Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jet Fuel - 24.10.2017, 12:59:56

Otsikko: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Jet Fuel - 24.10.2017, 12:59:56
Huomasin, että toinen rekisterikilven valo on palanut.

Ennen kuin vaihdan (molemmat) polttimot uusiin, ajattelin kysyä, onko ylipäätään mahdollista vaihtaa ko. valot ledeiksi? Ne kun olisivat jotenkin niin paljon hienomman näköisiä koska niiden valo on kirkkaampi ja sinisempi.

Sorry siis tyhmä kysymys, mutta onko olemassa sellaisia led-lamppuja, jotka menisivät entisten hehkulamppujen paikoille ihan heittämällä? Vai onko niin, että jos välttämättä haluaa ledit, pitäisi tehdä suuria ja kalliita modifikaatioita jonnekin?
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: TPK1980 - 24.10.2017, 13:05:22
Onhan niitä jälkimasennus-led-polttimoita motonetit ja muut tarvikeputkat pullollaan.
Ne on tosin niitä "Ei tieliikenne käyttöön!"-osia.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Jet Fuel - 24.10.2017, 13:22:44
Ok, eli heittämällä menee. Hyvä juttu!  :)
Meneeköhän auto läpi katsastuksesta kyseisillä polttimoilla vai pitääkö ne vaihtaa katsastuksen ajaksi hehkulampuiksi? :nohnoh
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: TPK1980 - 24.10.2017, 13:27:37
Ok, eli heittämällä menee. Hyvä juttu!  :)
Meneeköhän auto läpi katsastuksesta kyseisillä polttimoilla vai pitääkö ne vaihtaa katsastuksen ajaksi hehkulampuiksi? :nohnoh
Taitaa olla näitä virallisesti ei mene, mutta riippuu katsastajasta.
Ja saattaa se ledin sävykin siihen vaikuttaa, miten herkästi sen sieltä huomaa.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: RILLUV70 - 24.10.2017, 13:46:11
Mä laitoin semmoset, oliko nyt 12 lediset paneelit, mitan kanssa tarkistakaa, mitkä hommasin Modificarssilta. Vähän fylliä yläpuolelle ettei pääse liiemmälti tärisemään. On vaaleen väriset eikä katastus ukko huomauttanu mitään. Kohteena MK1 V70.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: anssi68 - 24.10.2017, 13:46:43
Saattaa mennä jälkiasennus-ledit leimasta läpi kuten kävi omalla kohdalla..
Riippuu hyvin paljon katsurista.

Tuossa valmiit ledit:
https://www.volvotech.eu/s80/S80-MY-2012-2013/lnl-01-03?mfp=1f-what-product-type-are-you-looking-for%5Blighting%5D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Jet Fuel - 24.10.2017, 15:09:46
Taidan heittää paikalle tämmöiset:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/432982/SV85-LED-polttimopari--12V-36-mm-sukkula-EI-TIELIIKENTEESEEN

(Ainakin jos katsoin oikein, niin kantamalli 8V8,5 pitäisi sopia). Mikähän tuommoisen ledin valoteho on jos vertaa normaaliin 5W polttimoon?
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.10.2017, 16:40:39
Taidan heittää paikalle tämmöiset:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/432982/SV85-LED-polttimopari--12V-36-mm-sukkula-EI-TIELIIKENTEESEEN

(Ainakin jos katsoin oikein, niin kantamalli 8V8,5 pitäisi sopia). Mikähän tuommoisen ledin valoteho on jos vertaa normaaliin 5W polttimoon?
Onko tuo 36mm lyhyt? Muistelisin 41mm näissä 2010 ja uudemmat::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: paku97 - 24.10.2017, 16:58:52
Ajelin maanantain vastaisena yönä pohjoiseen, edellä meni auto missä oli rekkariledi, oli perseestä, kun oli turhan kirkas. :idiot2:
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Jet Fuel - 24.10.2017, 17:10:56
Onko tuo 36mm lyhyt? Muistelisin 41mm näissä 2010 ja uudemmat::)

Pitääpä ensin irroittaa polttimo ja mennä vasta sitten ostoksille, että varmasti osuisi oikea. En ainakaan nopeasti löytänyt tähän kysymykseen absoluuttista totuutta. Käyttöohjekirjakaan ei mainitse pituutta.

Ajelin maanantain vastaisena yönä pohjoiseen, edellä meni auto missä oli rekkariledi, oli perseestä, kun oli turhan kirkas. :idiot2:

Onneksi täällä pk-seudulla hieman kirkkaampikin kilpi ei häikäise koska täällä on muutenkin niin paljon valosaastetta. Ymmärrän kyllä huolesi. Joillakin urpoilla tapana laittaa takasumuvalo päälle heti kun on hiemankin sumuista. Sellaisen auton takana on Kehä III:sellakin sitten TODELLA miellyttävää ajaa perässä, puhumattakaan jossain pimeällä tiellä!
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: RILLUV70 - 24.10.2017, 23:52:09
Jos rekkarivalot häikäsee ni ehkä on turvaväli liian pieni :nohnoh
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Raid - 25.10.2017, 03:58:26
Jos rekkarivalot häikäsee ni ehkä on turvaväli liian pieni :nohnoh
O0 
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: jen - 25.10.2017, 14:39:14
O0

 O0 O0
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: mikan - 25.10.2017, 18:17:20
Jos rekkarivalot häikäsee ni ehkä on turvaväli liian pieni :nohnoh

Ei välttämättä, sillä emme tiedä millainen spede-valo oli kyseessä.

Btw, häikäistyminen on hyvin yksilöllistä, johon vaikuttavat ikä, tupakointi ja monet muut asiat.
Olen nimittäin huomannut itsekkin, miten häikäistyminen on lisääntynyt minulla ikääntymisen myötä....   :-[
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Diaz - 26.10.2017, 22:48:14
Ei välttämättä, sillä emme tiedä millainen spede-valo oli kyseessä.

Btw, häikäistyminen on hyvin yksilöllistä, johon vaikuttavat ikä, tupakointi ja monet muut asiat.
Olen nimittäin huomannut itsekkin, miten häikäistyminen on lisääntynyt minulla ikääntymisen myötä....   :-[

Jep. Noita oikeasti näkee vähän väliä missä sen tuhnun hehkun tilalle on tungettu joku kirkas ja tehokas led-polttimo. Ledin valo kun on ihan erilainen muutenkin kuin perus hehkun, niin saattaa häikiä aika paljonkin. Ja jos ei muuta, niin aika amikseltahan se näyttää.

