Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 20.01.2016, 20:05:15

Otsikko: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.01.2016, 20:05:15
Lainaus
Turvallisuus
Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
Sisätilat ja mukavuudet
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Ilmastointi: Manuaalinen, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet
Elektroniikka
Äänentoistojärjestelmä
Muut
Vetokoukku, Erikoisvanteet, Kahdet renkaat, Polttoainekäyttöinen lisälämmitin, Turbo
Tekniset tiedot
Teho: 66 kW / 90 Hv, Vääntö: 176 Nm, Huippunopeus: 180 km/h, Kiihtyvyys (0-100): 13,0 s, Henkilömäärä: 2, Ovien lkm: 5, Kulutus: Kaupunki: 8.00 l/100km, Maantie: 5.00 l/100km, Yhdistetty: 6.00 l/100km,  Omamassa: 1 325 kg, Kokonaismassa: 1 740 kg, Vetomassa (jarrullinen): 1 200 kg
Lisätiedot

Edullinen käyttökuluiltaan koska pakettiautoksi rekisteröity: kulutus sekalaisessa ajossa n.5 - 5,5l/100km, käyttövoimavero vain n.50-60€/vuosi ja myös vakuutusmaksut edullisemmat kuin henkilöautona.

Ikäisekseen pienet kilsat ja hyvät varusteet kuten esim. talveksi polttonestetoiminen lisälämmitin ajastinkellolla. Kesää varten ilmastointi joka toimii.

Kesärenkaat hyvät alumiinivanteilla.

Hiljattain uusittu mm.

-sylinterikannentiiviste (öljyvuodon takia) ja samalla uusittu muut yläpään tiivisteet

-jakopäänhihna + kiristys- ja taittorullat + apulaitehihna

-termostaatti ja jäähdytysnesteet

-2kpl hehkuja (kaksi hehkua vaihdettu reilu vuosi aiemmin)

-moottoriöljyt + suodatin

-moottorin ilmansuodatin

Sisältä siisti ja ehjä lukuunottamatta kuskin turvavyötä joka on rispaantunut (edellisessä katsastuksessa ei kuitenkaan haitannut)

Päällisin puolin suorapeltinen, mutta maalipinta vaatisi vahausta (perinteinen punainen väri on haalistunut ajan saatossa). Lokarien kaarissa joitain alkavia ruostejälkiä, mutta ei mikään läpiruostunut ja pohja kova. Saa vielä suht pienellä työllä siistiksi kun vähän käyttää aikaa ja hioo pois ruosteet ja paikkamaalaa.

Tarvittaessa voi helposti katsastaa myös takaisin 5 paikkaiseksi henkilöautoksi. Ehjät ja siistit takapenkit tulee mukaan. Muutoskatsastus on helppo ja nopea toimitus joka maksaa n. 60€.

Kerkesin itse ajaa autolla reilut 1000 kilometria, jolloin tyhjäkäyntiin tuli ongelmia. Käyty lukemassa vikakoodi ja antoi koodin neulan liiketunnistimesta, eli yksi suutin pitäisi vaihtaa. Viety huoltoon ja hommattu suutin, joka oli väärästä mallista joten se on vielä vaihtamatta. Toinen auto keretty hommata jo sillä välin, joten ei ole kiinnostusta alkaa vaihtamaan enää suutinta. Muuten toimiva auto. Ajettu vähän päälle 300000. Poistettu liikennekäytöstä.

Lisäys 14.11.15 Auto siirretty huoltoliikkeen pihasta kotipihaan noin 3 km ja tänä aikana auto ei puhaltanut sisälle lämmintä, vaikka lämmöt nousi normaalisti.

Lisäys 2.1.16 Autoa jälleen siirretty. Puhalsi lämminta, webasto toimi. Välillä auto kävi ja toimi ajon aikana normaalisti, tankille pysähdyttäessä kävi epätasaisesti ja tämän jälkeen taas normaalisti. Leima mennyt joulukuussa umpeen.

Mukaan nyt myös talvirenkaat alumiinivanteilla. Vaihto vaikka lumilinkoon tai polttopuihin.


Tuommoinen käytiin Hezen kanssa hakemassa lähes 500 kilometrin päästä.  Kotiin auto tuli ajamalla ja nyt seisoksiin pihassa odottamassa jotta saan koululla jylsittyä The Kalun suuttimen vaihtoon.

Tähän asti kulutettu rahaa ( poislukien polttoaineet)
Siirtolaput ja vakuutus 2 päiväksi vajaa 30€
Käytetty suutin posteineen 50€
Rekisteröiminen omiin nimiin 10€
Suutinten tiivistelevyt ( yhden tarvitsee, mutta ostinpa 5 kpl kun ovat kuulemma volvoltakin lopussa ) n.30€palautettu liikkeeseen
The Kaluun tarpeet n.10€

ps. Harmittavasti Hezellä olis ollut lumilinkokin vaihtarina viemisiksi, niin olis ollut lähes ilmainen auto .

