä?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #4 : 13.03.2024, 08:37:59 »
Jos ”rutisee ja paukkuu”, on tainnut pulttien voitelu jäädä tekemättä?

Onko kansi ja/tai lohko plaanattu? Jos, varmista pulttien riittävä upotus.

Ja kierrereiäthän ovat puhtaat ja kierteet aukaistu?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #5 : 13.03.2024, 11:07:16 »
Varsinkin puhtaaseen kanteen asentaessa pitää pultinkantoihinkin laittaa pieni voitelu. Muuten kyllä paukkuu ja rutisee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #6 : 13.03.2024, 12:38:09 »
Ei pitäisi olla ongelmaa vaikka yksittäisen pultin kerrallaan löysää hieman, kiristää uudelleen edelliseen momenttiin ja kokeilee kulmaan kiristystä uudelleen.

Itse tulee käytyä tuo viimeinen momentti ennen astekiristystä läpi aina kahteen kertaan, joskus ensimmäisenä kiristetyt pultit kiristyvät lisää tässä vaiheessa ainakin joissain moottoreissa.

Onhan pultin kannan alla öljyä?

On oljytty pultit, jne kondiksessa, mutta nyt tarkemmin asiaan perehtyessä, ilmenikin että muut pultit tuli kirittyä 160°-180° jä kaksi jäi noin 110°..
Volvo 850 T5

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #7 : 13.03.2024, 14:15:36 »
On oljytty pultit, jne kondiksessa, mutta nyt tarkemmin asiaan perehtyessä, ilmenikin että muut pultit tuli kirittyä 160°-180° jä kaksi jäi noin 110°..
No, 50˚ yli, venymää suunnilleen 0,24 mm lisää, haitanneeko tuo.... ::).

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #8 : 13.03.2024, 15:17:27 »
Eikun loput osat nippuun ja vetoja on minun mielipide. Kestää ne tuollaisen ja kiristävä voima on sama vaikka asteet vähän heittäisi. Puhutaan kuitenkin vain millin kymmenyksistä venymässä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #9 : 13.03.2024, 16:32:50 »
”kiristävä voima on sama vaikka asteet vähän heittäisi”
:)

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #10 : 13.03.2024, 17:47:51 »
Eikun loput osat nippuun ja vetoja on minun mielipide. Kestää ne tuollaisen ja kiristävä voima on sama vaikka asteet vähän heittäisi. Puhutaan kuitenkin vain millin kymmenyksistä venymässä.

Eli ei pitäs parin vuoden päästä olla ongelmia.
 
Onkos mahollista tai kannattava löysätä kaikki ja toimittaa kiristys operaatio uudelleen, vai onko pultit venyneet jo. 
Volvo 850 T5

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #11 : 13.03.2024, 19:07:10 »
Ovat venyneet eli ei kannata. Se on sama kuin käyttäis vanhoja pultteja uudestaan. Toki sitäkin on nähty.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #12 : 13.03.2024, 19:14:51 »
Tämä harhaluulo että astekiristys tarkoittaa automaattisesti kertakäyttöisiä "venyviä" pultteja elää kyllä sitkeästi. Syy astekiristykseen on oikeasti se, että tiukemmissa momenteissa/suuremmissa pulteissa kitka vaikuttaa niin paljon momenttikiristyksessä että sillä ei saavuteta luotettavaa/tasaista lopputulosta.

Pultin venyminen kiristettäessä ja pultin myötörajan ylittyminen on kaksi eri asiaa.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2024, 19:27:58 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #13 : 13.03.2024, 19:31:49 »
Tämä harhaluulo että astekiristys tarkoittaa automaattisesti kertakäyttöisiä "venyviä" pultteja elää kyllä sitkeästi. Syy astekiristykseen on oikeasti se, että tiukemmissa momenteissa/suuremmissa pulteissa kitka vaikuttaa niin paljon momenttikiristyksessä että sillä ei saavuteta luotettavaa/tasaista lopputulosta.

Pultin venyminen kiristettäessä ja pultin myötörajan ylittyminen on kaksi eri asiaa.


Onkos tässätapauksessa tämä raja sitten jo mennyt? Ja voiko löysätä ja kiristää uudestaan?

Vaaai laitanko uudet pultit ja kerralla oikein ?
Ja vielä jos laittaa uudet pultit, meneekö pahvikin vaihtoo?

Sori tosiaan oon amatööri volvon kansien ja venyvien pulttien kanssa ::)
Volvo 850 T5

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kannen kiristysyksestä b5234
« Vastaus #14 : 13.03.2024, 19:35:28 »
Mielellään nyt tekis varman päälle että ei tarvii uudelleen tehä samaa
Volvo 850 T5

 

Samppasport  Futurez