Jos tuon ledityksen tekee nätisti niin siistiltä se toki näyttää, niinkuin tehdasasennuksissakin.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: mikan - 27.10.2017, 00:52:46
Jep. Noita oikeasti näkee vähän väliä missä sen tuhnun hehkun tilalle on tungettu joku kirkas ja tehokas led-polttimo. Ledin valo kun on ihan erilainen muutenkin kuin perus hehkun, niin saattaa häikiä aika paljonkin. Ja jos ei muuta, niin aika amikseltahan se näyttää.

Jos tuon ledityksen tekee nätisti niin siistiltä se toki näyttää, niinkuin tehdasasennuksissakin.

Tänään itseasiassa näin tälläisen valospeden.
Auto oli Golf (joku vaggi-harraste tarra takana) ja sen rekisterikilven valot todellakin häikäisivät katuvalaistuksessa.

Auto oli muutenkin tuunattu valoiltaan ja huvittavinta oli se, että ne etuvalot olivat himmeämmät kuin ne rekisterikilven valot. Auton kilpi kiilti puhtauttaan, joten se pahensi tilannetta. Pimeässä olisi ohittanut tuollaisen speden alta aikayksikön, sillä noita kilven valoja ei olisi kestänyt katsella kovin pitkään.
Kuskina, kuten arvata saattaa, vaneri-lippis amis jonne.  :facepalm:

Olisin ymmärtänyt hyvin, että ajovaloja olisi parannettu, mutta jos auton kirkkaimmat valot olivat takarekisterikilven valot, niin jotain on minusta tehty täysin päin rektumia!
Tosin olin juuri saapunut pari minuuttia aikaisemmin katuvalojen piirin kolmen tunnin pimeässä ajorupeaman jälkeen.

Jotenkin tuollainen auton "tuunaus", tuolla tyylillä menee tälläiseltä keski-ikäiseltä ukolta aika pahasti yli kaljun!  :-\
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 27.10.2017, 08:05:40
Mistään en mitään tiedä, mutta eilen kiinnittelin omaan autoon tuollaiset spede -valot.

Se mikä yllätti oli se, että niistä löytyi edes jonkinlainen E -hyväksyntä. :o (sitä en tiedä mihin tuo merkintä oikeuttaa) mutta jotain noille on kyllä tehtävä. Ovat ihan sairaan kirkkaat, menisi melkein peruutusvalosta tuollainen.

Tummennuspray voisi olla kova juttu? ???
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: puppet - 27.10.2017, 08:21:51
Mistään en mitään tiedä, mutta eilen kiinnittelin omaan autoon tuollaiset spede -valot.

Se mikä yllätti oli se, että niistä löytyi edes jonkinlainen E -hyväksyntä. :o (sitä en tiedä mihin tuo merkintä oikeuttaa) mutta jotain noille on kyllä tehtävä. Ovat ihan sairaan kirkkaat, menisi melkein peruutusvalosta tuollainen.

Tummennuspray voisi olla kova juttu? ???


Bilteman tumma kiveniskukalvo toimi päivävalojen tummennuksessa, sitähän voi laittaa vaikka kaksi kerrosta ja repiä pois, jos siltä tuntuu
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: J2K - 27.10.2017, 08:50:11


Bilteman tumma kiveniskukalvo toimi päivävalojen tummennuksessa, sitähän voi laittaa vaikka kaksi kerrosta ja repiä pois, jos siltä tuntuu
Ensin haetaan kirkkautta ja sitten tummennetaan ne lamput  ;D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: puppet - 27.10.2017, 08:52:41
Ensin haetaan kirkkautta ja sitten tummennetaan ne lamput  ;D

Ei oo helppoo  :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.10.2017, 09:51:39

Ei oo helppoo  :D
Ajovaloissa toi kalvottaminen on pelottavaa tuuninkia. Ehkä rekkarin valon kanssa voi elää. Jopa pimeän...
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 27.10.2017, 10:06:58
Ensin haetaan kirkkautta ja sitten tummennetaan ne lamput  ;D

Joskus oli käytössä motonetin T10 kantaisia canbus ledejä ja niiden kirkkaus oli omaan makuun täydellinen.

Nykyisten tilausvaiheessa vähän epäröin, kun näytti että ovat kirkkaat, mutta näin kirkkaita en odottanut. Kaksi näitä nykyisiä valoja vastaa arviolta neljää motonetin canbus lediä
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: TPK1980 - 27.10.2017, 10:15:31
Mulla jos kilvenvalot pimenee niin ne on niin pitkään pimeänä kuin on mahdollista :D
Ja himmeetä halogenia vaan paikalleen mitä sinne kuuluukin ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: D`Artagnan - 27.10.2017, 12:20:35
Mulla on mennyt jo useamman vuoden katsastuksesta läpi ilman huomautusta nuo kilven led -valot.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Osxu - 27.10.2017, 19:11:33
Juu ei oo ikinä katsuri valittanut led-rekkarinvaloista tai etuparkeista. Auton iästä huolimatta. Ajattelin piruuttani kokeilla mitä sanotaan leimalla kun autossa on tällä hetkellä led-polttimot pakkivaloina ja etusumareissa. Ainakin omaan silmään näyttää samalta etusumarit oli sielä hehkut tai ledit.

Mistään en mitään tiedä, mutta eilen kiinnittelin omaan autoon tuollaiset spede -valot.

Se mikä yllätti oli se, että niistä löytyi edes jonkinlainen E -hyväksyntä. :o (sitä en tiedä mihin tuo merkintä oikeuttaa) mutta jotain noille on kyllä tehtävä. Ovat ihan sairaan kirkkaat, menisi melkein peruutusvalosta tuollainen.

Tummennuspray voisi olla kova juttu? ???
Saisko niitä polttimoita vähän hiomapaperilla sameammiksi?
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 27.10.2017, 20:58:27
Saisko niitä polttimoita vähän hiomapaperilla sameammiksi?

