Proturbo  Autodiagnoosi

Plugareiden rehellinen kulutus ja range

  • 84 Vastauksia
  • 6175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #30 : 14.02.2024, 17:14:26 »
S90 ajotietokone näyttää polttoaineen kulutuksen sataselle vaikka polttomoottori ei olisi käynnistinyt ollenkaan. Mutta VoC näyttää just samaa kuin sinulla.

Saman näyttää XC90, mutta ajattelin  sen johtuvan webaston käytöstä…
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #31 : 22.02.2024, 19:09:00 »
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #32 : 22.02.2024, 22:28:31 »
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms. Tuo reservi ei liittyne mitenkään siihen awd kytkeytymiseen "constant awd" tai "power" moodeissa eli se järjestelmä kyllä syöttää sen virran suoraan läpi takasähkömoottorille/erad. Tuosta virtaerosta olisi kyllä kiva itsekin lisää tietää, että mikä se "varareservi" tms siellä tosiaan on ja mihin sitä tarvitaan tai käytetään? Onko se myös tallessa auton muille sähköjärjestelmille (lämmitys/ilmastointi, webasto tms) mitä saatetaan tarvita? Eli se akku ei ikinä mene aivan täysin tyhjäksi. Voi se olla myös joku suojamekanismi ettei akku kulu liikaa eli ei anna sen koskaan täysin purkautua tai kulua loppuun nollille. Enpä tuota ole paljoa itekään miettinyt, ihan mutulla mennään :idiot2:
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #33 : 23.02.2024, 14:33:13 »
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms. Tuo reservi ei liittyne mitenkään siihen awd kytkeytymiseen "constant awd" tai "power" moodeissa eli se järjestelmä kyllä syöttää sen virran suoraan läpi takasähkömoottorille/erad. Tuosta virtaerosta olisi kyllä kiva itsekin lisää tietää, että mikä se "varareservi" tms siellä tosiaan on ja mihin sitä tarvitaan tai käytetään? Onko se myös tallessa auton muille sähköjärjestelmille (lämmitys/ilmastointi, webasto tms) mitä saatetaan tarvita? Eli se akku ei ikinä mene aivan täysin tyhjäksi. Voi se olla myös joku suojamekanismi ettei akku kulu liikaa eli ei anna sen koskaan täysin purkautua tai kulua loppuun nollille. Enpä tuota ole paljoa itekään miettinyt, ihan mutulla mennään :idiot2:

Niimpä se taisi olla tuo akku 11,6kWh. Mutta joka tapauksessa auton laskurin mukaan akusta ei saa irti enempää kuin 6,1kWh, tänään antoi samat lukemat. Jos tuosta on käytettävissä 9,1, niin n. 3kWh on häipynyt 112tkm matkalla taivaan tuuliin, eli alkaisi olla alle sen mikä on hyväksyttävä kapasiteetin muutos.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #34 : 23.02.2024, 18:49:26 »
Melko raju kapasiteetin lasku

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #35 : 24.02.2024, 23:44:00 »
Vai oliko siis 11,6kWh? Se netto noissa on käsittääkseni 9,1kWh eli siellä on joku reilu pari kWh jotain "puskuria" tms. hitaisiin parkkipaikka-ajoihin tms.

Ei vaan on ihan perus juttu noissa akuissa että sitä ei päästetä aivan tyhjäksi eikä myöskään ladata aivan täyteen. Auton näyttäessä 0% tai 100% on siinä vielä jokunen prosentti marginaalia akun kannalta katsottuna.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #36 : 24.02.2024, 23:45:42 »
Niimpä se taisi olla tuo akku 11,6kWh. Mutta joka tapauksessa auton laskurin mukaan akusta ei saa irti enempää kuin 6,1kWh, tänään antoi samat lukemat. Jos tuosta on käytettävissä 9,1, niin n. 3kWh on häipynyt 112tkm matkalla taivaan tuuliin, eli alkaisi olla alle sen mikä on hyväksyttävä kapasiteetin muutos.