The Kalu on valmis, kustannukset n. 10€ ja kestävyys varmaan eriluokkaa kuin bilteman aukinaisella versiolla ( koeväännetty n.150NM )


(http://s9.postimg.org/88qjjfkvf/IMG_20160121_180931.jpg) (http://postimg.org/image/88qjjfkvf/)

edit: The Kalu toimi mielestäni loistavasti, jos on jollain tarvetta niin yv:llä plus postikuluilla saa lainaksi
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.01.2016, 16:32:28
Eikka sai leiman ilman moitteita. Ainoa huolen aihe on sisätilojen vilpoisuus ajoittain, sekä moottorin lämpöjen tilapäinen nouseminen punaisen rajalle ( teki tuon vain kerran ). Pakkasta on ollut -32° eli saattaa olla sisäkenno jäässä tai sitten termostaatti jumissa. noin 30km ajon jälkeen puhalsi normaalisti lämmintä sisälle.

Katsastusmaksu päästömittauksineen 34€
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 tdi
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.01.2016, 15:46:31
Kovin on pitkä vieteri käynnistyksessä, mistäköhän alkais hakemaan ongelman aiheuttajaa ? Joku hehku sittenkin pimeänä ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 tdi
Kirjoitti: Ristus - 23.01.2016, 17:06:56
Tööt on muuten TD
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.02.2016, 18:45:42
Pari hehkua ei vastustanut ollenkaan, onneksi olivat helpoimmat vaihtaa.  Pari päivää aiemmin ei hehkun merkkivalo enään ilmestynyt mittaristoon ??? eli sulake on mahdollisesti lauennut
(http://hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1305712901616?ts=727)

Lisä murheita aiheuttaa kovin kiinni oleva vilkun viiksi, pari ruuvia oon löytänyt ja ei vaan irtoa ( vakkarin nappi vidduilee, siksi vaihtoon ) Oli pakko lopettaa pakertaminen, kun alkoi vanne kiristämään päätä ja teki mieli alkaa anarkistiseksi. On ollut ilo pysyä tolkuissaan ja ei ole vihapäissään tullut vielä rikotuksi mitään.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.02.2016, 22:05:38
Kyllä nyt vastustaa tai sit vaan tökkii. Ihmeellisintä on, että tuolla oon ajanut jo yli 2000 km ja välillä puskee vesiä pihalla, tänään ajoin taas 100km ja maanantaina 100 km toiseen suuntaan eikä ollut mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Tuossa 2000km:ssä on mukana moottoritietä 120km nopeudella eli olis varmaan keitellyt jo silloinkin. Loput kaksi hehkua vaihdettu, kustansi 12€ Muuta eivät osanneet ammattikoululla tehdä  ( tämä nyky amis-materiaali )
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.02.2016, 17:27:43
Kävin tänään kyselemässä Kansityössä hintaa kansityölle. 470€  olis kansi joka on valmiiksi passattu venttiilipaloilla oikeisiin välyksiin plaanattu ja venttiili-istukat hiottu sekä ohjurin kumit vaihdettu. niinku Bolt-On. Heppu kuunteli oireita ja sanoi, että varmasti olis paisarissa kuplinut jos olis kansi halki ( esikammio on se herkkä kohta ph1 dieseleissä)  Neuvoi kokeilemaan vielä uudella paisarinkorkilla. 
ps. Tänäänkin 200km ja lämmöt pysyi keskialueella .

Motonetin paisarikorkki 27€
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 03.03.2016, 23:58:35
Käytetty kansi hankittu ja huomenna lähtee koneistamolle mitattavaksi/säädettäväksi  (150 € maksoi hattu kaikkine helyineen + matkahuolto vei sen 27€ 17kg paketista)
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.03.2016, 20:40:48
Tänään ajelin eikan hatun vaihtoon, ilmeisesti viimeisellä hetkellä. Liikennevaloissa seisoessani tursusi siniharmaata savua perässä olijoiden riemuksi eli olisikohan venttiilinohjurin kumit irronneet. 

Luotto on kova tuohon koneistamoon, vaihtokansi tehdään kunnolla. Muutama hakkautunut imuventtiili vaihdettiin, seetit koneistettiin jne. 8,5 tuntia on arvioitu kannenvaihtoaika, samalla nyppäävät webaston irti, niin huiollatan senkin ensi talveksi kuntoon.

Sehän on aina vähintään tonni, kun konepelti avataan .


On tuo sittenkin vielä melko halpa 305tkm ajetuksi.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: pomo - 11.03.2016, 20:50:45
Mulla ei "Vladimir" tullu kaikkineen maksamaan tonnia.  ;)
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.03.2016, 21:34:00
Mulla ei "Vladimir" tullu kaikkineen maksamaan tonnia.  ;)
560€ lähdettiin liikkeelle, tässä ei kuitenkaan tarvii helmoja hitsailla muutamaan vuoteen.  Tää oli tietynlainen riski ja eniten v.tuttaa vaimon jälkiviisaus.  Kyllähän tuossa ilmoituksessa mainittu kannentiivisteen vaihto öljyvuodon vuoksi oli ihan paskapuhetta, ja kainuun ihmisiin ei pitäis luottaa savoisten vertaakaan.