Tuota voisi kokeilla myös.. En oikein osaa sanoa onko kyseessä polttimot vai mitkä. Pikemminkin koko kilven valokokoonpano :D

Jos oikein laskin niin näissä on 18 lediä kolmessa eri rivissä/per valo. Wattimäärästä ei ole tietoa, pitäisi mitata ::)



(https://thumb.ibb.co/c6X4Vm/WP_20171026_14_28_43_Pro.jpg) (https://ibb.co/c6X4Vm)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: paku97 - 27.10.2017, 21:41:01
Miksi pitää laittaa ledit, säästyykö sähköä? :o
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: RILLUV70 - 27.10.2017, 23:45:39
Joo :2funny:
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 27.10.2017, 23:46:11
Miksi pitää laittaa ledit, säästyykö sähköä? :o

Miksi autoa pitää pestä? ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: RILLUV70 - 27.10.2017, 23:57:23
Et rekkarit edes näkyis ELK
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: KalleKyy - 28.10.2017, 01:31:51
Laittaa siihen led-paneeliin ylimääräisen etuvastuksen, niin himmenee sopivasti. Jos oikein halua hipostella, niin potikka. On sitten himmennin sielläkin, kuten mittaristossa :D
Motonetin valikoimaan muuten tuli jossain vaiheessa ihan e-hyväksytyt led kilvenvalot. Oli sellaiset vaikka vanhan valon päälle liimattavat pötköt, ettei kuitenkaan ihan huomaamatta vakiopaikalle menisi...
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 03:03:48
 :D melkosta, ensin hommataan kirkkaat valopaneelit, sitten hommataan sille himmennin ;D :idiot2:

Jos sinne joku ledi pitää tyrkätä, niin samahan se on hommata samalla kannalla oleva, joka antaa valkoisenpaa valoa ??? Itsekin moisia käytin, kun jännitehäviöt olivat melkoisia "rapeissa", se antoi "uudistuneen" ilmeen. Mutta, että volvoissa ???
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 11:17:51
Minä ymmärrän nuo parkkiledit yms. viritykset jossain museo-ikäisessä härvelissä, jonka tasavirtalaturiin ei saa enään varaosia. Halvan näköinen on minusta vaikka s-marsu, jossa on kirkas LED valo kilvellä.

Ja kaikista paras on semmoinen kiinan "vilkkuled". Etenkin jos kuski itse ei tiedä viasta mitään. :2funny:
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: KalleKyy - 28.10.2017, 13:05:56
Jostain harakirikaupasta kun ostaa ledit, niin eihän niistä tiedä, mitä saa. Ihan hyvä, että häiritsevän kirkkaita valoja vältetään ja koitetaan sitten vaikka muokata sopivaksi. 
Omassakin autossa jotkut ledit oli valmiina, niin en sitten viitsinyt nähdä vaivaa niitä vaihtaaksenikaan. Ja nyt on toisen valon tilalla peruutuskameramoduuli, jossa itsessään ledivalo kilvelle, niin hölmöä olisi hehkuvaloa toiseen laittaa. Kai sitä tuokin pitää katsastukseen piilottaa...
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 28.10.2017, 13:40:07
Ihan hyvä, että häiritsevän kirkkaita valoja vältetään ja koitetaan sitten vaikka muokata sopivaksi.

Tämä.

Vai jätänkö muka tällaiseksi, kuin nyt on? -En

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Corsa%201.3cdti/WP_20171026_20_22_39_Pro.jpg?img=full)



Sama tummempana, jotta näkee kirkkaussuhteen parkkivaloihin nähden. Taitaa olla jopa kirkkaammat, kuin mitä auton parkit on..

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Corsa%201.3cdti/WP_20171026_20_22_49_Pro.jpg?img=full)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 13:45:49
Tämä.

Vai jätänkö muka tällaiseksi, kuin nyt on? -En

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Corsa%201.3cdti/WP_20171026_20_22_39_Pro.jpg?img=full)



Sama tummempana, jotta näkee kirkkaussuhteen parkkivaloihin nähden. Taitaa olla jopa kirkkaammat, kuin mitä auton parkit on..

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Opel%20Corsa%201.3cdti/WP_20171026_20_22_49_Pro.jpg?img=full)
Eikös se ole hyvä, että pallosalamassa palaa edes joku valo? :2funny:

Mutta on kyllä järkyn kirkas! :idiot2:
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 28.10.2017, 13:57:39
Eikös se ole hyvä, että pallosalamassa palaa edes joku valo? :2funny:

Yliarvostettua moinen :D

Mutta on kyllä järkyn kirkas! :idiot2:

Päiväsaikaan tilanne ei ole niin paha. Häätyy laitella siitäkin kuva
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: paku97 - 28.10.2017, 14:33:23
Tyhmänä, en ymmärrä, miksi tuollaisia ledejä pitää rekkariin laittaa. Kyllä poliiseille halokeenit kelpaa. ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 28.10.2017, 14:40:14
Tyhmänä, en ymmärrä, miksi tuollaisia ledejä pitää rekkariin laittaa. Kyllä poliiseille halokeenit kelpaa. ::)

Koska halogeenivalaisin, joka emittoi kusen väristä valoa ympärilleen, ei sovi auton yleisilmeeseen.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: TOK - 28.10.2017, 15:32:14
Mulle riittäis ledittämiseen ihan sekin että elinikä on paljon pitempi kuin isoisän hehkulangan. Mieluummin kerran värkkää vapaavalintaisena hetkenä jonkunverran kuin alkaa ähertää leimalle elämää poikkipalaneisiin hehkuihin.

Mutta jokainen toimii omista motiiveistaan käsin. Joku haluaa erisävyistä valoa ja toisen mielestä se itse rakentaminen on mielenkiintoista.

Puhutaan asiasta ja ehkä lainsäädännöstä, mutta annetaan jokaisen päättää itse omat syynsä tehdä mitäkin.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 15:52:47
TOK:n mainitsema on kyllä totta. Neljään peräkärryyn on tässä syksyllä tullut valot tehtyä ja vaihtoehtoina oli:
- korjata vanha (eli taas avata jokapaikka ja mitata missä katkos)
- riisua ihan kaikki ja tehdä uusiksi LEDeillä

Tein kaiken alusta alkaen ledeillä. Ledeillä jää vähemmän kuormaa kärryn pistokkeelle --> vähemmän huonon kontaktin aiheuttamia ongelmia. Paikat ei lämpene (vastusta) virtojen ollessa pienempiä ja lamput käytännössä ikuisia.
Jokainen liitos tehtiin liimakutisteliittimillä ja kaikki liitokset suojattiin liimakutistesukalla. Lamppujen "kannat" (piirilevyt) ja jakorasiat täytettiin vaseliinilla, kuten myös jokainen "saumakohta" lampuissa.

Voisin taata, että vaikka kärryn ajaisi mereen vuodeksi, toimisi valot pistokkeen uusimisen jälkeen normaalisti. Pistokkeelta lähtevä johtokin suojattiin kuumentamalla liimasukka kuoren päädyn päälle niin, että liimat valahti kuoreen sisälle. :2funny:
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 16:14:36
Niin, liimasukan tarkoitus onkin, että ne liimat jää sinne sisälle :D

No, vitsi vitsi ;)

Tosimiehet tekisivät hapettoman valun epoxilla :o :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.10.2017, 16:25:48
Niin, liimasukan tarkoitus onkin, että ne liimat jää sinne sisälle :D

No, vitsi vitsi ;)

Tosimiehet tekisivät hapettoman valun epoxilla :o :D
Teki miäli mutta kuulemma liian kallista.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Orlov - 28.10.2017, 16:34:54
No, onhan se vähän semmosta "hifistelyä"  :) Muttei ainakaan kytkennät kuse nilkoille! Ikävä se on injektioruiskulla naputella ilmakuplia ;D
Tosin jos haluaa jotenkin ylittää puristeliitännän, niin ei ole kyllä vaihtoehtoja!
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Jet Fuel - 30.10.2017, 12:36:38
No niin, sain rekisterikilven velot leditettyä ja täytyy sanoa, että olan todella tyytyväinen niihin.

