Kulkukoira  Proturbo

kiilahihnapyörän kevennys

  • 36 Vastauksia
  • 19049 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kartano 850

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
kiilahihnapyörän kevennys
« : 24.08.2015, 18:07:55 »
onko kenelläkään kokemusta kiilahihnan kevennyksestä  ja jos on paljon kehtaa lastua sorvata pois ?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #1 : 25.08.2015, 11:51:11 »
Koska puhut kiilahihnapyörästä, oletan että tarkoitat B2xx vinokonetta, eli se jossa raskain n.5kg hihnapyörä.

Se hihnapyörä toimii samalla ns. harmonisena tasapainona kampiakselille, eli normikäytössä kevennys ei ole suositeltavaa, jo sentakia koska se on valurautaa ja aika ohutta tavaraa, koska välissä on vulkanointi. Racing käyttöön löytyy ihan alumiinisiakin.

Jos taas nimimerkistä luen, tarkoitat 850 volvoa, siellä ei ole hirveästi kevennysvaraa, ja siellä ei ole kiilahihnaa, vaan moniurahihna! ;)

Molempiin tapauksiin tosin oikea vastaus on keventää vauhtipyörää ulkokehältä, tai paremminkin hommata billet custom VP ja custom hihnapyörä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #2 : 25.08.2015, 20:27:34 »
Asiasta ja sen ohi oli muutamia vuosia sitten paljon keskustelua

Onko kellään/ missään tallessa keskustelut:
-Alumiiniset hihnapyörät
ja
-Alumiiniset hihnapyörät del 2

(kohta joku mode tuntee piston sydämmessään ja poistaa tämänkin viestini)
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa kartano 850

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #3 : 25.08.2015, 22:16:48 »
Oho joo tarkoitin vinokoneen eli b200f kiilahihnapyörästä,
, jos jollain on tietoa alumiinisesta niin onko linkkia mistä saisi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #4 : 25.08.2015, 22:21:11 »
Sjs, mikä voi olla seurauksena, jos B2XX:n kiilapyörä on kevennetty ja "harmooninen massa" väärä??

Terv. nimimerkki "yksi ura vähemmän".

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #5 : 25.08.2015, 22:34:44 »
Oho joo tarkoitin vinokoneen eli b200f kiilahihnapyörästä,
, jos jollain on tietoa alumiinisesta niin onko linkkia mistä saisi

Esimerkiksi KL-Racingilta Ruotsista. Markkinapaikalla on menossa kippatilaus sinne.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/remskiva-b230-16v-2-spar-.html


Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #6 : 25.08.2015, 23:11:31 »

Miulta löytys uusi 3-urainen kiilahihnapyörä, paino 300g  :hello:

postis on muuten täys kartano 850
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #7 : 26.08.2015, 21:21:10 »
Sjs, mikä voi olla seurauksena, jos B2XX:n kiilapyörä on kevennetty ja "harmooninen massa" väärä??

Terv. nimimerkki "yksi ura vähemmän".
Lyhyellä aikavälillä ja racing käytössä oikeastaan ei mitään / epätasapainoa ja riski että se ohuemmaksi sorvattu räjähtää palasiksi kun annetaan koneelle kierroksia. Vähän sama juttu juuri kun keventää tehtaan vauhtipyöriä.

Pitkällä aikavälillä saattaa jopa katkaista kampiakselin värähtelyjen takia, tosin tässä puhutaan varmasti aikavälistä 10-100tkm+ ja silloinkaan ei välttämättä
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #8 : 26.08.2015, 21:29:55 »
Lyhyellä aikavälillä ja racing käytössä oikeastaan ei mitään / epätasapainoa ja riski että se ohuemmaksi sorvattu räjähtää palasiksi kun annetaan koneelle kierroksia. Vähän sama juttu juuri kun keventää tehtaan vauhtipyöriä.