Koneistaja kysyi multa vaihtokannen tutkimisen jälkeen, jotta laitanko myyntiin, olis kuulemma plaanaamalla saatu kulut kuriin. Ei kun pidän itselläni ja tehdään kansi huolella seetit hiotaan ja pari venaa vaihdetaan.

Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.03.2016, 21:43:00
Kakkosen kohdalta oli pahvi vuotanut, pitäisiköhän soittaa edelliselle korjaamolla ja kehua työn laatua.
499€ maksoi "hyvän bolt-on" käytetyn kannen kunnostus. Oli tuossa kannessa joskus remmi katkennut ja yksi nostaja saanut kipeää oli korjattu "Toisvetisesti".
Nyt on uusi kuppi ja  pari venttiiliä, venttilien säädöt just kohdillaan ja uudet ohjurit kumeineen jne. Yllättävää oli, että nykyinen eikan paska pahvi oli neljällä reiällä/kololla, mutta tuolle löytyi mitat netistä, uusi tiiviste on kolmella lovella.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.03.2016, 18:51:22
449€ eli 8 tunnin työveloitus Kannen vaihdosta lisätöineen, ei oo paha hinta jos tuli toimiva auto
edit: öljyt ja suodatin vaihdettiin, lisäksi polttoainesuodattimen vaihtoivat . myös jäähdtysneste vaihdettiin.
Oli omat tarvikkeet mukana.  Lisäksi irroittivat sen "toimivan" webaston, jotta siihen voidaan vaihtaa uusi kiertovesipumppu ja muutenkin putsata.

Edit: Tänään aamulla ajoon, tuntuisi toimivan. Eivät olleet saaneet kuitatuksi SRS ja Service valoa heidän testereillä.
Vähän tuo käynnistyy epätasaisesti, niinkun ei olis hehkuja, mutta mitattiin ja todettiin toimivaksi. Pumpun ajoitukseen eivät olleet koskeneet.

Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.03.2016, 19:17:33
Samppa sportissa vikakoodien luvussa ja nollauksessa 45€.  Service valoa eivät sammuta, koska ei tehty huoltoa heillä. Kuulemma on käytäntönä, jottei asiakas voi jälkikäteen reklamoida tms. Aika outoa ?

Absista oli takapyöristä ja toisesta etupyörästä tallentunut passiivinen vikakoodi.

edit: Tulipa mieleen, jotta kyseistä työsuoritusta tilatessani mainitsin myös sen huoltovalon nollauksen. Olisin ehkä vienyt korjaamoon, jossa se huoltovalon nollauskin olisi onnistunut .
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: vee40td - 24.03.2016, 12:23:58
Siitä saa servicen nollattua trippimittarin tapista
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.03.2016, 12:33:30
Siitä saa servicen nollattua trippimittarin tapista
Tuo on -98 vuosimallia. Oon kokeillut sitä trippiä painella II-asennossa pidempään ja lyhyempään, muttei tuu tulosta. Myöskään VOL-FCR ei päässyt tuohon ( tai sitten on kaapelissa vikaa )Olisiko Autocomista apuja ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: vee40td - 24.03.2016, 12:34:32
No sitten ei jos se on 98  :D
Autocomilla voi onnistua, en oo ihan varma.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Arska F - 24.03.2016, 19:17:49
Autocomilla pitäs päästä kiinni
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.04.2016, 20:56:06
VOL-FCR toimii kun on vanha hp:n läppäri Win 98:lla , hienosti nollaantuu.

Kävin tänään hakemassa sen alkuperäisen kannen pois koneistamosta, kakkosen esikammion reunassa halkeama eli se firma, joka teki öljyvuodon vuoksi kansipahvin vaihdon ja se tyyppi joka tuon eteenpäin kauppasi  :peetu:

Nyt on melkein 10tkm takana ja ei oo ollut vikoja.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.04.2016, 00:17:02
Kuskin puolen käsijarru on laahannut jo viikon, käänsin taas kerran känkystä jarrun auki. Hämiksen reissulla alkoi kuulua kahnausta ja metallin kirskuntaa, ilmeisesti palasta lähti pinta irti lopullisesti.

Hainpa uudet levyt ja palat ja huomenna alkaa jarrujumppa.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.04.2016, 18:07:52
Kuskin puolella oli sisempi pala kulunut metallille, alempi liukutappi jumissa ja männän kumi hajalla. Liukutapin sain lämmöllä irroitettua ja uusi tappi oli valmiina. CRC:n silicon graissea laittelin liukasteeksi. Niin ja hain Biltsusta uuden satulan, kun oli mäntä ihan ruvella. Levyt vein takaisin motonettiin, kun oli vanhoissa paksuutta vielä 9,9 mm. Uudet Lpr:n palat ( paketissa oli uudet kitinänvaimennuslevyt, kulumisen rajoittimet sekä liukujen M8 pultit.