Menin ensin Motonettiin, mutta heillä oli vain kahdenlaisia: 36mm ja 41mm (S80:seen kun menee 38mm pitkä polttimo).

Koska en viitsinyt alkaa taivuttelemaan mitään, menin seuraavaksi Biltemaan, ja sieltähän löytyivät juuri sopivan kokoiset, eli prikulleen 38mm.

Heitin ledit paikoilleen ja kivasti naksahtivat paikoilleen. Ovat myös juuri sopivan kirkkaita, eli ei mene överiksi.
Hinta parille oli kohtuullinen 9,90€. (Biltemalla on kaksi mallia, toisessa tosin on hieman keltainen valo. Otin sen valkoisemmalla valolla olevan).

Myyjä antoi vielä sellaisen asennusvinkin, että jos ledit eivät pala, olet asentanut ne väärin päin. Näin myös minulla tapahtui, jolloin pyöräytin navat ympäri ennen kuin sain ne syttymään. Kandee siis kokeilla virrat päällä ennen kuin ruuvaa ruuvit kiinni.

Taidan seuraavaksi laittaa myös takakonttiin vastaavat.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Alessandro - 30.10.2017, 14:00:10
Kävin myös Motonetissä katsomassa ledejä volvoon, ja tulin siihen tulokseen, että tilaan mieluummin Kiinasta halvemmalla. Tilasin eri kokoisia ledejä yhteensä 25 kpl, joille tuli hintaa 11€. Tilasin kattovaloihin, kuskin jalkatilaan, takakonttiin sekä rekkarin valoihin sopivat ledit.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: newlandermeister - 01.11.2017, 14:44:30
Kävin myös Motonetissä katsomassa ledejä volvoon, ja tulin siihen tulokseen, että tilaan mieluummin Kiinasta halvemmalla. Tilasin eri kokoisia ledejä yhteensä 25 kpl, joille tuli hintaa 11€. Tilasin kattovaloihin, kuskin jalkatilaan, takakonttiin sekä rekkarin valoihin sopivat ledit.

Yleensä nää kiinanledit kestää korkeintaan about kuukauden tai kaks ennenkuin alkaa vilkkumaan, toki jos paljon tulee ylimääräsiä polttimoita niin eihän se ole kun vaihtaa uuden tilalle  ::) Kestävämpi ratkasu on ostaa kokonaan ledillä olevat "umpiot" jotka ruuvataan entisten kiinnikkeiden tilalle, ebaystä esim saa näitä ja aika monesta löytyy jo e-hyväksyntääkin. Toki nämä maksaa enemmän, mutta kestää kyllä paljon paremmin, eikä ole katsurillakaan syytä alkaa motkottamaan vaikka paha päivä sattuisi  :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 01.11.2017, 15:51:23
Toki nämä maksaa enemmän

En allekirjoita :D omaan reilut 7e ja motonetista nuo T10 kantaiset n. 10e, eli 3e harakirimarketin hyväksi
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: newlandermeister - 01.11.2017, 15:54:10
En allekirjoita :D omaan reilut 7e ja motonetista nuo T10 kantaiset n. 10e, eli 3e harakirimarketin hyväksi

Hieman epäselvästi taisin selostaa  :D
Tälläisia siis lähinnä tarkoitin: http://www.tuningdesign.net/product/5561/volvo-led-rekisterikilvenvalot
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 01.11.2017, 23:47:37
Tälläisia siis lähinnä tarkoitin: http://www.tuningdesign.net/product/5561/volvo-led-rekisterikilvenvalot

Niin mäkin;

https://m.ebay.com/itm/No-Error-LED-License-Plate-Light-For-Vauxhall-Opel-Corsa-C-D-Astra-H-J-Insignia/401354317776?epid=10006985352&hash=item5d7294dfd0%3Ag%3AQMoAAOSwXXxZUO6S&_trkparms=pageci%253A12f96cf3-bf4e-11e7-a878-74dbd180bb24%257Cparentrq%253A798c7a7d15f0a99b93c23ee0fffc43a2%257Ciid%253A1
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: newlandermeister - 02.11.2017, 06:34:00
Niin mäkin;

https://m.ebay.com/itm/No-Error-LED-License-Plate-Light-For-Vauxhall-Opel-Corsa-C-D-Astra-H-J-Insignia/401354317776?epid=10006985352&hash=item5d7294dfd0%3Ag%3AQMoAAOSwXXxZUO6S&_trkparms=pageci%253A12f96cf3-bf4e-11e7-a878-74dbd180bb24%257Cparentrq%253A798c7a7d15f0a99b93c23ee0fffc43a2%257Ciid%253A1

Jaahas empä kyllä kieltämättä ole noin halvalla vielä noita nähnyt  :o

Edit: Ite noin 20€ maksoin omista ebayn kautta, niissä on tosiaan vielä e-hyväksyntä ja hyvin on about vuoden jo pelannu  8)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 02.11.2017, 08:30:53
Jaahas empä kyllä kieltämättä ole noin halvalla vielä noita nähnyt  :o

Niinno nuo on eri merkkiin, mutta kai sieltä löytyy volvoonkin muita halpoja vaihtoehtoja. :) Nämä on vaan älyttömän kirkkaat
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: paku97 - 08.12.2017, 10:53:27
Miksi pitää laittaa ledit, säästyykö sähköä? :o
Eikö löydy suksimiehiä?
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 08.12.2017, 11:02:28
Eikö löydy suksimiehiä?

On ihan tutkittu juttu, että led kuluttaa vähemmän virtaa ja autosovellutuksissa se tarkoittaa vähemmän kuormistusta laturille, joka aiheuttaa pienemmän kuorman moottorille, joten polttoainetta säästyy.