Pitkällä aikavälillä saattaa jopa katkaista kampiakselin värähtelyjen takia, tosin tässä puhutaan varmasti aikavälistä 10-100tkm+ ja silloinkaan ei välttämättä

Tähän vielä mainittakoon, että viri kutosissa kestää alakerran laakerit parempana kunnon (tai uudella orkkiksella) kampuranpyörällä.
Lyhyemmissä nelosissa ei huomattavaa eroa, riippuen moottorista (kaikissa nelosissa ei edes kumipyörää).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #9 : 26.08.2015, 21:39:02 »
Kaipa siihen hihnapyörän rakenteeseen vähän vaikuttaa onko kampaiakseli taottu vai valettu..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #10 : 26.08.2015, 21:44:54 »
Kaipa siihen hihnapyörän rakenteeseen vähän vaikuttaa onko kampaiakseli taottu vai valettu..

Tuokin erittäin hyvä huomio.

Näissä mitä itsellä lähipiirissä (+2x tehoilla jos väliä):

Vakiona:
Nissan SR20 (takoakseli) ei kumidampperia, vaan taas SR16VE(tai SR20VE) (1.6 vapari 200hp) on taas kumidampperi. Joka vanhetessaan ei kestä rundeja.
Toyota 2JZ (takoakseli) on kumidampperi
Volvo B230 (valuakseli) on kumidampperi

Hyvä se siellä on olla, neloskoneissa tuskin niin vakavaa kun isommissa/pidemmissä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #11 : 26.08.2015, 22:28:36 »
Minä kyllä sanoisin että tuossa hihnapyörän dampperoinnissa on enemmän ajettu sitä takaa että hihnat kestäisivät kauemmin ja pyörisivät hiljaisemmin(vähemmän hihnan värinää).
« Viimeksi muokattu: 26.08.2015, 22:30:24 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #12 : 26.08.2015, 22:34:17 »
Minä kyllä sanoisin että tuossa hihnapyörän dampperoinnissa on enemmän ajettu sitä takaa että hihnat kestäisivät kauemmin ja pyörisivät hiljaisemmin(vähemmän hihnan värinää).

Olet väärässä.

Lainaus
What Is A Harmonic Balancer, aka Crankshaft Damper?
A harmonic balancer reduces destructive crankshaft torsional vibration, which is the end-to-end twisting/rebound motion, that is naturally generated during each power stroke.  A harmonic balancer contributes to greater valve train and timing efficiency, plus reduces wear of critical engine components such as main bearings, oil pump and the crankshaft itself.
 
A harmonic balancer often incorporates the main drive pulley and by appearance is often overlooked as having no essential function to the life of the engine. If the drive pulley is incorporated with the harmonic balancer, removing or changing it to a lightweight design, or using a low quality product MAY BE THE SINGLE BIGGEST COSTLY MISTAKE YOU CAN DO TO YOUR ENGINE.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #13 : 27.08.2015, 08:44:59 »
Sylinterimäärä vaikuttaa enemmän kuin kammen materiaali. Suorat kutoset ovat luonnostaan sisäisesti tasapainossa, sen sijaan neloset, vitoset jne tarvitsevat jonkin ulkopuolisen tasapainotuksen (tasapainoakselit, dampperi) poistamaan haitallisia värinöitä. Kilpakoneissa dampperit heitetään yleensä mäkeen, mutta niissä huoltovälit ovatkin lyhyempiä. Noita painavia B2xx hihnapyöriä on kevennetty ajamalla ulompi ura kokonaan pois, siviilimoottorissa ei välttämättä hyvä, mutta kisakäytössä ajaa asiansa. En usko, että vinokoneessa dampperin vaihtaminen kevyempään on ongelma, koska periaatteessa samalla rakenteella olevissa Bxx koneissa dampperia ei ole vaan hihnapyörä on kevyt peltikiekko, tosin niissä on yleensä monta kiloa kevyempi vauhtipyöräkin...
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: kiilahihnapyörän kevennys
« Vastaus #14 : 27.08.2015, 21:36:22 »
BXX koneissa on teräskampura
-Montako BXX kampuraa tiedätte rikkoutuneen?
-Moniko rikkoutuminen johtui kiinteästä kiilahihnapyörästä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Ateho  Elekma