Kustannukset 89€ satula, 18€ liukupulttisarja sekä n.25€ palat
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.06.2016, 20:33:50
Nyt on kilometrejä n.316400 km ja ei oo ollut isompia huolia (paitti "ruosteettomat" helmat )
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.07.2016, 18:54:35
317900 km Öljynvaihto , uudet suodattimet , vaihteistoöljyn vaihto sekä "vitosen mutterin" tarkistus . Työt maksoi 80€
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 18.09.2016, 22:01:11
326tkm Sainpahan vaihdetuksi kuskin turvavyön "uuteen" käytettyyn rispaantumattomaan. Hioinpa sen suojusmuovin reunat pyöreäksi, eli jospa tuo vielä 100tkm kestäisi.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.09.2016, 17:22:55
Oikeanpuolen kylkivalot eivät palaneet, irroitin molemmat ja hapettumaa oli niin pahasti, jotta polttimo mureni käsiin.  Biltemasta lienee saa nopeimmin, motonettiin pitäis tilata, tosin olisivat kyllä hieman halvemmat jos jaksais odottaa. 
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.09.2016, 19:33:39
Tuli molemmat sieltä motonetistä, ei oo kovin helposti noihin polttimoita vaihdettavissa. Jospa ne pari vuotta kestäis ? Ulompi takavalo aiheutti ihmettelyä, löytyi nurkista uuden näköinen polttimo ja Flukekin sen ehjäksi totesi. Oli vaan niin tarkka mittari, jotta otti sormista hieman vastusta matkalle. Vasta piipperillä tuo ilmeni palaneeksi, siis se uusikin polttimo. Onneksi oli vielä yksi polttimo jemmassa. Nyt toimii kaikki valot eli katsastukseen jossain välissä. Harmi, kun ei Heinolan A1 katsastus enää pidä julkisena hintojaan :( Kukaan käynyt siellä viimeaikoina ? Viime keväänä oli hinta 29€ sisältäen dieselin päästömittauksen.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.10.2016, 15:00:03
Pahasti viittaa oireet kansipahviin tai kanteen. eilen aamulla ei nostanut lämpöjä kabiinissa. Tänään aamulla avasin paisarinkorkin ja parin minutin pulputtelun jälkeen lisäsisin noin 0,5 ltr nestettä, sen jälkeen n. 1-2 kilometriä ja lämmöt punaisella, tähän lopuun sopii hyvin video (https://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU)  en jaksa kikkailla linkeillä pääasiassa on se vitutus
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.11.2016, 17:06:00
Soittelin tänään korjaamolle, kansipahvi oli kuulemma mennyt. Kannessa ei ole vikaa ja se on suora korjaamon mukaan. Selvittäävät meneekö takuuseen.
Pitäisiköhän varmuuden vuoksi vaihdattaa vesipumppu, sen vaihdosta kun ei ole mitään tietoa ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.11.2016, 18:01:13
Tänään tuli soitto, mikäli ymmärsin oikein, oli kansipahvi antautunut ja pari esikammiota pudonnut ? Taisi mennä takuuseen, nyt on metallinen kansipahvi  ::) No katotaan nyt kuinka pelaa  :P
edit:
Tänään kävin hakemassa avaimet pois, auto jäi vielä korjaamon pihaan kun ei pysty kahdella autolla ajamaan. Korjaamo teki työt takuuseen ja koneistamo fixasi kannen ja tarjoili pultit ja kansipahvin yms. kilkkeet.

Mä olin ostanut ite öljyt ja suodattimet jo valmiiksi eli ne meni mun piikkiin, mutta tyytyväinen olen
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.11.2016, 18:44:14
Weballe tilattu asennus paikalliselle firmalle. Huomenna Eikka liikenteeseen ja maanantaina katsastuksen kautta sinne webastointiin. Tuossa ostamassani varaosa-autossa on 2000 mallin tuplavalot eli pitänee koittaa joskus asentaa. Ostin jo yhdet aiemmin, mutta heijastimet oli niin rupiset, jottei kehtaa laittaa. Varaosa auto on 2 litrainen bensavehje, josta on jotain hajonnut nokkahihnan myötä.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 01.12.2016, 22:17:40
Haettu korjaamolta, olihan se hieman masentava kokemus istua lähes lypsypallia muistuttavalle penkille, sekä kiihtyvyydeltään lehmää suosta lähdöllä varustettuun kulkineeseen. Ehkä se taas muutaman tuhannen kilometrin jälkeen tuntuu taas autolta. Vaihtoivat ilmaiseksi korjaamolla vielä talvikumitkin alle, tosin kesävanteiden pulteilla. Viikonloppuna pitää jumpata normipultit.
edit:
Piti vaihtaa jarrulevyt ja palat, mutta oli niin ruosteisen näköiset, jotta vaihtakoon se webamies jos kerkee. Punaista ja makeaa tiputteli vaihdelaatikon pohjasta. Alkoi taas vituttamaan urakalla, mutta ilmeisesti johtui löysälle jääneestä letkuklemmarista lämpötilansäädin kotelon alemmasta letkulähdossä. Kiristämisen ja kuivaamisen jälkeen liitoksen alle asetetulle talouspaperille ei tippunut mitään.
(https://s17.postimg.org/e2ro636nv/IMG_20161203_120907_BURST001_COVER.jpg) (https://postimg.org/image/e2ro636nv/)