Sitä en tiedä, kuinka paljon, mutta säästyy kuitenkin. Samalla kun pelastaa planeettaa, valot näyttävät paremmilta.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: paku97 - 08.12.2017, 11:33:57
Eikö löydy suksimiehiä?
Sory tuli tuo suksimies väärään topikkiin. :-[
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.12.2017, 19:59:33
On ihan tutkittu juttu, että led kuluttaa vähemmän virtaa ja autosovellutuksissa se tarkoittaa vähemmän kuormistusta laturille, joka aiheuttaa pienemmän kuorman moottorille, joten polttoainetta säästyy.
Rekisterikilven polttimoiden vaihdolla? ???




 :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:



No hei, mittaamattoman vähän, ehkä. ;D Mutta sitäkin tärkeämpänä pitäisin etenkin sukkulapolttimoiden yms. kötöstysten kohdalla kuorman pienentymistä lampun kannalla. Esimerkiksi allekirjoituksen Volvoon ei vaihdeta yhtään sukkulaa enään, kannat ovat niin homeessa. :'(
Mutta sitten vaikka tinataan se kusen keltainen hehkupolttimo aikakaudelle uskolliseen tyyliin sinne kuvun sisälle. >:D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 08.12.2017, 22:30:50
No hei, mittaamattoman vähän, ehkä. ;D

Kaikki on mitattavissa :juhau:

edit: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33983/Auton+polttoainetaloudellisuuden+parantaminen.pdf?sequence=1

Tuolta prujusta sivulta 25, kohta 5.2 Valot.

Ei äkkiseltään uskoisi  ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: GHOST - 09.12.2017, 08:49:37

Sen verran luin tota 5.2 , että huomasin "pienen" virheen heti alussa.

Tavallisia polttimoita oli laskettu eteen ja taakse.

Ledit olikin vain eteen ?


"Led-huomiovalojen säästämästä polttoaineen määrästä voidaan tehdä myös laskelma.
Normaalit ajovalopolttimot autossa ovat 55-wattiset ja takavalot noin 20-wattiset. Yhteensä
valoihin kuluu siis 150 wattia. Led-huomiovalot taas ovat noin 5-wattiset, eli
niistä yhteensä 10 wattia. Normaaleihin valoihin verrattuna led-valot säästävät siis 140
wattia"

Miten tämmöinen laskelma on voinut mennä jossain läpi ?

Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: ARonkko - 09.12.2017, 10:12:28
En lukenut artikkelia, mutta ko. vertailu sopisi kohtaan; ajovalot (siis halogen lähivalot) vs päivävalot (DRL).
T: Antti R.
Ps.  Ja niinhän siinä lukeekin. Led-huomiovalot...
Ps2. Laskelma on lisäksi hiukan varovainen. Ajovalojen mukana poistuu paljon muitakin kuin takavalot.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 09.12.2017, 10:15:52
Sen verran luin tota 5.2 , että huomasin "pienen" virheen heti alussa.

Tavallisia polttimoita oli laskettu eteen ja taakse.

Ledit olikin vain eteen ?

Ei ole virhettä. Laskelma oli tehty niin, että vain edessä palaa nuo rahansäästövalot ja perä on pimeänä. Tällöin laskelma pätee.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: GHOST - 09.12.2017, 10:34:45
Moi !

OK.

Ymmärsin itsekin,että laskelma pätee.

Mutta ei kai noin voi vertailla.

Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 09.12.2017, 10:49:18
Mutta ei kai noin voi vertailla.

Periaatteessa voi, koska kyseinen toteutustapa on laillinen. Ja jos hakee maksimaalista polttoaineen säästöä niin noinhan se kannattaa tehdä.
Otsikko: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: GHOST - 09.12.2017, 10:54:25
Olisko takavalot voinut jättää pois myös siitä toisesta autosta ?

Siten se olis ollut oikeuden mukainen vertaus.

Enitenhän siinä olis tullut säästöä,jos olis ajanut sillä ledillisellä lyhyemmän matkankin.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 09.12.2017, 11:02:52
Olisko takavalot voinut jättää pois myös siitä toisesta autosta ?

Siten se olis ollut oikeuden mukainen vertaus.

Enitenhän siinä olis tullut säästöä,jos olis ajanut sillä ledillisellä lyhyemmän matkankin.

Ei tuossa tutkittu kuin yhtä autoa, johon lisättiin nuo ledi päiväajovalot.

Omaan autoonkin voisi periaatteessa tehdä tuon muutoksen, mutta ratkaisua takavalojen käytöstä poistoon (kun ajetaan päiväajovaloilla) en ole vielä keksinyt.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: mikan - 09.12.2017, 15:20:16
Kaikki on mitattavissa :juhau:

edit: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33983/Auton+polttoainetaloudellisuuden+parantaminen.pdf?sequence=1

Tuolta prujusta sivulta 25, kohta 5.2 Valot.

Ei äkkiseltään uskoisi  ::)

Tyypillinen yksisilmäinen laskelma tukemaan omaa agendaa....   :nohnoh
Muistuttaa ituhippien saarnoja ja laskelmia siitä, kuinka ilmasto lämpenee pahan hiilidioksidin vuoksi!

Ensinnäkin tulokset ovat teoreettisiä ja niissä on prosenttien virhe.
Esim. merikontin valaistus (ajovalot+parkit) kuluttavat 55+55+5+5+5+5=130W
Joten jo tuossa mentiin pieleen heti.
Siksi toisekseen laturin laskelmassa ei huomioida mitenkään (eikä edes yritetä arvioida) sitä sähkönmäärää, mikä tuotto-osuus tapahtuu moottorijarrutuksella, jolloin ajoneuvon liikemäärästä tehdään sähköä puhtaalla nolla kulutuksella.
Laturin 70% hyötysuhde pätee ehkä laakerivikaisella kivikovalla hihnalla käytetyssä laturissa.
Lisäksi moottorin hyötysuhde on hyvin pitkälti kiinni kuorimitusprofiilista, joten siinäkin 20% yleistys sopii ehkä moottorisahaan.

Ja niin edelleen....

Toisin sanoen, vuotuinen "säästö" hukkuu mittauksen (jos olisi edes mitattu) kohinaan kevyesti, eikä edes teoreettisesti saavuta prujun laskelmien tasoa....  :juhau:

Lopultakin tuo "säästö" ledittämisestä on ylitettävissä moninkerroin ajotavalla.   ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: razori - 09.12.2017, 16:42:40
Tyypillinen yksisilmäinen laskelma tukemaan omaa agendaa....   :nohnoh

Linkkaa toki parempaa dataa jos sitä on kerran tarjolla  ::)


Ensinnäkin tulokset ovat teoreettisiä ja niissä on prosenttien virhe.
Esim. merikontin valaistus (ajovalot+parkit) kuluttavat 55+55+5+5+5+5=130W
Joten jo tuossa mentiin pieleen heti.