En lähtisi ihan tuolla perusteella tekemään noin radikaaleja johtopäätöksiä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #37 : 25.02.2024, 14:25:01 »
En lähtisi ihan tuolla perusteella tekemään noin radikaaleja johtopäätöksiä...
Enpä minäkään kyllä. Siitähän sitä voi vähän kuutioida, että mitä siellä vielä on kapasiteettia eli katselee sitä rangea esim. kesällä optimiolosuhteissa n. +15-20C keleillä ja koettaa rauhassa ajaa ilman ilmastointeja tms testipätkän tasaisella kaasulla/cruisella ja jos pääsee lähelle valmistajan ilmoittamaa (mikä se nyt olikaan jotain 40-45km kai 11,6kWh akustolla, en tarkalleen muista tai edes tiedäkään...) niin ei pitäis olla huolta. Mutta jos range putoaa säännöllisesti jääden johonkin vain 20-25km kelillä kun kelillä, niin sitten olisin enemmän huolissani. Meillä se range on vaihdellut talvesta kesään pure-moodissa katsoen jostain 23 - 39km välillä. Ikinä ei ole näyttänyt heti suoraan yli 40:ä. Pari kertaa olen ajanut yli 40km. On se meilläkin saattanut ehkä jo 5km verran kulahtaa se akusto. Sitä ns. SOH (State Of Health) arvoahan ei näe mistään ja sen varmisti myös Volvon omamekaanikko, että eivät vissiin Volvollakaan saa nykyään millään softalla sitä kunnolla katottua. Vastahan oli TM:ssä juttua, että EU-direktiivi tai määräys on kai tulossa, että autoista pitää olla jatkossa luettavissa se akun todellinen SOH arvo eli mitä siellä oikeasti on vielä kapasiteettia jäljellä. Tämä saattaa koskea kyllä vain sähköautojen akkuja ja tulevaisuudessa uutena myytäviä, mutta luulisin tuon säännön pätevän myös käytettyihin ja lataushybrideihinkin mikäli se direktiivi tms otetaan käyttöön ja jos autosta sen pystyisi vain jotenkin luotettavasti lukemaan. Joitakin firmoja on jo olemassa, joiden palvelun kautta saa sen "akuston todellisen terveyden" luettua, mutta ne olivat aika kalliinpuoleisia eli en lähtisi niitä palveluita nyt heti ostamaan.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa eviltwin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #38 : 28.02.2024, 21:44:19 »
V60 T6 long range ~8400km tripillä keskikulutus nyt ajotietokoneen mukaan 1,9l/100km. Tulee ladattua kotona ja töissä, kotona lämmin talli. Lämpimästä lähdettäessä menee vaikka akullisen sähköllä, kylmästä kun lähtee niin yleensä 5-10km ajattaa hybriditilassa eka bensalla. Lämpimämmällä kelillä tullut silloin tällöin käytettyä polttomoottoria lämpimäksi jottei jämähä

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #39 : 29.02.2024, 11:56:48 »
V60 T6 long range ~8400km tripillä keskikulutus nyt ajotietokoneen mukaan 1,9l/100km. Tulee ladattua kotona ja töissä, kotona lämmin talli. Lämpimästä lähdettäessä menee vaikka akullisen sähköllä, kylmästä kun lähtee niin yleensä 5-10km ajattaa hybriditilassa eka bensalla. Lämpimämmällä kelillä tullut silloin tällöin käytettyä polttomoottoria lämpimäksi jottei jämähä
Miten kylmässä Long Range suostuu kulkemaan sähköllä? Ilmeisesti näiden akuistossa ei ole lämmitystä?
Kulkeeko se kylmänä lähtiessä hybrid-tilassa siis niin, että moottori on vain tyhjäkäynnillä, mutta takapää silti vetää?
Itse olen ajanut yhden kerran V60 T6 LR:ää, ja silloin n.6-8 asteen pakkasessa autoliikkeen pihasta lähdettäessä auto suostui kulkemaan käytännössä koko muutaman kymmenen km testilenkin ajan sähköllä Pure-tilassa.

Itsellä todennäköisesti seuraava auto on V90 Long Range-tekniikalla, mutta yritän päästä toimintalogiikasta kiinni.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #40 : 29.02.2024, 13:02:09 »
Jos ajopäiväkirjasta katsoo niin sähköä kului tänään 6,9 + talteenotettu 0,9kwh täydestä tyhjäksi. Auto on vm20 eli 11.4kwh akulla varustettu. Missä loput akkukapasiteetista on?

Ei sinulle, eikä kenellekään muullekaan henkilökohtaisesti, mutta omana mielipiteenäni sanoisin, että vuosikausia kestäneen ja pakkosyötöllä median välityksellä ihmisille lobatussa mielikuvitusmaailmassa, luulisin.

Poissa eviltwin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #41 : 29.02.2024, 13:25:41 »
Miten kylmässä Long Range suostuu kulkemaan sähköllä? Ilmeisesti näiden akuistossa ei ole lämmitystä?
Kulkeeko se kylmänä lähtiessä hybrid-tilassa siis niin, että moottori on vain tyhjäkäynnillä, mutta takapää silti vetää?
Itse olen ajanut yhden kerran V60 T6 LR:ää, ja silloin n.6-8 asteen pakkasessa autoliikkeen pihasta lähdettäessä auto suostui kulkemaan käytännössä koko muutaman kymmenen km testilenkin ajan sähköllä Pure-tilassa.