Otinpa kuvan , kun kiristysoperaation aikana otin turbon letkun irti, ei ole ainakaan paljoa öljyä puskenut läpi. Tuo lämppärin letku on kyllä aika karsea, toivotaan, jotta maanantain jälkeen ei moista tarvitse enää ihailla
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.12.2016, 12:22:16
Kuukausi ajoaikaa, takana helmakotelon päät puhki ja "runkopalkkien" päät samoin, niin ja alapallo edestä kuskin puolelta. savuarvo toisella polkaisulla 1.05 . Missä kääntymisenrajoittimet sijaitsee, katsuri puhui jotain raidetangossa olevata rajoittimesta ? Oli hiemen kesäkumit hankailleet sisäreunoilta.

Tämähän oli se Kajaanilainen ruosteeton auto. "Lokarien kaarissa joitain alkavia ruostejälkiä, mutta ei mikään läpiruostunut ja pohja kova."
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: vee40td - 05.12.2016, 12:55:37
Missä kääntymisenrajoittimet sijaitsee, katsuri puhui jotain raidetangossa olevata rajoittimesta ? Oli hiemen kesäkumit hankailleet sisäreunoilta.
Jos jossain niin hammastangossa sisällä.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.12.2016, 17:56:02
Tänään sain leiman eikkaan, ensi kesänä menee helmat uusiksi, nyt on ratsupaikat kun loppui aika kesken.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: pomo - 30.12.2016, 18:31:01
Tänään sain leiman eikkaan, ensi kesänä menee helmat uusiksi, nyt on ratsupaikat kun loppui aika kesken.
Ne palaset saat edelleen noutamalla tai jos kulkua edes lähelle.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.12.2016, 19:08:46
Ne palaset saat edelleen noutamalla tai jos kulkua edes lähelle.
Molemmille puolille tarvii takakaaren reunaan ylettyvät osat, yllättävää, että näin kovapeltiseksi "Kajaanilaiseksi" ilmoitettuun joutuu vajaan vuoden päästä laittamaan toista neliötä peltiä uusiksi, samoin kun sen toimivan webaston ja kansikin oli kunnossa  >:( Toivottavasti tuo myyjä ei tule koskaan missään vastaan  ;)
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.01.2017, 20:36:19
Webasto lämmitti ekan kerran tänä aamuna. Hitaasti asentui 5.12 lähtien (poislukien se viikko jolloin poika hitsaili helmoja). Eilen hain asennuksesta, kokonaishinnaksi tuli:

470€ (2015 vuoden täyshuollettu TT C , käyttötunnit 21h 27min)
50 €  uusi naftapumppu
405 € asennus tarvikkeineen.

Kuinkas tuo sisäanturi varashälyttimessä, on herkkä puhallukselle ? Teippiä päälle vai vain avaimella lukkoon ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.01.2017, 18:09:11
Eipä toimi manuaalisesti käynnistettynä  ??? Kello-ohjattuna lämpiää, muttei napista painamalla. Sisäyksikkö viallinen ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: pomo - 20.01.2017, 18:45:58
Kylläpäs nyt vastustaa.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.03.2017, 22:52:57
En jaksanut alkaa alustan kolinaa selvittelemään, vein syynättäväksi sinne nykyiseen luottokorjaamoon.

edit: Ei ollut alustassa eikä moottorintukikumeissa vikaa, eivät löytäneet kolinan syytä ja ei tullut laskuakaan vaikka puolipäivää vikaa hakivatkin  ???
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 31.05.2017, 22:19:28
Vein tänään korjaamolle molle molle. Hehkut kunnostetaan ja sen kolinan syy selvitetään
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 01.06.2017, 19:39:13
Pari hehkua oli pimeänä, kaikki vaihdettiin. Saksasta tilasin nippondensot n.45€ postikuluineen. Kolinan syy ei edelleenkän selvinnyt, ei ollut se vakaaja tanko jota epäilivät. 335tkm ajettu
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 30.11.2017, 19:55:55
Simahti kolmisen viikkoa sitten katsastajan nosturille. Ajoneston löi päälle ja siru hukkasi identiteettinsä. Tänään vein trailerilla korjaamolle. Koittaavat ohittaa ajoneston vaihtamalla fuel-cut solenoidin ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.12.2017, 18:16:22
No 250€ kustansi sen korjaaminen, mukana oli myös öljynvaihto

Katsastusta jatkettiin ja hylätty raidetangonpää vasen ulompi välyksellinen. Ajoaikaa Lauantaille eli ei tarvi miettiä oonko huomenna illalla pihalla uimassa selkää.