Kaikki autot eivät ole merikontteja.  :nuhtelu Omassa autossa 55+55+5+5 = 120W edessä ja takana 5+5+5+5+5+5 = 30W eli kaikenkaikkiaan 150W

Siksi toisekseen laturin laskelmassa ei huomioida mitenkään (eikä edes yritetä arvioida) sitä sähkönmäärää, mikä tuotto-osuus tapahtuu moottorijarrutuksella, jolloin ajoneuvon liikemäärästä tehdään sähköä puhtaalla nolla kulutuksella.

Oletetaan, että autoa ajaa jääpäpäinen 50v henkilö, joka ei usko moiseen humpuukiin niin silloin päästään moisesta olettamasta liittyen moottorijarruun.


Laturin 70% hyötysuhde pätee ehkä laakerivikaisella kivikovalla hihnalla käytetyssä laturissa.

Samalla kuitenkin unohdat mainita, että Suomen autokanta on sen ja sen verran vanha, joten em. tilanne voi olla erittäin mahdollinen.

Trafin mukaan keski-ikä oli viime vuonna 11.3v.

https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3820/henkiloautojen_keski-ika_yli_11_vuotta_-_harmaa_edelleen_yleisin_vari


Lisäksi moottorin hyötysuhde on hyvin pitkälti kiinni kuorimitusprofiilista, joten siinäkin 20% yleistys sopii ehkä moottorisahaan.

Sinähän sen sanoit. Moottorin kuormitus voi ikinä olla vakio, joten tästä johtuen ei hyötysuhdekaan voi olla vakio. Matkaan X -kun mahtuu liikkeellelähtöjä, kiihdytyksiä, tasaista kuormitusta jne. niin joku lukema on keksittävä. Ja jos sovelletaan tuota hyötysuhdetta opinnäytetyössä käytettyyn pököttiin, voi tuo hyötysuhde pitää melko hyvin paikkansa.

Esimerkiksi ajoneuvokäyttöön tarkoitetun diesel-moottorin hyötysuhde voi teoriassa olla parhaimmillaan jopa 75%, mutta tosielämässä se jää usein alle 50%.


Toisin sanoen, vuotuinen "säästö" hukkuu mittauksen (jos olisi edes mitattu) kohinaan kevyesti, eikä edes teoreettisesti saavuta prujun laskelmien tasoa....  :juhau:

Lopultakin tuo "säästö" ledittämisestä on ylitettävissä moninkerroin ajotavalla.   ::)

Leditystä ei oltu tutkimuksessa mitattu ollenkaan, sen osalta pysyttiin teoreettisellä tasolla. Mutta teoria erittäin usein antaa tukea käytännölle ;)

Ajotavan muuttamisesta olemme samaa mieltä. Nopeammin saat näkyvän muutoksen aikaan ajotapaa muuttamalla ja ehkäpä rengaspaineiden nostolla (pienempi vierintävastus). Jos hifistelemään aletaan niin sitten auton painonpudotus, moottorin optimointi jne jne.

Viimeisenä "hifistelynä" sitten tämä valoasia, jolla on polttoaineen kulutukseen varmasti vaikutusta jossakin määrin. Pitäisi melkein kokeilla, mutta vaatii aika pitkän koejakson, eikä tuolloinkaan saadut tulokset välttämättä ole luotettavia olosuhdemuuttujien takia.


Taisi karata vähän aiheesta tämän nyt? ??? :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: mikan - 09.12.2017, 22:51:33
Linkkaa toki parempaa dataa jos sitä on kerran tarjolla  ::)

Haluatko D2:n linkkilistan?  ;)

Kaikki autot eivät ole merikontteja.  :nuhtelu Omassa autossa 55+55+5+5 = 120W edessä ja takana 5+5+5+5+5+5 = 30W eli kaikenkaikkiaan 150W
Nyt pääset siihen ensimmäiseen pointtiin sisälle (aukikirjoitat sen muille).

Minulla 130W, sinulla 150W ja laskelma on 140W mukaan. Jossakin muussa vielä enemmän tai vähemmän.
Jolloin päästään siihen, että se teoreettinen 37L laskelma ei välttämättä pidäkkään paikkaansa siltä osin, että säästö maksaa ne ledit.
Työstä (asennus), en sano mitään, sillä ihan ilmaista sekään ei ole!
Kun se diskontataan tuon ledien hinnan lisäksi, alkaakin laskelma näyttämään ihan toiselle.

Oletetaan, että autoa ajaa jääpäpäinen 50v henkilö, joka ei usko moiseen humpuukiin niin silloin päästään moisesta olettamasta liittyen moottorijarruun.

Uskon minä olen jättänyt papeille jo kauan sitten.   :D

Samalla kuitenkin unohdat mainita, että Suomen autokanta on sen ja sen verran vanha, joten em. tilanne voi olla erittäin mahdollinen.
Trafin mukaan keski-ikä oli viime vuonna 11.3v.

Toivottavasti kiilahihnat eivät ole tuon ikäisiä....   :P

Laakereiden (kuula) kitka ei nyt kuitenkaan muutu kovinkaan suuresti ennen käyttöiän loppuun tulemista.

Laturin hyötysuhde on yllättävän hyvä (80-95%), jos pyörimisnopeuksien mitoitus on tehty oikein, eikä laturia ajeta saturaatioon ennen aikojaan.
Meikäläisen laturi työntää 160A maksimissaan ja jo tyhjäkäynnillä 100A (ja EI todellakaan ole merikontin vakio/alkuperäinen).  ::)

Sinähän sen sanoit. Moottorin kuormitus voi ikinä olla vakio, joten tästä johtuen ei hyötysuhdekaan voi olla vakio. Matkaan X -kun mahtuu liikkeellelähtöjä, kiihdytyksiä, tasaista kuormitusta jne. niin joku lukema on keksittävä. Ja jos sovelletaan tuota hyötysuhdetta opinnäytetyössä käytettyyn pököttiin, voi tuo hyötysuhde pitää melko hyvin paikkansa.

Tuossakin vaikuttaa se, onko moottori kipunalla toimiva, wiinalla vaiko tupa-öljyllä kilisevä.

Samaten se ajoprofiili voi muuttaa tilannetta yllättävänkin paljon. Samaten vaihteiston laatu (manuaali/automaatti) ja sen detailit (DSG/momentinmuunnin/CVT).

Maantiellä (pohjanmaalla) niitä moottorijarruksella ajamisen hetkiä on vähän. Meikäläisen mökkitiellä 25km verran on 50/50% kiihdyttämistä/moottorijarrutusta.

Siksipä se alkuperäinen laskelma on kaukana tästä todellisuudesta (kuten MTV3 Scifi kanava).