Itsellä todennäköisesti seuraava auto on V90 Long Range-tekniikalla, mutta yritän päästä toimintalogiikasta kiinni.

Havaintoja (omia):
- yleensä aina kylmästä lähtiessä (kun alkaa olla pakkasen puolella), kytken sovelluksesta lämmityksen päälle 5-15min jolloin moottori yleensä käynnistyy ajaksi x. Tällöin latauskaapelin olen käynyt etukäteen irroittamassa jotta moottori voi käynnistyä -> ajastuksella saa lämmityksen myös kaapelin ollessa kiinni, mutta tällöin moottori ei käynnisty (vain sähkölämmitin eli hytti). Lämmityksellä moottorin kanssa varmistanut että myös moottori on hieman lämmennyt -> esim. jos enemmän pakkasta ja lähtee hybridi-moodilla, ei ole koneelle niin raakaa lähteä liikkeelle jos auto nyt haluaa sen muutaman kilometrin polttomoottorilla vetää
- kysymys, miten kylmässä lr suostuu kulkemaan sähköllä: jos lähden lämpimästä tallista, saan ainakin varmuudella pure-tilan päälle jolloin auto kulkee vaikka 35 pakkasessa akun tyhjäksi saakka -> HUOM tällöin auton sisällä ei meinaa lämpötila riittää ja lasit pysyä huuruttomina (tässä tapauksessa olisi mielestäni fiksua "pakottaa" moottori käyntiin esim 4-vetomoodilla tai akun käyttö "holdiin" n. 5km, tämän jälkeen vaihtaa hybridille/ottaa holdin pois niin sopivassa kohtaa siirtyy automaattisesti käyttämään sähköä -> saa lämmöt riittämään ja moottorille "mieluisampi" jatkaa käyntiä akun loppumisen jälkeen jos pidempi matka...). Eli kyllä: auto kulkee sähköllä kovassakin pakkasessa mikäli on saanut käyttää moottoria x kilometriä -> oman kokemukseni mukaan kovemmilla pakkasilla polttomoottori käy 5-10km
- TOISAALTA mielestäni lämpimästä lähdettäessä -> auto kulkee suoraan hybridi-tilassakin sähköllä akullisen verran, tällöin saattaa siis hytissä tulla viileät olosuhteet mikäli kova pakkanen. Omat työmatkat sen pituisia että akullinen riittää kylmälläkin yhteen sivuun (suoraa tietä akulla pääsee kovemmalla pakkasella 40-50km)
- jos lähtee yhtään kovemmalla pakkasella kylmästä: moottori käynnistyy startatessa (jos ei ole vaihtanut pure-tilaan ennen kuin jarrupoljin pohjassa+virrat päälle) ja moottori käy taas sen 5-10km kunnes heittää sähkölle
- edelliseen lisätäkseni, en ole nyt 100% varma mutta mielestäni pure-tilan saa kovemmallakin pakkasella päälle jos kytkee pelkän virran ensin (ei paina jarrua), tämän voisin huvikseen vielä testata jos vielä pakastuu ;)
- moottorin äänet ei isommin hyttiin kuulu + hybriditilassa ei kierroslukumittari näy -> mielestäni kuitenkin kylmästä lähdettäessä moottori oikeasti vetää, ei ole tyhjäkäynnillä
- akun lämmityksestä paha mennä sanomaan

Ajatelmia ajatuksen virtana!

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #42 : 29.02.2024, 15:15:15 »
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #43 : 01.03.2024, 07:15:12 »
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.
Tänä aamuna 15.5km pelkällä sähköllä, mukaan lukien 8km motaria. Kulutus 3.6 kWh ja näytti että rangea olisi ollut jäljellä vielä 26km.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #44 : 04.03.2024, 10:30:21 »
No jos teidän mielestä akun kapasiteetti 6,1 kwh kuulostaa pieneltä, mitä ajopäiväkirjan mukaan antaa ulos, niin millaisia lukemia teillä auto näyttää? Omastani voin sanoa monen päivän mittaustuloksena tuon lukeman 100->0%. Kilometrejä pystyi ajamaan 26,9km ja siitäkin mentiin vähän matkaa bensalla kun motarille kiihdytti. Keli +1 astetta.

Pystytkö mittaamaan ladatun sähkön määrää? Siitähän sen todellisen kapasiteetin saisi selville.

 

Autoracing  KL-varaosat