16€ raidetankoon ja jälkinäyttö 15€. Taas voi ajella toivottavasti huoletta vuoden
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.01.2018, 17:45:43
No huoletta ei voitu ajaa kuin 340470km kun meni vesipumpun hihnapyörä huonoon kuntoon

(https://thumb.ibb.co/gp5pK6/IMG_20180108_173010.jpg) (https://ibb.co/gp5pK6)

Käytetty osa 10€,  samalla pyörien suuntaus ja oikean etupyörän laakerin vaihto osineen töineen 240€


Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.01.2018, 18:55:35
Eikka kävi toivottavasti viimeisen kerran Thermotekillä. Se paikallisen adhd-korjaamon aloittama Webastoasennus tuli loppuunsa tänään. Heput lutasivat glykoolilla niin valtaisasti, että siitä oli riittänyt vielä polttoilmapuhaltimeenkin joka nyt viimeiseksi vaihdettiin.

Jännän äärellä, onko huomenna lämmin auto vai palanut auto odottelemassa
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.02.2018, 22:16:20
Viikko sitten alkoi merkkaaman reviiriä punaisella, tänään diagnoosin tulos. Tuon Adhd:n asentaman webaston kiinnityspultti oli irronnut ja puhkaissut jäähdyttimen. Mä toivon sydämestäni, että Vääksyn ad-varaosa ja korjaamo menee konkkaan mahdollisimman pikaisesti  :peetu:
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 23.02.2018, 21:04:22
Ei tullut soittoa, eli eikka vieläkin telakalla
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.03.2018, 13:16:28
Käytetty syyläri ilman takuuta + työt + nesteet 329€  Kitoos !
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Teemu- - 06.03.2018, 15:44:23
No jo on hintaa :o
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.03.2018, 16:02:37
Kuulemma ei suomesta löytynyt uutta, mutta käytetyn löysivät hintaan 150€ , laskussa oli 2,5 tuntia hommia. Autodocilta olis saanut samaan hintaan uudenkin
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 04.12.2018, 18:46:28
Päivitellään nyt vähän eli webasto kävi taas nivalassa kääntymässä kun oli polttoilmapuhallin jumissa, nyt duunasin tuolle alumiinistä kotelon estämään suurimman lokapaskan kulkeutumisen weballe. Loppuviikosta jakopään remmin vaihtoon ja saavat selvittää mistä se etupään kolina kuskinpuolelta johtuu, puoltaa vahvasti oikealle eli olisiko kuskin puolen alapallo antautunut tjsp.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.12.2018, 17:19:32
Vein keskiviikkona jakopään remmin, öljyn ja suodattimien vaihtoon ja pyysin tsekkaamaan etupään kolinan, olikin jousi poikki, no parempi kuin , että olis katsastuksessa sen vuoksi hajonnut.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.12.2018, 19:36:35
720€ Jakopää osineen ja eteen jouset ja iskarit , öljyt sekä suodattimet. Mukana laskussa oli myös V70 etupyörän laakerin vaihto, huomenna katsastus , sit lisätään kilometrit
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.12.2018, 17:37:42
Katsastus hyväksytty , aika jännää, että etupäässä on 14% ero iskareissa vaikka on uudet jouset ja vaimentimet ( vasen 87  oikea 75 ) Ajokilometrit 351400 , niin ja savuarvo 0,68 tulos ekalla ryntäytyksellä
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: puppet - 12.12.2018, 17:49:25
Katsastus hyväksytty , aika jännää, että etupäässä on 14% ero iskareissa vaikka on uudet jouset ja vaimentimet ( vasen 87  oikea 75 ) Ajolikometrit 351400 , niin ja savuarvo 0,68 tulos ekalla ryntäytyksellä

Rengaspaineet jos heittää niin voi tehä eroo iskaritestissä. Kerran menin 1kk vanhoilla iskareilla ja vähän reilummilla rengas paineilla, näyttämä oli 60%.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 18.12.2018, 20:17:52
Vaihdoinpas vaihteiston puslat ja ihmettelen , miksen aiemmin ole jo tuota tehnyt. Muuttui tuo vaiheiden arpominen selkeämmäksi , tosin kepin pusla on vielä vaihtamatta 8.50€:llä saa paljon hyvää aikaiseksi
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 16:36:26
Tänään oli auto pyörien suuntauksessa, takapäätä eivät alkaneet purkamaan. 69€ viimeviikolla jouduin nöyrtymään uusiin talvirenkaisiin. Ekat uutena hankitut yli 15 vuoden aikana Nordman 7 320€ 340489km
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Ristus - 11.02.2019, 16:41:39
Tänään oli auto pyörien suuntauksessa, takapäätä eivät alkaneet purkamaan. 69€ viimeviikolla jouduin nöyrtymään uusiin talvirenkaisiin. Ekat uutena hankitut yli 15 vuoden aikana Nordman 7 320€ 340489km
Takapään pultit tarvii lämpöö aina että pääsee säätään. moni ei ala kun eivät tankin lähellä taho tohotella... induktio lämmittimiä ei monella pajalla tunnu olevan :(
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 16:56:21
Eipä noi nyt sen lapun mukaan kauheasti ole pielessä ei edes astetta, tai no emmä tiedä mikä on paljon  :idiot2:

(https://i.ibb.co/7pyQsHR/kulmat.jpg) (https://ibb.co/7pyQsHR)
Oli kuulemma niin ruosteiset, etteivät lähteneet avaamaan, kun uusia osia ei saa kuin volvolta lisäksi olie puslat mennyt vaihtoon.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Slerbahuuli - 11.02.2019, 17:33:40
Oli kuulemma niin ruosteiset, etteivät lähteneet avaamaan, kun uusia osia ei saa kuin volvolta lisäksi olie puslat mennyt vaihtoon.
Itte kans olen pariin otteeseen jättänyt takapään säätämättä, mikäli on sinnepäin ja säädöt kovin homeessa.

Sitten jos on asiakas ihan vartavasten halunnut, että takapääkin säädetään, niin sitten tuntiveloituksena ja 80% tapauksista menee puslat uusiksi (pultit homehtuneet puslan sisälle ja kun niitä avaa, ratkeaa pusla).

Tuollalailla se taitaa olla melkein kaikkialla. Vaikka olisi "nelipyöräsuuntaus", niin yleensä tarkoitetaan "nelipyörämittaus + aurauksen säätötyö".
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 17:43:14
Omaan pirkkaan hain pari vuotta sitten ne takapään kiinni ruostuvat epäkeskopultit mitsulta carisman osana, samat pultit mutta yli kolmasosan halvemmat kuin volvo-osana sinisellä.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 18:00:52
Omaan pirkkaan hain pari vuotta sitten ne takapään kiinni ruostuvat epäkeskopultit mitsulta carisman osana, samat pultit mutta yli kolmasosan halvemmat kuin volvo-osana sinisellä.
Täytyy muistaa seuraavalla kerralla. Ei taida olla kuitenkaan japanilaisten tekemiä. Oman kokemuksen mukaan japanilaiset osaa tun pulttien ja muttereiden pintakäsittelyn aika hienosti ( yli 26v vuotta vanhan nissanin tukivarren pultit oli ihan ruosteettomat ja lähti irti käsivoimin tukivarsi oli puhkiruostunut )
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 18:13:24
Briteissähän taidettiin euromyynti carisma tehdä. Noita epäkeskoja kavereiltakin on jouduttu laikkaamaan kun ei muuten edes liottamalla auki lähtenyt.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 18:18:42
Saako ne puslatkin Mitsulta ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Ristus - 11.02.2019, 19:27:17
Nyt en muista mistä ostin mutta vuosi sitten uusin kaikki räpättimet takapyörän tuentaan... saatto olla että tilasin skandixilta.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 19:40:16
Nyt en muista mistä ostin mutta vuosi sitten uusin kaikki räpättimet takapyörän tuentaan... saatto olla että tilasin skandixilta.
En löytänyt pultteja skandixin katalookista
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Tucci - 11.02.2019, 19:53:04
En löytänyt pultteja skandixin katalookista

Löytyy kun kaivat luettelosta tukivarren alemman puslan,  sivut suosittaa lisää osia automaattisesti.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 20:05:34
Epäkeskot otin Mitsulta, en edes kyselly sieltä muuta kun mm puslia saa paikalliselta varaosaliikkeestä tilattua mm febibilstein ja lemförder kohtuu hintaan.
Mitsulta hinta oli  2v sitten tiskillä 10€ kpl, sinisellä 15€ kpl. 
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 20:07:24

Löytyy kun kaivat luettelosta tukivarren alemman puslan,  sivut suosittaa lisää osia automaattisesti.
ei taivu tuo englanti, onks toi se oikea pusla (http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/axle-mounting/bushing/bushing-suspension-rear-axle-support-arm-old-style/1005027/), ei tuo pultti näytä epäkeskolta
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 20:18:08
Kysyin kaverilta niin oli tallella pussit joissa Volvo numerot
- epäkeskopultti 30873186 mutteri oli mukana
- rikka 30873185

Kuvassa
Bolt, Control arm mounting  1017967
Nut self-locking M12x1,25 1019329
Washer, Bushing Control arm 019328
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 20:21:43
Kysyin kaverilta niin oli tallella pussit joissa Volvo numerot
- epäkeskopultti 30873186 mutteri oli mukana
- rikka 30873185
Jo vain löytyy  O0
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 20:25:53
Skandix näköjään mutteri on erikseen tai sitte laittanut kaverilla sinisel pultit ja mutterit muuten samaan pussiin.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 20:29:29
https://verkkokauppa.bilia.fi/PULTTI-2

Eipä se biliallakaan titaania maksa
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: kupari s40 - 11.02.2019, 20:40:25
Niin tuo pelkkä pultti.
Rikan eli aluslevyn (3,76€ biliassa ) muoto on näissä aika omalaatuinen ja näkee jo Skandix kuvassa.
Mutterit saanee kyllä vaikka hyvinvarustetusta pulttikaupastakin jos pultti mukana käy.