Toisinsanoen se laskelma ei lopultakaan anna vastausta, kannattaako muutos polttoaineen kulutuksen ehdoilla.

Tämä on se viittaus ilmasto-alarmisteihin...

Esimerkiksi ajoneuvokäyttöön tarkoitetun diesel-moottorin hyötysuhde voi teoriassa olla parhaimmillaan jopa 75%, mutta tosielämässä se jää usein alle 50%.

Taas yksi pointtini...   ::)

Leditystä ei oltu tutkimuksessa mitattu ollenkaan, sen osalta pysyttiin teoreettisellä tasolla. Mutta teoria erittäin usein antaa tukea käytännölle ;)
Siksipä laskelma ei vastaa todellisuutta, sillä halvoissa kiinan ledeissä todelliset tehot voivat olla jotain aivan muuta kuin ilmoitetut.
Jos sähköteho on isompi (mitattu), laskelmassa on jo lähtökohtainen virhe, eikä todellisuus ole laskelman mukainen.

Toki valaisimen valotuotto/sähköteho suhde on tässä se olennainen asia!

Minusta valon tuottaminen kuumentamalla harvinaisesta metallista tehtyä lankakasaa, on täysin järjetöntä! Hyötysuhteen ollessa tuossa touhussa surkuhupaisen ja naurettavan rajamaastossa!

Ajotavan muuttamisesta olemme samaa mieltä. Nopeammin saat näkyvän muutoksen aikaan ajotapaa muuttamalla ja ehkäpä rengaspaineiden nostolla (pienempi vierintävastus). Jos hifistelemään aletaan niin sitten auton painonpudotus, moottorin optimointi jne jne.

Taas toinen pointti tuohon hiilen di-oksidin vaikutuksiin kaasukehässämme viittauksessa.
Mittaukset ja teoria eivät kohtaa, joten mittaukset ovat väärässä!  :o

Viimeisenä "hifistelynä" sitten tämä valoasia, jolla on polttoaineen kulutukseen varmasti vaikutusta jossakin määrin. Pitäisi melkein kokeilla, mutta vaatii aika pitkän koejakson, eikä tuolloinkaan saadut tulokset välttämättä ole luotettavia olosuhdemuuttujien takia.

Tässäpä se mittamiehen maininta mittauskohinasta!
Teoriassa X, käytönnössä tulos Y , mutta X:ää ei pysty mittaustuloksesta erottamaan tai todentamaan.

Jonka vuoksi tekemisen/päätöksen perustelu teorialla, joka ei käytäntöä (mittaustulosta) vastaa, on kestämätön premissi argumentille!
Kuuluu pappien toimialaan....   :buck2:

Taisi karata vähän aiheesta tämän nyt? ??? :D

Miten niin?

Tässä pureuduttiin argumenttiin ja sen premisseihin.
Eli keskusteltiin onko kannattavaa tehdä jollakin tavalla, perusteella X.

Mutta aina validi perustelu on: koska mä voin!   :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: kjamppa - 09.12.2017, 23:07:40
Ensin varsinaisesta otsikon aiheesta. Rekisterikilven valot kannattaa vaihtaa ainakin farkuissa ledeiksi sen vuoksi, että luukkua kiinni paiskoessa kuuma hehkulanka katkeaa helposti. Jos siis valot on päällä. Paiskomisen tekee yleensä muut paitsi auton omistaja, näin sivuhuomautuksena...

Sisävaloja kannattaa vaihtaa ledeiksi jos auton ovia pitää auki tallissa paljon tai lapset jättää valoja päälle. Ja saahan noista ledeistä enemmän valoakin tarvittaessa kun ei osta ihan halvimpia malleja.

Laturin hyötysuhde on ymmärtääkseni melko huono. Käämitysten resistanssi, diodisillan kynnysjännitteet, magnetoinnin viemä teho ja mekaaniset häviöt ovat suurimmat tekijät. Laturin jäähdytys on juuri näiden häviöiden vuoksi. Olen kuullut jopa arvion että kokonaishyötysuhde kampiakselitehosta sähkötehoksi olisi 50% mutta ehkä tuo on alakanttiin. Mitä isommat kierrokset, sitä pienempi magnetointivirta, jotta saa saman tehon pihalle. Tosin taajuutta ei varmaan voi kasvattaa paljoa koska käämien induktanssi alkaa rajoittamaan virtaa.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Kisko - 10.12.2017, 00:43:59
Esim. merikontin valaistus (ajovalot+parkit) kuluttavat 55+55+5+5+5+5=130W
Joten jo tuossa mentiin pieleen heti.
Merikontin valaistus (W):
Ajovalot 55+55
Etuparkit 5+5
Takaparkit 5+5
Rekisterikilven valot 5+5

Yhteensä 140 W.

 ::)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: mikan - 11.12.2017, 00:19:48
Merikontin valaistus (W):

Rekisterikilven valot 5+5

Yhteensä 140 W.

 ::)

Kun tähän mentiin, niin on kai pakko jatkaa....   :D

Lainaus
                  Bulbs  Power       Socket

License plate light         5 W               W 2.1 x 9.5 dBA 9s
License plate light *      4 W               BA 9 s

* Wagons

Rekisterikilven valot 4+4=8

Yhteensä 138W   :juhau:

En enää muista, millaiset polttomot minulla on, vaikka olen ne kerran vaihtanut seitsemisen vuotta sitten.

Mutta viittaan kohtuu luotettavaan lähteeseen:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_940/95940_9_7.html

Tässä tulee oikein oiva esimerkki tuosta promilleissa nysväämisestä, jolla ei ole mitään tekoa todellisuuden kanssa.
Eli tuo teoreettinen 37L polttoaineen säästö vuodessa on pelkkää teoriaa ja häviää kaikkeen kohinaan (mittauksen&ajotavan).

Minusta kaikkein validein perustelu ledittämiselle on polttimoiden kestoikä (hyvälaatuiset).
Polttoaineen kulutuksen osalta vuositasolla sillä on yhtä paljon merkitystä kuin hyttysen paskalla itämeressä!  :D
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: CarmanX - 20.02.2021, 13:08:00
Tilasin MY2012 XC60:een d5t5.comista kilven ledivalot: https://d5t5.com/eshop/detail/96/license-plate-led-light-for-p3-set-of-2pcs
 (https://d5t5.com/eshop/detail/96/license-plate-led-light-for-p3-set-of-2pcs)
Muuten toimivat hienosti, mutta toinen tai molemmat tuottavat jostain syystä satunnaisesti vikakoodin "circuit short to battery or open". Asentaessa jo vähän ihmettelin, kun lamppujen kosketuspinnat olivat niin lyhyet, etteivät ne ottaneet kunnolla kiinni auton vastaaviin ilman taivuttelua. Vähän tuunaamalla sain ne kyllä paikoilleen ja valot palavat koko ajan, mutta en sitten tiedä onko kontakti kuitenkin sen verran heikko, että se pätkäisee jossakin tärinässä tms ja tuottaa vikakoodin.

