Minusta pahin olosuhde lukoille on silloin, kun auto ajetaan hetkelliesti lämpimään kosteaan tilaan, kuten kaupan parkkihalliin. Kylmä lukko kondensoi ympärilleen vesikerroksen. Kun auto viedään taas takaisin pakkaseen, pahimmillaan kaikki lukot ovat jäässä. Webasto voi tehdä vähän samoin, sillä sen lämpö riittää sulattamaan lumet auton päältä ja ikkunoista, vesi valuu ikkunaa pitkin oven sisään lukon päälle ja jäätyy siihen. Sisätilanlämmitin ei pysty sulattamaan lunta samalla tavalla riesaksi asti.
Nykyautoissa on niin hyvät ovipahvit, että lämpöä ei mene lukkoihin juuri lainkaan auton sisältä päin eikä lukot siksi kuivu. Jos autoa säilyttää lämpimässä tallissa, niin sielläkin auton pitää olla useita vuorokausia putkeen, että vesi ehtii kunnolla haihtumaan oven sisältä pois. Onneksi kesä korjaa lopulta nämä murheet.
Monella tapaa tätä voi yrittää selittää parhain päin, mutta hieman se vaatii ymmärrystä, Volvolaseja silmillä sekä harrastuneisuutta jotta näiden ominaisuuksien kanssa pärjää. (Ei ehkä sitä mitä keskiverto uudella Volvolla ajava odottaa...taitavat tosin suurin osa olla liisarikuskeja joten ei ole omasta pussista pois, mutta vaivaa se kyllä aiheuttaa heillekin.)
Nyt kun talvea on Pirkanmaallakin pidellyt ihan mukavasti niin en ehkä noita selityksiä ihan niele.
Omassa autossani nimittäin toinen takaovi on toiminut jokseenkin ongelmitta tänä talvena ja toinen on kokolailla mykkä aina kun pakkanen kiristyy riittävästi.
Ero noissa lukoissa on se että se puoli joka toimii oli viime talvena sattuneesta syystä omasta toimesta pöydällä. Parhaani mukaan koitin rasvailla lukon ja vaijerien kuorien sisään ujuttaa voitelua.
Edelleenkään en ymmärrä miten vaikeaa voi olla Volvon vaatia alihankkijalta toimivia rasvoja kun sitä metodia itsekin tarjoavat ratkaisuksi.
Omakin kokemus on, että joillain merkeillä ne lukot edelleen toimii, myös niiden nykyisten hyvien ovipahvien kanssa.
Hienoa muuten huomata tässä ketjussa että ongelmaa on nykyään myös etuovissa. Aiemmin kait enempi takana? Edistystä sekin.