Noita menee 2kpl  jos kerralla uusii.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.02.2019, 21:06:46
Löytyykös jostain vielä sen puslan numero ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Tucci - 11.02.2019, 21:19:29
30620972? ???
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.02.2019, 20:54:16
Tilasin auto-salpaan nuo pultit ja prikat, heppu sanoi itsekkin, että sillä vajaalla 8€:llä mitä mutterit maksaa saat kourallisen paikallisesta ruuvikaupasta. Puslien hinta n.68€ /kpl pysäytti ja niiden tilalle fixuksesta 32€/kpl Asennutan kun saapuuvat
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 02.03.2019, 16:04:18
Nyt on takapuslatkin vaihdettu, en tiedä mitä turasivat kun kolme tuntia saivat työajaksi. Puslineen 230€
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: Ristus - 02.03.2019, 16:05:53
Nyt on takapuslatkin vaihdettu, en tiedä mitä turasivat kun kolme tuntia saivat työajaksi. Puslineen 230€
Jos on umpiruosteessa ollut niin aikaa saa kulumaan kyllä.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.07.2019, 14:35:19
Vaihdettu öljyt Teboilin Diesel diamond , ajettu n.350tkm. Meinasi tulla tenkkapoo, kun ei löytynyt sitä öljytulpan avaus työkalua, terassin ovesta sai nopeimmiten tuon kalun käsille
(https://i.ibb.co/dJWzJwd/IMG-20190728-142009.jpg) (https://ibb.co/dJWzJwd)


Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.12.2019, 17:30:20
3.12 Katsastettu Hyväksytty merkinnällä. huomautuksiin käsijarrun liikerata ja jäähdytinnestevuoto. Vuoto korjattu uusimalle se jäähdyttimeltä paisarin pohjaan menevän letkun alkupätkä. Rakentelin uuden letkun kahdesta tuommoisesta  (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jaahdytysjarjestelma/Moottorinlammitysletkut/moottorilammitysletku-es-19mm-2000036956)ja välinipasta. Oli hankautunut letku puhki tyhjennysroppuun, jota ei volvon varaosakirja edes tunne  ::)
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.01.2020, 18:37:19
Oli toinen H4 pimentynyt ja ostin tilalle tuommoiset (https://www.osram.com/ecat/ULTRA%20LIFE-Halogen%20headlight%20lamps-Cars-Automotive%20Lighting/com/en/GPS01_1056961/PP_EUROPE_Europe_eCat/) eli kestäävät varmaan kuusakoskelle asti. Oli kuskinpuolen umpion heijastimen sivusäätöruuvi jotenkin kärsinyt eli heijastin liikkuu holtittomasti  :idiot2: Meneeko tuohon 2001 mallin ilmeisesti ph 1,5 umpiot kivuttomasti vai joutuukö taistelemaan muutenkin kuin johdotusten kanssa ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: TPK1980 - 19.01.2020, 21:25:15
Oli toinen H4 pimentynyt ja ostin tilalle tuommoiset (https://www.osram.com/ecat/ULTRA%20LIFE-Halogen%20headlight%20lamps-Cars-Automotive%20Lighting/com/en/GPS01_1056961/PP_EUROPE_Europe_eCat/) eli kestäävät varmaan kuusakoskelle asti. Oli kuskinpuolen umpion heijastimen sivusäätöruuvi jotenkin kärsinyt eli heijastin liikkuu holtittomasti  :idiot2: Meneeko tuohon 2001 mallin ilmeisesti ph 1,5 umpiot kivuttomasti vai joutuukö taistelemaan muutenkin kuin johdotusten kanssa ?
Olikos ph 1,5 ne "Turbo" umpiot eli ne "tupla-valot" H7:lla mitä  ph1 2.0T:ssä ja T4:ssä oli?
Eli H7-umpiot -> pitää johdotuksia fiksailla.

Jos H4 umpiot niin silloin ei pitäisi olla mitään eroa.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.01.2020, 17:17:01
Juu on tuplavalot siinä ph1,5 mallissa, mutta siis fyysisesti mahtuvat paikalleen ?
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: TPK1980 - 20.01.2020, 18:50:22
Juu on tuplavalot siinä ph1,5 mallissa, mutta siis fyysisesti mahtuvat paikalleen ?
Pitäisi mennä.
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.11.2020, 15:27:06
Katsastettu pienin moittein, valokuvio ja valojen suuntaus vasemmanpuoleisen umpion puolella. Mulla on jossain valmiiksi ostettu se muoviklipsu, joka sieltä umpion takaa on poikki. Myyntiinhän tääkin joutaa. Ei ole tarvetta usealle autolle, kun molemmilla on duuniautot
Otsikko: Vs: Eikka -99 V40 td
Kirjoitti: jaskajokunen - 28.11.2020, 11:28:33
Nyt loppui tämäkin tarina . Auto lähti pihasta toivottavasti viimeisen kerran