Sivuilla mainostavat erityisesti että "No error on the car diagnostics", joten oletettavasti noiden pitäisi kyllä toimia. Onko kenelläkään täällä kokemusta nimenomaisesti noista valoista?
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Wehgi - 22.02.2021, 08:05:47
Tilasin MY2012 XC60:een d5t5.comista kilven ledivalot: https://d5t5.com/eshop/detail/96/license-plate-led-light-for-p3-set-of-2pcs
 (https://d5t5.com/eshop/detail/96/license-plate-led-light-for-p3-set-of-2pcs)
Muuten toimivat hienosti, mutta toinen tai molemmat tuottavat jostain syystä satunnaisesti vikakoodin "circuit short to battery or open". Asentaessa jo vähän ihmettelin, kun lamppujen kosketuspinnat olivat niin lyhyet, etteivät ne ottaneet kunnolla kiinni auton vastaaviin ilman taivuttelua. Vähän tuunaamalla sain ne kyllä paikoilleen ja valot palavat koko ajan, mutta en sitten tiedä onko kontakti kuitenkin sen verran heikko, että se pätkäisee jossakin tärinässä tms ja tuottaa vikakoodin.

Sivuilla mainostavat erityisesti että "No error on the car diagnostics", joten oletettavasti noiden pitäisi kyllä toimia. Onko kenelläkään täällä kokemusta nimenomaisesti noista valoista?

Se vikakoodi on jatkuva ja johtuu noista ledeistä. Myös rekisterikilven valoille menee valovahtijännite. Mittaristoon ei kuitenkaan tule ilmoitusta tuosta, vaan näkyy vain diagnostiikkavälineillä. Joten kovaa ajoa vaan ledit palaen
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: CarmanX - 22.02.2021, 10:01:14
Se vikakoodi on jatkuva ja johtuu noista ledeistä. Myös rekisterikilven valoille menee valovahtijännite. Mittaristoon ei kuitenkaan tule ilmoitusta tuosta, vaan näkyy vain diagnostiikkavälineillä. Joten kovaa ajoa vaan ledit palaen
No mutta kun nämä ovat juuri sellaiset ledit joissa on vastus mukana, jotta niistä ei tulisi vikakoodia.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: R70AWD - 22.02.2021, 11:46:54
Kun hankin tuon nykysen V70 -09:n niin siinä oli toinen kilvenvalo pimeä ja ihan pilalle hapettunut. Hommasin Led-valot, mutta ne näytti ihan hirveeltä, järkyttävän kirkkaat, valaisee maankin parin neliön alueelta. Kävin hakemassa siniseltä uudet orkkis pohjat lamppuineen ja ne on siellä edelleen kiinni, paljon siistimpi silleen.
Kun noita katselee tuolla tiellä, niin oma mielipide on että Led-kilvenvalot on aivan liian kirkkaat. Loistaa kilometrin päästä jo valkeana. Tekisivät himmeämpinä. Kaveri maalasi mattamustalla harson päälle omiinsa (ei Volvo), niistä tuli aika hyvä.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Merlin - 22.02.2021, 15:39:25
Hakekaa Volvolta ne ledit. Osanumero on 31365548. Maksaa noin 30€ pari, eikä ole liian kirkkaat. Suosittelen. :)

https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1069478/
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: CarmanX - 22.02.2021, 16:53:27
Hakekaa Volvolta ne ledit. Osanumero on 31365548. Maksaa noin 30€ pari, eikä ole liian kirkkaat. Suosittelen. :)

https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1069478/ (https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1069478/)
En edes tiennyt että Volvolla on tarjolla sopivia ledejä vanhempiin malleihin. Kiitos vinkistä, pitääpä laittaa tuollaiset hankintalistalle.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: remes - 22.02.2021, 18:25:21
En edes tiennyt että Volvolla on tarjolla sopivia ledejä vanhempiin malleihin. Kiitos vinkistä, pitääpä laittaa tuollaiset hankintalistalle.
Mulla on ollut varmaan lähemmäs 4 vuotta Volvon omat ja toimivat niin kuin pitääkin eikä ole tuuninki-siniset. Taisi olla n.38e Biliassa pari, suositukset täältäkin.
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: CarmanX - 24.02.2021, 22:08:01
Mulla on ollut varmaan lähemmäs 4 vuotta Volvon omat ja toimivat niin kuin pitääkin eikä ole tuuninki-siniset. Taisi olla n.38e Biliassa pari, suositukset täältäkin.
Yritin käydä noita tänään paikalliselta siniseltä hakemassa, mutta ei ollut varastossa. Laittoivat tilaukseen tuolla varaosanumerolla, mutta eivät olleet varmoja että ovatko ne oikeasti ledit vai ei. :D

38€/2kpl
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: remes - 25.02.2021, 05:02:35
Yritin käydä noita tänään paikalliselta siniseltä hakemassa, mutta ei ollut varastossa. Laittoivat tilaukseen tuolla varaosanumerolla, mutta eivät olleet varmoja että ovatko ne oikeasti ledit vai ei. :D

38€/2kpl
Täysin samoin kävi mullakin, eivät tienneet ja olivat tilaustavaraa mutta oikeat tuli  :)
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: merkku - 25.02.2021, 09:34:23
Hakekaa Volvolta ne ledit. Osanumero on 31365548. Maksaa noin 30€ pari, eikä ole liian kirkkaat. Suosittelen. :)

https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1069478/

Taitaa käydä tuon rekkarivalo myös V70, vaikka Scandixin sivuilla listataan sopivuus vain XC60:lle. Mutta jos menee etsimään V70:lle sopivia valoja, niin siellä osalistalta V70 tavallinen langalla oleva valo sopii myös XC60 (https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1029641/).
Otsikko: Vs: Rekisterikilven valon LEDitys
Kirjoitti: Merlin - 25.02.2021, 10:53:11
Taitaa käydä tuon rekkarivalo myös V70, vaikka Scandixin sivuilla listataan sopivuus vain XC60:lle. Mutta jos menee etsimään V70:lle sopivia valoja, niin siellä osalistalta V70 tavallinen langalla oleva valo sopii myös XC60 (https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1029641/).
Kyllä ne käy. Ostin nuo aikoinaan 2004 S80:n ja nyt ne samat valot on 2011 S80.